hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innkjøring av 5-årig meget fyrig welsh hoppe!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Innkjøring av 5-årig meget fyrig welsh hoppe!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/04/2004 :  17:13:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Noen som har et par tips til innkjøring? Hesten som skal innkjøres er 5 år og veeeeeeldig livlig... Har drevet en del med tømmekjøring, og vi har vært borte og "hilst" på vogna et par ganger og hun virker trygg. Innridning gikk bra, derfor vil jeg også prøve med innnkjøring.
Håper at noen har et par lure tips på lager da!!!!

www.hestene.no

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  21:40:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
har du løse drag? heng på først et, la henne sparke å herje til hun skjønner at det ikke er farlig, deretter henger du på på andre siden. lag masse rare lyder bak henne, dette forhindrer at hun skvetter av den evt lyden som kommer når du henger på slede/vogn. når hun er rolig å ikke redd kan du prøve å henge på ei vogn eller en slede, hvis du har gjort grundig forbredelser som beskrevet over går det som regel greit. men regn med at hun kanskje er litt nervøs i begynnelsen. tren mye på og kjøre i nedoverbakker da mange hester tror vogna triller på dem da.

hvis hesten er fyrig og har mye energi er det kanskje lurt å la henne løpe fra seg litt først så det værste futtet er ute når du begynner. da blir det lettere for hesten og konstentrere seg.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  00:34:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få hjelp de første gangene både under tilvenning av sjeker og når tiden kommer og du skal ha vogn/slede på henne 1-2 personer og helst voksne til å leie og gå fremme ved hodet hennes med ponnien i leietau Dette som en liten sikkerhet hvis noe skulle skje som gjorde at du mista henne e.l. Så hun ikke så lett får tatt seg en tur alene med vogna....
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  10:26:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Få hjelp av noen som har god erfaring med innkjøring av hest. Jeg hadde ihvertfal ikke gjort dette alene, selv om jeg har endel erfaring med kjøring og innkjøring.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  10:49:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har du løse drag? heng på først et, la henne sparke å herje til hun skjønner at det ikke er farlig, deretter henger du på på andre siden. lag masse rare lyder bak henne, dette forhindrer at hun skvetter av den evt lyden som kommer når du henger på slede/vogn. når hun er rolig å ikke redd kan du prøve å henge på ei vogn eller en slede, hvis du har gjort grundig forbredelser som beskrevet over går det som regel greit. men regn med at hun kanskje er litt nervøs i begynnelsen. tren mye på og kjøre i nedoverbakker da mange hester tror vogna triller på dem da.

hvis hesten er fyrig og har mye energi er det kanskje lurt å la henne løpe fra seg litt først så det værste futtet er ute når du begynner. da blir det lettere for hesten og konstentrere seg.

Opprinnelig postet av mariie.

Henge på løst drag og la henne sparke og herje til ho ikkje er redd. Uff det ville eg unngått for enkvar pris. Man skal unngå å skremme hesten om det går. Sjølvsagt kan det skje att ein hest under innkøyring blir skremt og sparker og herjer, men da har man ikkje oppnådd det man ønsker.

Begynn med tamper og gå gradvis framover. Når man fester på lause drag så er det lurt å ha tau i enden av draget og ein medhjelper som holder draget opp frå bakken til å begynne med. Å feste på nokofor å la hesten sparke og herje kan lett ødelegge. Gradvis tilvenning er det beste.

