hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hingster
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hingster
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Pride3

Skrevet - 18/02/2003 :  00:26:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er galt med å beholde en hingst som hingst??
Jeg syntes det er så mange som skriver overalt at kjøper man en hingst, ja da må den på død og liv kastreres med en gang.
Ok, har forståelse for at man må ta visse forhåndsregler når det gjelder å ha en hingst i hesteholdet sitt, men det er svært få hingster som er av de helt store problemene...
Er man blitt for "feige"?
Eller har man fått for mange historier og fordommer mot hingstene?
Når jeg kommer med mine hingster blir folk "sjarmert" i senk, helt til de hører at de er hingster, da rygger de bakover og slutter å klappe den.. ( to sekunder før var hesten "verdens flotteste" og bla bla..)
En hingst som er godt håndtert er ikke noe farligere enn en hoppe eller vallak, det er våre fordommer som setter hingstene i en bås som "farlige" og "u-håndterlige".
Du får ikke en ærligere hest enn en hingst!!
La dem bare få en sjanse før dere tukler med manndommen dems.. =0)

Redigert av mix1 den 14/05/2003 11:57:35

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 18/02/2003 :  02:26:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig!!! Har mast om dette ørten ganger, bringer det opp HVER gang noen nevner kastraksjon. Men jeg synes at det er viktig at folk begynner å tenke seg litt mer om. En hingst er ikke noe mer vanskelig enn hoppe eller vallak. Noen forhåndsregler må tas, men hallo, det er ikke all verden heller!!

Å kastrere en hingst på grunnlag av at han er hingst er helt fjernt for meg, beklager, men å begynne å mase om å kastrere en hest som ikke er blitt åring en gang, hvor lite innsikt kan man ha? Har hørt de som sier at om man ikke skal bruke den i avl, hva er så vitsen? Men hva er vitsen med å kaste bort 1000 kr på en operasjon som ikke r nødvendig.

Nei, la hesten få være den den er, ikke begynn å forandre den med fysiske midler!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  14:50:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En hingst trenger ikke være mer hissig eller mer "farlig" enn en hoppe eller valakk. Men en løs hingst er uannsett hvor snill den er en hest en forholde seg på til en annen måte enn en løs hoppe eller valakk. La si en løs hingst på en stevneplass, eller en løs hingst på gårdsplassen på rideskolen hvor flere uerfarne, mindreårige ryttere leier ut sine søte små ponnier. En snill hingst kan komme løs på lik linje med en snill valakk eller hoppe. Jeg vil iallfall ikke være hingsteeier i en slik situasjon.

Mitt inntrykk er at noen mennesker vil beholde sin hest som hingst fordi hingst er liksom et ord med langt mer fancy klang enn valakk. Dessuten er det en litt kul hest, med litt rang. Iallfall følelsen av at mange tenker slik.

Å sitte med en fantastisk hingst hvis den er kåret og du kan bruke den til avl har jeg full forståelse for. Men for å holde en hest som hingst fordi du bare vil ha hingst, og ikke har tenkt til å bruke den til avl synes jeg er litt sprøtt. Av natur så vil en hingst ha lyst på hoppe fra tid til annen. Uannsett om den er snill eller spinnvill. At en hest som ikke har noen positiv grunn til å skulle ha disse hormonsvingningene skal være utsatt for det synes jeg er unødvendig. Dessuten er ofte hingster mer uhåndterbare nettopp p.g.a. dette.

Dessuten er det en del andre praktiske ting ved å ha valakk fremfor hingst (da utelatt at hingster ofte er "villere", men ikke nødvendigvis):
  • Rideskoler og noen privatstaller tar av praktiske grunner ikke inn hingster til oppstalling. Selv om din hingst er "snill" så kan ikke din hest gå utenfor denne reglen hvis stallen har denne regelen. Hadde jeg hatt valakk eller hoppe selv hadde jeg godtatt en slik regel 100%. Greit nok.. Da har jo ikke jeg noe å frykte.. Det er faktisk langt enklere å få stallplass som valakkeier, enn som hingsteeier. Som hesteeier hadde iallfall jeg vært avhengig av stallplass.

