hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rettsløse leietakere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Rettsløse leietakere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anastacia
» VIP

Skrevet - 06/02/2003 :  07:49:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
På de siste 6 månedene har eieren av det ridesenteret jeg står kastet ut 3 oppstallører. Hun har riktignok et rykte på seg for å kaste ut folk i hytt og pine, men ikke før jeg selv fikk oppsigelse har jeg lært hvor usaklig hun er. Jeg har da fått oppsigelse på bakgrunn av at jeg klager hvis møkkingen er dårlig eller hvis de ansatte ikke bytter dekken-noe vi må betale ekstra for hvis de skal gjøre det! Hun kastet ut to av mine venninner tidligere på noganlunde likt grunnlag....

Vi betaler rundt 4000,- i mnd for å stå på dette ridesenteret.

Mitt spørsmål er: Er vi oppstalører virkelig så rettsløse at vi er utsatte for eiers humørsyke? Hva mener dere? Moralsk og juridisk?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:45:47

helene_c

Skrevet - 06/02/2003 :  10:50:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! Stalleieren er ikke noe annet enn barnslig. hun har grodd fast i stallen,og derfor vet hun ikke bedre... hun skulle fått en omgang med kjeft! skulle blitt satt¨på plass og lest norske lover. skulle hatt en person mot seg som HUn ikke turte si imot.som hun virkelig respekterte og var redd for.men denne stalleieren er sikkert ei orleit dame på fritiden.men hun burde tenke seg om 2 ganger før hun oppfører seg som en 10-åring! Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 06/02/2003 :  12:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme som ved leie av leilighet/hybel, bør det finnes en slags "husleielov, ved leie av stallplasser også. Vet ikke om det finnes men det burde gjøre det. Står det ikke noe i leiekontrakten din ang. oppsigelse? Skal ikke være lov å kaste ut folk i hytt og pine, så fremt stallen er privat?? Gå til toppen av siden

TT

Skrevet - 06/02/2003 :  21:30:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

På de siste 6 månedene har eieren av det ridesenteret jeg står kastet ut 3 oppstallører. Hun har riktignok et rykte på seg for å kaste ut folk i hytt og pine, men ikke før jeg selv fikk oppsigelse har jeg lært hvor usaklig hun er. Jeg har da fått oppsigelse på bakgrunn av at jeg klager hvis møkkingen er dårlig eller hvis de ansatte ikke bytter dekken-noe vi må betale ekstra for hvis de skal gjøre det! Hun kastet ut to av mine venninner tidligere på noganlunde likt grunnlag....

Vi betaler rundt 4000,- i mnd for å stå på dette ridesenteret.

Mitt spørsmål er: Er vi oppstalører virkelig så rettsløse at vi er utsatte for eiers humørsyke? Hva mener dere? Moralsk og juridisk?

Gå til toppen av siden

TT

Skrevet - 06/02/2003 :  21:35:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner den samme stalleieren. Hun har som prinsipp: "Ruling by terror". Spiller ingen rolle hvor gammel oppstalløren (les: kunden) er. Dersom det er mulig å skape konflikter kan du være helt sikker på at det oppstår et munnhuggeri på stallgangen. Alt er ulovlig, og det dekker hun med krav om sikkerhet for hester og ryttere. Helt merkelig ville en utenforstående si ettersom det ligger landbruksredskaper langs rideveier, på tunet, ødelagte badekar med spisse kanter ved paddockene og gjerne en harv på en ridesti. Det er utrolig synd at det er utleiers marked i Oslo-området, for hvis ikke hadde hun vært uten inntekter!
Gå til toppen av siden

Anastacia
» VIP

Skrevet - 07/02/2003 :  07:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Desverre står det ikke noe i kontrakten angående oppsigelse, bortsett fra at oppsigelsestiden er to måneder. Hun påstår faktisk skriftlig til meg at hun ikke trenger skjellig grunn til å kaste meg ut (noe som jeg mener er ensbetydende med at hun ikke HAR skjellig grunn-ettersom hun ikke vil si hva det er) ettersom det ikke står noe i kontrakten om at hun trenger det. Men fakta er at man trenger faktisk skjellig grunn for å bryte en nesten hvilken som helst kontrakt! (Jeg er Siviløkonom og holder på med Master-grad, så dette VET jeg!)

