hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kolikk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kolikk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege+Blesi

Skrevet - 08/04/2004 :  23:15:03  Vis profil  Svar med kopi av melding

På onsdag hadde hesten min kolikk. Jeg gikk og gikk med han i 4-5 timer, men til slutt kom veterinæren. Hun sjekket endetarmen hans og gav han noe smertestillende. Etter en liten stund ble han litt bedre.
Litt utpå kvelden var han så sliten at han la selg ned med bena rett ut og hodet ned i flisen i boksen. Øynene hadde han lukket. Det var ikke noe problem med å få han til å stå oppreist..
Han hadde ikke drukket noe den den dagen. Heller ikke spist. Veterinæren sa at han ikke skulle gi han noe mer mat den dagen.
Jeg lå over i stallen. Gikk inn til han flere ganger i løpet av natten. Han virket mye finene, og det var mye lyder i magen..

På torsdag (altså i dag) slapp jeg han ut på beite siden han virket såpass fin. Han virket ganske sløv, men ellers fin. Har ikke fått kontrollert hvor mye han har drukket eller om han har drukket i det hele tatt.. I dag fikk han kun høy, ikke noe kraftfor.

Hva burde jeg gjøre med han i dagene fremover. Han var helt utslitt. Men han var i ganske hard trening før han ble syk. Når kan jeg begynne å ri litt på han? Burde jeg leie han litt sånn at han holder seg litt i bevegelse eller er det best at han bare er mye ute på beitet?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2004 :  01:10:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke dyrlegen sagt noe om hva du skal gjøre?
Vanskelig å si når jeg ikke ser hesten, men jeg begynte å ri en hest forsiktig dagen etter at den hadde hatt en kraftig kolikk, men det fordi vi visste at den hadde fått i seg mye veske og den hadde fått høy. Denne hesten hadde hatt en overkoding før den fikk kolikk, derfor red jeg forsiktig.
Men såvidt jeg vet, har hesten godt av å få rørt seg (i tilegg til at den står ute på beite) etter en kolikk, iallefall ikke bli stående!

Hege Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2004 :  11:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Enig med hege.jo om at det er vanskelig å avgjøre uten å ha sett hesten, så jeg anbefaler at du ringer veterinæren og hører.

På vår stall har vi en hest som sliter med gass-kolikk i perioder, og han blir ridd hver dag medmindre han er dårlig. Er han dårlig får han være i fred, evt går han ute i paddock noen timer eller blir leid en liten tur.
Selvsagt ser de an dagsformen hans ellers, virker han pigg blir han ridd helt normalt og hvis han virker småslapp blir det en kortere og roligere tur.
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 09/04/2004 :  11:46:08  Vis profil  Svar med kopi av melding

Enig med Elx og Hege.Jo, ta kontakt med veterinæren og finn ut hvaslags type kolikk hesten din hadde, og dermed hvordan du skal gå frem videre.

Ettersom den ikke hadde drukket KAN det høres ut som en blokkasje i tarmen, men det er umulig å si med så lite informasjon... Sørg uansett for at hesten får i seg nok væske! Steng evt. vannkar, slik at du kan følge med på mengden! Du kan også gi elektrolytter, for å hjelpe hesten med å gjennopprette væskebalansen. Dersom du brukes vannløseslige elektrolytter, kan disse blandes i vannet og dermed gjøre vannet mer velsmakende.

Det er også viktig å sørge for god og jevnlig tannpleie og ormebehandling!

Lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.