hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mer tenning på hinder
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 mer tenning på hinder
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2004 :  00:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har jo egentlig jeg gitt opp drømmen om en spranghest da, men den vil liksom ikke helt slippe taket likevel... Lolita har jo nydelige bevegelser, og har skikkelig potensiale innen dressur, men det har alltid vært sprang som har ligget nærmest mitt hjerte. så nå vil jeg prøve en siste gang, for å kanskje få henne til å hoppe på hjemmebasis i det minste. problemet er: hun er så utrolig treg! når jeg får opp farten på henne, en sjelden gang, hopper hun veldig bra, men vanligvis går det alt for tregt. hun hopper jo bra da også, men får liksom ikke med seg bakbeina. hvordan skal jeg piffe henne opp litt? har prøvd sporer, men da går det bare tregere (hun blir sur og protesterer med å gå tregere), så de la jeg på hylla. på tur er hun veldig fin, det er på banen hun er treg. hun setter faktisk opp farten litt foran hinderet da, det er den eneste gangen hun fatter galopp på banen også, men det er ikke nok...

mvh lille meg - som i dag (11.04.04) ble hesteeier for første gang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh Tone Kristin

-MyBaby-

Skrevet - 12/04/2004 :  00:45:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-MyBaby-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-MyBaby-  Svar med kopi av melding
kanskje hun syns det blir kjedelig? ikke alle hester syns det er like stas å hoppe.. noen hester liker ikke å hoppe på inngjerdet område, men går mye bedre hvis du setter det opp på f.eks en vei eller jorde..merkelig, men sant ;) hadde en sånn hest engang :P
eller kanskje det blir for lavt, så hun ikke "gidder".. min er sånn.. han bare traver/skritter over lave hindre, men jo høyere og flere hindre det blir, jo bedre går han.. eller hvis jeg rir han like etter han har spist, går han veldig bra uansett hvor høyt..
det kommer egentlig helt an på fra hest til hest, så det er egentlig bare å prøve seg frem, å se hva som funker for din. prøv å gjør det morsomt for hesten ;)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2004 :  11:16:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Gratulerer med EGEN hest!!!!

Ikke lett å gjette hva som kan motivere Lolita, men de fleste hester synes gjerne (som *mybaby* skriver) at det er morsommere å hoppe ute i naturen enn inne på bane.

Hvis det er praktisk mulig synes jeg at du skal bygge deg en liten hinerløype (eller ihvertfall etpar små hinder) ute i naturen sånn at dere kan hoppe litt innimellom. Forhåpentligvis er dette noe dere kan ha gøy med sammen!

Sørg for at hinderne ikke er i veien for andre, og at de er stødige sånn at de ikke detter sammen for et godt ord, men ikke fastere enn at de gir etter hvis hesten river eller stopper midt oppi dem. Bygg gjerne sånn at du kan hoppe dem begge veier (og variere løypa litt).

Ellers synes jeg ikke at du skal gi helt opp bare fordi hun er trrreig på banen. Fortsett å trene sprang på banen innimellom, men sørg for at du gjør det så variert og spennende som mulig.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2004 :  03:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som elx sier, så er det lurt å gjøre treningen så variert og spennende som mulig, stuss er for eksempel noe som hester synes er gøy! Prøv også å oppmuntre henne så mye som mulig ved å gi ros.
Som de andre sier så kan det være det at hun rett og slett synes det er kjedelig å bli ridd på en ridebane. Så ikke overdriv treningen og vær sikker på det du gjør. Sjekk også at alt utstyr passer, at du ikke gjør noe ubehagelig for henne når du hopper, at hun får riktig mengde mat i forhold til trening, at treningen er variert osv osv.

Et godt grunntempo er viktig i sprang, men som du sier hjelper det ikke at hun fatter galopp rett før hinderet! Hun skal ha en gjevn galopp gjennom HELE banen. Du kan øve på at hun svarer for de framadbydende hjelperne uansett hvor og nar du rir, så terp skikkelig på dette!

Jeg er på vip'en din at hun bare er 4 år, og ikke har lært galoppsjenkel skikkelig. Det kan jo hende at hun er usikker, og at du bør jobbe med endel grunnleggende ting for at hun skal bli tryggere og at hun da synes det er artigere! Endel argumenterer for at hesten hopper bedre når det blir høyere, og det er ofte riktig, men i alle tilfeller MÅ man trene inn den grunnleggende på lav og enkle øvleser!
Sett deg mål for hva du skal øve på, slik at du har noe konkret å jobbe mot.
Ta iallefall den tiden dere trenger, ingenting er så lurt som å skynte seg sakte:)

Hege Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2004 :  11:56:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, hun er 4 år, og kan derfor meget lite enda. men hun kommer seg veldig raskt, galoppfatning på tur er inget problem lengre. det største problemet med banen er at den er veldig liten, og hun klarer ikke svingene i galopp. langsidene er så korte at de blir tatt i 4-5 galoppsteg før man må begynne å svinge. den var egentlig lengre, men stalleier bygget en paddock innpå banen som gjorde den enda mindre. greit for de med fjordinger, men jeg med en litt større hest sliter. kommentaren hans når jeg sa fra var: "du får øve på å ta mindre steg da"

nei, jeg tror heller jeg skal bygge meg et par hinder i skogen istede, hvis jeg finner en bra plass. og så får jeg vente til neste år, når jeg flytter på skolen, med å trene på bane (der har de 40*80 bane). er ikke så viktig egentlig, proffkarrieren i sprang kan alltids vente litt

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  08:19:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hoppet med henne i skogen i går, og det virker som hun begynner å like det før så har hun hoppet, men ørene har vært limt til nakken, men i går hoppet hun kjempebra! hun hadde et friskt trav mot, gikk i rett linje (før har jeg måttet ta et bedre tak i ytre tøyle, da hun kunne ha gått utenom), hoppet høyt og jevnt over, satte i galopp etterpå og hoppet over en liten kvisthaug som lå et par steg etter hinderet. og alt dette med ørene "frem" (altså; ikke klistret til nakken, men vridd litt bak i den posisjonen hun pleier å ha dem når hun blir håndtert) ble så stolt av henne at jeg holdt på å sprekke, så nå skal hun få fri fra hopping et par dager før jeg prøver igjen. kanskje det er en liten spranghest i henne likevel

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  20:46:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, klarer ikke å holde meg hoppet litt i dag også jeg... men, allikevel, hun hopper pent og pyntelig over, med ørene på topp også, jeg er så glad!!! må bare dele det med omverdenen

oioi, nå må jeg styre meg litt, tredje dagen på rad jeg hopper det lille hinderet nå nå _skal_ hun få fri i _minst_en_uke!

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

rebecca/joker

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2004 :  08:19:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
har du prøvd pisk,min hest,Joker reagerer bare jeg har en pisk i hånden,ikke fordi han har dårlige minner om pisk for det vet jeg at han ikke har,hvis ikke det virker så kan du jo hoppe litt utenfor banen,sette opp noen hinder bortetter veien,kanskje hun blir en fin feltritthest...

en rytter uten en hest er bare et menneske,men en hest uten en rytter er fremdeles et hest :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.