hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ikke utegang... dårlig behandling???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Ikke utegang... dårlig behandling???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje H

Norway

Skrevet - 04/06/2004 :  09:14:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
I stallen hos oss er vi nesten 70 hester og ryttere. Det sier seg selv at ikke alle hestene har "sin egen" paddock disponibel hele dagen...

I stall-leia inkluderer boksplass, flis, for, foring og bruk av fasilitenen på senteret. For utslipp betaler vi ekstra. For at det skal passe med antall hester og paddocker kan vi velge... ENTEN utslipp på formiddagen eller utslipp på ettermiddagen. (08-12/13 og 12/13- til kvelden når vi tar inn selv.)

Det er også noen av hesteeierene som ikke betaler for utslipp av hesten. Dette er gjerne konkurransehester som ofte blir ridd både på morgenen og ettermiddagen. Resten av dagen står de inne i boksen sin.

Hva mener dere om dette???
(I stallen er det delte meninger om akkurat dette... noen mener hestene ikke har vondt av å stå inne, at de faktisk trenger å slappe av, og at de skader seg mindre enn ved å løpe ute. Mens andre igjen nesten mener at det er misshandling av hestene at de står inne.)

Nå røper jeg ikke min egen mening, poenget er å få igang en debatt her...

Er det dårlig behandling å la en hest stå inne i boksen sin hele dagen, når den blir ridd en, ofte to ganger hver eneste dag, og er på stevner flere helger i mnd..?????

Mvh
Silje H

villblesa

Skrevet - 04/06/2004 :  10:09:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at alle hester bør få gå ute hver dag. Dette blir på en måte hestens fritid hvor han kan gjøre hva han vil. Står han på boks har han ikke så mye valgmulighet. Dessuten har hester bare godt av å gå på litt variert underlag, og gjerne ha beite i litt forskjellig terreng. En hest som bare går på flat mark vil miste mange muskler Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2004 :  10:39:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm, det er jo flere sider i denne saken. på den ene siden 'står jeg', men samtidig har jeg ei tå på den andre siden også...

hesten min er en hobbyhest. hun blir ridd i en halv til to timer per dag. og da blir hun ridd på tur i skogen, i litt ulendt terreng og på stier, pluss litt på vei. hun blir svett, ja, men dette er ikke noen trening på noen måte, bare litt løping her og der. hun blir ikke ridd i form, og de eneste løsgjørende 'øvelsene' er når hun strekker seg over noen røtter, eller bøyer seg i skarpe svinger. noen ganger rir jeg slalom mellom trær, men ikke så ofte. da sier det seg selv at hvis hun skal stå inne hele dagene, vil hun for det første gå på veggene av oppsamlet energi, og for det andre bli fryktelig stiv. hun er også av den typen som blir suuuuuuuur når hun står inne, og er veldig utålmodig. når hun står inne så står hun og tripper i åpningen med en gang døren blir åpnet (før så løp hun meg rett ned, men etter konsekvent trening så venter hun til hun får tillatelse til å gå). derfor står hun ute hele dagen om vinteren, og nå er hun ute døgnet rundt.

men, på en annen side så har hun fryktelig mange småsår, og er helt oppspist av mygg (hun har blitt behandlet med Switch, og skal sprayes hver dag med fluespray når jeg får tak i). hun er også på bånn i rangstigen, og ble tidligere jaget mye rundt. i våres ble hun jaget rett igjennom en grind i paddocken (den sto inne i paddocken, og laget en liten "boks" inne i paddocken) av epetra sin hest. det resulterte i flere sår (det så ut som noen hadde kloret henne på skinka)

derfor har jeg full forståelse for de som vil ha hestene sine inne, eller i egne paddocker. det kunne jeg og hatt, men det hadde på sin side resultert i en svært stressa hest...

hvis de hestene blir ridd flere timer hver dag, og flere ganger, så er det vel ikke så ille. jeg synes synd på dem, ja, men jeg forstår eierne. likevel vil jeg si at de i det minste kunne hatt hestene ute to og to, i paddocker. jeg tror det ville økt trivselen hos hestene betraktelig.

må også si at jeg synes det er synd at det er blitt bygd en så stor stall, når man ikke har mulighet for utegang for alle

mvh krisy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 04/06/2004 :  10:48:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Vil bare skyte inn en rettelse! Det er paddock-plass til ALLE (alene) hver og en hest, men bare ikke hele dagen. Vi må bytte på, slik at hesten kan stå ute enten fra kl 8 til 12-13 tiden, eller fra 12-13 tiden og til vi kommer selv på ettermiddagen og skal ri.

