hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nå trenger jeg virkelig hjelp!!!!! og det fort
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 nå trenger jeg virkelig hjelp!!!!! og det fort
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  19:31:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!!
som sagt vet dere hvordan hesten "min" har det...men ting blir kun verre mener nå jeg....
her om dagen gikk jeg inn stallen, og der stod pokkern ta meg den store kaldsblodsen inne stengt i en islandshest boks(og de er faen meg så små) med grime og hodelag på, og boksen var fullt av møkk.....
og det er mørkt der oxo...stakkar lille hest....
boksene ser pokker så forferdelig ut, møkk og ikke noe flis....
hesten jg skal kjøpe skal følle om noen dager, og går på fri tilgang på rundball, men får ikke for utenom når jeg gir henne mat....
og det hun får er drøvtygger kraftfor som er for lammende dyr og havre.....
hestene bor jo i sin egen møkk.....
de fleste hestene blir brukt kun om sommeren, turistnæring.....
og eieren fikk turister her om dagen , og da var det bare å sale på de stakkar hestene , som ikke hadde blitt brukt på evigheter....og ri ut på en 3 timers tur....
og ikke nok med det, han slenger bare salen på, uten voilosck eller annet underlag,han børster sjelden hestene....
og jeg gikk inn i fjøset her istad, og oppdager 3 værer som er innestengt i en plansilo med noen rundballer og en bøtte med vann, og de har inge tilgang til lys eller luft-.-------.......
hestene går som regel ute hele året......
nå er jeg så møkk lei hele stedet....men vil se til at snuppa mi har det bra....hadde det ikke vært for den hesten hadde jeg ikke vært der......
hva i all verden gjør jeg?????????

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  20:23:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kan ikke akkurat si at du hjelper deg selv så mye. anmeld det til dyrevernet! det er det eneste du kan gjøre nå, disse dyra trenger hjelp, og du skal søren ta meg ikke nekte dem det, bare fordi du ikke vil miste yndlingshesten din!!
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  20:26:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Først av alt; dyrevernet er en fin ting. Ja, du er redd for å miste hesten "din", men det kan du komme til å gjøre på en -langt- verre måte om du ikke gjør noe snarest. Har fulgt innleggene dine en stund nå, og begynner å bli litt vel oppgitt over tafattheten. Om det er så ille, om om du har tenkt å kjøpe hesten - få noen til å spytte i det du mangler. Kanskje ikke enkelt, men om du uansett har tenkt å kjøpe, vil du jo også kunne betale tilbake.

"Islandshestboks"? Om boksene er så ille, og du er der jevnlig, noe det virker som om du er - så gjør noe med det. Det blir ikke rent av seg selv, og det minste du kan gjøre er å møkke ut hos dem.

Og anngående sadler uten voilock, leste akkurat i en hestebok jeg kjøpte forleden, at schabraker og voilocker bare er til for at sadlen ikke skal bli skitten. Derimot er underlag/pads noe helt annet.

At hestene går ute hele året, er vel bedre enn at de står innestengt i de boksene du beskriver? :-)

Hva du gjør, i allefall det jeg mener du bør, og har en borgerlig plikt til, er å melde fra til dyrevernet, øyeblikkelig.

MvH Silje, som ikke har for mening å høres veldig sint ut, men snarere er veldig oppgitt.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/05/2004 :  10:58:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke tvil på det!!
Ring dyrevernet nå!!!!!!!!!!!!!!!!1

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/05/2004 :  11:51:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har noen en mail adresse eller tlf til dyrevernet???
har tenkt å gjøre det lenge, men "tørr ikke".....
men nå skal jeg gjøre det.....

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/05/2004 :  12:06:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
kom til og tenke på noe, da jeg satt på dyrevernet sine hjemme sider....de har jo vært innom for 1 mnd siden, men hakke fått vite hva de sa.....hmmmm
det var vsst kun en årlig undersøkelse...men dette skal det bli slutt på......!!!!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/05/2004 :  17:38:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Har ikke noe mer fornuftig å si enn de andre, vil bare ønske deg lykke til

Samme hva så er vel det at hesten får det bra det aller viktigste...
Og dessverre vanskjøtelse som den du beskriver tror jeg ikke er uvanlig..fordi den kommer av mangel på kunnskap, og sånt er det vanskelig å finne noen umiddelbar kur for (fordi kunnskap gjerne bruker litt tid på å trenge inn)...

Håper ting ordner seg

Guro

Ps. hold oss oppdatert
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/05/2004 :  20:09:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg skal holde dere oppdatert....
skal ringe/sende mail nå......

