hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - rase for nybegynnere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 rase for nybegynnere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cas_ico

» VIP

Norway
Innlegg: 45

Skrevet - 06/06/2004 :  19:25:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCas_ico  Svar med kopi av melding
hei jeg lurte på om dere der ute har noen gode forslag til en hesterase for nybegynnere og kan dere fortelle meg litt om den da hadde jeg blitt glad takk på forhånd

"Øvelse gjør ikke mester.
Perfekt øvelse gjør mester!"

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 06/06/2004 :  19:31:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Fjording! hehe, den e så snill atte.
Ellers er det nok selve hesten og ikke rasen som bestemmer om den er en bra nybegynner hest. Men unngå fullblodshester, arabere og andre "edle" i begynnelsen, det er vakre og herlige å ri, men "quite a handful" for uerfarne og kan lett ta motet fra deg. Det er bedre med litt tyngre, godmodige raser.

Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway
Innlegg: 73

Skrevet - 06/06/2004 :  19:38:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
Enig i d så MissEva sier Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway
Innlegg: 1667

Skrevet - 06/06/2004 :  22:45:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
vil ikke rakke ned på noen, men har alltid fått prentet inn i denne lille skallen min at rasen ikke har så mye å si(ta det emd en klype salt da folkens), det er vel ikke så viktig om det en spesiell rase, bare hesten og rytteren går overens, noen fjordinger kan funke som bybegynner hester, vet om mange jeg =)
en blandings hest kan være like bra som en annen rase hest =)
tenk mer på individ enn rase, hvordan hesten er å ri , er vel viktigere om det er en fjording/welsh .os.v....men det er bare min mening =)

Gå til toppen av siden

Ylvah
» VIP

Innlegg: 26

Skrevet - 08/06/2004 :  15:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Som de andre har sagt, er hestene like så forskjellig i humør og lynne som oss mennesker. Men hvis jeg skal si en hesterase som ofte er gode som nybegynnerhester og også kan være gode hester for viderekomne, må det vel bli Nordlandshesten. Personlig er Nordlandshesten min yndlingshest, og jeg skal kjøpe meg en til våren 2005.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway
Innlegg: 987

Skrevet - 08/06/2004 :  19:41:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
En araber kan være like rolig som en fjording, og en fjording kan være like gal i hodet som mange arabere/fullbodshester. Så jeg tror ikke man skal fokusere så alt for mye på raser, men heller tenke på om hesten egnes til det den skal brukes til. Nybegynnere, som nevnt her.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

rotedyret

» VIP

Innlegg: 8

Skrevet - 12/06/2004 :  16:38:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok sant at det ikke kommer an på rasen, men på hesten. Jeg personlig vil anbefale islandshesten som en nybegynnerhest. De er stabile og rolige med en herlig gemytt (og ikke minst gangarter). De vet når de har med en nybegynner å gjøre og tar det helt med ro. En islandshest vil senere når rytteren har blitt mer erfaren begynne å oppføre seg etter kunnskapen til rytteren. Jeg rir en islandshest som er drit rolig når hun har en nybegynner på ryggen, men når erfarne ryttere kommer på blir hun mer komplisert og rytteren må bruke kunnskapen sin til fulle. Slik er også de andre islandshestene jeg rir. De vet når de har med en nybegynner å gjøre og oppfører seg deretter.
De er utrolig snille hester som ikke finner på noe tull med mindre de vet at rytteren vet hva hun/han skal gjøre for å få situasjonen under kontroll.En sterk og pålitelig hest med vett i hodet. Jeg ville aldri nølt med å sette en ung uerfaren rytter på ryggen til en islandshest.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 13/06/2004 :  07:32:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
At den ene islandhesten du kjenner er grei betyr ikke at alle er like velegnet til nybegynnere. Den værste stabukken av en hest jeg noen gang har møtt var en islandshest. Noen er veldig stressa og stri, mens flertallet sikkert er ok ponnier. Men som du sier, det kommer an på hesten, ikke rasen Gå til toppen av siden