De som lar hestene stå inne, har mulighet til å få en paddosck til hesten alene, men velger likevel å la den stå inne for å spare energi, og minke skade-ridikoen. (bruker mye energi til å holde varmen på vinteren, blir slappe i varm sol, kan få muskelstrekk og sår av herjing ute...)

Så det ER faktisk paddocker til alle!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2004 :  11:34:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Når det er paddocker til halv dag på alle hester, så er det ikke paddocker til mere enn halvparten av hestene... Det er da et enkelt regnestykke...? Hestene burde få full dag ute. Minst. MÅTTE jeg stalle opp der, så hadde jeg valgt andre halvdel av dagen, for da kan de stå ute til jeg setter dem inn igjen sent på kvelden... Ergo får de flere timer ute daglig på det viset enn om de ble satt ut på morgenen og tatt inn 12-13...

Jeg blåser i småskrammer som kommer fra naturlig omgang hester i mellom. Trivselen er viktigere for meg. Bitemerker og slikt er noe som følger med i flokk, spesielt om det finnes yngre, litt "tenårings-aktige" hester som er under oppdragelse av voksne hester. Styggeste skaden jeg har hatt i løpet av 6 år med flokkdrift og stadige utskiftninger av flokkmedlemmer, er et broddspark i brystet på hoppa mi som lagde en stygg flenge. Den grodde av seg selv (vet. ville ikke sy), og det finnes ingen merker etter skaden nå.
Har hestene nok plass å bevege seg på, og hestene som settes sammen er rimelig avbalanserte og ikke hyper-aggressive, så er flokken fint etablert på et par dager... Å bli kjent over gjerdet etpar dager før de slippes sammen er også en måte jeg har brukt for å mykne overgangen litt.

Jeg liker ikke frimerkepaddocker, da de hindrer hesten i naturlig utfoldelse. Det bør være plass til en gallopp i en paddock, etter min mening.

Kommer nok aldri til å leie plass på en stor stall, tror jeg. Det virker ikke som det vil passe mitt hestehold i det hele tatt... Vil helst ha dem rundt hushjørnet så jeg kan ha kontakt med dem mange ganger om dagen...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2004 :  11:58:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med Line (med henhold til oppdelt tid i paddock), er det plass til bare halvparten i gangen så er det plass til bare halvparten...

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 04/06/2004 :  12:05:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Hvis hestene går to og to sammen, kan de jo stå ute hele dagen... Man kan gjøre en slik avtale...

Men glem nå det jeg skrev om formiddag/ettermiddagsutslipp...
Det jeg villa ha mening om var

utegang kontra ikke utegang overhodet!!

Mvh
Silje H

Redigert av - Silje H den 04/06/2004 12:08:00 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2004 :  13:21:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hester bør få stå ute så mye som mulig, og paddockene må være store nok til at de kan leke der. Jeg har også hesten min på et stort senter, med rundt 60-70 hester, og vi har faktisk en paddock hver!! Jeg har likevel valgt å ha hesten min på et stort beite med flere andre hester, fremfor å ha egen paddock (som selvsagt er mye mindre), fordi hester foretrekker å stå sammen med andre. Og hestene våre har aldri skadet seg, selv om det av og til kan gå ganske røft for seg under leken:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2004 :  15:40:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
selv ville jeg ALDRI(!) la hesten min stå ute i så kort tid(Laura ville iallefall blitt SPRØ!) nei! hestene mine skal få stå ute hele dagen på vintern og ute hele døgnet på sommern så langt jeg har muligheter for det!
jeg sjønner jo at de ikke vil ha stygt skadde hester, men d kan da vell ikke skje -hver- dag?
og som noen andre sa(gidder ikke se etter) så får de mere muskler o.l.....

en ting til, hva skjer om noe skjer så alle hestene MÅ stå ute.

Elisabeth som er færdig med xamen!!!!!=OD =OD =OD =OD

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99%
Redigert av - epetra den 04/06/2004 21:22:23 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2004 :  18:16:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Naturligvis er det - logisk sett og etter egen erfaring - gunstigere for hesten å gå ute, sammen med andre hester, i paddocker av en viss størrelse og ihvertfall i noen timer om dagen enn å stå inne i en liten boks. To omganger med mosjon eller ei...

En hvilkensomhelst hest - fra den minste koseponni til den mest topptrente atlet - er bygget for å bevege seg. Uten at jeg skal påberope meg særlige veterinærmedisinsk og anatomiske kunnskaper er det vel ingen tvil om at hestens muskler, sener, ledd, skjelett og ikke minst psyke har godt av bevegelse. Og at en hest som har muligheter for å bevege seg fritt flere timer om dagen vil være mykere og smidigere i musklatur og ellers enn en som står stille i en boks.

