hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nå trenger jeg virkelig hjelp!!!!! og det fort
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 nå trenger jeg virkelig hjelp!!!!! og det fort
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  23:21:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
den tingen jeg MINST skjønner med det hele er hvorfor han i tilfelle har det slik.. Hvorfor setter han føll på en slik hest når han tydligvis ikke har penger til å holde hoppen skikkelig... du nevnte i en bisetning tidligere noe med at han hadde føll for å tjene penger... Dette er TOTALT umulig på en slik hest som dette! For det første er det en blanding, som er bedekt med en ukåret hingst (regner jeg med... de færreste kåra hingster blir brukt til blandingshopper). For å få dette føllet må han fø hoppa i 11 mnd, pluss i kanskje f.eks 7 mnd etter følling i tillegg til føllet. Så må han selge føllet.... Papirløst og blanding (og mest sannsynlig ikke i særlig bra "stand" pga feilernæring) og ung er så og si håpløst å selge.. For å få dekket inn sine utgifter må han kanskje ha 20 000 for føllet.. Det får han ALDRI.. ergo dette er dårlig butikk... Hvorfor gjør han dette da? Det fatter ikke jeg.. at hesten er fn for deg skjønner jeg men den har ingen høy markedsverdi, ei heller føllet...

enten så er han en lat teit bonde, rik lat bonde eller så stemmer ikke dette du sier. Ser og at du andre steder har lurt på når du kan trene hoppen igjen.. Med den fôringen så synes jeg faktisk du skal la være... Så føllet får god melk.. Hadde dette vært en hest jeg hadde ansvar for ville jeg faktisk vært bekymret for føllets helse

Å få dyrevernet til å gjøre noe er vaaaanskelig.. det er for dårlig lovverk. Gjør noe selv i steden.. ta en prat med han... f.eks kan du kanskje jobbe i stallen et visst anntall dager i uka en viss tid enten for lønn eller for å slippe å betale for denne hesten. En løsning som og ville hjulpet de andre hestene der.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/05/2004 :  23:38:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er mange som tror de skal tjene penger på hester xxxoooxxx, både de med og uten vett...
Nå vet jeg sannelig ingenting om den situasjonen Simra beskriver, utenom nettopp det som blir skrevet her.
Og jeg vet heller ikke noe om deg, ditt hestehold etc. men har tanken på at det kan være diverse forsøk på å gjøre det bedre som har vært ute å gått før!? Diverse forsøk på nettopp det du beskriver!? Altså: forsøk på å få mannen til å forstå at han må fore hesten osv. At hun har bedt om hjelp tidligere betyr jo ikke at situasjonen har blitt oversett, nå syns jeg kanskje du kan "la tvilen komme tiltalte tilgode".
At man tilslutt har nådd "the point of no return" betyr da sannelig ikke det samme som at man plutselig overdriver...

Sorry, mac, verden er ikke sort eller hvit, den har innmari mange grå nyanser innimellom!!!

Guro

edit: for å legge til at det er sannelig ikke rart at folk kvier seg for å ringe dyrevernet...hvorfor er holdningen at du for din egen hest skal ringe dyrlegen en gang for mye i stedet for en gang for lite, mens du helst skal unngå dyrevernet for enhver pris...

Bisetning: jeg er litt trøtt, antagelig også kan det oppfattes som jeg er veldig spiss i tonen, men syns dere ikke det er bedre at Simra ringer dyrevernet en gang for mye i stedet for en gang for lite!? Kan jo hende at mannen hører bedre på autoriteter enn på "jentunger"

Redigert av - Guro den 25/05/2004 23:42:48 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  00:21:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Mente ikke at hun ikke skulle kontakte dyrevernet.. mente at man der må være forberedt på at de ikke kan gjøre noe! og da MÅ man ta saken litt i egne hender. går ikke ann å støtte seg på de for de har ikke mulighet alltid.. selv om de kanskje vil. Dessuten kan det ofte ta litt tid før de får ut fingeren... og i mellomtiden er det noen som lider.

