hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*heidi*

Skrevet - 06/05/2004 :  20:40:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg rir en hest som er helt umulig å få inn fra beitet. når jeg skal hente han løper han bare unna. den eneste metoden som funker er å følge etter han i rundt ti min og da gir han seg og lar seg fange. det er jo veldig tungvint så jeg lure på om dere har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  22:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
legg igjen grimen i stallen, gå ut på beitet, sett deg et stykke fra han og sitt der. vent til han kommer (gjerne med ei god bok, for dette kan ta tid). når han kommer lar du han bare snuse på deg, kanskje klapp han litt hvis han tillater det, og så går du. gjenta dette til du kan gå rett bort til han.

eller så kan du gå etter han til han stopper, kose litt med han, og så gå igjen. gjenta dette til han stå i ro. så kan du begynne å ta han med i stallen. der børster du han, og slipper han ut igjen. og forandre på rekkefølgen av ting hele tiden. det var en person som sa (tror det var Ellen Ofstad) at en hest som stikker på beitet, er en hest som har lært seg å gjette hva som skal skje...

dette forutsetter selvsagt at den ikke forbinder tur med noe negativt. da er det selvsagt at den ikke kommer...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 07/05/2004 07:54:42 Gå til toppen av siden

*heidi*

Skrevet - 07/05/2004 :  07:31:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar! skal prøve

men er det noen andre som har noen andre metoder blir jeg glad om du skriver de ned her

heidi
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2004 :  08:47:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Han ser om du har grime eller ei med deg, så ta den med deg også når du IKKE skal ha tak i ham. Putt et eple i lomma så du har noe å knaske på mens du går NØYE over alle gjerdene, sjekker alt mulig, kikker etter fine steiner, setter deg på bakken og studerer grima i pinlig detalj osv. Kommer han bortom, så kan han jo få eplet/skrotten før du går... Gjør han ikke det, så bare kast den fra deg når du går. Han finner den sikkert... ;-) Etterhvert kan du ta på grima og gi epleskrotten/skalken, gulerotbiten, klø/kose litt, ta av grima igjen og gå.. Hesten kommer til å glane etter deg...

To besøk daglig, så kommer han løpende etter ei uke...

Den andre metoden er grunntrening i rundpaddock med innlæring av oppkalling. Denne krever mye jobb i sammenligning, og jeg tipper du kommer langt med gulerota... ;-)

Lykke til!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2004 :  03:29:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Støtter tipsene til Line og Kristy! Sannsynligvis vet hesten at det betyr jobb å bli fanget. Ellers så kan "innfangingsmetoden" virke inn.
Jeg har erfart at enkelte hester viker unna hvis du går rett mot dem. På noen hjelper det å nærme seg mer tilfeldig, og ikke gå målrettet direkte mot hesten. Lat som om du er en av flokken som beiter sammen med hesten(pass opp for giftige planter he he, ikke ta "beitingen bokstavelig!) og nærm deg gradvis uten å gå rett mot den. Og selvsagt: ikke hiv på den grima i full fart så snart den er innen rekkevidde! Hvis man ser på hester som går sammen er egentlig dette helt logisk. Hvis en hest gå rett bort til en som står lavere i rang, så er dette ofte for å markere lederskap og få den andre til å flytte seg.

Redigert av - Asbjørg den 14/05/2004 03:30:17 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  17:14:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
la silver gå med grime med en tau stump i så får du tak i henne om hu er innen rekke vidde!
eller hent hun og så sett ut inn gi henne et eple eller no annet rart og sett hu ut igjen
da skjønner hu at du ikke skal trene henne hver gang du kommer

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  12:16:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Kanskje der er en grunn for at hesten ikke vil være med deg inn! Jeg vet at hesten min ikke liker salen sin, og dermed ikke ville være med meg inn når jeg henta henne. Så, jeg kutta ut salen, og nå kommer hun løpende når jeg roper på henne! Noe som også fungere er å gå bøyd ned mot bakken, og plukke gress, da ser ikke hesten på deg som truende, og de kan komme deg helt bort til den uten at den reagerer. Men det holder ikke i lengden, i og med at den vil finne ut at når du begynner sånn, så vil du ha han med deg inn! Så, jeg vil anbefale å bruke en av metodene som er beskrevet før!

Men, finn nå ut om det kan være noe den ikke liker, som gjør at den ikke vil være med deg inn!
Gå til toppen av siden

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  13:36:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Heisann:) Har et forslag som jeg lærte av noen(husker ikke hvem). Er visst no sånn horsemanship-greier;) Funker fint på "mine" 3.. selv om jeg bare har prøvd det et par ganger:)

Det går ut på å jage de litt rundt på beitet ved å vifte med leietauet bak dem.. Stopp med det litt innimellom og se om de vill være med deg, hvis ikke jager du de litt mere.. Til slutt er det bare å hekte på leietauet og ta dem inn:)

er såklart lettest hvis ikke beitet er så stort da:)

Håper jeg hvertfall kunne være litt til hjelp..

-Tine. Gå til toppen av siden

totentrollet

Skrevet - 27/12/2005 :  17:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med deg *Tine&La-fayette*! gjør akkurat det samme med hesten miN! i det siste er hu blitt så meggete når a skal inn fra beitet, og bare går når j kommer, skal ha meg til og gå etter henne i ca 10 min.. så er det helt greit.. da kan hun gjerne bli med inn! men da får hun viljen sin, hun er sjefen! og sånn skal det ikke være! trengte bare og bruke denne metoden en gang, neste gang j kom på beitet så hesten lenge på meg og tenkte sikkert:"skal j gå?" hun snudde seg sakte, også sa j bare strengt: "JAMMEN DET ER GREIT!" med en gang j sier dette så snur a seg og løper mot meg! etter dette er det ingen sak og få henne inn! Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  18:28:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann:) Har et forslag som jeg lærte av noen(husker ikke hvem). Er visst no sånn horsemanship-greier;) Funker fint på "mine" 3.. selv om jeg bare har prøvd det et par ganger:)

Det går ut på å jage de litt rundt på beitet ved å vifte med leietauet bak dem.. Stopp med det litt innimellom og se om de vill være med deg, hvis ikke jager du de litt mere.. Til slutt er det bare å hekte på leietauet og ta dem inn:)

er såklart lettest hvis ikke beitet er så stort da:)

Håper jeg hvertfall kunne være litt til hjelp..

Opprinnelig postet av *Tine&La-fayette*

dette kan også ha motsatt virkning. hesten husker at hver gang du kommer pleier du om å be den om å gå fra deg, så da gjør den det. for og få bra resultater bør deslags trening gjøres i en roundpen, med en erfaren person til å hjelpe deg.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  11:39:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
En hestetrener jeg kjenner, har en hest som aldri vil inn fra beitet, hun bare går rolig etter han rundt og rundt, helt rolig, uten å si noe, helt til hesten selv står i ro og vil fanges inn.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

tonece

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  16:12:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidetonece  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har et lignende problem, og håper noen har noen tips til meg og. Hoppen jeg rir noen ganger i uken har noen perioder hvor hun IKKE vil inn fra beitet. Hun står ute hele døgnet, med andre hester. Hun er veldig flink til å få med seg alle sammen til å jogge rundt, gjerne i ring rundt meg, og det er håpløst å få henne inn. Er det noe jeg kan gjøre for å få henne til å komme til meg, uten å hisse opp alle de andre hestene? Blir spø av å traske rundt i 2 timer hver gang for å få tak i henne. Det hender og hun steiler og vrenger seg løs når jeg først har fått tak i henne. Hadde blitt veldig glad for noen tips, gjerne NH-tips. Vil bli kvitt det her for godt.

~Livet er usikkert, spis desserten først~ Gå til toppen av siden

Lukka, Solfari og Greta

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  17:33:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
en ganske smart greie er å holde grima bak ryggen mens du går rolig mot hesten, og før du viser den så kan du klappe hesten litt, så det med grima ikke kommer så brått på..

Greta Lind, Lukka og Solfari<3 Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 25/01/2006 :  21:19:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Først så burde du finne ut ka hesten ikkje liker... Fjellvåk vil helst inn med ein gong eg komme, men nå så går eg forbi han og lengre inn på beite, han står der og vente, men finne ut at han må overtala meg til å åpna for han, så då spring han opp til meg og lar meg gjera det eg må (ta på grime, leiebånd osv...) er stallen borte fra beite? for da kunne du kanskje overdrive med å lage til for, riste litt ekstra med boksen eller noe..
Gå til toppen av siden

tonece

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  23:25:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidetonece  Svar med kopi av melding
Vet ikke hva det er. Den er veldig ivirg på tur, utrolig nysgjerrig, kommer som regel med en gang, men er i enkelte perioder hun bare slår seg vrang.. Dessuten er det to nykastrerte unghester på beitet som ikke har funnet ut av rangen enda som er flink til å prøve å spise henne opp når jeg vil ha henne inn. Vet ikke hva jeg skal gjøre, må jo bare fortsette å prøve å få henne inn.. Tror ikke gulrøtter etc er noe å ha med inn pga de andre hestene..
~Livet er usikkert, spis desserten først~ Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/01/2006 :  15:24:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
la silver gå med grime med en tau stump i så får du tak i henne om hu er innen rekke vidde!
Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Er dette så smart da?
Hva om hesten surrer seg fast i et tre? Hva om den går og gresser, så tramper den på tauenden og rykker til hodet, kan han ikke bli sky for hodet da?

Nesten så jeg grøsser ved tanken..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.