hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - på tøylen???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 på tøylen???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 13/02/2004 :  21:36:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
helloen!!!
kan du beksrive den loddrette plaen som hesten skl når den går på tøylen....vet at gå på tøylen ikke er at den bare bøyer nakken....såpass kan jeg....men vil hva hva man mener med den loddrette planen.....

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2004 :  21:56:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
når en hest går med nesen i loddplan så menes det at neseryggen til hesten er loddrett til bakken (_|_ hvis du skjønner hva jeg mener). hvis en hest går bak loddplan så er nesen bøyd innover mot brystet, og da knekker hesten nakken og "går pent" uten å bruke ryggen. en hest som går på tøylen skal gå i eller litt foran loddplanet, da løfter den ryggen og strekker på bakbeina.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2004 :  23:05:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stemmer det som kristy sier. I tillegg bør nakkepartiet cirka 5-10 cm bak hestens ører være høyeste punkt. Det finnes ulike varianter av former hesten skal gå i. Utifra utdanningsnivået på hesten. Personlig fortrekker jeg heller en hest som går forran loddplan (dvs halsen blir litt lang), enn en hest som går bak. En som går bak har lettere for å falle veldig på forparten, og det er lettere "å ri på plass" en litt lang hest i rikitig form, enn en som unndrar seg ved å gå bak loddplan. Årsaken til at en hest går bak loddplan er vanligvis en rytter med hard hånd. Enten av den grunn at rytter faktisk har en hard hånd, eller fordi rytter selv tror at jo mer nakken er krøllet, jo bedre er det.

En ting jeg har lært veldig mye av med tanke på hesten jeg rir eller tidligere hester jeg har ridd er å longere dem. Jeg benytter selv innspenning, men bruker å ha den veldig slakt. Det jeg har erfart og hatt god nytte av med tanke på å kjenne hesten også fra bakken er utviktling av hestens form når jeg ser at jeg klarer å få "ridd til" formen mer bakfra. Slike ting er ofte vanskelig å se fra hestens rygg, men fra bakken er dette svært nyttige ting å observere. Greit nok at andre kan fortelle deg dette når du sitter oppå hesten, men du får ikke erfart "hva som skal til" samtidig som du ser det. Du kan nok få mye hjelp av speil, men de færreste har tilgang på gode speil når en rir. Video kan også være nyttig, men problemet da er at du ser dette i ettertid, og får ikke redigert og korrigert hesten samtidig som du ser.

Apropo form vil jeg også anbefale Kyra Kyrklunds videoserie. Hun har en video spesielt rettet mot hestens form. Her forteller hun hva som skal til for å få hesten i form. Hvilken form som er rett, og hvordan du løser ulike problemer med feil hesten gjerne gjør. Det hun spesielt understreker i denne videoen er at hestens form ris til bakfra. En "krøllet" nakke er ikke et tegn på en god form ene og alene.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 14/02/2004 :  12:46:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.

Jeg synes det er tull det du skriver mht loddplan.
Hvor hesten går med hodet kommer ann på hvor høyt du lar han gå.Hvis du rir i konkuranseform
(noe man kanskje gjør 5-10 min av en ridetime) skal aldri hesten ris bak loddplan.
Se på nakken til hesten som en gravemaskin.Jo lavere nakke,jo nærmere brystet kan hodet være.
Og hvis du jobber en dressurhest på tøylen med lav nakke,vil den gå med nesa langt bak loddplan.Det med harde hender og ridning bak loddplan er også bull shit,du skal kunne slippe ut når du har hesten på tøylen,og han vil bli der.
Du vil se det samme når du longerer en utdannet dressurhest med kapsun,den vil ofte jobbe med lav nakke og nesa bak loddplan og bruke ryggen riktig,og dette gjør den selvfølgelig uten noen form for innspenning.
Men man skal selvfølgelig aldri presse en hest i høy konkuranseform til å ha nesa bak loddplan.
Men en hest som ris på riktig tøylen regulerer fint selv,utifra form og samling hvor den har nesa i forhold til loddplan.
En helt annen diskusjon er jo at man ytterst sjelden (også i konkuranser) ser ryttere som virkelig mestrer å ha hesten på tøylen.
Hvis du så siste EM fra Sverige,så kan man bl.a se at Kyra har helt skiftet ridestil,nå fjærer hun med og ikke mot hesten når hun har han på tøylen.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/02/2004 :  13:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at her har faktisk spoff med seg den klassiske dressurteorien. Den klassiske dressuren sier meget klart at hesten skal være på loddplan, eller foran. Aldri bak. Så å kalle det "bullshit" er vel noe arrogant ;)

Det er forøvrig også min erfaring at hester som går bak bittet, gjør dette for å unslippe bittet, for eksempel på grunn av hardhendt bruk av tøyle og bitt. Dessuten støttes det av klassisk rideteori, og jeg mener også å ha lest det same i en moderne, tysk, konkurranserettet bok. Hesten vil i så fall gjerne bli der bak når man slipper tøylen, fordi den forventer smerte hvis den løfter hodet fremover eller oppover. Jeg skal ikke si at det alltid er slik, men jeg har opplevd flere eksempler.