Jeg var hos advokat i går, og det viser seg at jeg stort sett har loven på min side (avtalerett-ikke husleieloven), men problemet er at dette ikke er prioritert for f.eks. fri rettshjelp. Dermed må jeg bekoste eventuell advokat og tvist/rettssak fra egen lomme... Hvis jeg da skulle vinne FULLT & HELT vil jeg få kostnader tilbakebetalt av motparten (stalleier), men advokaten sa det er mange fallgruver i en ord-mot-ord sak. Nå vet jeg at jeg får stor støtte fra stallen, men vet ikke om jeg er villig til å risikere så mye kapital. Det man eventuellt hadde gjort var å saksøke henne for usaklig oppsigelse og injurier, pluss komme med pengekrav på bakgrunn av økonomisk tap (tomboksleie ++).

Slik jeg tenker burde en eller annen kjøre en slik sak, så vi får rettspraksis på det. Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har tenkt å være i dette miljøet til jeg er gammel og grå, og orker ikke å være utsatt for eieres humørsyke resten av livet...
Gå til toppen av siden

tutti_frutti

Skrevet - 07/02/2003 :  16:00:13  Vis profil  Svar med kopi av melding

Må si at dette gjør meg rimelig forbannet! Det å kaste ut noen fra stallen uten og ha noen grunn er det jeg kaller helt bak mål! Hvis denne dama absolutt skulle kaste ut noen, har man ikke rett til å vite hvorfor man blir kastet ut? Det er ihvertfall rettferdig. Men denne dama vet jo ikke hva rettferdighet er, hun vet heller ikke hva medlidenhet er, eller sympati. Dette er bare en liten liste over hva hun ikke vet hva er. Som "kunde" hos henne har man vel vanlig rettigheter som man har i en butikk? F.eks hvis jeg har rengjøring av boksen min og ikke er fornøyd med det arbeidet som blir utført, har jeg ikke rett til å klage? Akkurat som jeg har kjøpt en telefon som ikke virker..har jeg ikke rett til å klage på det? Hva med kjøpsloven?
Det som skjer hvis du klager til henne så tar hun det som kritikk, hun tar det ikke til etterretning. Hun blir irritert og sier da la vær og kjøpe tjeneste av henne...Hjelp! Er det slik man skal behandle kunden sin. Da ihvertfall jeg mistet alle mine kunder. Man må jo se på hvorfor kunden ikke er fornøyd og deretter prøve og rette opp feilen. Det ville da være naturlig for alle og enhver som driver en slik bedrift. Dette er tross alt en godt voksen dame vi prater om. Skulle nesten tro det var en liten 10 åring, man driver bare ikke stall på den måten! Hva med utslippsmulighetene? Hvis det er mer enn 15 cm med snø kommer ikke hestene ut, da er det nemlig for slitsomt å gå ned til luftegårdene. Her tenker man ikke på hestens eget beste ihvertfall, solen skinner og det er blå himmel, men hestene må stå inne pga snømengden. Jada-ganske utrolig spør du meg! Hva har vi snøfreser eller traktor til..jo nemlig måke snø. Men da blir det vel for glatt og gå der. Hjelp, skal det virkelig være så vanskelig å gjøre kunden fornøyd?
Eller hva med forplanen til hesten din? Er det ikke mer naturlig at du som kjenner hesten din og vet hva du gjør med den skal sette opp forplanen? Neida, ikke i dette tilfellet. Her er det hun som setter opp forplanen og prøver du å forandre på det så blir rabalder!
Prøvde selv og fortelle henne at hesten min trenger mer mat, jeg er langt innenfor de forenhetene jeg betaler for- Har jeg ikke da rett til å øke mengden med mat til hesten min? Neida tydeligvis ikke, hesten trengte ikke mer mat. Er det så vanskelig, spurte tross alt bare om 1 kg ekstra høy, istedet tar hun vekk 1kg høy fra forplanen, toppen av frekkhet!!
Jeg tror alle som er godt kjent i hestemiljøet vet hvem vi prater om, hun er kjent for sin umodenhet og særhet. Kan vi ikke alle som kjenner henne gå sammen og skrive et protestbrev mot henne, kan det ikke være et eller annet som kan gi henne en lærepenge! Hun trenger virkelig det, man kan ikke drive stall på den måten!
Lær deg og tåle kritikk så lenge du driver stall på den måten kommer det alltid til å være mange klager og missfornøyde kunder. Dette må du innse før eller siden.
En godt voksen dame som hun også er, går ikke rundt og baksnakker sine oppstallører, det går bare ikke an! Nå må det være nok, hun har ikke så makt som hun tror!
Og til Anastacia så håper jeg henne kommer til å trives på den nye stallen- det fortjener du virkelig etter alt du har opplevd!
Gå til toppen av siden