Personlig føler jeg vel at fordelene ved at hesten får bevege seg uten rytter i noen timer hver dag oppveier ulempene ved at hesten kanskje skader seg. Som de fleste hesteeiere vet så skjer det ting, hester har en unik evne til å finne frem til den ene lille steinen/spikeren eller hva det kan være som de kan skade seg på, enten den står i paddock eller ikke. Hester som hopper, spretter og løper som gale - særlig på tungt eller glatt underlag - kan forstrekke både det ene og det andre, og hester som leker, kjekler eller "diskuterer rang" kan skade hverandre med spark og bitt. Men det går somoftest rolig for seg og i min erfaring er den største "ulempen" ved at hesten min går ute at hun blir for***t møkkete!

Etter å ha hatt hest, og ridd, på staller med forskjellig policy på utslipp og tilgjengelige paddocker, er jeg ihvertfall ikke i tvil om hva jeg ville valgt. En formiddag eller ettermiddag i paddock, i selskap av andre hester (i samme paddock eller ved siden av hverandre) er til så stor fordel for hesten fysisk og psykisk at jeg ikke ville hatt samvittighet til annet.

Når man faktisk har fasilitetene (paddock og noen som kan ta seg av utslipp) - om enn noe begrenset - for hånden virker det absolutt forkastelig, tankeløst og egoistisk ikke å benytte seg av dem.

Synes jeg!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/06/2004 :  01:13:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
En del hester har blitt flasket opp med svært lite utegang. Selv om jeg synes det høres ut som en utrivelig tanke, er disse hestene faktisk vant til å stå mye inne. Jeg tror faktisk ikke det plager dem noe særlig. Mange av dem hadde sikkert likt å gå mer ute hadde de visst at det går an, men det gjør de faktisk ikke. Og når hesten ikke "vet bedre", plages den heller ikke av det.
Du forteller ikke om disse hestene viser tegn på at de ikke trives. Hvis de ikke viser tegn på mistrivsel, har de det sikkert helt greit. Jeg tror faktisk at det kan virke verre for oss mennesker, som vet om hva hesten går glipp av, enn hesten selv.

Det blir selvfølgelig en helt annen sak å la en hest som er vant til å gå mye ute, plutselig bli stående inne over en lang periode. Det tror jeg kan være aldeles ødeleggende.

Når det er sagt, så er jeg overbevist om at hester har godt av å stå ute så mye som overhodet mulig, og jeg ville aldri tillatt min egen hest å stå inne hele døgnet hver dag, selv om den hadde gått to ganger om dagen. Risikoen for skader er dessuten relativt liten hvis hesten er vant til å gå ute og gjør det jevnlig (slik at den ikke eksploderer fullstendig når den først kommer ut). Beite eller paddoc må selvfølgelig være sikkert, man kan dessuten bruke beskyttere hvis man er spesielt engstelig (særlig om vinteren når hesten har brodder). Hvis hesten går alene og er pakket inn, er det ganske lite fare for skade.

Jeg kan faktisk forstå at konkurranseryttere eller andre som bruker hesten sin aktivt, og som mister viktige stevner hvis hesten skader seg (selv om det er en liten, bagatellmessig skade), er forsiktige. At de for eksempel ikke slipper ut med andre hester, og at de har på hesten beskyttelse. Det er ikke til å komme fra at hester som går sammen av og til skader hverandre. De kan gå pent sammen en stund, og så plutselig enten begynner de å småkrangle, eller leken blir litt voldsom. Hesten greier seg naturligvis fint, selv om den kanskje må stå noen dager eller må ha et par sting, men det kan være kjedelig hvis man er midt i en konkurransesesong. Jeg tror en hest kan ha et helt fint liv, selv om den går alene ute, selv om den kanskje ikke har så mye plass i paddock.

