hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innkjøring av 5-årig meget fyrig welsh hoppe!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Innkjøring av 5-årig meget fyrig welsh hoppe!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  07:28:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg holder nok med Lucinda & co. på det med drag og det der. Her skal ikke Miss få herje løs selv - hun skal bli såpass trygg at hun ikke skal kunne komme til å sparke. Tenk om hesten får gjøre det under innkjøring? Å sparke i dragene? Da kan det da plutselig skje under kjøring med vogn også da.. Vil heller ta meg goood tid og gjøre dette trygt og positivt for ponnien jeg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  10:48:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvis man gjør en del arbeid i forkant, få noen til og gå ved siden av med dragene osv, som noen andre har beskrevet over. så pleier det og gå ganske fint.

Ja, men om du skal jobbe så mye med hesten i forkant at den ikke bryr seg om dragene når du slipper den - Hvorfor i all verden ha med den delen av treningen i det hele tatt?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  17:48:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tips til hvordan man gjør første forspenningen for vogn trygg og positiv? Hva slags vogn er ideelt å bruke?

Bustetrollet

Skrevet - 23/01/2006 :  18:05:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine tips:
- Prøv og henge i en påle i hver side på draget. Så hun blir vant med at pålene kanskje dunker bort i beina hennes. Og at det i hele tatt henger noe bak henne.
- Vær "masse" folk. En som sitter i vogna. To som fester på vogna og gjerne en som stor forran og roer hesten. De to som fester på vogna skal også holde igjen hesten om den finner på noe tull.
- Første tueren bør gå på vante plasser. Så dere ikke møter på noe som kan være skummelt. Helst på utraffikert vei.

Rett på meg om det trengs..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  20:33:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk Kristine. Tenkte å prøve med en lett sulky første gangen, med to personer på hver side til å leie i lange tau + en person bak til å holde tak i sulkyen slik at den ikke skrangler + meg selv til å styre tømmene

Tone_

Skrevet - 23/01/2006 :  20:56:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...med to personer på hver side til å leie i lange tau + en person bak til å holde tak i sulkyen slik at den ikke skrangler + meg selv til å styre tømmene

=6 personer for å kjøre inn en ponni?

Det er ikke antallet personer som er tilstede som avgjør om det er trygt å spenne for, mener jeg... heller forarbeidet.

Er ponninen trygg i tømkjøring, og er vandt til lyder, holder det lenge å ha to personer til å assistere, i tillegg til den som styrer tømmene, mener jeg..
Er den ikke trygg i tømkjøring, ville jeg heller vente, og tømkjøre mer før jeg spant for vogna..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  21:05:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
...med to personer på hver side til å leie i lange tau + en person bak til å holde tak i sulkyen slik at den ikke skrangler + meg selv til å styre tømmene

Det er ikke antallet personer som er tilstede som avgjør om det er trygt å spenne for, mener jeg... heller forarbeidet.

Er ponninen trygg i tømkjøring, og er vandt til lyder, holder det lenge å ha to personer til å assistere, i tillegg til den som styrer tømmene, mener jeg..
Er den ikke trygg i tømkjøring, ville jeg heller vente, og tømkjøre mer før jeg spant for vogna..

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

4 stk... Mente en på hver side for å leie Er bare første gangen med vogn det da, for å være sikker Vi har drevet med forarbeid siden i sommer - tømmekjøring, liner på sidene osv.

Tone_

Skrevet - 23/01/2006 :  21:23:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, hehe..
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/01/2006 :  21:23:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Bruk fngrene dine og tell en gang til, du

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  21:51:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Mari skrev faktisk to personer på hver side til å holde i tømmene + en bak + Mari selv. 2 + 2 +2= 6
Hun mente en, men skrev to, så Tone og Svarten telte helt riktig i forhold til det som stod.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 23/01/2006 21:53:14 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/01/2006 :  21:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Mari skrev faktisk to personer på hver side til å holde i tømmene + en bak + Mari selv. 2 + 2 +2= 6
Hun mente en, men skrev to, så Tone og Svarten telte helt riktig i forhold til det som stod.

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Mari skrev ja.
Jeg skrev noe helt annet, som jeg nå ser ikke er riktig formulert..

Redigert av - Bustetrollet den 23/01/2006 22:02:02 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  16:32:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ja, jeg SKREV to på hver side... Mente to stk., en på hver side liksom... Kan jo gjerne ta med meg to på hver siden også jeg asså

indi

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  19:08:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Virker som du har gjort et bra forarbeid Mari.Blander meg ikke borti antallet folk som er med å spenner for en hest første gangen eller andre gangen for den del.Om ponni er urolig eller kan bli urolig så er det lurt å være 4 personer. En står fremme ved hodet,mens de andre tar seg av forspenninga og du holder tommene.En oppgave til hver enkelt og greit.Vi pleier å ha tau i draget første par gangene så det går ann å få av draget uten at det blir en ulykke.Har selvfølgelig på løsdrag flere ganger først.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  22:29:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Virker som du har gjort et bra forarbeid Mari.Blander meg ikke borti antallet folk som er med å spenner for en hest første gangen eller andre gangen for den del.Om ponni er urolig eller kan bli urolig så er det lurt å være 4 personer. En står fremme ved hodet,mens de andre tar seg av forspenninga og du holder tommene.En oppgave til hver enkelt og greit.Vi pleier å ha tau i draget første par gangene så det går ann å få av draget uten at det blir en ulykke.Har selvfølgelig på løsdrag flere ganger først.

Opprinnelig postet av indi

Jeg skal ha med meg 4 personer, ikke 6 som jeg klarte å skrive før her En på hver side av hesten, og en på hver side til å spenne for.

Tror detta skal gå bra jeg

marcello

» VIP

Skrevet - 06/02/2006 :  22:43:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.Skriv åssen det går daEr jo en tid siden denne tråden ble lagt ut. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.