hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hester & Hollywood, feil i filmer.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hester & Hollywood, feil i filmer.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2004 :  23:49:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
hehe, fortsetter litt til offtopic: jo det er nok nesten umulig, hvis du bare tenker litt på det. Det kreves ganske mye styrke å skyte med pil og bue pluss at i krig må du gjøre det i fart! Uten og holde seg i hesten! Må jo bruke begge hendene på å skyte. Dessuten har de fordelen med at de kan reise seg i stigbøylene og skyte bakover mens hesten gallopperer. Du ser jo i gamle cowboy/indianer filmer at cowboyene ofte har overtak fordi de kan skyte pistol med en hånd, mens indianerene skyter fra bakken eller når hesten står i ro med hodet vendt mot fienden. :P hehe. Hvis du ser etter, legger du merke til sånt, i Troy går de også av hestene når de skal slåss. Var temmelig "kult" da de fant ut at hesten kunne brukes som "stridsvogn". Du ser jo hvordan orkene vil fots blir bare meid rett ned når rohirrim gjengen kommer gallopperene (hestene blir jo igjen meid ned av elefantene og ekle flyveting, men men :P). Uansett, det var derfor vi pirka litt på det med stigbøyler, filmfolka burde vite om sånne viktige oppdagelser. Stigbøylen ble oppdaget ganske seint, sett i og med at folk red og kjørte med hesten i over 10000 år før de fant ut at stigbøyle hadde vært en god ide å ha, og det forandret verden ganske mye. Som det står i leksikon: "It greatly increases the rider's ability to control the horse, making this animal a useful tool in communication, transportation and warfare. As a result it is considered one of the basic tools used to create and spread modern civilization. "
Hehe, liten innføring i krigføring med hest dette her :P

Nå kan vi diskutere videre om hester i filmer :)

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2004 :  07:52:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
MissEva: må bare "kverulere" her, =OP .
rir du barbak? om du gjør det, og du springer, hva holder du deg fast med? hendene i tøylene? man skal jo ha kontakt, ikke det, men jeg er ganske overbevist over at det skal gå, men for sikkerhetsskyld skal jeg prøve det =O)

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2004 :  12:19:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
forstår ikke helt hva du mener, selvfølgelig kan jo man holde seg fast i hesten (ikke tøylene, men manen) når man rir fort barbak (elsker å ri barbakk på ponnien 'min', jeg, kjempeherlig å galloppere på gresset barbak.. :D) itillegg til å støtte med beina, poenget var at når man skal skyte med pil og bue trenger man begge hender. Og det skal ikke mye til før man faller av hvis man bare holde seg fast med setet/beina, uansett hvor godt sete man har, spesielt hvis det er et angrep i krig a la det i ringenes herre for eksempel. Man må jo konstentrere oss om å skyte/sikte i tillegg til å holde seg på i alt virrvarret. Hadde nok sklidd rett av hvis jeg bare skulle løftet en pil mot en bue i fart jeg, hehe. Kan jo prøve det du ja, fortell meg hvordan det gikk :) Hørtes ut som et spennede eksperiment, bare pass på du ikke treffer noen med pila! :P
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2004 :  15:04:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
tror folk at gandalf red ? mest sannsynlig har rytteren sittet på en mekanisk hest eller så har de som har klippet filmen klippet bort utstyret eller på rytteren..

sorry det med sbiscuit.. har ikke sett filmen. Var ikke det at ingen galopphester bl ebarbert, men ikke alle jeg mente.

og en kvalitetsfilm? kvaliteten i en film beror ikke på hvorvidt hesten har skoe eller ei eller om rytteren rir med eller uten utstyr. Utstyret burde vært klippet vekk, men det at det er der ødlegger ikke kvaliteten på en film, annet enn fordi som har stor hesteinteresse og ikke ser forbi feilene. En film dømmes ut ifra storien og skuespillerprestasjoene, så kommer detaljene om klippe feil.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2004 :  15:31:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ian McKellen som spilte Gandalf måtte nok opp å sitte på hesten ett par ganger, men ellers brukte de em stuntmann som kjente hesten som spilte Shadowfax godt. Han red som regel barbak men med et hvitt tau rundt halsen å holde seg i, men noen ganger brukte de sal under "skjørtet" for at rytten skulle holde seg på. Det er helt greit det, er ikke hså lett for selv stunt ryttere å frese rundt uten sal og hodelag, spesielt med masse kostyme, men de kunne nok skjult det litt bedre. Og jeg syns også Legolas kunne ridd barbak, men ble nok gjerne litt vanskelig å gjøre det når Gimli skulle sitte bakpå, så det er forståeli. Allikevel, indianere i filmer har jo ridd barbak i alle di år, så hvorfor kan ikke alver? :P

Ang. kvaliteten, ødelegger det jo litt i en film om 1800tallet hvis man hører britney spears i bakgrunnen. Går litt på det samme, selv om noen ganger er vi hestefolk litt pirkete. :P
Men sånn som slutten i Hidalgo (ikke les hvis du ikke har sett den, hehe) når hesten blir slippet løs sånn uten videre... det var jo ganske tullete, selv folk som ikke har peiling på hest reagerte litt på det. Kan jo ikke bare sleppe en tamhest ut i en fremmed hesteflokk, med sko og det hele.

