hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ri i myr
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 ri i myr
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

celine

» VIP

Skrevet - 03/05/2004 :  12:12:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei er det noen som har hatt noen skrekk opplevelser når de har ridd i myra. venninna mi mista hesten sin i fjor den bare sank med sal og alting rakk ikke å gjøre en ting. etter dette har jeg iallefall fått helt skrekken.

Silje H

Norway

Skrevet - 03/05/2004 :  12:24:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding

Helt grusom opplevelse... Huff...

Vi opplevde noe lignende på den gamle stallen der jeg sto i fjor sommer...:

Det var et sommerbeite ca. en km fra stalltunet. En formiddag hørte vi fryktelig til vrinsking der nedefra... Da vi kom ned for å se oppdaget vi den ene hesten...Kun hodet var synlig!!!!!
Heldigvis klarte vi å trekke han opp, ved og dukke under han i myren, stroppe fast noen seler, og feste til traktor...
Men stakkars hesten var så utmattet og sliten... Han hadde mistet mange kilo bare på den lille stunden...
Det nifse var at det lille bløte området hadde sett ut som en tørr eng...

Men jeg har ihvertfall lært (tidligere og ihvertfall etter dette) at man må være ekstra oppmerksom på bløte steder... Uansett om man er ute å rir, eller om hesten går på beite...

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2004 :  15:30:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Les terrenget og planteveksten rundt! Ved første tegn til fukt under beina på hesten, snu straks og ri i god avstand rundt! Både folk og dyr kan gå med om man tråkker igjennom!

Mvh Line

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2004 :  21:46:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Grøss... ja dessverre!

Forrige hesten og fórrytteren min hadde en ganske traumatisk opplevelse når stien plutselig ga etter - dette i et område vi har ridd "i alle år" - det så bare litt "vanlig gjørmete" ut som det avogtil gjør på skogsstier om våren.
Hesten sank "bare" til over magen, og da hadde en hysterisk fórrytter klart å brekke grener og små trær som hun tredde innunder bena hans for å gi ham fotfeste. Og det funket så de kom seg ut på egenhånd.
Utrolig nok var begge uskadd men utmattet etter å ha sloss med myra i over en time.

Men det gikk ikke like bra på ridetur i Arizona. Som de fleste vet er dette en ørkenstat, så det var ikke tradisjonell norsk myr men kvikksand...
Vi var to hestevante jenter på to rutinerte ranch-hester som ble leid ut for trailridning. Siden venninnen min allerede hadde ridd der noen ganger, og vi var såpass flinke som vi var fikk vi ride alene.
Fulgte den tydelig oppmerkede trailen og småpratet mens vi skrittet rolig, plutselig er det som om vi detter - litt sånn som når et fly treffer en luftlomme...
Hestene begynner å kave og vi forstår ikke helt hva som skjer, "gjørmete sand" ?!?!?! Hesten jeg rider på klarer på et eller annet vis å velte seg over på siden og kave seg ut på ganske kort tid. Venninnen min kaster seg av hesten og - tviholdende i tøylene - står på fast mark og forsøker å hjelpe hesten. Jeg sprengrider tilbake til stallen - kanskje 5 minutter eller så. Folk hiver seg i 4-hjulstrekkere og råkjører tilbake så min stakkars venninne er ikke engang alene i 10 minutter.
Men hesten var søkk borte...

En helt j***lig opplevelse!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2004 :  07:59:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff, elx, for en forferdelig historie. celine også...

men det man er nødt til å huske på når man har med kvikksand/myr å gjøre er at man ikke må få panikk (lettere sagt enn gjort, det vet jeg alt om!). spesielt når det gjelder kvikksand så må man _ikke_ kave, da synker man bare raskere! tror dette gjelder myr også. det beste man kan gjøre er å velte hesten over på siden og hold den på siden til det kommer hjelp. eventuelt så kan man prøve å få den opp selv ved å legge grener o.l. under. gå inn på spalten til tureksperten på hest.no, han har mange gode tips...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

rebecca/joker

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2004 :  08:29:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
rideklubben jeg er med i arrangerer ofte turer hvor medlemmene kan være med på. og de fleste har ikke vært helt velykket,den første turen jeg var med i måtte vi gå rett over en myr,der sank jeg og hesten min rett ned,men de andre tenkte fort og dyttet trær og planker under oss så hesten fikk feste til føttene og vi kom oss opp.
turarrangørene fikk ganske mye kjeft av meg etterpå for å ha lagt turen rett gjenom myra.
det var litt av en skrekk opplevelse skal jeg si deg og jeg fraråder folk å undersøke bløte steder før de rir der.

kosemoseoverdose fra meg

en rytter uten en hest er bare et menneske,men en hest uten en rytter er fremdeles et hest :) Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2004 :  10:00:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
fraråder? skal de bare gå rett ut i i det våte å håpe på at de ikke synker?
en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