Om han virkelig tror han kan tjene penger på det må man kanskje begynne å lære han litt om pluss og minus før man sier noe om hesteholdet :P

at han var rik lat og alt det der må du nesten se på som en måte å formulere seg på Guro.. mannen er ikke helt på nett når hester har det slik... Og at jeg skriver om dette stemmer... det er fordi jeg føler denne saken kanskje ikke har hatt noen utvikling, og at jeg synes det er rart og dumt at folk ikke slår alvorlig hardt i bordet når slike ting som dette skjer.. hoppen er drektig og det er andre hester der og.. En drektig hoppe får sauefôr liksom. Det er ikke bra! Ikke Simra jeg er sint på,.. mer han som eier disse. Regner med at det er gode grunner til at Simra ikke har fått gjort noe med dette enda.

Orker ikke å finne hvor Simra skrev noe om å kontakte dyrevernet.. men det hun sa var noe slik som at hun visste det ville være til det beste for hesten men hun ville ikke miste den eller noe slik. Bare rett på det jeg skrev feil... skriver ikke av for jeg orker ikke lete etter det.. Da mener jeg at man lar egne følelser komme forran hestens ve og vel. KJEMPEBRA at hun likevell gjør det nå!!

Redigert av - xxxoooxxx den 26/05/2004 00:38:27 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  08:32:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg møkker de boksene, men kan ikke ta alt på en gang, de er svært tunge å ta, siden de ikke er som "normale" bokser....
dyrevernet skulle hvertfall få noen til å dra opp......
sant nok at de går ute omtrent hele året, men nå skulle de visst stå inne, pga han ikke gadd å slippe de ut på de andre beite, og han skulle visst bruke dem neste dag ellr noe sånt....
har ikke telling på hvor mange ganger jeg har prøvd å få han til å mate disse hestene, og møkke hos dem, men ingenting har nyttet hittil...
så å prate med han om det er som å prate til veggen med andre ord, og jeg har ikke råd til å fore opp over 40 hest, det sier seg selv .....

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  11:43:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
40??
Oiii! Er han hestehandler eller samler han på hest?
Sånne mengder hest krever ganske mye ressurser. Fór, stallplass, veterinær, hovslager, forsikringer, områder, gjerder, TID...
Blir interessant å høre hva som skjer...
Trengs mange frivillige mottak av dyr for å få stallet opp så mange om det blir fjerning av dyr...

Syns det var en kjempeidé at du tilbyr deg å jobbe for hesten.. Prøv det og se hva han sier. Forutsatt at dyrevernet er der først og får vurdert stedet. Det kommer sikkert noen pålegg, og da er det en kjekk løsning for ham at du tilbyr deg å jobbe for hesten. Husk å bli enige om hva du skal gjøre (arbeidsoppgaver) og hvor lang tid du skal jobbe før hesten er din. Ta en reell timespris på jobbinga di og si at f.eks. til en timespris på 50-70 skal du jobbe 100 timer (eller så og så mange uker) inntil kjøpesummen er dekket og du får papirer/kontrakt på at hesten er din.
Skriv en skriftlig avtale på dette og få ham til å signere... Ellers kan du jobbe forgjeves hos en kar som aldri blir fornøyd og setter opp prisen på hesten også..

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  12:04:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
,det var en veldig god ide ja, men jeg kan prøve....men han er så utrolig useriøs, har jo fått tilbusd om å få jobbe i sommer, men får kun ri hestene....
det er veldig mange hester ja....
han har "plass" nok , men det er kun ute....
jo mer hest han har jo bedre er det virker det som...og det er masse unghester, som kan ha en lovende framtid. er vel omlag 20-25 brukbare ridehester, og resten er hester under 4år....
unghestene blir jo oxo satt føll på hvert år....
og jeg tuller ikke, den ene 2 1/2 års hoppa , har fått føll nå....
han lar jo hingster, hopper, valakker gå sammen....
og jeg kan ikke fore dem, selvom jeg skulle gjort det....noe som heter penger, og jeg er ikke rik =)
men håper det blir en forbedring fra hans side SNART.
han lokker lissom ørene, samme hva jeg måtte komme med....men det kan jo ikke fortsette slik....
han skulle ikke hatt hest....
jeg kan møkke liv skiten ut av meg, som jeg har gjort før, og strakk hele armen, og kunne ikke gjøre noe på noen dager.....
så jeg tar litt av gangen.....

