hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Erfaringer med barfot
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Erfaringer med barfot
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 11/04/2004 :  15:33:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding

Hei!
Jeg har lest en del om barfot, bl.a. på www.barfothest.com, www.tribeequus.com, og debattene har på hestemarked.
Vil gjerne vite mer om emnet, men mange av debattene drar inn ting som ikke har noe med tema å gjøre, derfor lurer jeg på er om det er noen som har noen, både gode og dårlige, erfaringer med barfot?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2004 :  16:44:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det finnes mange debatter som i bunn og grunn tar opp dette allerede. Men som du sier, så dras det alltid inn mye annet. Av en eller annen grunn har det seg slik at alle barfotdebattene her tar skikkelig av, og det skjer. Tror man rett og slett bare må lese gjennom alt, eller melde pass Dette er tydelig et tema som engasjerer til debatt.

Faktisk er den aller "hotteste" debatten her på MIX per dags dato debatten «barfot hester?» med hele 347 svar.

I tillegg til denne er debattene «Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)», «fordeler og ulemper med barfot.» også ganske "hotte". Den siste av dem er kanskje den som er mest aktuell utifra ditt spørsmål.

For min del er jeg igrunn veldig lei alle barfotdebattene. Har igrunn diskutert dette ut. Jeg ser argumenter for og imot. Men den avgjørende faktor vil alltid være hva hesten har gjort tidligere, hva slags kvalitet hesten har på høver, og hva som vil passe hesten best utifra de aktiviterer og i hvilke omgivelser en har tenkt til å bruke hesten i. Barfot er sikkert vel og bra, men det vil ikke være det mest idelle for alle. For min del er jeg gått lei barfotdebatter, så selv om man sikkert burde få igang en bra debatt som ikke drar inn alt mulig annet, så tror jeg mange sånn som meg alt er lei av å debattere de samme tingene om igjen. Men det er absolutt verdt et forsøk. Er jo ikke sikkert alle er leie.. Men barfotentusiastene har litt det med å dra inn mye annet. Ikke vondt ment mot barfotentusiastene, men det er slik jeg har oppfattet det (sannsynligvis er dette også gjensidig, men siden jeg sitter litt på gjerdet og igrunn er litt skeptisk til det hele, uten å være motstander, så blir man kanskje litt blind for "seg selv").

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 11/04/2004 16:45:08 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 11/04/2004 :  19:10:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding

Hei, og takk for svar!
Som jeg skrev i sted, var jeg ute etter å lese om folk som hadde enten positive eller negative erfaringer med barfot, da de fleste (Både forkjemperene og motstanderne) har for vane og bare ramse opp ting de har hørt, lest, eller blitt fortalt...

Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 12/04/2004 :  02:20:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei!
Har hatt barfothester i snart 1,5 år nå, og har stort sett bra erfaringer med det. Hestene har ikke vært sårbeinte, men så har jeg heller ikke konkurransehester som krever kontinuerlig trening. Kunne fint ri 5-7 km daglig på grus og asfalt, men da jeg begynte å trene for alvor, og distansene ble lengre, ble også slitasjen for stor. Løsningen er å kjøpe boots, eller å ri på mer hovvennlig terreng. En må også huske på at en i dag sliter på hov som ble dannet for min. 6 mnd siden, så å få en velfungerende barfoting krever tid!
Siden jeg trimmer selv (og var hovslager 'før'), synes jeg det er veldig positivt at jeg kan trimme oftere og mindre i slengen, istedenfor å ta tak i en forvokst hov etter 6 uker. Ikke minst med de belastningene det medfører for en hest som plutselig får forandret vinklene den gradvis har brukt min. 6 uker, og kanskje flere, på å skape. Ved å trimme så ofte som jeg gjør, får de ikke strekk i lamellranden f.eks, slik det er vanlig på skodde hester.
Jeg SER forandringen i hovkvaliteten på hestene mine, og studerer mye nøyere høvene nå, enn jeg noen gang før har gjort. Ved hjelp av nye bøker som går på barfot-trim, og barfotlista på Yahoo har jeg lært helt utrolig mye om hoven generelt, selvom jeg visste en hel del tidligere også. Og det er lærdom som er viktig for hesteeiere også, og ikke bare hovslageren! Jo mer jeg har lært, jo mer har jeg forstått hvor lite jeg har kunnet
Selvom dette kanskje ikke kan regnes som en direkte positiv erfaring, vil jeg gjerne også fortelle om da den ene hesten min sparket den andre i fremfoten rett over kneet. Siden dette var om vinteren, og broddsko kanskje hadde vært alternativet til mine barfote, tør jeg ikke å tenke på hvor galt det kunne ha gått. Hoppa fikk en ca 5 cm lang flenge, men heldigvis ikke dyp, så det hele gikk veldig bra alt tatt i betraktning. Med sko hadde skaden uten tvil blitt større.