• Det er langt enklere for fremmede på en stevneplass eller på gårdsplassen å forholde seg til din løse valakk, enn din løse hingst. Du skal uannsett ha respekt for en løs hest, men er det en hingst og du står der med en hoppe har du faktisk ennå flere ting å tenke på.

• Det er ofte mulig for en "snill" hingst å gå ute med andre valakker? Men tenk så praktisk om du kunne sluppet hesten din med hopper også? Og skulle omorganisere hele stallen fordi din "snille" hingst skal ut er jo iallfall til bry.

Min mening er at hingster brukes til avl. En ren ridehest er enten valakk eller hoppe. Jeg ser desverre ikke noe poeng i å ha hingst hvis den ikke skal brukes til avl. Uannsett hvor snill den er.. Det koster et par hundrelapper, og som hesteeier har man en økonomi som tilsvarer at en har råd til å betale det. Om en ikke har råd til det, så har en ikke råd til å ha hest (du skal kunne forutse ekstrakostnader til en hver tid..).

Noen av dere som er "for hingst" som har noen gode argumenter til å beholde hesten som hingst dersom den ikke skal kunne få hoppe noen gang?

--
spoff
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  19:12:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
tror spoff fikk sagt det meste av mine meninger her ;) så jeg må nok si meg enig med henne! det er jo sånt det er!

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  19:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også veldig enig med spoff, det er ikke mye vits å beholde hesten som hingst om den kun skal være ridehest. Da får den jo ikke brukt det den er skapt for uansett!!

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/02/2003 :  03:13:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten kastreres mister den litt av sin egentlige personlighet. Hvordan kan noen vite hvordan hesten vil bli når du kastrerer den som åring?? En hingst er ofte mer villig til å arbeide enn vallaker, de blir fort litt "sløve", det tilsier de fleste av mine erfaringer. Akkuratt nå har jeg en vallak som jeg trener, han er mye mer villig enn hingsten på stallen, men denne vallaken er unntaket for meg. Har ikke opplevd andre vallaker som har vært så villige til å jobbe for meg som han. Jeg har opplevd endel hingster som er blitt kastrert og som har mistet all futten etterpå. En fikk faktisk ødelagt karrieren sin pga kastraksjon (og en eiere som ikke tenkte seg godt nok om før hun tok beslutningen...)

Så mye ekstra arbeid er det virkelig ikke! Og en løs hingst hopper ikke nødvendigvis på alle hoppene han treffer selv om risikoen selvfølgelig er der! At det skal være så fryktelig ille at hesten kun kan stå med vallaker og andre hingster forstår jeg ikke helt heller. På de fleste staller er det mer enn bare en luftegård, da er det heller ikke noe problem å plassere hingster og vallaker i den ene. Det er få hingster som ikke er "snille" slik som Spoff skriver. Flertallet kan som regel uten problemer stå sammen med andre. Altså, den trenger ikke være noe utpreget snill for å kunne være sammen med andre, det er og blir en myte som er skapt av fanatiske folk. Det er så mange som blir livredde bare de hører at det er hingst. Det er ikke ensbetydende med at hesten vil være helt umulig.

Hingster presterer ofte bedre enn vallaker og hopper nettopp fordi de har mer "guts". Det er få innen konkurranse virksomhet som vil kastrere enn hingst hvis de ikke må.

Ok, som noen her sa. Det er ikke vits i å beholde hesten som hingst hvis den bare skal brukes som ridehest, da får den ikke brukt for det. Hvorfor ikke?? Avler man ikke ridehester kanskje?? Om du har en hest som viser gode prestasjoner så vil man avle på denne hesten. Men det kan mange aldri få vite for de kastrerte hesten som åring. Det er faktisk ikke bare innen trav og galopp at det man kan finne hester det er verdt å avle på. Det er ikke kun stamtavle som betyr noe, men også prestasjoner. Har man en god hest så kan avkommene bli bra, så ikke kun tenk på tavlen, også på potensialet!!