(ferie, kjeder meg litt til jeg skal ut i stallen ;))

Gå til toppen av siden

Surfinbird

» VIP

Skrevet - 13/06/2004 :  23:05:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig i masse som er sagt her...

i LOTR ringens brorskap så irriterer det meg så veldig at flinke. pene Arwen trekker i tøylene sammtidig som hun sparker/oppmuntrer hesten til å løpe fortere! Har jeg drevet å tenkt på!!

Det med stall gjengen er jeg enig i! Jeg gledet meg såå veldig til å se det fordi jeg har elsket bøkene før! Jeg så på det, ble litt negativt overrasket.. men.. jaja.. det er et *greit* program egentlig!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2004 :  23:29:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, det i ringenes herre irriterte meg og, men noen sa til meg at hesten som Arwen (eller stuntpike-arwen:P) red, galloperte så fort at de svarte hestene ikke kunne holde følge (ikke rart med den rustningen) så hun så red måtte holde hesten igjen. Ser litt rart ut da. En annen ting i den scenen er at lyden ikke matcher gangarten. Hesten går i full gallopp, mens lyden er av kort gallopp, så lyden stemmer liksom ikke med høvene som går i bakken.
Gå til toppen av siden

Marvin
» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2004 :  02:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liten quirk fra LOTR om Gandalf til hest:
Hestetreneren hadde lært opp hesten til å ri etter signaler som han gjorde med en stav/pisk (ikke helt sikker på nøyaktig hvordan det funket). På denne måten red han forran og dirrigerte hesten til Gandalf mens han bare satt på å holdt balansen som best han kunne. Dette er med i extended utgaven (hvor de også sier ganske mye annet interresant, eget kapittel om hestene i filmen).
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/06/2004 :  07:45:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hehe, den med full galopp vs. kort galopp har Peter Jackson faktisk kommentert selv, da VG tok det opp med ham. Reaksjonen var som følger: "Hvem gjorde det? I såfall skulle han vært sparket. Jaja". ;-) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/06/2004 :  14:22:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Man ser mye rart på film ja. Jeg og irriterte meg over at man så salen og halsringen til Skuggfaks i Ringenes Herre. Og dette med Troja; jeg tror ikke de gamle grekerne frysemerket hestene sine, eller hva...?

Uansett, regissøren burde kanskje legge mer vekt på å gjøre slike hesteting mer ekte? Ikke vet jeg, men dette er ihvertfall mine tanker.....

www.hestene.no Gå til toppen av siden

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2004 :  20:34:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
Har også et slikt eksempel!!
noen som har sett hestehviskeren?? hvis du ser nøye på den hesten som blir skadd, har den noen ganger stjerne, og noen ganger bare to sokker, men snoen ganger er den lys rød, og andre ganger mørkere. holder på å le meg ihjel når jeg ser den. de jeg ser den med ber meg holde munn enkelte ganger, mn det er egentli litt morsomt når man ser så tydelige forskjeller som en gang stjerne, så bliss, så ingenting..! *lol*

R.I.P. Mr Pilot!

Vil alltid elske deg gutten min! *Borte gjemt, men aldri glemt*
Gå til toppen av siden

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2004 :  20:36:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
å en ting til;

det er ikke naturlig at hester steiler så mye som de gjør i fimler...! syns det er ganske tåpelig jeg, at hestene steiler hvert 5 minutt gjennom hele filmen! det er irriterende det!! =@

R.I.P. Mr Pilot!

Vil alltid elske deg gutten min! *Borte gjemt, men aldri glemt*
Gå til toppen av siden

Vinda

Skrevet - 29/06/2004 :  01:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig!
Kan ødelegge en hel film for meg hvis hovedpersonen på nært hold bare sitter og humper, mens på avstand er han den proffrytteren SÆRLIG!
La merke til ett hvitt tau på skuggfaks i ringenes herre ja,.... men likte ikke filmen uansett. Syntes den var tam.

Spesielt cowboyfilmer er ofte håpløse. Skjønner ikke hvorfor alle må dra hestene så innmari i munnen hele tiden?
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/07/2004 :  13:26:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva synes dere om Hestehviskeren da?

Hva synes dere om historien (hvis man ikke tenker på det som en hestefilm)? Altså familie i krise, reiser ut på landet, kjærlighetsdrama oppstår..

Hva synes dere om hestehistorien? Altså hestejente skader seg og hesten, og om hennes kamp for å komme tilbake på hesteryggen..

Hva synes dere om "hestehviskingen"? Altså hestemannen med cowboyhatt, roundpen, vrinsking og steiling..
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2004 :  17:09:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jg synes d er en god film, men trist . R d ik ganske mye vrinsking hver gang de kommer kjørende inn på ranchen da? D er jo litt teit... Har lest boka faktisk, og filmen er bedre mener nå jeg selv om boka oxo er veldig bra Bedre en mange andre filmer med hester!
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.