hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - streiker på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 streiker på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 25/04/2004 :  23:44:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
du sier eieren kommer snart.. la henne se på saken. hun kjenner hesten best av alle.. kanskje hun ser hva problemet er.

trass kan det fint være.. hun tester ut og finner ut at det funker og da er det enda mer moro å gjøre det mye mer.. se hvor langt man kan tøye strikken.. bare se på unger/ungdom det...
Gå til toppen av siden

*lympus*

Skrevet - 26/04/2004 :  23:28:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Etter å ha lest gjennom noen av innleggene deres, tenkte jeg å komme med min oppfatning av dette!!!

Jeg har opplevd mye av det du beskriver (nekting fra å gå på tur alene, småsteiling, grettenhet osv.) med varmblodshoppa mi. Og jeg kjenner meg igjen i din frustrasjon i å ikke vite hva jeg skulle gjøre !!!

Jeg prøvde rygging, pisk, sporer ja alt mulig men det gjorde bare steilingen verre. Det var da jeg leste et sted (husker ikke hvor) at hesten rett og slett kunne ha det for godt hjemme. Å det er vell ikke så rart? I stallen får jo hesten mat, får leke med hestekompisene sine, ja rett og slett lete i paradis. dette virket i allefall som om det var tilfelle hos min hest. Hun opplevde at her gang hun gikk fra stallen ble hun sjefet over og måtte jobbe.Derfor nektet hun etter vert rett og slett og bli med på tur...
Hvis en av hestevennene var sammen med henne gikk det greit (bare hvis hun fikk gå bakerst) men alene var det bom stopp.

Men det jeg gjorde feil fra begynelsen av var at etter en misslykket ridetur lot jeg henne få viljen sin. Jeg salte av henne og striglet henne før jeg satte henne ut sammen med de andre hestene. En liten stund etterpå fikk hun mat. Da vil jo hesten tenke "OK, Hvis jeg nekter å gå frem kommer hun tilslutt til å gi opp, også sette meg ut til de andre hestene der jeg får mat". Hvis du var hest ville du da beveget deg en millimeter fra stallen ???????? Hester er fra neturen av late dyr som ikke gjør annet enn de må (blir bedd) om å gjøre.

Etter hvert prøvde jeg en metode som etter lang tid (og utrolig mye tolmodighet) virket. Jeg prøvde å få henne til å forbinde tur med gode opplevelser og mat, mens hjemme ble en plass der hun måtte arbeide. Dette gjorde jeg feks. ved å først lta henne med på en kort tur. I starten bare leieturer med saltøy på hvor hun på slutten fikk godbiter og ros/kos. Da jeg kom tilbake til stallen igjensatte jeg meg opp i salen, og red dressur eller andre øvelser som krever konsentrasjon på gårdsplassen utenfor stallen. Etter hvert kunne jeg begynne å ri korte turer på henne. HUSK: du må aldri presse grensene for mye ved å tenke "dette går jo fint, la oss bare ri videre" når hesten går fra stallen. Da kan du plutselig oppleve bom stopp igjen, og du må gå tilbake flere hakk... Du kan også la hesten stå oppbundet med sal og hodelag på en stund etter du har kommet hjem fra turen. (feks mens du gjør stallarbeidet)

Hovedpoenget er i alle fall at hesten skal forbinde hjemme med kjedsomhet, og tur med moro!!!!!

Etter hvert virket i hoppa mi mye mere villig til å forlate stallen. Hvis hun skulle finne på og stoppe ute på tur i dagbegynner jeg bare og ri en litt krevende øvelse (bakpartsvending, skjenkelvikning e.l) også ber jeg henne på nytt gå fremover. Dette bruker somregel å virke ganske kjapt... Du må bare være sta. Uansett hvordan du velger å gjøre det , må du på en eller annen måte få henne til å forstå at det er du som bestemmer (dette går veldig skjelden med vold. da blir du ikke skjef, hesten bare mister tillitt til deg.)!!!

Det er jo ikke sikkert dette er tillfelle, eller at det viker på din hest, men det ar da vert et forsøk!!! Alla hester er forskjellige pg har forskjellige måter å lære på.

Håper det etter hvert går bedre med deg å Lolita!!!
Lykke til....

PS. Noe som gjelder for all ridning er å skynde seg sakte.... (talmodighet, repetisjon og atter tolmodighet)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.