Et spørsmål til Oslojente; Hva er poenget med å legge hodet bak loddplan uansett? Hvilken gevinst får du av å ri slik som du ikke kan oppnå på andre måter? Med gevinst mener jeg noe konkret man oppnår med hesten, for eksempel økt løsgjorthet, høyere samlig, styrking av ryggmusklaur osv.

Redigert av - eligj den 14/02/2004 13:03:31 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 14/02/2004 :  13:31:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er bittet de vil unngå,hvorfor vil de da gå sånn i kapsun uten innspenning når de jobber i lav form? Eller hvorfor går den ikke bak bittet når du rir og tar den opp?
Og ja,jeg er enig med deg at det er mye harde hender ute å går.80 % av de som rir skulle ikke fått kommet i nærheten av en hest.
Jeg sa ikke at men legger hodet bak loddplan,men at jo lavere form den går i jo lenger inn vil den legge nesa,når du rir den.
Og når du tar den opp i i konkuranse form vil den naturlig gå med nesa i eller rett foran loddplan.Derfor brukte jeg eksempelet med skuffa på gravemaskinen.
Du må også huske at jeg skrev godt utdannede dressurhester,og da snakker jeg selvfølgelig ikke om en LA middels hest.
Ta et eksempel.Hvis du rir gjennom hesten og legger den helt ned,uten at den henger,den hjuler godt med skulderen.Du har den på tøylen med ettergift.Den jobber med ryggen og går med fjæring,halsen er "3 delt" og pusterøret ligger fritt........hvor går den da med nesa? Og hva er det høyeste punktet på hesten?

Redigert av - Oslojente den 14/02/2004 13:51:45 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/02/2004 :  16:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg lurer på er: Hva vinner man på å ri hesten i en slik form?

Det finnes mange former hvor nesa er foran loddplan. Noen med hodet langt ned, noen sånn midt i mellom, og så den høye formen man ser hos en hest i høy samling. Hva kan man oppnå med å ri hesten langt bak loddplan som man ikke kan få til med noen av disse andre formene?

Nå snakker jeg ikke om at hesten av og til går litt bak loddplanet, nå tenker jeg på denne teknikken hvor man rir hesten tydelig bak bittet, slik jeg oppfatter at Oslojente beskriver.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2004 :  19:11:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Oslojentes beskrivelse er for meg langt vekk i fra rollkür - hvis det er den teknikken du sikter til Eligj?

http://bruec.net/dressagebooks/longandlow.html - disse bildene illustrerer greit hva jeg oppfatter at Oslojente mener.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/02/2004 :  10:56:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg snakker ikke om rollkür.
Poenget er at det bombastisk blir skrevet at nesa bak loddplan er feil.Og utsagn som hvis nesen er bøyd innover knekker hesten nakken og går pent uten å bruke ryggen.Og at en hest som går slik unndrar seg bittet.Og at årsaken til at de går sånn er harde hender eller at rytter er så korket at han/hun tror at jo mer bøy jo bedre.
Og til eligj:
Et eksempel på at det kan være en fordel å ri den helt ned med nesa bak loddplan er å få løsnet en hest som sitter.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  11:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Først vil jeg poengtere at det er en ide å ta utgangspunkt i startinnlegget. Hvor et ganske så generelt spørsmål dukker opp, noe som igjen krever et generelt svar. Hva vil det generelt si at hesten går på tøylen? Vet det finnes mange metoder for å utdanne en hest. Men det var faktisk ikke det det her ble spurt om. Her er det vel kristy som gi det beste svaret på utgangsspørsmålet.

Uannsett.. Min mening er likevel den jeg har beskrevet. For en uerfaren rytter og hest er dette greie holdepunkter å ta utgangspunkt i. Vi fleste rir hverken på høyt utdannede dressurhester, eller på nivå og med ambisjoner om å være her. Dessuten er min erfaring at også proffene gjerne vil ha hestene heller litt forran enn bak. Iallfall unghestene. Og i konkurranse (som er det en gjerne trener hesten opp til) er det hverken ønske om at hesten subber nesa i bakken som på bildene vixi henviser til (uannsett om den går forran, bak eller i loddplan), eller går langt bak bittet. Dette gjelder LC vel som GP. Det blir som at en gjerne under trening eller oppvarming til konkurranse kan benytte metoder som vrangstilling og overbøying for å få hesten mer gjennomridd, men det er likevel slik at "hesten skal gå med den bøyningen sporet den går på har. Hverken mer eller mindre".