Men som sagt: Jeg ville kreve minst noen timer hver dag i paddock, og jeg tror de aller fleste hester trenger det. Samtidig må vi huske at hesten selv vet ofte ikke hva som er "best" for den, og vil dermed ofte ikke lide noen nød selv om den kun har det nest beste.Dette høres kanskje kynisk ut, men slik er det. Hvis hesten fungerer, og ikke viser tegn på mistrivsel, så lider den heller ikke, selv om vi vet at den kunne hatt det bedre.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/06/2004 :  01:14:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
PS: En annen ting, er at jeg tror at man på lang sikt tjener på å la hesten få noen timer ute hver dag, også i konkurransesammenheng. Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 05/06/2004 :  21:04:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også, som du sier - en fot på hver side her!
2 av mine hester går i løsdrift sammen med andre hester og "herjer" og lekesloss dagen lang. Men jeg har også en konkurransehest som er en pøbel sammen med andre og det blir sparking og slossing som går litt for langt... På stallen der han står har vi derfor valgt å lage litt mindre paddocker slik at alle hestene kan gå ute hele dagen, men har da litt mindre plass å bevege seg på. For all del, de kan fremdeles hoppe og sprette litt rundt. Paddockene har vi laget slik at dersom det ikke står andre hester ute så går det an å slå sammen flere, og dermed få en stor paddock. Det blir ofte mer slossing og sparking når hestene står på begrenset område, da gjerne gruspaddocker. Dersom hestene har gress el. å spise på så har de noe annet å sysselsette seg med enn å plage på naboen.
Alle hester har godt av å gå ute noen timer hver dag, men jeg tror ikke at hesten lider noen nød eller mistrivest fordi den ikke får gå i samme paddock som andre hester - eller ikke får gå ute hele dagen.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2004 :  12:17:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
jeg syns selvfølgelig at hesten må få komme ut og at det beste er om hesten får stå ute hele dagen. Men det er desverre ikke alltid mulighet for å ha hesten ute hele dagen. På klubben jeg hører til får hestene stå ute 1 time hver dag. Etter 1 time må de ta inn hesten hvis noen andre vil ha paddocken, men ellers kan de stå ute lenger. Det er vel sånn 50 hester og 7 paddocker der, anlegget er altfor lite til så mange hester og klubben skal flyttes. Forhåpenligvis blir det flere utslippsmuligheter på den nye plassen, men jeg ser at det er ikke særlig bedre på andre klubber. Dessuten er det mange konkurranseryttere som er av sorten "vil ikke slippe ut hesten før jeg rir for da ruller den seg bare å blir så skitten", også blir det gjerne ikke noe av utslipp til slutt. Folk som ikke har mulighet(/lyst?) for å sleppe hesten ut lenge hver dag bør ta å leie hesten en tur ihvertfall, så han får rørt på seg uavhengig av rytter..
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2004 :  01:15:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
*sukk*
"Dessuten er det mange konkurranseryttere som er av sorten "vil ikke slippe ut hesten før jeg rir for da ruller den seg bare å blir så skitten", også blir det gjerne ikke noe av utslipp til slutt."

Slave-eiere... Ingen ønsker om å bli kjent med at hest er noe annet enn en ting man eier...

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 07/06/2004 :  09:03:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Jaja, da er det kanskje på tide og fortelle min egen mening om dette temaet!

Morsom å få så mange reaksjoner tilbake!

For det første må jeg jo da si at jeg står med et bein på hver side av streken her... Min egen hest går ute i 5-6 timer hver dag, så da vet dere det! Mens hesten i boksen ved siden av, har ikke utegang. Han står inne hele dagen, bortsett fra to omganger med mosjon. (Han kommer ut i helgene da, når det ikke er stevner. I helgene ordner hver og en utslipp selv!) Han har absolutt ingen uvaner, og han står mye og sover og slapper av. Han virker egentlig som en perfekt sunn og avbalansert hest både i kropp og sinn, så derfor: Jeg mener ikke det er dårlig behandling for hester og stå inne. Men, igjen, jeg vil absolutt at min egen hest skal stå ute og bevege på seg!

De hestene som blir ridd og trenet såpass aktivt og hardt som de jeg prater om nå, står ihvertfall ikke i fare for å miste muskler fordi de ikke får gå ute, men jeg er enig i det elx sier, en hest som får bevege seg en del uten rytter, vil naturlig bli mer avslappet i musklaturen sin!

Forøvrig mener jeg også at det er fryktelig synd med et såpass stort senter som dette, og at det er så trangt om uteplass for hestene. Derfor kan jeg jo også røpe at jeg står på venteliste på en stall som bygges opp med ridebane nå i løpet av sommeren. Her kommer hestene til å få tildelt en egen paddock hele dagen! Denne nye stallen ligger 15 min skrittetur unna der jeg står nå, så jeg kan fortsette og trene på akkurat samme måte!

Konklusjonen min her blir da:
Personlig vil jeg at hesten min skal ha utegang. (Ho går nå riktignok alene, bare selskap "over gjerdet" for å minske skaderisikoen) Men de hestene som ikke er vant til 12 timer utegang om dagen, har overhodet ingen mentale eller fysiske skader av å stå inne! (Det ser jeg jo selv, på de hestene på stallen!) Man må jo se an hva de er vant til, og hva bruken er! Men som eligj skriver: Konkuransehest eller ikke, alle har nok godt av å se solen til tider!!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.