Mange som meiner ein hest som har prøvd sparke, det være seg ein gang under innkøyring, ikkje er trygg køyrehest lenger. Ein hest skal ikkje sparke etter vogn, liner osv. Det kan blir farlig om noko uforutsett skjer når hesten er ferdig innkøyrt og man er ute og køyrer.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  13:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Av en eller annen grunn så mener mange "ride-mennesker" at dette er måten å gå frem når man kjører inn en hest... Selv kan jeg ikke fatte og forstå hvorfor man skal gjøre det på denne måten? Man kan gjøree mer skade ved at hesten "må finne ut på egenhånd" enn ved at du geleider hesten igjennom denne prossessen.
Når man venner hesten til skjenker så skal dette gjøres under tømmekjøring,ved at man lar tømmene henge nedover beina,og berører hesten med dem... Dette skal gjøres til hesten er trygg på berøring nedover beina,selv om du går bak.
En hest som har tendenser til å være bakredd bør man være ekstra påpasselig med å venne til på denne måten,og gjerne prate mye under tømmekjøring,bråke litt etterhvert,spenne med skoa osv.
Samme når man man da skal sele på for vogn første gang,så er det mange som mener hesten skal stå løs,og gå inn i skjekene selv...
Jeg mener det er feil.
En uerfaren unghest som skal spennes for vogn for første gang,bør først og fremst være trygg under tømme-kjøring,og ha lært alle de grunnleggende komandoene,som gå frem,svinge,stå og ikke minst rygge...
Når man da er kommet så langt og skal spenne vognen for,lar man hesten stå i kjettinger,tar vognen over uten å spenne fast til hesten ikke viser ubehag. Så spenner man for. Om hesten står urolig,så prat til den,men ikke stopp opp...da "bekrefter" du kun det hesten tror..."dette er farlig,så da stopper vi og trøster"... Sel rolig på,og prat med hesten,fortell gjerne hva du gjør...den forstå det rolige tonefallet om den ikke forstår ordene...
Det er viktig at man har to hjelpere,som har hver sitt leie tau på hesten og en som sitter i vognen. Første gang lar man hesten skritte rolig rundt,uten å gå i bakker,så den skal venne seg til vognen som kommer bak. Hjelperne skal kun være med og ikke ta i leietauene uten hvis kusk ikke får respons av hesten på sine komandoer...og da skal hjelpere kun korrigere hesten på rett vei! En hest som er skikkelig tømmekjørt vil sjeldent by på problemer når dere er kommet så langt.
Man skal ikke kjøre mye av gangen første gang,kun noen min så hesten får litt følelsen på hva som skjer... Ingen bakker før hesten er trygg på vognen,og du kjører uten hjelpere. Bakker er tungt,og hesten trenger ofte litt muskler for å kunne klare å holde igjen vognen. Og dersom du venter litt med bakker,skarpe svinger ol til hesten er trygg,så vil den ikke få så mye på en gang... Det er viktig at hesten får så lite nytt på en gang som overhode mulig...den må få mulighet til å venne seg til tingene en av gangen!

Men dersom du ikke har vært med på innkjøring før,og er trygg på prossesen,bør du overlate dette til noen som kan det. Og så heller være med på innkjøringen som hjelper,så du får erfaringen du trenger til innkjøringen en annen gang. Dette er spesiellt viktig dersom du er usikker,for hesten vil plukke opp dine følelser,og om den føler du ikke er 100% sikker på utfallet,vil den tolke det som du er redd....og ergo er dette farlig...!

Og for all del...Husk slagreim!!!
Den bør være fast innventar det første halve året,minst...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  14:51:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Av en eller annen grunn så mener mange "ride-mennesker" at dette er måten å gå frem når man kjører inn en hest... Selv kan jeg ikke fatte og forstå hvorfor man skal gjøre det på denne måten? Man kan gjøree mer skade ved at hesten "må finne ut på egenhånd" enn ved at du geleider hesten igjennom denne prossessen.
Når man venner hesten til skjenker så skal dette gjøres under tømmekjøring,ved at man lar tømmene henge nedover beina,og berører hesten med dem... Dette skal gjøres til hesten er trygg på berøring nedover beina,selv om du går bak.
En hest som har tendenser til å være bakredd bør man være ekstra påpasselig med å venne til på denne måten,og gjerne prate mye under tømmekjøring,bråke litt etterhvert,spenne med skoa osv.
Samme når man man da skal sele på for vogn første gang,så er det mange som mener hesten skal stå løs,og gå inn i skjekene selv...
Jeg mener det er feil.
En uerfaren unghest som skal spennes for vogn for første gang,bør først og fremst være trygg under tømme-kjøring,og ha lært alle de grunnleggende komandoene,som gå frem,svinge,stå og ikke minst rygge...
Når man da er kommet så langt og skal spenne vognen for,lar man hesten stå i kjettinger,tar vognen over uten å spenne fast til hesten ikke viser ubehag. Så spenner man for. Om hesten står urolig,så prat til den,men ikke stopp opp...da "bekrefter" du kun det hesten tror..."dette er farlig,så da stopper vi og trøster"... Sel rolig på,og prat med hesten,fortell gjerne hva du gjør...den forstå det rolige tonefallet om den ikke forstår ordene...
Det er viktig at man har to hjelpere,som har hver sitt leie tau på hesten og en som sitter i vognen. Første gang lar man hesten skritte rolig rundt,uten å gå i bakker,så den skal venne seg til vognen som kommer bak. Hjelperne skal kun være med og ikke ta i leietauene uten hvis kusk ikke får respons av hesten på sine komandoer...og da skal hjelpere kun korrigere hesten på rett vei! En hest som er skikkelig tømmekjørt vil sjeldent by på problemer når dere er kommet så langt.
Man skal ikke kjøre mye av gangen første gang,kun noen min så hesten får litt følelsen på hva som skjer... Ingen bakker før hesten er trygg på vognen,og du kjører uten hjelpere. Bakker er tungt,og hesten trenger ofte litt muskler for å kunne klare å holde igjen vognen. Og dersom du venter litt med bakker,skarpe svinger ol til hesten er trygg,så vil den ikke få så mye på en gang... Det er viktig at hesten får så lite nytt på en gang som overhode mulig...den må få mulighet til å venne seg til tingene en av gangen!

