hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kverke epideminen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kverke epideminen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lyngen

Skrevet - 19/04/2004 :  14:12:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Følger med på kverke epidemien som nok en gang har kommet til norge.
Det jeg lurer på er egentlig hvorfor klarer vi ikke å stoppe spredningen. Denne gangen begynte det i Bergen og har nå spredd seg til ganske mange staller. Flere staller er satt i karanten pga kontakt med hester som står på "kverkestall".
Når alle stallene som har vært i kontakt med kverke, blir stengt, hvorfor fortsetter det å sprer seg??
Er det rett å slett fordi folk er for slappe og ikke bryr seg om andre også får smitten?
(har opplevd en rideskole som ikke ville innrømme at de var i karanten, de ville holde munn om det, fordi de mente at alle andre også var det. Nei, det stemte ikke, stallen vår var ikke i karante)

Nå vet jeg at vi på stallen vår er helt hysteriske når det gjelder kverke(satte oss selv i to ukers karanten pga mistanke, det var ikke det, kun en reisesyk hest), vi stenger stallen for andre ect.
Men hvorfor klarer vi ikke å stoppe det før til høsten? (forsvinner av en eller annen merkelig grunn alltid på høsten)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2004 :  14:26:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet ikke om det i seg selv er en grunn, men det har f.eks. vært arrangert stevne i Bergen selv om det var mistanke om kverke: "Hadde syke hester - arrangerte ridestevne" (fra Bergens Tidende).

Sikkert veldig lett å sitte på gjerde og påpeke at dette var kanskje dumt. Dette i seg selv trenger heller ikke være årsaken til den voldsomme spredningen. Vil tro at vurderingen rundt dette stevnet også er tatt nøye, sikkert også i samarbeid med veterinær. Håper jeg iallfall.. Uannsett vanskelig å forutse utfallet. Mulig dette ikke var en så stor frykt til å begynne med. Hvem vet..

Det som er skummelt med kverke er at en hest kan være smittet og smittebærer selv uten å vise symptomer. Og innen den tid kan smitten være langt på vei.. Dessverre. Og at stevner og andre arrangementer hvor mange hester møtes er en stor smittekilde er vel heller ikke til å legge sjul på. Dessverre..

Det er vel bare å si at man i disse tider bør være veldig påpasselig. Smitten kommer nok til å gå uannsett, for det finnes nok av ryttere med mark i rumpa som på død og liv må på stevner. Å ødelegge hele stevnesesongen i frykt om at kanskje kverken kan ta overhånd blir jo heller ikke riktig, men det er vel her smitten i størst grad vil spres (vil jeg jo tro..). Så pass på!

Skummelt dette her..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

nemo
» VIP

Skrevet - 19/04/2004 :  15:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kverkeepedemien i Bergen og i Midt-Norge har ingenting med hverandre og gjøre. Men begge plasser skyldes det hester som er importert fra Danmark. Sykdommen er egentlig så godt som utryddet her i Norge, men stadig økende import gjøre at sykdommen kommer tilbake med jevne mellomrom. Her i Trøndelag har vi hatt to utbrudd p bare noen måneder, begge gangene pga hester som kom fra Danmark. Jeg synes de som importerer hester skal være sitt ansvar bevisst og selv sette hestene i "karantene" et par uker etter de er kommet. Selv om dette kanskje koster litt ekstra, så sparer man mye mer enn det man kan tape på et langvarig utbrudd!! Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2004 :  16:31:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
i rideklubben vår ble stevner i nærmeste framtid avlyst. like greit synes jeg, vil IKKE ha en syk hest nå til sommern værtfall!

heldigvis ser det ut som det blir pinsestevne da, håper på det, årets begivenhet her i området...

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/04/2004 :  18:17:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Raser en del her på østlandet også, vet at tre staller på Lena (ved Gjøvik) har det, deriblant skolestallen til den videregående skolen der. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2004 :  21:57:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
NÅ blir jeg paranoid, nå!!!
Har to jenter som rir hos meg. Ene jenta er 17 og rir på rideskolen her oppe utenom... Nå er planen at hun skal se etter hestene for meg mens jeg er bortreist til helgen, men... Har sendt henne 2 tekstmeldinger og spurt om hun rir på skolen om dagen, men har ikke fått svar.
Blir nok til at jeg ringer henne og spør på torsdag. For gjør hun det, så tror jeg at jeg får en annen til å ta hestene...

Line, med egen stall og egne (friske) hester...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 20/04/2004 :  09:16:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det "rare" er jo at dette alltid kommer nå i april/mai og avtar utover sommeren, dette er jo ikke det første året det skjer. I allefall 4 året på rad.

