hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaske børster
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Vaske børster
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

CamillaogGranFerina

Norway

Skrevet - 13/04/2004 :  14:35:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamillaogGranFerina  Svar med kopi av melding
Nå har jeg begynt å være i en annen stall, så jeg må vaske striglebørstene..

Hva slags såpe må jeg bruke?

Hvordan skal jeg gjøre det?

Hilsen Camilla

sle13
» VIP

Skrevet - 13/04/2004 :  16:33:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
du trenger nok bare å bruke litt lunkent vann, og bare skrubbe på! men du må passe på å tørke dem etterpå!?!!!!

men hvorfor må du vaske dem? etter hvert bruk eller+ er det på grund av fare for infeksjoner, virus i den stallen?

lykke til da!;)

carpe diem- grip dagen
Gå til toppen av siden

CamillaogGranFerina

Norway

Skrevet - 13/04/2004 :  17:04:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamillaogGranFerina  Svar med kopi av melding
Jeg må bare vaske de for å være på den sikre siden..
Siden jeg brukte de i en annen stall før..
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/04/2004 :  22:05:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvis de er virkelig møkkete og vanskelige å få rene så har jeg brukt å benytte grønnsåpe (sånn UTEN tilsetning av lukt), og skylt svært godt etterpå.
Dette er fordi jeg i stor grad har lært at grønnsåpe kan brukes til "alt" av rengjøring i omgang med hest. (selvfølgelig ikke på lær, men det er jo en annen sak )

Hvis jeg nå tar feil angående denne grønnsåpa så håper jeg noen retter på meg.

Ellers syns jeg det er greit å vaske børstene mine innimellom samme om jeg skal skifte hest eller ikke jeg da. Iom at jeg jo børster bort "møkk" innimellom (gjørme, støv, fett, svette etc) så føler jeg at børstene blir møkkete, og hesten vanskeligere å få ren. Da er det greit å vaske børstene, så det blir litt lettere å holde hesten ren.

Guro
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2004 :  09:05:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Å legge børstene i mildt grønnsåpevann for så å skylle og tørke grundig er både vanlig og trygt.

Men hvis du har anledning kan du gjøre sånn som meg - vaske dem i vaskemaskin ;)
Bruker mildt vaskepulver og 30 eller 40 grader. Putter inn endel hestehåndklær eller en sjabrakk for å dempe lyden (bråker som bare det) og lar det stå til.

Børstene blir som nye og de fleste holder flere (6-7) år selv med så "røff" behandling. Og jeg vasker vel 6-8 ganger i året eller så. Eneste unntak er børster med lærhåndtak - læret har ikke godt av å ligge for lenge i vann eller gå i vaskemaskinen...
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 14/04/2004 :  09:07:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Jøss!!! Vaskemaskin?!
Ja, hvorfor ikke!

Men vil ikke de børstene med "tre-håndtak" bli missfarget??

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2004 :  09:30:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
De blir litt blassere, men holder seg faktisk bedre enn om du lar dem ligge i vann lenge... Har vel hatt en eller to børster som ikke har "tålt" vaskingen. Men jevnt over er det stor suksess for minimalt med bry ;) Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 14/04/2004 :  09:33:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Ja, det må jeg si!
Vet om en som skal ta med seg noen børster hjem fra stallen i dag... Hehe!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/04/2004 :  11:14:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Elx: jeg skjønner at noen har "sin egen" vaskemaskin
For tiden bor jeg i blokk, noe som medfører "fellesvaskeri" i kjellern..og jeg tviler på om folk blir så glad hvis jeg først lager himla mye støy med å vaske børster, og siden ender noen opp med masse hestehår i klærne sine

Men for framtiden hørtes det jo ut som en riktig så bra ide

Guro
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2004 :  14:23:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Silje - husk å putte inn voilock/sjabrakk/håndklær eller lignende som hjelper litt for støyen og skåner maskinen noe. I tillegg kan du evt legge børstene i en stoffpose og lukke skikkelig.

Guro - veldig hensynsfullt av deg å ikke vaske børster og dekken i fellesvaskeriet ja... Tror ikke det hadde vært særlig populært.

Jeg har mine "luksusvaner" fra da jeg var liten og bodde hjemme. Mamma var så lei av mas om vasking av hesteutstyr fra meg og klaging om hestehår fra de andre i familien at hun beholdt den gamle maskinen da de byttet ut så jeg "vokste opp" med en hestevaskemaskin i kjelleren... Men nå går det utover min egen maskin og den holder koken den og.
Drømmen er en industrivaskemaskin på stallen sånn at man kan vaske store dekken også. *sukk*

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2004 :  15:28:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
He-he.. Kjæresten min fikk nesten apoplektisk anfall da han oppdaget at jeg vasket dekken i vaskemaskina mi... For dem av dere som aldri har sett et slikt anfall; dere VIL IKKE like det... Ansiktet forandrer farge til dyprødt, begge hender knyter seg så knokene blir hvite, stemmen blir pipete og rar, og ordene som kommer ut av den skjelvende, smale munnen egner seg IKKE på trykk...

Mvh Line... He-he..

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.