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  12:42:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
tenkte bare på en ting... er det ikke ulovlig å blande raser? selv med egen hingst? og så bruke de videre i avl?? Usikker på om dette gjelder når man eier alle hestene selv men det er i hvertfall ikke lov ellers. Er vel noen form for straff på dette også minns jeg... i hvertfall når du driver i så stor utstrekning Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/05/2004 :  17:44:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Unnskyld at jeg ble litt over ivrig etter å være irritert, det er bare at jeg har opplevd situasjoner som har vært tilnærmet halvparten så ille som den som beskrives her, og jeg har virkelig kjefta, banna og smelt og reaksjonen har vært null...
Selvom man ikke kan forvente hjelp fra dyrevernet tror jeg kanskje at det kan være lurt å sende de dit...

Forøvrig reagerte jeg ikke på det med lat osv. bonde (for du og du, der er jeg enig med deg )

Helt enig i at man bør prøve å gjøre så godt man kan, men dessverre er det ikke alle som har vett på å forstå deg samme hvor hardt du prøver (det skjer faktisk på mange områder..være seg data, matlaging, hestestell etc)

Guro
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/05/2004 :  17:56:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ehm..der forsvant innlegget mitt...
Vel, prøver igjen...

Unnskyld at jeg kanskje tok av litt på irritertfronten..men det er ikke alltid like lett å være liten "jentungen" som prøver å si ifra...(forøvrig er jeg ikke uenig i noen uttalelse om at bonde-mannen er lat, for det er han sikkert..hvis ikke hadde han giddet å sette seg inn i hva det egentlig kreves for å ha hest)

Dette med å blande raser vet jeg dessverre ikke så mye om, men jeg trodde vel også at det var ulovelig, selvom både hoppa og hingsten har samme eier..

Guro
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  21:09:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
men han bryr seg ikke om det er lov å krysse...satt faktisk å tenkte på det selv istad....
hingsten må jo være kåret ...o.s.v.....
de har nå hvertfall satt ut "skikkelige rundballer", men jeg ble litt skeptisk, når siloen eller hva pokker det skulle være, var litt svart...selve gresset lissom....
det skulle være de beste rundballen, sidene hoppene skulle få dem....
har da møkket stallen i dag oxo.....
og det stod fremdeles en hest inne....lurer på hvorfor, men fikk da foret den, den hoppet jo nærmest over meg ......
men den hadde vann....så det var jo bra....men foringen er så mangelfull....
men det er omtrent kun unghestene som er for tynne, flere er faktisk i "god form", ikke for tynne lissom, de går jo å daffer fra september til juni med rundball....
noe jeg tenkte på da jeg var innom hoppa i dag, hvor stort er sjangsen for at føllet kan være død født?? syns hu lissom hadde blitt tynnere....kan være syns bedrag....
hvor lang tid tar før dyrevernet tar den turen opp dit???

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2004 :  21:27:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
så bra! regner med du har ringt siden du spør når du kan vente dem. hva sa du til dem da? hvis du sa at de burde være raske kommer de nok de nærmeste dagene, håper iallefall det!

kjempebra at du ringte! håper dyrene får det bedre!

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2004 :  09:03:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvis dyrevernet skal dit, bør du ikke jobbe der nå! Ikke møkke og pynte opp. Det er ikke din jobb å holde dette i orden, og dyrevernet ser kun på det de ser, ikke hva du har gjort som ikke har noe med det, for å si det sånn. Altså må det vises fram slik det pleier å være når ikke du tar ansvaret og gjør noe... Umøkkede bokser og alt...

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/05/2004 :  11:51:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
uansett så ser det ikke bra ut da...
men skal ikke møkke...fikk ikke fliset, for det er ikke flis......

Gå til toppen av siden

*GuroL*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2004 :  14:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
no har ikke æ følt med på alle samtalan hær... men en pærson greie ikke å jøre underværka på en hel stall!!! å æ synes d e bra du har gått til dyreværne:) e d så jævli at man ikke vet kor man ska bynne å har skole å vænna i tilleg har man ikke ti til å børste/vaske å måkke til alle hæstan!! å d å ta sæ av saua i tillegg e jo ikke d lætteste!!

værden e ikke sorthvit, men den har mange forskjellige grånyansa Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/06/2004 :  20:34:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
nå har det faktisk skjedd tingh her....de har for det første kjøpte oppdretts for =)
og nå går alle hestene ute, ingen inne....=)
og alle har vann....
men er bare de stakkarslige bukkene....

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.