Negative erfaringer? Jada! ...barfot kan være glatt på vått gress!! Og selvfølgelig må en ta det rolig på isen (et tilbakelagt stadium; nå er det vååår!!), men jeg syntes egentlig vi hadde bra 'hovgrep' på veiene i vinter jeg. Siden barfothester ofte går på utegang, og man på milde steder av dette landet ofte har regn, sliter mange av oss med søle, som igjen kan gi seg utslag i sopp og råte. Den ene hesten min er nokså hardt angrepet, men de andre 3 har unngått dette problemet. Hvorfor er et av livets mysterier..
Man må ta mer hensyn til høvene generelt så hvis det blir for stor slitasje i forhold til tilvekst KAN jeg ikke ri, selvom jeg har aldri så lyst, og i treningssammenheng er det jo ikke spes positivt. (Men så finnes det jo boots da)
I begynnelsen brukte jeg lengre tid på å ta meg av høvene, enn da jeg skodde dem. Men jeg ser etterhvert nå at høvene trimmer seg selv (sålenge de blir mye brukt, og vi har kommet såpass langt i overgangsfasen), slik at det bare blir evt. tå som må kortes inn. Men i begynnelsen var det mye jobb, mye funderinger og mye bekymringer!
Bra at jeg hadde barfotlista å forholde meg til da ja!
Jeg måtte ta mer hensyn på steinete partier enn mine venners skodde hester, slik at jeg sinket dem, og jeg fikk kjempedårlig samvittighet hvis en av hestene tråkket på en stein slik at de ømmet seg.

Summa sumarum er jeg veldig fornøyd med mine barføtte, og tviler på at jeg noen gang kommer til å sette sko på igjen. Men det er noe en må ville få til, og gå inn for så godt en kan, og ikke bare plukka skoa av for en periode 'for å prøve', da er du garantert dømt til å mislykkes. Barfot er ingen dans på roser!
Dette var de positive og negative tingene jeg kom på i farten, men finnes sikkert flere
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/04/2004 :  07:50:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hei.

Islendingen min har gått uten sko siden september. Sansynligheten for at jeg noen gang kommer til å sette sko på en hest igjen er svært liten. Det eneste problemet jeg har hatt til nå, er sopp i strålene. Noe som er ganske smertefult for hesten, men ganske enkelt å kurere. Soppen setter seg i fugene som har dannet seg pga forsnevrede høver. Når høvene har utvidet seg helt og fugene forsvinner, vil levevilkårene for soppen bli mye dårligere og forhåpentligvis lettere å holde i sjakk. Skodde hester får også sopp, men siden de ikke har så mye trykk på strålene, tar det ofte lenger tid å oppdage det. Det kan da utvikle seg til stråleråte.

Hesten min blir ridd mellom en og to mil på asfalt og grus flere ganger i uka. (Ikke nå når hun har vondt selvfølgelig)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.