tutti_frutti

Skrevet - 07/02/2003 :  16:05:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min andre verson!
Dette her er absolutt helt bak mål! Og kunne kaste ut noen uten egentlig og ha noen grunn og deretter baksnakke person til resten av stallgjengen...hjelp er det mulig!! Er virkelig oppgitt over det her. Skulle tro denne dama som driver denne stallen var en liten unge. Hun eier jo ikke ansvarsfølelse what so ever.. Eller hva med medlidenhet...det tror jeg ikke hun vet hva er!! Eller skal jeg si sympati...blir nok aldri ferdig hvis jeg skal ramse opp alt.
Jeg tror også alle som leser dette innlegget som er godt kjent i hestemiljøet, vet hvem vi prater om. Hun er jo kjent for sin urettferdighet og særhet.
Hva med å skrive et protestbrev mot henne...det må jo være et eller annet som kan sette en stopper for det hun driver med.¨
Det har vært mye utskiftninger i stallen i det siste, det jo ikke så rart med oppførselen hennes. Vi er jo tross alt hennes "kunder" man skal jo behandele sine kunder med respekt, man skal lytte. Det er jo et ordtak som sier: "Kunden har aldri feil." men i dette tilfellet er det motsatt, ihvertfall i følge stalleier. Henne har alltid rett, og vi-kunden har alltid feil. Det er jo håløst, man kan jo ikke klage på noe. Det tar hun som kritikk og ikke til etteretning. Vi som "kunder" skal vel ha rett til å klage på en vare? Vi betaler tross alt for en vare som skal gjøre oss fornøyde og være 100% men hva om den ikke gjør oss fornøyde eller om den ikke er 100%, skal vi ikke få klage da?Vi har absolutt all rett til det. Det skal jo bare tas opp videre slik at de bli bedre til å utføre jobben/varen!
Kunne skrevet mye mer ser ikke det som noen nødvendighet. Har fått med endel nå. Og får Anastacia sin del håper jeg at hun kommer til og trives på det nye stedet og at en viss person som driver en stall får seg en lærepenge, en vakker dag!!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2003 :  18:14:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvis hun drev en forretning og dere visste hun leverte dårlige varer og var ubehagelig å handle hos; -ville dere handle hos henne da? Neppe.

Sånn er det her også. Hvis dere ikke liker henne eller produktet hun selger (stallplass) så må dere si opp og flytte. -Gjerne alle sammen samtidig... Det ville nok svi litt i lommeboka hennes, ja...
For det går nemlig ikke an å oppdra folk... Det går selvfølgelig an å holde tilbake leie fordi hun ikke leverer produktet dere betaler for, men dere blir etter all sannsynlighet oppsagt da også...
Gå til toppen av siden

Anastacia
» VIP

Skrevet - 09/02/2003 :  16:01:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sukk.... jeg trodde det var over nå som jeg hadde flyttet, men den gang ei... Fikk i går en oppringning fra en av oppstalørene på nevnte stall, og hun kunne fortelle at eier nå var i gang med å fortelle gud og hvermann at jeg er en fare for meg selv og andre... Får vel her presisere at de som kjenner meg vil påstå at jeg hverken er fare for meg selv, andre eller hester og andre dyr. Hvorfor hun kom med en slik påstand ble ikke kommentert i særlig grad. Jeg ringte derfor opp for å si ifra om at dersom ikke dette fikk en slutt ville jeg ta kontakt med advokat igjen, ettersom jeg synes dette er ganske alvorlige beskyldninger. Jeg er tross alt 24 år gammel og har et rykte å ivareta dersom jeg fortsetter i hestemiljøet...

Etter å ha gitt beskjeden gjennom mannen hennes, fikk jeg tekstmelding (!) om at jeg skulle kontakte hennes advokat skriftlig. Jeg svarte derfor at jeg ikke følte behov for å snakke med enda en advokat, og lurte på hvorfor hun ville jeg skulle kontakte han? Det fikk jeg imidlertid ikke svar på, bare noe "møl" om at jeg fikk velge mine egne venner og fakta som var forvrengt. Er det ikke logisk å anta at hvis dette virkelig hadde vært feil ville eieren ha ringt meg opp og forklart hva hun FAKTISK hadde/ikke hadde sagt - i stedenfor å sende sure TEKSTmeldinger?? Kanskje ikke...

Når det gjelder kommentaren til Chowgirls (?), så hadde dette vært beste middel, men desverre er det nå i Oslo og omegn utleiers marked. Dvs. at de aller fleste ville hatt store problemer med å finne nytt sted med ridehus. Foreløpig er det altfor få ridesentre her!!

