hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gallopfatninger og fordelsvendinger.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Gallopfatninger og fordelsvendinger.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/05/2004 :  12:04:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som har formening om gallopfatning med ytre sjenkel, dette er visstnok noe erfarne og godt skolerte hester skal kunne.
Og hva med ytre sjenkel i en klassisk gallopfatning, den skal vel ikke flyttes bakover? Må si at jeg har blitt rimelig forvirret av en del uklare utsagn fra ryttere i min krets, så blir veldig glad om noen kan svare litt utfyllende ang. dette med gallopfatninger.

Ang. fordelsvendinger fikk jeg for en tid tilbake høre at det var en "tullete" øvelse som ikke skulle vært en del av dressurprogrammene, da de ikke er en naturlig øvelse for hesten å utføre. Jeg må si at fordelsvendinger er for meg og mine hester en øvelse som hjelper på oppmykningen hvis de i utgangspunktet er godt fremme.

Vet ikke om det er bare meg, men jeg begynner å bli rimelig lei av "bedrevitere" som har en mening om alt

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

eligj

Skrevet - 19/05/2004 :  06:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forpartsvending er ikke en del av de klassiske øvelsene. Av mange blir den kun brukt som hjelp for å lære hesten å vike for sjenkel, noen bruker den ikke i det hele tatt. Spørsmålet er: Hva oppnår man med en forpartsvendig som man ikke kan gjøre lettere/bedre ved hjelp av andre øvelser?

Jeg unngår også denne øvelsen da jeg føler at den ikke egentlig gir meg noe. Den er vanskelig å utføre riktig, med opprettholdt fremdrift og uten å "stenge av" hesten i munnen, fordi man er nødt til å bremse hesten så mye foran. Den oppmuntrer dessuten hesten til å lene seg på forparten, fordi bakparten flyttes mens forparten står stille. Bakpartsvendingen derimot, virker motsatt. Det er en øvelse jeg liker mye bedre, og som jeg synes er lettere å få til uten at jeg havner i trøbbel.

Jeg rir allikevel forpartsvending av og til, fordi den opptrer i noen dressurprogrammer, og fordi hesten jeg rir er skolehest og dermed antagelig kommer til å måtte gjøre denne øvelsen i fremtiden.

For å lære hesten å vike for sjenkel, foretrekker jeg sjenkelvikning i skritt, deretter i trav. Når hesten viker for sjenkel, går jeg heller over til versade, som er en øvelse som virker virkelig løsgjørende, og som er en ypperlig forberedelse til samling. I versaden er hesten bøyet i kroppen, forparten flyttes så innenfor bakparten, slik at hestens innvendige bakben flyttes innunder tyngdepunktet til hesten. Men selv om jeg nå jobber jevnlig med versaden, går jeg av og til tilbake til sjenkelvikningen dersom jeg ikke får tilstrekkelig svar på sideførende sjenkel.

Bare for å ha nevnt det, jeg synes ikke forpartsvendig er en "tulleøvelse", eller at det er galt å ri den på noen måte, men personlig foretrekker jeg andre øvelser. Jeg tror at det alltid vil være slik at man har forskjellige formeninger om de forskjellige øvelsene, men jeg synes at det er bra, fordi man da kan diskutere fordeler og ulemper med hver øvelse. Til syvende og sist må man uansett ta hensyn til den hesten man rir, hvilke sterke og svake sider den har, personligheten og følsomheten til hesten, og så videre. Det viktigste er at man finner de øvelsene som gjør godt for seg og sin hest.

Hvilke øvelser man velger, betyr egentlig i seg selv ingen ting, fordi det ikke er selve øvelsene er som er mål for ridningen (selv om det kan være lett å glemme av og til). Målet for ridningen, er å utvikle hesten, fysisk og mentalt, gjøre den løsgjort, sterkere, mer avslappet men energisk, og så videre. De riktige øvelsene, er de øvelsene som hjelper deg og hesten i dette arbeidet. (Det er i alle fall min mening :) )

Galoppfatning synes jeg er vanskelig selv, så det overlater jeg til noen andre å beskrive. Men jeg kan si at jeg har opplevd at hester svarer på forskjellige hjelpere, alt ettersom hva de er vant til, og hestens følsomhet og personlighet. Man må nesten føle seg litt frem.
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 21/05/2004 :  08:26:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Galoppfatning for ytre sjenkel skal jo aldri skje??
Uansett skolehest eller klassisk dressur, galopp skal fattes for innvendig sjenkel framme ved gjorden...
Det har ihvertfall jeg lært, både på rideskole og hos privat dressurtrener.

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/05/2004 :  15:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
I en (rimelig klassisk) bok jeg har lest, står det noe sånt som at ytre sjenkel gir signal om galopp, mens indre sjenkel på gjordten får hesten til å fatte ("strike off").

Det beste er jo at hesten fatter kun for en forskyvning av setet. Men for å komme dit, må man gjerne hjelpe litt til, og da gjelder det å finne den måten som fungerer best for seg og hesten.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 05/06/2004 :  01:14:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Når du fatter f.eks venstre galopp er det det høyre bakbeinet som begynner galoppen, det er derfor man legger den ytre sjenkel lenger bak, altså for å aktivisere det ytre bakbeinet. Slik jeg gjorde det med den første hesten jeg hadde på helfôr; Jeg brukte den utvendige sjenkel tydelig bak gjorden i begynnelsen. Etterhvert som han skjønte poenget flyttet jeg beinet kortere og kortere for hver gang. Tilslutt trengte jeg bare sette meg litt ekstra på utvendige hofteknoke, så fattet han.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

linds lester

Skrevet - 14/06/2004 :  22:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har en dressurhest som kan det meste og han fatter ved at jeg legger utvendig sjenkel litt tilbake.

Jeg har også lurt på dette og spurte derfor ridelæreren min.
Hun hadde en forklaring:
Hester lærer galoppfatning forskjellig. Noen ved at utvendig sjenkel legges bak og innvendige ved gjorden, noen lærer ved at man skyver hoften frem eller andre, som min, at man legger den utvendige sjenkelen litt tilbake.

Jeg synes det er veldig lettvindt slik som min kan det, siden jeg da kun trenger å legge til den ene sjenkelen. Dessuten tror jeg det hadde blitt litt mye for meg foreløpig om jeg skulle begynt med hoftevridninger i alle retninger når jeg fremdeles må konsentrere meg veldig for å sitte korrekt i hans trav (STORE bevegelser).
Han bytter derimot galopp (her er det snakk om kun ett galoppbytte) hvis jeg skyver frem hoften.
Er det snakk om seriebytter funker det for meg på sammen måte som en galoppfatning.

Så sånn som jeg har forstått det lærer beridere og andre hestene galoppfatning etter hvordan de synes det er best.
For meg virker det ganske logisk?
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 18/06/2004 :  15:09:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Helt enig med det Nina sier! Jeg personlig synes fatningen man gir når man legger utvendige beinet bak gjorden er best. Som sagt før er det fordi det er det utvendige bakbeinet som starter galoppen og da er det mest logisk for meg å aktivisere det først :)
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.