rotedyret

» VIP

Innlegg: 8

Skrevet - 13/06/2004 :  12:10:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir nå Islandshester, og den jeg rir fast er en utrloig sær og vanskelig hest å ha med å gjøre, men jeg kan love deg at de r perfekte nybegynner hester. Dessuten er det ikke akkurat det verste fallet fra dem heller (erfaring fra de store og de små rasene). Jeg har nå mye større problemer med å sitte på en varmblods enn en islending. Men du skal være ganske uheldig hvis du får en islandshest som ikke er noe bra nybegynnerhest. Som sagt min hest er en skikkelig "hurpe" og gidder aldri å gjøre som ho får beskjed ( i mening av sjenkler og stemme), men med nybegynnere er ho eksemplarisk. Ikke si at islendinger ikke passer som nybegynnerhester. Jeg ville fint plassert en unge på den uten å gå ved siden av. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 13/06/2004 :  13:20:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Rase er ikke så viktig. Tenk heller på individet. Hesten bør være snill, rolig og lett å håndtere. Den bør være ganske trygg i diverse omgivelser og i trafikken. Om du er helt uerfaren burde du ikke kjøpe en unghest, men en noe eldre og mer erfaren hest.

Selv om en fjordhest er sur og sta betyr for all del ikke at alle er det.
Det er individet det kommer ann på!!

Lykke til, og jeg håper at du finner deg en hest som du trives godt med!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway
Innlegg: 2056

Skrevet - 13/06/2004 :  15:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vil egentlig ikke anbefale en nybegynner å skaffe seg islandshest, nettopp på grunn av gangartene. særlig hvis det er en 5 gjenger så er det lett å klusse med det, det kan være vanskelig nok med 3 gangarter!

hvis du er veldig interrestert i islandshest og har erfarne folk til å hjelpe degg så er det sikkert greie hester, men ikke hvis det er bare deg...

mvh kristy og lolita

Mvh Tone Kristin


Gå til toppen av siden

rotedyret

» VIP

Innlegg: 8

Skrevet - 14/06/2004 :  13:32:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
man må ha kunnskaper for å kunne få en hest til å tølte eller passe. ingen av de islandshestene som jeg rir eller har ridd har noen gang startet å tølte eller passe uten å ha fått beskjed om det... islandshester som er trent bra vil ikke gjøre det. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 15/06/2004 :  00:11:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det beste er å finne en HEST som passer for en nybegynner, og ikke se seg ut en spesiell rase! Som mange nevner her, er det hvordan hesten er, og ikke minst- hvordan den passer sammen med rytter som sier om det vil gå bra eller ikke!

Finn en hest som passer til deg, og ikke heng deg opp i hvilken rase det er, jeg har iallefall aldri tenkt på rase når jeg har kjøpt hest, bare at den har vært en hest som jeg kan trives med og en som har de kvaliteter jeg trenger!

Hege Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Innlegg: 117

Skrevet - 17/06/2004 :  11:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du!

Ser at flere har anbefalt fjordinger, islandshester og norlandshester... Dette vil jeg absolutt IKKE anbefale! Vil ikke anbefale deg en spesiell rase i det hele tatt! Gå heller etter individet, og ikke rasen! Ha hestene på fòr, eventuelt prøve og se hvem du liker! Ellers så er det jo også mange fine krysninger da!
Uansett, LYKKE TIL!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 17/06/2004 :  13:34:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Ja, det finnes alt fra rolige englehester til uhånterlige villdyr innen hver rase. Noe av personlighetstekkene til en hest skyldes medfødte egenskaper, men det viktigste er hvordan den er behandlet av oss mennesker. Den hesten som egnser seg best av de hestene jeg kjenner til å være en rolig og pålitelig nybegynnerhest, er faktisk en 13 år gammel varmblodstravervalakk. Han har vært aktiv traver det meste av livet, og har ikke vært omskolert. Bare blitt behandlet vettugt. Gå til toppen av siden

larissa

» VIP

Innlegg: 7

Skrevet - 15/07/2004 :  18:29:38  Vis profil  Svar med kopi av melding

Heisann!!!
Jeg så det var nevnt fjording hær, det er en rase som jeg IKKE vil anbefale til nybegynnere... De fleste jeg har vert borti er enten
så sta at de står bom stille eller fyker ut i full galopp, men det finnes
jo noen få nybegynnerhest av de oxo...

Islandshesten er en kjempefin familie hest og kan brukes av alle, men den er såpass dyr at til en førstegangshest og hvis du skal bare bruke den til tur så vil jeg heller anbefale en tinker, de kan også ligge litt høyt i pris, men er rolige og sindige hester....!
Lykke til!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.