hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hester & Hollywood, feil i filmer.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hester & Hollywood, feil i filmer.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

summer

Skrevet - 04/07/2004 :  12:33:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor er det mer uansvarlig å la Legolas ri "uten" utstyr, enn det er å la Gandalv ri uten, når det i boken er Legolas som rir uten? Jeg ville tro det er farligere for en gammel mann enn en ung en.

Hvis ikke jeg husker helt feil så lærte Bloomen seg og ri i forbindelse med denne filmen, og han skulle lære seg og slåss på hesteryggen også... blir kanskje litt mye og lære seg dette barbak i tillegg? Mye nærbilder av orlando i kanmp
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 05/09/2004 :  22:35:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den største feilen i Troja etter min mening, er at det ikke fantes noe ridende kavalleri på den tiden, hverken i det gamle grekenland, eller noe annet sted.

Trojaner-krigene skal vistnok ha funnet sted rundt 1200-1000 f.Kr, de første man vet med sikkerhet om at red i strid, var de skytiske bueskytterne ca. 800 f.Kr, som levde i de sørlige deler av Russland, på det samme området hvor hesten først ble temmet mange hundre år før den tid.
Den første ridelæren som fremdeles er bevart i dag, ble skrevet rundt 400 år f.Kr, av den greske filosofen Xenophon. Han nevner selv en ridelære skrevet før den tid, av en viss Simon, men av den er bare deler bevart.
Altså må det ridende kavaleriet utviklet og beveget seg sørover til det antikke Hellas i løpet av tiden mellom 800-400 år f.Kr, og IKKE på 1200 tallet.
Da hjelper det ikke for meg hvor mye produsentene sier at filmen er historisk korrekt;)
Når det gjelder Braveheart mener jeg å huske at det var i den filmen jeg så en komtesele en gang, men det er jeg absolutt ikke sikker på.
Ellers kan man jo more seg over den velkjente Rolex-klokka til Gibson i en av kampscenene..
Tviler på at det fantes hverken klokker eller Rolex'er på den tiden;)

Ildfuglen

Renate
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  23:05:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med det Vinda sier, i western filmer/serier er det veldig mye sparking og røsking i tøyler (sikkert for at det skal se "dramatisk" ut og for at hestene skal kaste litt på hode..hva vet jeg..)

For folk som ikke bryr seg så mye/ikke er pirkete/ikke har peil på hest så er slike småting sikkert ikke så irriterende, men for de av oss som faktisk ER veldig pirkete på alle detaljer som har med hest å gjøre kan disse småfeila være med på å om ikke ødelegge filmen så ihvertfall gjøre den ganske mye dårligere.

Jeg la også merke til at hesten i Hesteviskeren hadde forskjellige avtegn annenhvergang man så den nesten... Litt irriterende å sitte og konstant legge merke til slikt :P

I Hidalgo så er et araberløp det er snakk om, ikke fullblodsløp (Beduinene red ikke engelsk fullblod ;) Men det tror jeg noen andre har kommentert før meg. :)

Synes slike småting kan ødelegge utrolig mye for oss som legger merke til de... Men jeg tror nok at flertallet av de som ser slike filmer verken bryr seg eller legger merke til småfeil ang hestene... så på èn måte skjønner jeg jo at Holywood ikke "bryr seg"

Må bare legge til èn pitteliten ting til: LOTR er, til tross for "hestefeil" genial :D :D (Synes nå jeg da)

Gå til toppen av siden

Pekaboo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2004 :  22:04:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan fint skyte med pil og bue uten og holde seg fast i barbak.. Leste et eller anna sted i en hestebok at indeanerene holdt seg fast ved og putte beine under albuene på hestene på en måte.. at de stakk tærne under der, men ikke så ille at hesten ikke fikk løpe.. Man får vist mye bedre tak hvis man gjør det.. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.