Nei, å kastrere i ung alder ser jeg ikke noe vits i. For en vet aldri hvordan hesten vil utvikle seg, om man kanskje får en kjempegod hest, så sitter man der uten mulighet for videre avl.

Det eneste jeg kan tenke meg er dette om man har en hingst som kommer seg løs... Men ærlig talt, hvor ofte skjer det da?? Synes ikke det er god nok grunn til å ødelegge hestens natur og personlighet fordi at hesten kanskje kan komme seg løs en gang i livet...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2003 :  14:15:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok. Jeg er litt tilbøyelig for å godta at hvis du sitter med en hest som går Grand Prix nivå i dressur, og som trenger en supergang, og ved å la hesten være hingst får en ekstra gnist ved å nettopp være hingst. Da kan jeg skjønne at en vil beholde hesten som hingst (hvis den da er håndterbar). Du vil da også ha muligeheter for å bruke hesten for avl, enten ved siden av eller senere. Dette vil nok gi hesten en høyere verdi, og det kan jeg ha forståelse for. Men de færreste rir Grand Prix nivå, dessuten er ofte disse hestene som går disse klassene så "eksplosive" at de faktisk ofte bør kastreres for å være ridbare og håndterlige (vet iallfall om eksempler på det). Og disse hestene beholder likevel denne gnisten. Ser du på en Grand Prix hest, så skjønner du at disse er ikke i utgangspunktet daffe hester som sluntrer rundt. De er ofte av den veldig "eksplosive" sorten, og får den fantastiske gangen nettopp fordi de er slik.

Men å sitte med en ukåra, avdanka traver f.eks. som hingst er rett og slett bare tull. Eller hvis du har en hobbyhest som ikke er allverden, men som kanskje hopper de høyeste av de lette klassene i sprang, eller f.eks. går LA i dressur. Med mindre du ikke har en meget spesiell rase, så er faktisk ikke en slik hest allverdens verdt. En har avlshingster her i landet som de fleste heller vi bedekke hoppene sine med. Skal man ha hingst bør iallfall baktanken være at en skal drive med avl, eller ha tenkt til det. Evnt. ha tro på at hesten kan selges som avlshingst senere.

Mener nå jeg..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/02/2003 :  17:05:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje det bare erm eg, men jeg kunne godt tenkt meg å avlet på en hingst som ikke går GP nivå. Om hesten viser gode ferdigheter men kanskje ikke kommer lenger enn middels så hadde jeg ikke sett så mye på det, men heller på hvordan jeg tror den ville vært å avlet med. Det finnes mange gode hester der ute som av ulike grunner (ofte treneren) ikke når så langt, men de har allikevel egenskapene til stede. Eksteriør messig kan hesten være helt perfekt, men kanskje den ikke går GP, da ville jeg allikevel vurdert denne hingsten også. Fordi man må sammenligne hingst og hoppe, finne den hingsten som passer til hoppa, og det trenger ikke nødvendigvis være en GP hingst som er den rette...

Men nå tenkte jeg kanskje mest på trav og galopp der avlet er litt mer systematisk enn i ridehestavl (tør jeg påstå). Her bør man se på hva hesten kan klare, for man vet ikke på forhånd om hesten vil bli god eller ikke selv om den ser ut til å ha alt (eller mangle alt). Så jeg vil nå uansett beholde hesten som hingst frem til jeg vetm ed større sikkerhet om det vil være aktuelt å avle med ham. Som sagt før, det vet man IKKE når hesten er ett år gammel...

Det er viktg med mangfold innen avl, se på kaldblodstraverene nå for eksempel, der er det nesten bare Elding blod. Men det kommer ann på hva rase det er også som du sa, minoriteten må godta mindre gode hingster nettopp fordi man ikke har bedre utvalg. Men man kan ikke risikere innavl heller da (selv om det skal litt til).