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2004 :  23:51:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Distriktsveterinæren vet hvem du skal kontakte innen dyrevernet...
Du kan be om å bli holdt anonym, men for seriøsitetens skyld bør du tørre å presentere deg først.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  02:51:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du ikke vil ringe dyrevernet selv, så kan du jo få noen andre til å gjøre det! For eksempel en av dine foreldre!
Hege Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  09:45:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hadde tenkt å la mamma ringe.... men hu er ikke hjemme....=(
gjør det vel selv.....
vet noen hvor lenge sdet er mulig å ringe....tenkte på når de stenget tlf....
er ikke hjemme før 20 00 i dag.....
men hvis man ikke vil at de som blir undersøkt av dyrevernet, skal vite hvem man er, er det mulig???
og hvis dyrevernet bøtlegger hestene, blir de slaktet da??

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  10:47:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Dyrevernet er ikke noe skummelt! Det er en gjeng mennesker som jobber for at dyr skal få det bedre, simpelthen! Antagelig vil de bare dra og se på stallen og hesteholdet, og påpeke hvis det er mangler eller feil ved stallen som må rettes på, be eieren om å følge opp hester og andre dyr med hyppigere møkking, riktig fór osv., sjekke at paddocker osv. er forsvarlige å slippe ut hest i, se etter at dyra har tilgang på mat og vann osv.

Det skal ganske mye til før de i samarbeid med politiet går inn og fjerner dyr. Det skal være ganske prekære trusler mot dyras velferd og helse som skal til, og i tillegg har ofte eieren fått tidligere pålegg om endringer han/hun ikke har fulgt opp før dyrevernet tenker på å ta fra noen dyra. Dersom de så gjør det, vil de i første rekke prøve å finne "fosterhjem" til dem. Dersom dyrets helse er så dårlig at veterinæren mener det er mest humant å avlive, vil de avlive. Det er ikke noe de gjør sånn uten videre.

Dyrevernet har dessverre problemer med å finne folk som er villige til å stille opp og ta imot slike dyr. Altfor mange er redd for ubehageligheter og er redde for å bli "innblandet" i noe.

Dyrevernet er ikke et offentlig kontor, men altså privatpersoner som er oppnevnt til å ta seg av henvendelser fra folk på dyr som ikke har det bra. Distriktsveterinæren har ei liste over hvem som er med der, og du kan ringe ham/henne og få nummeret til den som distriktsveterinæren mener er riktig av dem å kontakte. Vær ærlig, si navnet ditt og stå for det du sier uten å overdrive eller bruke mye "føleri". Rams konkret opp tingene du har reagert på, og spør om de mener det er riktig av deg å anta at dette ikke er bra dyrehold. Dersom de sier at de skal se på saken, kan du be om at henvendelsen din blir behandlet anonymt slik at du slipper å være redd for at eieren skal plage deg. Ingen i dyrevernet har noe imot det. Og du har rett til å få være anonym.

Ring distriktsveterinæren i dag og få rett navn og telefonnummer du skal henvende deg.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  11:57:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
si hva du vil....
seff vet jeg dyrene lider.....
skal innom avdelingen nå....

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  12:57:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
hadde jeg sett en slik boks hadde jeg enkelt og greit henta greipa og møkket ut etter at hesten var stelt skikkelig..

Jeg vet liksom ikke helt om jeg skal tro på dette egentlig. Det høres litt drøyt ut hele greia. Spesielt at du har påpekt dette i MANGE innlegg uten at noe egentlig har skjedd (virker det som).

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  14:22:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
nå har jeg vært hos dyrevernet, og de skulle dra opp dit og se på det...
de boksene er ikke bare og bare å møkke skal jeg fortelle deg....
jeg møkker når jeg er der.,.....men tar ikke hele stallen da...
det høres veldig lite ut, men de boksene er tunge å møkke.....
men nå har jeg hvertfall gjort noe med det

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  14:35:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Simra, er det ille, ja da er det ille, og da gjør du noe med det - hvis ikke er du faktisk en del av dyremishandlingen, siden du hverken gjør noe med eller for det - du støtter det passivt.
Akkurat som om at du er en av mobberne om du ser at en person blir mobbet, og du ikke gjør noe med det.

Skal du være med å gjøre det bra for dyrene, møkker du boksene. Så enkelt er det. Men sa ikke du at de gikk ute mesteparten av året? Hvordan kan boksene være så forferdelige da?

Men, bra at du endelig har gjort noe med det. Dette begynnerm som xxxoooxxx sier, å høres noe drøyt ut.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.