Gangen vi satte oss selv i 2 ukers karantene var nettop pga en hest fra danmark, som ikke virket helt frisk når hun kom. Men hun hadde bare ikke tålt reisen så godt.
Har også fått inn to andre hester fra danmark, uten noe problemer, men disse hestene er kjøpt hos kjente(famile) i danmark, og har vært friske og sunne.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2004 :  22:01:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er livredd kverke på vår stall og. Vi reiser ikke ut, og ingen hester får komme inn uten å ha vært undersøkt og stått alene en liten stund... kverke er så uhyre smittsomt og ettersom vi har tre unghester på stallen, kan det bli MEGET kritisk om vi mot formodning skulle få det....
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2004 :  19:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
er i samme båt som Stormy, har en drektig hoppe på stallen og er -livredd- for at noen av hestene våre skal bli smittet. har også en 20-åring som er ganske utsatt. selv om ingen av disse hestene er mine, så er jeg likevel redd for dem (særlig hoppa, som er den søteste, kuleste islending jeg noen gang har sett, pluss at eieren har oppnådd kjempemye med henne siden hun kom sist høst). og selvfølgelig er jeg redd for at min egen hest skal få det (hun er 4, regnes det som unghest, eller er hun "ute" av faresonen?). særlig bekymret er jeg på grunn av pinsestevnet som arrangeres hvert år på en stall her. det er det største stevnet i Steinkjer, og har utrolig mange deltakere. så mange at stallen ikke har kapasitet til å huse alle sammen (som kommer fra hele landet, særlig mange fra Sletten og Rana, og div staller i Trondheim), og derfor skal stallen våres leies ut. hestene våre kommer til å gå ute hele døgnet da, så vi har noen plasser ledige. tenker med grøss frem til da om kverken enda herjer......

er det noen som vet hvor i Nord-Trøndelag det er kverke? vet det er det i Trondheim, men det ligger i Sør-Trøndelag, og jeg leste på Hest.no at det var brutt ut kverke i Nord-T. også.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2004 :  22:10:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
på stallen så skulle vi egentlig hatt et turritt som gikk herfra i dag, men det ble avlyst fordi de var redde for å få kverke på stallen... Det er jeg glad for... Er noen staller rundt om her som er stengt så da hadde det vært dumt om smitten skulle spres videre... Hittil har stallen våres ikke møtt på kverke... gudsjelov!!
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2004 :  19:19:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
kverken som sprer seg hver eneste sesong er en tragedie. ikke bare for kokurranse norge men også for hele hestenorge.

I islandshestklubben vår har det vært klubbmesterskap denne helgen, og da må Åsli Ridesenter få masse credit. Der valgte de å trekke seg, stallen er kverke fir men noen andre staller i omeråde har kverke. Om bare alle hadde tenkt sånn hadde kverken vært mindre spredd rundt skulle jeg tro !

kanskj edet burde bli strengere kontroll for import av hest? hvordan er f.eks karantene tiden? finnes den?

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/04/2004 :  21:11:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
I fks. England, som jo også importerer hester - er kverke utryddet, i allefall mer eller mindre - men jeg leste akkurat at de også begynner å se en økning, selv om det bare dreier seg om "en neve" hvert år. Alle land importerer da hester, men det er ingen andre land enn Norge jeg har hørt om, som er så hardt angrepet. Merkelig det der. Gå til toppen av siden

nemo
» VIP

Skrevet - 25/04/2004 :  22:05:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kverke er egentlig utryddet i Norge også. Problemet er at ikke alle land kjører en like streng linje på denne sykdommen. I Danmark er det ganske vanlig, og det er sant som en skrev her tidligere at har man en unghest som ellers er frisk, vil noen smitte disse slik at de blir ferdig med den (man kan jo som kjent bare få kverke en gang..) Kverke er stort sett ikke faligere enn en vanlig influensa, men i likhet med influensa kan den være farlig dersom hesten ikke er i god form utgpkt. I Norge importeres mange hester fra bla Danmark, og siden det ikke er noen karantenetid for å ta inn hester fra mange land, sprer det seg lett. Dersom man vil at Norge fortsatt skal være fritt for kverke, burde man i allefall i de største byene hatt karensstaller hvor store importører selv setter hestene i en selvpålagt karantene i 3 uker. På den måten får man i allefall begrenset omfanget noe, og man slipper at stevnesesongen blir ødellagt for andre enn seg selv.. Problemet er vel sannsynligvis at mange av disse storimportørene er altfor egoistiske og mener at dette blir for dyrt, men dersom man kunne samarbeid flere om feks en stall i hver av de største hesteområdene i landet, hadde det ikke blitt så dyrt. Man trenger jo ikke akkurat et stort senter med ridehus ol, for det er jo bare midlertidig.. Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 26/04/2004 :  09:38:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle så gjerne ha hatt en oversikt over stallen som faktisk er ilagt karantene.
Vet det er en stall i nærheten som er i karantene (har ikke vært utbrudd der), og alle tror de vet hvilken stall det er. Men det blir mye prating.

Hadde det ikke vært greit med en liste som oppdateres daglig på hvilke staller som faktisk er i lagt karanten? Så hadde man hatt litt større mulighet til å hindre smitte.
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2004 :  12:46:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
god ide'
en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99%
Redigert av - epetra den 26/04/2004 12:50:57 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2004 :  19:46:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En interessant link: "Kverkeepedemi i Norge" (artikkel hos Mattilsynet).

Sier litt om hvor kverken er nå. Den er "overalt".. Skummelt..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.