Men dette med å beholde hesten som hingst ser jeg ikke de store problemene med. Selv om man ikke skal bruke den i avl så har den sin egen verdi i form av sin personlighet. En hingst på 10 som blir kastrert kan forandre seg drastisk. Og som jeg også har sagt før, det er virkelig ikke noe stort problem å ha en hingst. Så utrolig mange forhåndsregler er det faktisk ikke.

Så jeg ser helst at alle hester får bli værende slik som de er født!
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  12:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Spoff, hvorfor holde hingst om man ikke skal bruke den i avel nå eller senere?
Er det et statussymbol å ha hingst eller?

Jeg har selv hingst som går i avel.
Den er både snill og lett håndterlig, men jeg hadde nok vurdert å kasterere den om jeg ikke hadde fått den kåra og godkjent.
Min hingst går sammen med en valakk, og trives med den lille flokken sin.

En hingst som er "bøsete" mot andre hester, blir fryktelig begrenset av å være hingst synes jeg.
Det står en del hingster som ikke kan gå sammen med andre hester rundt omkring.
Noen av disse er ikke kåra,kan aldri bli det, og går ikke i avel.
Likevel velger eierne å beholde dem som hingster, selv om det faktisk går utover livskvaliteten deres...
Hvorfor?
Gå til toppen av siden

lm
» VIP

Skrevet - 20/02/2003 :  17:10:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Familien vår har hingster, vallaker og hopper. Vallakene våre er mer hissig en hingstene. Synes hingster kan være hingster hivs man skal avle på dem, eller ikke skal ha dem sammen med hopper. Jeg kastrertre hesten min siden han skulle gå på beite sammen med bare hopper.

Men er veldig enig i Spoff jeg.
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  15:09:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv hatt hingst og hadde ingen problemer med han,kastererte han i sommer siden han ikke skal brukes i avl. Å ha en hingst bare for å ha det er bare tull.En hingst som ikke får leve naturlig å være med hopper i blandt sliter psykisk. De har det bedre om de ken leve et avslappet vallak liv,med lite bekymringer] Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 24/02/2003 :  16:16:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Ingen ting er vakrer enn en flott hingst med gnist. Men det forutsetter at hingsten er lykkelig. Tror ikke en hingst som ikke kan stå sammen med andre hester, eller aldri før prøvd ut sine hingsteegenskaper vil være lykkelig.

Er veldig enig med det Spoff sier i sine innlegg.

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  20:28:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
så lenge hingsten er skikkelig temt og den ikke er i nærheten av brunstige hopper så børr den vare like grei å hontere som andre hester og det er bare dumt og si det at er en hest hingst så er den "farlig"!!!! Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  23:11:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg synes at det kommer helt ann på hestens personlighet. Er den "gal" bør man kanske kastrere den Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  12:46:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg blir "stor" SKAL jeg ha en svart, svær dølahingst! Gud, de er fine. Har fått interesse for døler etter at pappa og jeg ved en tilfeldighet kjøpte en stor dølavallak. De har noe spesiellt over seg. De er så fine. Jeg vil ikke ha en "merr", men en flott, svart dølahingst. Noen som har sett Jonsvarten? Det er drømmehesten min altså! Den flotte muskuløse hesten!
Hehe, nå må jeg slutte å dagdrømme! Men jeg skal ha dølahingst til avl selvfølgelig da! Ikke bare for å ha en hingst...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 15/03/2003 :  11:57:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg synes ikke det er galt med å ha hingst,men eierne bør kunne kontrollere dem. er det så vanskelige at man ikke klarer å kontrollere dem ,bør de kastrere. opplevde at eieren mista hingsten på tur i går. (var ute å kjørte) jeg var ute å re på hoppa mi jeg,og plutselig kommer en svart kaldblods hingst i full fart mot oss med en sulky etter seg. det var absolutt ikke noe morsomt. jeg ble skikkelig redd for beina til hesten min siden hingsten sirkla rundt ho hele tiden,og sulkyen strøk seg inntil beina hennes hele tiden. ho slapp unna med et lite sår, da, heldigvis..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.