hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan møkker -du-?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hvordan møkker -du-?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  12:53:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er veldig nyskjerrig her nå, det er nesten aldri noen som snakker om møkking, men vi hadde en interessant diskusjon om det oppe på stallen en dag.

Hvordan møkker akkurat du?
-> Hvor lang tid bruker du?
-> Hvor mange trillebårelass (gjennomsnittlig) har du ut?
-> Hvor mye spøne tar du inn igjen?
-> Bruker du grep, møkkplukker eller andre ting?
Osv.

Kan selv svare;
-> Bruker ca. 1 time på to store bokser.
-> Varierer, i dag ble det ett smekkfult et.
-> Er nesten ikke igjen spøne i stallen, så det ble veldig lite i dag, 4 spader hver.
-> Bruker grep og rive.
:)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  13:46:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommer veldig ann på fra hest til hest. Man lærer seg jo hester å kjenne, og vet hvor man skal lete først for å få jobben mest effektivt gjort

Alle svar vil også variere fra hest til hest.. Men kan jo ta et cirka gjennomsnitt for hesten jeg rir nå, som forøvrig er en gullhest å møkke hos.

Bruker 5-10 min (avhengig om jeg har hesten på gangen eller ikke. Går selvfølgelig raskest uten hest i boksen). Vanligvis 1/4-1/2 båre (vi har ganske store bårer). Litt pluss/minus avhengig av hvordan flisen er. Siden han er svært renslig blir det heller til at en tar ut endel møkkete flis av og til siden det blir liggende lenge, og blir fuktig og tungt selv om det ikke nødvendigvis er møkkete (da mister jo flisen litt av sin funksjon også). Pleier egentlig ikke ta inn flis. Tar inn når det trengs, men siden hesten er så renslig er dette ikke så ofte. Bruker greip. Pleier å kaste all flisen opp mot veggen slik at møkka ruller ned. Plukker opp "løs møkk", og tar det våte som ligger nederst inntil gulvet til slutt, og direkte i båra.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

CamillaogGranFerina

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  15:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamillaogGranFerina  Svar med kopi av melding

-> bruker ca. 30 min på en boks.. kommer ann på..
-> det varerer hvor mange trillebårer jeg bruker.. alt fra 1/3 til 2.. Kommer ann på hvor mye møkk det er i boksen..
-> tar inn litt mindre flis enn det jeg har tatt ut..
-> Bruker greip
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  15:58:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker alt fra er kvarter til en halvtime på å møkke ut, det avhenger på hvor opplagt jeg er, hvor travelt jeg har det og om jeg prater med noen andre. vanligvis bruker jeg vel 20min. det er en normal stor boks, og en kalblods på 1.60 som står der.

det varierer også på hvor renslig hun har vært, og hvor lenge hun har stått inne. klarer å holde til litt over ei halv båre, da er det mest møkk.

det varierer etter hvor mye som er i boksen, og hvor lys flisa er. er flisa veldig mørk og tung, så tar jeg ut litt ekstra, for så å ta inn litt ekstra igjen. men når jeg tar inn så tar jeg inn ei full båre, og da varer det vel i 4-5 dager.

når jeg flir, bruker jeg alltid greip. da tar jeg enten litt flis, og rister den for å få frem møkk klumper. ellers så kaster jeg det opp i luften, slik at det blir snudd og lander på grepet med den andre siden opp. den metoden bruker jeg for å skille ut ren flis fra pisset, som er så hardt og sammentrykt at det ikke faller ut.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  18:46:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
ok, da får jeg svare da.
har to bokser jeg pleier å mke, ikke på samme dager, så blir to svar fra meg her.
1.
- ca 10 min. hos den store hesten (som står i stor boks, men som er ryddig)
- ca 15 min. hos ponnien (som står på ponniboks, men som er rotete)
2.
- hos hesten blir det 1 full trillebåre omtrent
- og en halv hos ponnien
3.
- 1 trillebåre hos begge
4.
- greip. og rake når jeg skal legge flisa på plass.

Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  19:06:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Måker som regel begge boksene selv, og av og til for gubben.

Vix bruker jeg max 5 minutter hos. Hun stabler møkk i høyre hjørne bak, og det våte rett foran. Kjører inn 1-2 trillebårer i uken hos henne, og det holder. Hun har en del flis fordi hun ruller den opp på veggene og får liggesår ellers.

Rose er ei rotehøne. Hun driter der hun står, og tråkker det rundt etterpå. Bruker alt i fra 10-30 minutter hos henne, og kjører normalt ut 1 båre pr dag. Masse effektiv jobb, og legger all flisa i haug på midten (så alt småplukket triller ned). Kjører inn 3-4 bårer pr uke.

Vi har grense på 3 bårer pr boks pr uke, og jeg tror det holder for alle hestene her. Rose får gjerne en ekstra av Vix da.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  21:15:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Gjør igrunn ingenting fort når jeg er på stallen, og bruker nok ihvertfall 20 min i snitt per boks. Heldigvis er det stort sett bare 1 eller 2...

Ikke så veldig store bårer, men jeg kjører stort sett ikke ut mer enn snaut én per boks.

Omtrent en halv trillebår. Mindre inn enn ut...

Har mitt eget gode og lette plastgreip. Og mens jeg er på stallen fjerner jeg eventuelle "nykommere" med en genial liten møkkplukker (skuffe med plass til 1-2 ladninger og minirake til) sånn at boksen er ren når jeg går...

Foretrekker å møkke når hesten er ute, så enten står den i paddock eller så setter jeg den på stallgangen.
Fjerner først all synlig møkk, så graver jeg etter tiss der det pleier å være. Når dette er gjort vender jeg alt sånn at jeg får med meg eventuelle rester av både tiss og møkk.
Vi har bra kvalitet flis (fin som ikke støver) og fri tilgang (*snille bonden*) i tillegg til at hestene står på gummimatter så flismengde tilpasses den enkelte hest.
Til tross for at flisen er støvfri er jeg, av gammel vane, nøye med å vende inn den nye flisen i den gamle.

Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  22:43:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Hvordan møkker akkurat du?
* Jeg har 2 bokser jeg møkker hver dag, hestene mine står mye ute (12 timer)
* Bruker ca 15 minutter til sammen på de 2 boksene. litt mer om jeg må hente flis inn.
* vanligvis 1 trillebår (hagebåre) på begge boksene. Idag 1 1/2 pga mye tiss hos en.
* Har inn flis sjelden, kanskje 1-2 ganger i uken. har ikke inn mye. Har en (stor) flisball ca 2 uker til begge hestene- ponnien er barfot hest og står på lite flis, hesten har gummimatter og bruker også ganske lite flis.
* Bruker plastgreip.
Osv.
* Har ikke mer å tilføye ;)
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 05/04/2004 :  11:44:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alt fra 10 min til 30 min, avhengig av hvordan det ser ut, og hvor god tid jeg har! (Og ikke minst hvor god tid jeg hadde dagen før! Brukte jeg lang tid dagen før, går det som regel enklere dagen etter!)

Møkker ut alt ifra 1/2 trillebår til 2. (Forskjellige str på bårene, og noen ganger har hesten tisset flere ganger enn vanlig også! Hehe. )

Tar som regel inn litt mindre mengde flis enn det jeg tar ut. (Altså tilsvarende flis ut, eksl. møkk!) Men man må jo se an dette også! Ikke bra for hesten og stå på for lite, og ikke for mye!

Å måke består for meg av tre ting:
-Trillebår
-grep
-feiekost (Man er ikke ferdig med å måke før man har feiet på gangen utenfor boksen etter seg! Nemlig!)