Uannsett synes jeg det er litt rått og arrogant av Oslojente å gå ut og påstå at det jeg sier kun er tull og bull shit. Selvfølgelig er jeg ingen verdensmester, og også åpen for å lære mer og se ting fra andre sider. Men det jeg sier er ikke totalt galt. En annen ting jeg synes er viktig å ta utgangspunkt i i et slikt forum er at en gjerne vil hjelpe, samtidig som en gir råd hvor de største feil unngås. I læren om å ri hesten til tøylen vil jeg personlig mene at den største og vanligste tabben er å tro at krøllet nakke ene og alene er flott (det er desverre alt for mange som har denne oppfattelsen). Og jo mer krøllet, jo bedre. Noe som selvfølgelig gir en hest langt bak loddplan (fordi folk bevist legger hesten i "krøll"), som ofte er annspent og ikke bærer seg riktig. Da er det faktisk bedre at hesten er litt lang, og så få man lære seg å ri hesten bedre bakfraslik at ryggen kommer opp, energien i bakparten skyver frem, og hesten blir ballansert. Jeg vil påstå at det er lettere og riktigere å utdanne en hest fra å være lang for så å komme tilbake og i loddplan (kanskje er dette også lettere, men viktigst av alt iallfall med mindre risiko for å feile), enn å ri hesten bak bittet for så å slippe den frem. Selvfølgelig er ingenting av dette "riktige", men lure måter å unngå store tabber for oss som ikke rir på GP-hester og ambisjoner dertil. Jo færre feil eller sjanser for feil som kan unngås jo bedre.. Iallfall om en på begge måter kan oppnå samme resultat. For de veldig mange som bor i langstrakte Norge og som ikke har anledning til å ri for instruksjon. Enten aldri eller svært sjelden (kanskje også med begrenset nivå på trener). Er dette utgangspunktet er det faktrisk veldig lurt å gå veien hvor en lettest unngår å grave sin egen grav det lureste.

PS: Dette med harde hender og bak loddplan har jeg lest i en bok. Husker ikke hvilken nå, men sannsynligvis boka til Kyra eller Lussan da det er disse jeg har lest mest.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 15/02/2004 12:09:15 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 17/02/2004 :  12:02:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.
Det er helt riktig det du skriver,en hest skal og bør gå med hodet i loddplan.I en konkuranseform skal den absolutt ikke ha hodet bak,og det gjelder alle klasser.
Men det jeg svarte på var din bombastiske mld om at hodet bak loddplan er feil.Og hvis en rytter har hesten sin bak loddplan har den enten så harde hender at hesten går sånn for å unndra seg.Eller at rytteren rir sånn pga at han ikke har peil på ridning og tror at overbøyd nakke er det samme som å ha hesten på tøylen.Og at hvis hesten har nesa bak loddplan knekker den nakken (det var det kanskje ikke du som skrev)
Poenget var at enkelte ganger jobber men bevisst med nesa bak,f.eks som jeg skrev,løsne en hest som sitter.Så det er bull shit at det alltid er feilridning,harde hender og urutinerte ryttere som er grunnen om man ser en hest som jobbes med nesa bak loddplan.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  17:52:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok. Greit Oslojente

Men synes det er et poeng at folk vet hvordan "den riktige form" er. Jeg vet om mange som tror at den riktige konkurranseformen er å ri hesten med underleppa gnagende på bogen. Noe som er veldig uheldig da disse trener hestene konstrant etter en metode om at dette er riktig. Ofte under trening/oppvarming er det ønskelig å ri annerledes. Kanskje ri hesten litt lang, ekstra dyp (selv en hest som går med mulen i bakken og med neseryggen i loddplan går ikke i riktig konkurranseform. Men denne formen kan være nyttig å jobbe i for å få brukt de riktige musklene, samtidig som hesten får strukket på nakken. Særlig unghester er det vel ønskelig å ri ganske dype i starten).

Selv rir jeg av og til med bevisst vrangstilt eller overbøyd hest særlig under oppvarming for å få hesten gjennom, men jeg ville alltid svart at "hesten skal ha den bøyningen sporet den går på har" om noen spurte. Det er jo slik det er om hesten er godt gjennomridd, løsgjort og oppvarmet. Og for å få hesten til å gå slik jeg ønsker (altså riktig) bruker jeg metoder for å oppnå dette. Blir kanskje litt av det samme jeg forsøker å si med at hesten går på tøylen. Viktig å vite hva som er rett. Særlig om du benytter en "uriktig metode" for å oppnå en hest som er bedre gjennomridd for å gå rett.