Hilsen frustrerte meg.... :-(
Gå til toppen av siden

Pride3

Skrevet - 09/02/2003 :  16:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Virker på meg som stalleier ikke helt har skjønnt at de tross alt driver i en service bransje..
Betaler du for møkking og skifting av dekken (evt. andre service), så har du KRAV på at dette blir gjort ved behov!!!
Sånn som det har blitt nå mellom dere, så ser det ut til at en av dere må vise dere som en "bedre mann" og heve seg over den andre...
Har du flyttet fra stallen??
Dersom du har det, så ville jeg gitt hun KLAR beskjed at jeg ikke ville tålerere å høre noe som helst drittslenging om meg også ville jeg hevet meg over hun ved å bryte all kontakt!!!
Konfronter hun gjerne under 4 øyne, da er effekten av at du virkelig mener det ganske klar!!!
Sånne mennesker må "tas" med en gang og ikke stryke dem med håret...
Det at hun bruker sms viser jo at hun egentlig ikke er så tøff allikevel, og kanskje ikke har så mye å fære med i denne saken???
LYKKE TIL!!! =0)

Redigert av pride3 den 09/02/2003 16:30:18
Gå til toppen av siden

Lea

Skrevet - 09/02/2003 :  20:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære fortvilte oppstalør.

Det er nok mange som kommer i konflikt med utleier av staller i løpet av livet som heste eier. Desverre har mange av utleierne en egen evne til å tro at de er hevet over all norsk lov og kan gjøre som de selv vil, de eier jo tross alt stedet...... Men saken er jo det at dette skal være et samarbeid, og som " selger " av en tjeneste, må de også være våken for tilbakemeldinger som " kjøperene " kommer med. Men det er ikke lett å kunne tilfredsstille f.eks 30 forskjellige heste eiere, men : Hestene skal ha nok mat, det skal ikke være ting liggendes rundt omkring på området, hverken på vei eller langt mindre i paddock, som kan være til skade for hest eller rytter, man skal behandles med gjensidig respekt og har man en dårlig dag, så hold heller munn !!! Samarbeid kan være utrolig vanskelig og i hvertfall når den ene parten ikke har evnen for å høre på hva som blir sagt og er åpen for endringer , som kan være til det bedre for begge parter.
En annen ting er baksnakking av deg til andre oppstallører, det skal i hvertfall ikke forekomme ! Som profesjonell og privat utleier bør man hevde seg over å gå i gangene å slenge med leppa om andre for å " høste " sympati.
Desverre er det nok endel slikt som forekommer, og jeg vet at det er med på å drepe gleden til mange ved å ha hest. Igjen så er det synd at det er så dårlig kommuniksjon ute å går,man må da kunne diskutere en sak og godta andres meninger og kanskje bli enig også......

Lykke til videre, og husk gresset kan være grønnere på den andre siden
Gå til toppen av siden

Anastacia
» VIP

Skrevet - 10/02/2003 :  07:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Pride3 og Lea! Takk for innlegg og gode råd.
Jeg har flyttet til ny stall nå (4 dager etter oppsigelse!), takk og pris var det ikke så vanskelig for meg å få plass på et annet sted med ridehus. Det er t.o.m. billigere og kortere for meg å kjøre! :-) Det er først nå som jeg står på et nyt sted at jeg kjenner hvilken belastning det har vært å "leve" på den tidligere stallen. Nå gleder jeg meg igjen til å dra å trene, og jeg har følelsen av at så lenge jeg følger oppsatte regler og "kardemomme-loven" ellers, er det ingen som kommer til å være sure/kjefte (tro meg: DET er nytt!).

Når det gjelder det å konfrontere henne under 4 øyne, har jeg ingen problemer med det-jeg er vel også tilbøyelig til å bruke denne metoden. Problemet er at hver gang jeg har forsøkt å prate fornuftig til henne (om f.eks. betalt service), ender det med at hun angriper meg på alle punkter hun finner for godt! I tillegg hever hun stemmen til det jeg vil kalle moderat skriking. Hun er heller ikke interessert i å høre på meg, da bare hever hun stemmen og snekker "over" meg. Jeg vet dette høres absurd ut, men tro meg-det ER det også.. Eksempler på ting hun angriper meg på er hesten, min personlighet, alt jeg har gjort "galt" tidligere, mitt private arbeid (!), osv. Går det an?!?!? Ikke det at jeg egentlig bryr meg om hva hun sier, men jeg orker ikke å ta imot eder og galle i en time(!) og så gå ut og ha en "hyggelig" trening. Derfor valgte jeg brev-form.

Jeg tror grunnen til at norske utleiere oppfører seg som om de er hevet over norsk lov er fordi DE ALDRI FÅR NOEN KONSEKVENSER FOR HVA DE GJØR! Som sagt tidligere er det utleiers marked.... dette i tillegg til at man ikke får fri rettshjelp i slike saker (sjekket-ikke prioritert!), gjør at vi ikke får kjempet for våre rettigheter. