hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hester & Hollywood, feil i filmer.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hester & Hollywood, feil i filmer.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  10:06:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Har nå vært og sett Troy for andre gang på to dager, og jeg humrer fortsatt litt. Nå er jeg en av de personene som konstant finner feil i filmene, til en del andres irritasjon, men - når det kommer til filmer og feil med hestene o.l., så må jeg si at de aldri lærer.
- Når man lager en film som inneholder en rekke hester, kunne det kanskje vært en ide å lære seg de mest åpenbare tingene?

Troy;
- Hestene løper som gale fra den brennende stallen - hester ville løpt tilbake.
- Stigbøylene synes på -mange- av salpaddene.
- Jeg tviler egentlig ganske mye på at frysemerkede hester løp rundt i oldtidens Troja, hverken i den virkelige eller i Homers Troja.

Lord Of The Rings;
- Uansett hvor godt de prøver, klarer de ikke å skjule Gandalfs sal i alle scenene ;)
- I Atter En Konge kan man ganske tydlig se en hest med stryksokker.

Hidalgo;
- Alle betegner hestene som "thorougbreds" - det er da visselig arabere som flyr rundt i ørkenen, og ikke engelsk fullblods.

Seabiscuit;
- Veddeløpshester har til alle tider blitt klipt, til og med Seabiscuit løp uten vinterpelsen sin, slik han, og alle andre hester gjorde i filmen.
- Når Tom Smith (treneren) jager ville hester, ser man en og annen hestesko blant hestene. Ville? ;)

Jeg vet det er fler, men jeg kommer ikke på dem i farten.
Er pirkete ja, men det får bare være. Synes filmmenneskene skal sette seg litt inn i hvordan ting funker, når de tross alt enten lager film om dem - eller har dem som en stor bestanddel av selve filmen.
Noen som har fler? ;-)

Ellbell

Norway

Skrevet - 02/06/2004 :  12:50:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Har i grunn ikke merket meg de andre tingene enn i Ringenes Herre, men jeg har ikke sett Seabicuit og Hidalgo...
Men Ringenes Herre tingene orriterer meg grenseløst!
Man ser også at Shadowfax har en hvit ring rundt halsen i noen av scenene og også en hvit salgjord til tider!Også dette med salen og stigbøylene da...Sukk og stønn...De putta jo på hesten til Legolas sal og hodelag, dog boka gjorde et stort poeng ut av at alvene hadde så god kontakt med hestene at de ikke trengte det...så hvorfor ikke Gandalv?

Dessuten irriterer åpningsscenene i Ringenes Herre meg!Når Gandalv kommer kjørende.Dette er nydelig en liten ponni av noe slag, welsh kanskje...men når de senere kjører gjennom Hobbiton, er det plutselig en diger shirehest eller no med masse hovsjegg og man SER at dette er en schvær hest med masse muskler...Det har irritert meg i lengere tid!

Tenkte ikke så mye over hestene i Troja, rent bortsett fra at ingen av de såkalte gode rytterne(untatt kjære Orlando da)kunne ri!

Sukk og stønn...
Ellbell&Thirladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2004 :  13:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er godt å se at det ikke er bare jeg som irriterer meg grenseløst over slike 'småfeil' på filmer og tv-serier. skal det være hester, så skal det være hester, og da skal også kompetente yttere være med! om de ikke er det fra før, så får de værsågod ta seg et lynkurs!

ellers så har jeg ikke tenkt noe særlig over halsringen på Shadowfax, da det kan være vanskelig å ri barbak om man ikke er erfaren. og salgjorten har jeg ikke sett ellers så hengte jeg meg opp i dette med hesten til Legolas, han kunne da ha ridd uten utstyr han også!

ellers så har jeg hverken sett Seabiscuit eller Troy (sistnevnte skal (!!) jeg se da. men, det sa jeg om Seabiscuit også)

men en ting som irriterte meg grenseløst var tv versjonen av Stallgjengen (pennyklubb bøker). jeg var med i pennyklubben et par år, og syntes bøkene var ok (ble litt naive etterhvert som jeg fikk mer erfaring med hest da), og gledet meg til en hesteserie på tv. og hva er det jeg ser; de rir i westernsaler! i noen av bøkene å er jo hele poenget at de rir westernstil, noe som de aldri har gjort før... de byttet til engelsk stil etter en stund, men det irriterte meg likevel!

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2004 :  18:00:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Kristy om stallgjengen, la ikke merke til westernsalene , men irriterte meg derimot over at alt så skikkelig falskt ut og litt "hollywood" hvis noen skjønner hva jeg mener?! Kan hende det bare var jeg som la merke til det?

Har lagt merke til mye av feil i filmer der hester er med, og det irriterer meg også! Har derrimot ikke kommet på noen akkurat nå ;) Men noen eksempler er at i mange filmer synes det så sinnsykt godt at det ikke er samme hestene de bruker! Men syntes det var teit at Legolas red med ustyr, men det hadde kanskje noe med å gjøre at det skulle framheves at Shadowfax var så "vill" at man ikke trengte utstyr?

Lena =)

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2004 :  18:20:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
En ting til; Hvorfor vrinsker alltid hestene så mye i filmer? De gjør jo normalt ikke det:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/06/2004 :  19:19:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier vanligvis å kose meg med filmen jeg :). Men jeg har lagt merke til et par ting:

I filmen "Sigurd Drakedreper" (ok, kanskje bare oss "gamlinger" som husker den, men allikevel), rir vikingene med gummitøyler. Det må da ha vært ganske uvanlig i vikingetiden.

og i "Tre nøtter til Askepott", som går hver jul, blir hesten til Askepott "spilt" av to forskjellige hvite hester. Ikke så farlig egentlig, men det som er litt komisk, er at den ene hesten ser ut som en snill, gammel, hårete skolehest med masse vinterpels, og den andre som en nyfrisert sportshest :).

P.s. Har også lagt merke til dette med vrinsking. Straks man kommer inn på en gård med hester i en film, kommer det vrinskelyder fra over alt. Og ja, det er jo ganske uvanlig at hester vrinsker hele tiden :).
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/06/2004 :  22:31:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hehe, koser meg jeg og. Men har det man kan kalle klisterhjerne, og jeg er uhelbredlig film-o-man.
Var og så The Day After Tomorrow i dag, ingen hester der (takk og lov), men jeg storkoste meg :D

Jeg husker forresten Sigurd Drakedreper.

I Braveheart tror jeg faktisk de har gjort en god jobb. ;-)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2004 :  00:39:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ja, kjenner meg igjen der. Til bla. typens store ergelse detter det alltid en kommentar eller to om det er hester i filmen

Men jeg syns faktisk Seabisquit er den beste hestefilmen jeg har sett.

Jeg og har merket dette med kneggingen og vrinskingen. Det kan irritere meg grenseløst. Men disse feilene gjelder også ofte andre dyr de bruker i filmer. Kommer ikke på noen akkurat nå, men det fins mange, mange fler:)

Var Hidalgo bra forresten?

Og Ellbell: Brad pitt, er ikke han med i filmen??? Mener å ha lest et sted at han var/er en habil rytter...???

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2004 :  12:35:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Er også en av de som ikke kan hjelpe for å legge merke til "hestefeil" i filmer :) Jeg irriterer meg sykt over den overdrevne vrinskingen og alle de andre lydene hestene lager hele tiden. Vi hadde jo vært døve hele gjengen hadde vi blitt utsatt for sånt spetakkel hver dag når vi går i stallen! Hester er heller rolige dyr.

En ting jeg likte godt i Troy var at de i hvertfall prøvde, i motsetning til i the Gladiator, å gjøre poeng av at stigbøylen ikke var oppfunnet ennå. Var litt stilig å se gutta slenge seg opp på hestene uten bruk av hjelpemidler ;) En annen ting jeg likte var i begynnelsen av filmen, når Brad Pitt skal kjempe mot han digre fyren. Kjempemannen slår ut med armen å skriker noe, og da skvetter hesten ved siden av veldig overbevisende. Hester i filmer er ofte heller apatiske("for godt" trent), det er godt å se at de er "ekte" hester som hopper å spretter av og til!

Stallgjengen som gikk på TV var koslig den, men jo, heller falsk å sukkersøt til tider. Å hestene lagde altfor mye bråk, hehe.

I Hildalgo mente de nok thoroughbred som i "thoroughbred arabians", altså rene (fullblods) arabere og ikke "urene" raser som mustang. Det var gjerne vanlig å bare kalle araberhestene "renblodige" på den tiden, det er jo den reneste rasen vi har.

Redigert av - Eva V den 06/06/2004 12:37:03 Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 07/06/2004 :  12:01:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Stormy:
Ikke som jeg vet om...Kanskje han er habil rytter med stigbøyler?Hvem vet...De fleste statistene derimot...sukk og stønn!

Det med lyd har jeg også lagt merke til!Min hest har ikke vrinska så mye i hele sitt liv hun!

Ellbell&Thirladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Marvin
» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2004 :  16:33:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etterhvert som jeg har blitt mer og mer hestevant har jeg lagt merke til en gode del merkelige ting i filmer og serier ja.

Bla endel komiske episoder i Magnificent Seven der ikke alle hestene er helt like gode.. kompiser. Stakkars skuespillerne som prøver ha en dialog på hesteryggen mens hestene biter og sparker etter hverandre :)

Tror vrinskelyden de alltid legger til hver gnag det er en hest i nærheten eller noen setter seg opp på en hest har med Hollywoods trang til å vise tydelig hva som skjer. For dem som har lagt litt merke til det bruker de også desverre samme hestevrinsk om og om igjen, lydteknikerne gidder sjelden ha mer enn 2-3 forskjellige vrinsk ser det ut som *sigh*

BTW: Liten fakta fra LOTR, mer en halvparten av "Riders of Rohan" er kvinnfolk fordi de manglet mannfolk som kunne ri. Ganske komisk å se opptak fra settet - de staute karene med skjegg og det heler, og så begynner de å snakke...
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/06/2004 :  18:17:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
man ser mye rart i en film ja =)
så på en gammel norsk film....der haltet omtrent alle hestene....tror ikke de skulle det i filmen men....=)

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2004 :  12:37:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
og tenk, filmene om gamle dager bruker hester fra nå tid?

ser godt hvorfor hestevante med øyne og kunnskap kan irritere seg, men med liv og helse på spill vil jeg si meg enig i hollywoods bruk av sko på "villhestene" og sal/hodelag/og annet utstyr på alvehestene.
og hvor lenge siden er det the galdiatir/troy var? og er det ikke lenge siden en eller annen asiater eller egypter fant opp stigbøylene?

Beklager om noe synes jeg er frekk eller usakelig.. men deter to sider av en sak... og det er nok gode grunner til at hollywood ikke kaster en lasso på den nærmeste ville mustangen og setter skuespillere verdt million kontrakter oppå uten utstyr.

og til seabiscuit: er ikke alle gallopp hester som blir snaubarebert konstant :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/06/2004 :  13:37:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Shilamon; Seabiscuit ble. Og det ble nok godeste Man O´War også. De galopphestene som går løp, blir barbert. Og dessuten så har jeg aldri sett en hest med så mye vinterpels - fra california, om sommeren..
Det satt heller ingen på villhestene som de viste. ;)

Ja, selvsagt skal jo Hollywood gjøre alt for å ta vare på de dyrebare skuespillerne (...), men når det går på kvaliteten av filmene - så burde de vel i det minste prøve? Hovedpoenget er jo å få kvalitetsfilmer (om ikke akkurat med kvalitetshistorier..) som spiller inn massevis av penger, og da tror jeg det er i deres interesse å få det best mulig.

- De bruker da ikke mennesker fra den tiden i filmer om den tiden heller.
- Hvorfor er det mer uansvarlig å la Legolas ri "uten" utstyr, enn det er å la Gandalv ri uten, når det i boken er Legolas som rir uten? Jeg ville tro det er farligere for en gammel mann enn en ung en.

For oss "kritikere" blir det vel noe av det samme som om de skulle snakket om et passasjerfly og så vist et bilde av en F-16, sånn for å sette det virkelig på spissen.
Det blir ikke gamle dager når man ser at hestene går med hvite stryksokker, villhester som flyr rundt med sko, galopphester som går løp som ser ut som pelsballer om sommeren osv.

Rett skal være rett, selv i Hollywood med "millionkontraktsstjernene". :-)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2004 :  17:56:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med formosissima jeg, når de først skal brukle masse penger på å lage en troverdig film, kan de sette seg inn i det de lager film om. Blir så dumt med sånne åpenbare feil.

"og hvor lenge siden er det the galdiatir/troy var? og er det ikke lenge siden en eller annen asiater eller egypter fant opp stigbøylene?"
Gladiator var i romertiden, så rundt år 0. Troy var 1000 før kristus: Stigbøylen ble oppfunnet i Kina ett par hundre år etter kristus og ble først brukt i Europa (hvor Gladiator og Troy finner sted) rundt år 700, så det er litt forskjell i tid. De brukte ikke hester så mye i krig før stigbøylene kom, for di datt av så lett når de skulle bruke våpen i tillegg til å holde seg på, og dette er egentlig et ganske viktig poeng å få fram når filmen handler om en krig :) Er for eksempel temmelig umulig å skyte med pil å bue uten stigbøyler. Oppfinnelsen av stigbøylen regnes ofte som like viktig som oppfinnelser som hjulet og boktrykkerkunsten. Mongolerne har stigbøylen å takke for sine erobringer, fienden ga opp temmelig fort når de først så disse ridene krigsmennene.

Hehe, legger ut om alt mulig rart nå, jeg, skal slutte nå :P

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2004 :  21:05:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
litt off topic her men =OP : hvorfor er det umulig og skyte med pil og bue utenstigbøyler? de hjelper, det er jeg fullstendig enig i, men umulig? neei, de hadde nok ganske go balanse ;O)
en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.