trulte_eiko

» VIP

Skrevet - 06/06/2004 :  16:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!! meg og ein veninna sku ri på tur med hesten min(ei fjordingshoppa på 8 år) vi ridde på ett sted vi har ridd 1000 ganger... så bestemte vi oss for og ta oss ein tur opp i skogen (der hadde vi aldri ridd før) det var merka og alt.... men når vi var komt ett stykke inn i skogen 15-20min ca, kom vi til ein bekk... vi kunne enten ri over og opp i ein anna skog åsså vidre eller å ri til høgre ut på ett jorde(eller som vi trodde, det var ein lang myr) den var veldi brei og veldi lang.. men hesten ville absolutt ikkje ut på bakken...så vi fant oss ein vei på siden av myren, eller vei og vei, det var så vidt det gjekk an åg gå der.. åsså når vi var komt så langt at vi nesten ikkje kunne snu så kunne vi ikkje gå lenger det var umuli for hesten og gå der....så då hadde vi ikkje nåken anna valg enn og gå ut på det "fuktige jordet"(myren) så etter MASSE slit og draing....så gjekk trulte(hesten min) ufrivvilig uti...men når vi var komt litt midt utpå så sant meg åg veninna litt ned så begynte vi og få litt mistanker om dette jordet.... så plutselig sank hesten nesten heilt til halsen så fikk vi skikkelig panikk... hesten låg litt på siden og prøvde alt ho kunne for åg få beina sine laus og hoppe seg bortover, men så mista eg tøylene etter at eg hadde dratt så mykje, så når eg så vidt fekk tak i ho igjen var tøylene sotte seg fast inni skoen på bakfoten hennes så då måtte eg løsne tøylene framme i bittet, for ellers så kunne ikkje trulte gå frmmover for då hadde berre tøylene holdt hesten igjen viss dåke vett ka eg meiner? så tok vi ein liten pause mens hesten satt fast sånn at alle sammen kunne få pusten igjenn, trultte låg der og pustet som ein gal og var HELT svett så måtte vi komme oss i gang i gjenn for at ho ikkje sku synka meir nedi.. så datt eg og hesten holdt på og hoppe på mg men eg fekk akuratt flytta meg.. så når vi endeli fekk ho opp på siden der da ikkje var så veldi djupt, var det berre sånn ca 10-15 meter igjenn til land men hesten ville ikkje rykke på seg ein centimeter til... så då måtte eg ringe til mamma, ho ringte til han som eiger stallen... og etter 10 min ca kom han me traktor og alt.... så fekk han ho opp på land med og bruke makt for det var den einaste måten vi kunne få ho opp på.. han knakk av ein lang kvist og brukte den som pisk... han fekk tøylen laus frå foten nesten med ein gang men han er jo litt sterkare enn to 13 åringer... så etter over 3 timer nede i myra med sinnsjukt masse tårer og stress var ho trygg....eg har aldri grene så masse som eg gjorde på dei 3 timane der i mitt liv trur eg så ridde vi ho heim igjen...og no tørr ho ikkje og gå over myrer lenger(viss dei e små hopper ho over)

så eg håper alle sammen kan være forsiktig når det gjelder myrer....ikkje berre to at det er ufarlig du vett aldi når det kan være ein stor myr der i staden for ein vanli bakke....... kjempe mangen koser fra Nathalie og trulte
Gå til toppen av siden

trulte_eiko

» VIP

Skrevet - 06/06/2004 :  17:03:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
og etter på fekk vi veta at hadde vi ridd over bekken og vidare så hadde vi komt ut igjenn på stien lnger oppe jajah gjort e gjort Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 06/06/2004 :  19:37:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
hei
eg har opplevd d samma så trulte eiko. trenge itje å fortella den historien om igjen.forskjellena va at eg leide hesten og brukte den te å trekke tømmer. og hoppa var bare tre år. hu ble også livredde for å gå på bløte steder etter d. danser sidelengs å er heilt gal alt for å sleppa. eg har o lert mg mer resperkt for "våt områder" etter d. hadde d vore ein tyngre hest (for eks ein kalblodstraver) vil eg tro at d itje hadde godt så bra. jaja d seies at me lære av ens feil å d stemme jo ihvertfall for dei så e kloke nok te å ta d te sg, fins jo av d motsatte også men d ska me itje komma innpå nå
Gå til toppen av siden

trulte_eiko

» VIP

Skrevet - 06/06/2004 :  23:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
jah helt enig berre ver forsiktig når du ska ri i skog områder.....spesielt nye...så går dt nok bra Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 07/06/2004 :  12:33:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Jeg og venninna mi Rebecca opplevde no skummelt ca 2somre siden.

Vi red Islandshestene våre på en sti vi aldri hadde ridd før(vi rir som regel oppdagelsesturer).Thirla oppførte seg skikkeli tullete, men hun gikk ut i mya. Dette var hva jeg vil kalle "mosemyr", dvs, ingen tegn til at det faktisk ikke var trygg grunn, for den så akkurat ut som den grunnen vi red på.Thirla fikk i hvertfall lettere dilerium av ett eller anna og satte avgårde i heidundrende fart-rett over myra. Vi sank til magen,men dyret kom seg over på andre siden.HUn løp forøvrig rett inn i et tre og moste beinet mitt sinnsykt(bynte å blø),men ellers kom vi oss over uskadde.
Hesten til Rebecca, Grana derimot kom seg ikke over. Hun løp etter Thirla såklart og snubla i noe uti der. Landa på siden, Rebecca datt også av. Hun kom seg raskt på beina da og formelig dro hesten etter seg et par skritt før Grana karra seg opp og kom seg over på trygg grunn.
Ortli skummelt det der, dog vi ler litt av det i ettertid...Tror ikke det var sånn ortli synkemyr da, men likevel...Det værste var vel turen hjem. Vi kunne jo ikke ri tilbake over myra, så da måtte vi ri gjennom tett barskog og klatre opp en fjellskrent og sånn før vi fant tilbake til stien...Men det var jo en opplevesle det også...=)
Men en ting,,,Hestene kunne vel ikke bare bli borte???Det går jo ikke tenker jeg...
Ellbell&Thirledyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.