Tar selvkritikk på at jeg kanskje uttrykte meg litt galt, men tror vi i bunn og grunn er enige om hva som er den riktige formen. Selv om jeg personlig mener at bak loddplan ikke er heldig (iallfall ikke for meg, mitt nivå og min ridestil), så er det mulig andre ser fordeler ved å ri på denne måten for så å oppnå et heldig resultat.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 17/02/2004 21:58:38 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 17/02/2004 :  20:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men altså er det slik, så vidt jeg forstår, at den klassiske rideteorien beskriver at nesa skal være i eller foran loddplan. Destrier kan sikkert avkrefte eller bekrefte det jeg skriver hvis hun leser dette, da hun har rimelig god oversikt over den klassiske ridekunsten.

Den klassiske teorien omtaler alt fra første oppsaling av unghesten, trening for hånd, trening under rytter fra den første rideøkten til høy skole, og såvidt jeg skjønner er det gjennomgående beskrevet at hesten ikke skal gå bak loddplan. Denne teorien har ingen tanker om konkurranseform eller ikke. Det handler om hvilken form som er den som på best mulig måte bidrar til hestens psykiske og fysiske utvikling.

Jeg skal ikke påstå at det er feil, basta, å ri hesten tidvis bak loddplan, men dette er altså det den klassiske ridetradisjonen har kommet frem til etter et par tusen år med prøving og feiling. Det er jo ikke så mye som er 100 % feil når det gjelder slike ting, det er heller snakk om hva som synes å være gode løsninger sett over lang tid, for eksempel et 20-30 år langt hesteliv.

Bildene vixi viser til, viser jo forresten to ganske forskjellige måter å ha hesten lang og dyp på. Dog disse hestene var *veldig* lange da, er det virkelig dette Oslojente snakket om? Det at hesten er dyp, behøver ikke nødvendigvis bety at nesa skal inn mot brystet. Nesa kan også peke ned og fremover, som er den måten jeg personlig foretrekker å ri på når jeg skal ri hesten lang og dyp. Den hesten jeg rir nå, søker naturlig fremover i den formen når han går fornøyd, avslappet men aktivt fremover.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  20:55:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Problemet når en hest går bak loddplan, er at det oppstår mye press rundt de øverste nakkehvirlene. Så mye press at det ømfintlige vevet rundt blir ødelagt, og det dannes arrvev. Arrvev er som kjent uealistisk, og hesten vil aldri bli som før igjen.

Dette er veldig synd, og kan enkelt unngås gjennom å aldri ri hesten bak loddplan. Selv ikke i en lav og dyp form skal den gjøre det. Dette er blitt dokumentert av en Tysk professor, som har laget en forskningsrapport på nettop dette.

Ryggen kommer opp selv om man rir hesten ned og fram. Om den kommer for langt inn, oppnår man ofte det motsatte, nemlig at den slipper med ryggen, og lar bakbeina slepe etter. Forøvrig kan man oppnå en (for et utrent øye) imponerende frambeins-aksjon, og dette er grunnen til at endel trenere sverger til slike metoder.

Desverre, jeg klarer bare ikke å forsvare 'ned og inn' med nesen...

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  00:15:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kom akkurat over en svært relevant svar på svenske Remonts spørrepanel: «Vad innebär egentligen "låg form"?».

Tydlig uenigheter med hva som er rett. Men uannsett interessant å se ting fra flere sider. Så får en velge og prøve selv hva som passer en selv og hesten best. Det er jo også sant som Nina Bengtsson sier at det er helheten og balansen hesten har i hele kroppen som betyr noe. Ikke nødvendigvis hvor nesa peker. Her snakker hun riktignok om når hesten går i lav form. Nå er lav form riktignok en form som ris mye på unghester og ved oppvarming/nedtrapping/trening. Lav form er ikke en form som i det hele tatt forekommer (bør ikke iallfall) i konkurranse (mulig en kan kalle fritt skritt som lang form på noe vis, men det er jo mer fritt. Lav form ris med kortere tøyler).

Remont har forøvrig veldig mye bra. Fant et par andre innlegg i Nina Bengtssons spørrepanel som kan være interessant i forbindelse med vår tråd her:Ikke alle svarene som er like utfyllende, noe som kommer av at enkelte av disse spørsmålene er veldig generelle og ikke kan besvares på 1-2-3.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  00:21:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er jo også sant som Nina Bengtsson sier at det er helheten og balansen hesten har i hele kroppen som betyr noe. Ikke nødvendigvis hvor nesa peker. Her snakker hun riktignok om når hesten går i lav form.
Opprinnelig postet av spoff

Stemmer i her!

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.