Men dersom du ikke har vært med på innkjøring før,og er trygg på prossesen,bør du overlate dette til noen som kan det. Og så heller være med på innkjøringen som hjelper,så du får erfaringen du trenger til innkjøringen en annen gang. Dette er spesiellt viktig dersom du er usikker,for hesten vil plukke opp dine følelser,og om den føler du ikke er 100% sikker på utfallet,vil den tolke det som du er redd....og ergo er dette farlig...!

Og for all del...Husk slagreim!!!
Den bør være fast innventar det første halve året,minst...

Opprinnelig postet av Lene.

Veldig bra skrevet Lene!

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  17:25:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
jeg som "ridehestmenneske" har sett mange hester bli innkjørt. jeg har sett hester som tar ting helt med ro, jeg har sett hester som friker helt ut når de finner ut at dragene faktisk sitter fast i dem. og for og finne ut at dragene faktisk ikke dreper dem må de nødvendighvis få lov til og sparke og herje litt, de fleste jeg har sett roer seg relativt fort når de skjønner at det ikke er farlig og at dragene faktisk sitter fast så det hjelper ikke sparke.

var noen som nevnte noe om at en hest som en gang har sparket i dragene vil aldri bli en trygg kjørehest. akkurat der er jeg litt uenig. det kommer jo an på hvorfor hesten sparker. hvis den sparker fordi den er redd, men senere finner ut at det ikke er farlig vil den jo nødvendighvis slutte å sparke. men det forutsetter jo at hesten ikke har sluppet unna dragene hver gang den har sparket. da finner den jo ut at det er en fin måte å få fri på..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  17:38:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg som "ridehestmenneske" har sett mange hester bli innkjørt. jeg har sett hester som tar ting helt med ro, jeg har sett hester som friker helt ut når de finner ut at dragene faktisk sitter fast i dem. og for og finne ut at dragene faktisk ikke dreper dem må de nødvendighvis få lov til og sparke og herje litt, de fleste jeg har sett roer seg relativt fort når de skjønner at det ikke er farlig og at dragene faktisk sitter fast så det hjelper ikke sparke.

Eller hesten får totalt panikk og vikler beina over sjekene og blir alvorlig skadet...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  17:44:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hvis man gjør en del arbeid i forkant, få noen til og gå ved siden av med dragene osv, som noen andre har beskrevet over. så pleier det og gå ganske fint.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  18:36:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
enig med helle, veldig bra skrevet av lene.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg som "ridehestmenneske" har sett mange hester bli innkjørt.

Mariie..det var på ingen måte noen form for hets eller negativt ment mot dem som driver i hovedsak med ridning...eller "ridehest-menneskene"...
Men akkurat når det gjelder innkjøring,eller annen kjøring,så mener iallefall jeg at man skal se litt på metodene som da trav-folkene eller dem som driver annen kjøring bruker... Dette er noe bla trav-trenere driver med til dagen,og vil tro de har endel erfaring som kan komme oss andre til nytte også... Har selv vært med å kjøre inn x-antall unghester,og dette er til nå metoden som har fungert best...
Og jada,jeg har også vært med på å kjøre inn etter metoden du forklarer...og det gikk bra,til slutt...
Men som jeg tenker,så har trav-folkene sine spesial-felt,og "ridehestmenneskene" sine... Jeg som driver mest innen trav,vil ikke kunne ha særlig mye å komme med på dressur eller sprang-fronten...
Det er da ingenting i veien for at vi kan lære av hverandre???

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  20:11:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(...) jeg har sett hester som friker helt ut når de finner ut at dragene faktisk sitter fast i dem.

Da har man gått for fort frem etter min mening.

Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  20:14:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg ønsker ikke å herje eller bråke, nå er hun vant med liner og drag, så nå mangler vi bare vogna
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  20:55:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode tips forresten =)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  23:59:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
(...) jeg har sett hester som friker helt ut når de finner ut at dragene faktisk sitter fast i dem.

Da har man gått for fort frem etter min mening.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Heilt enig med deg der ja...

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.