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 05/04/2004 :  12:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker ca 5-15 min på å møkke. Har en normal stor boks, men en ganske renslig hest. Er også ektremt nøye (liker ikke å ha fult av høy blandet i flisa). , men det er lett å være når man har en renslig hest. Tar ut gjennomsnittelig en halv trillebår hver dag(kommer litt ann på hvor tidlig han har kommet inn dagen før).
Tar inn ca 4 trillebårer med flis i uken.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2004 :  00:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker fra 30 min til 1 time.. Hesten min har tydeligvis fest i boksen hver natt, for det hjelper ikke på hvor tidlig jeg setter henne ut! Jeg tar ut fra 1-2 bårer, og tar inn 1 (det er det vi har lov til, hvis ikke boksen er helt forferdelig da!).
Og som Silje H sier, etter møkking koster man! Det er visst mange som ikke har sett en kost før, og dermed ikke vet hvordan man bruker den :)

Hege Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/04/2004 :  11:19:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
jeg kan skrive under på at hesten til hege.jo virker å kose seg med å lage mest mulig rot...*sukk*

Ellers stemmer vel Hege sine data ganske godt for meg også, da det er samme hest (hvis jeg er super effektiv klarer jeg meg med 15 min for å møkke da..)

Guro
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2004 :  18:59:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ponnien jeg møkker hos er nok den som griser mest i stallen, han står i middels stor boks og jeg bruker sagflis.
-> Bruker ca 10-15minutter på å møkke
-> En halv trillebår gjennomsnittlig.
-> Hiver inn en halv spønesekk når det trengs, ikke hver dag
-> Greip, sånn vanlig plastgreip

Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 13/04/2004 :  11:17:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Jeg møkker hver dag hos Islandshestem min som står i stor boks.
Hvor lang tid jeg bruker kommer helt ann på. Noen dager er jeg i skikkeli "møkkehumør" som vi så pent kaller det og da bruker jeg sånn ca 20min på å møkke ortli grundig.Ellers bruker jeg vel en halvtime på selve møkkingen og trillebortømming ect.

Jeg tar sånn ca ut et trilleborlass om dagen...Mer eller mindre...
Tar inn ca en trillebor annahver til hver tredje dag. Er av den oppfattning at man ikke trenger så mye og at gummimatter er en genial oppfinnelseVarmblodsen i naboboksen bruker sånn ca 10trilleborer flis mer enn Thirla fårMen han er jo så sart

Bruker greip jeg.Flott oppfinnelse det!

Ellbell&Thirladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 14/04/2004 :  21:54:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
spørrs veldig hvor lenge hesten har stått inne. Han er utrolig rotete men har en "taktikk" på en måte så tar vel 5-10min. Når jeg har med venner går det fort 15min, d ajeg e rpratsom..

ca ett hver dag... to hvis dt er ille...

Tja, litt forskjellige fra dag til dag, liker å ha mye flis i boksen d ahesten min får litt liggesår på hasene. kanskje en halv trillebår annenhver dag

Bruker kunn vanlig plastgrep. Skikkelig bra.

Hesten min er den meste roetet på stallen. Han tråkker i høyet sitt og drar det utover. Han tar vann i munnen og slipper det ut litt etter litt utover boksen... Skikkelig gris! Men når du møkker for sammen hest hver eneste dag så blir man jo vant med den type boks så det går jo utrolig fort nå og møkke. Det er verre når hesten ståt inne. Han liker nemlig ikke å flytte seg for meg og er redd greipet! Tulling...
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 23/04/2004 :  00:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker gjennomsnittlig 20 minutter på min hest, som forøvrig kan karakteriseres som en gris på boksen. Han går ute 12 timer hver dag, men klarer å rote bra likevel... Plages lite med høyrester, da det kun er kveldshøyet som gis inne. Han får så og si fri tilgang, men om morgenen finnes det ikke så mye som et høystrå igjen i boksen;-)

Bruker ikke trillebår, da vi har luke i gulvet og jeg har boksen nærmest. Tar ut de største kladdene først, deretter det våte. Så lager jeg en haug i et hjørne som jeg rister opp. Tar inn ny flis hver dag, litt mindre enn jeg tok ut.

Jeg bruker plastgreip, og så koster jeg selvfølgelig etter meg:-)

Merete

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.