hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bukking etter hinderet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 bukking etter hinderet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2004 :  21:18:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
hei!
vet ikke hva jeg skal gjøre; ponnien jeg rir er kjempe flink til å hoppe og stopper nesten aldri MEN han stopper rett etter hinderet og bukker. Bruker MYE sjenkler etter hinderet og pisk oxo. MEN han gjør det fordet! Han synes det er veldig gøy altzå! Har ørene frem og greier, så han synes ikke det er kjedelig i hvertfall.

PS! lei av å dette av etter hvert hinder! Detter av nesten hver gang altzå , så jeg trenger maaange tips!!!

Håper dere har noen gode tips til meg!

=D

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2004 :  23:52:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
kanskje du dunker ned i ryggens hans etter hinderet? det er en god grunn til å bukke. når en hest bukker etter et hinder er det vanligvis noe galt. har du tilgang til video? få noen til å filme dere når dere hopper. er det noe galt med salen/ryggen hans? jeg mener å huske at du hadde noe problemer med bukking med han tidligere. det kan tyde på at det er noe galt. det kan jo være at han har en veldig følsom rygg...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2004 :  23:59:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine erfaringer med hester som bukker etter hinder, er at de enten ikke har hoppet på lenge og er dermed ekstra spreke og tar et gledesbukk etter hinderet. Den andre grunnen kan være ubehag, som at de har vondt en plass eller opplever noe vondt som for eksempel en rytter som drar den i munnen over hinderet eller sjenkler som slår den i magen i nedspranget.
Hva du gjør over og etter hinderet er jo vanskelig å si for meg, så det kan du jo tenke litt på. Hvordan er den med andre som hopper med den?
Og blir den hoppet med, eller for den saks skyld ridd, regelmessig?

Har ikke vært borti hesten som stopper opp og bukker, men den kan gjøre det på grunn av det jeg nevner.

Hege Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2004 :  10:50:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Enig med Kristy i at det kan være en god idé å sjekke salen grundig. Spesielt hvis, som hege.jo skriver, dette er noe den gjør uansett hvem som rider!
Uansett hvor balansert og dyktig man er så legger man ekstra press på salen (og via den hestens rygg) i nedsprang og landing, så hvis den trykker et eller annet sted er det naturlig for hesten å protesterer med et bukk (eller fler).
Hvis det er gledesbukk eller ren sprekhet så virker det merkelig at den stopper opp først...
Håper dere løser problemet til din og ponniens beste!
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2004 :  18:53:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Skal prøve ALT!
=D Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/04/2004 :  20:18:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting: Du sier at dere legger på sjenkler og pisk etter hinderet (noe man gjerne gjør når man forventer et stopp). Det kan også være at all bruken av hjelpere, samt at dere kanskje ikke sitter helt stille oppå hesten når den hopper, kanskje dere holder litt mye i tøylene også siden dere vet at hesten kan finne på ting, gjør at hesten føler ubehag. I så fall kan mer sjenkler og pisk forverre problemet. Prøv å hoppe med halsring eller liknende slik at dere har noe å holde i, og tenk på å sitte så rolig så mulig, også etter hinderet, og med så myk tøylekontakt som mulig. Lykke til videre :) Gå til toppen av siden

Alviiii

» VIP

Skrevet - 29/04/2004 :  11:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei !!!
jeg har hoppet før og da stoppet hesten (Pippi) nesten alltid foran hinderet siden jeg ikke presset han frem....!!!
jeg vet ikke helt men kanskje er det dette som er problemet..???

hilsen Alvilde
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/04/2004 :  21:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hesten ellers kranglete og motvillig? For hvis den ikke ellers er det, så har den enten vondt et sted, eller så liker den virkelig ikke å hoppe. Hvis den har vondt noe sted, så må man jo finne ut hvor og gjøre noe med det. Men hvis hesten faktisk ikke liker å hoppe, så bør man vel kanskje vurdere å la den få slippe? Det er vel med hester som med mennesker: De liker forskjellige ting. Jeg liker ikke å spille fotball, og jeg er veldig glad for at ingen sier at jeg må når jeg ikke egentlig vil.

Eventuelt kan man prøve å introdusere hindre på en sånn måte at hesten får selvtillit, og lærer å like å hoppe etter hvert. Jeg er ingen sprangrytter, men kanskje løshopping kan hjelpe på det? Eventuelt hoppe små, lave kryss som er lette både teknisk og høydemessig? Ikke hoppe lenge, i begynnelsen bare legge inn et par hindere og så avslutte treningen?

Uansett tror jeg at hvis man ønsker å hoppe jevnlig, så bør man prøve å få ridd en hest som hopper naturlig, og som viser at den liker det. Da blir det en mye hyggeligere trening for både hest og rytter.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.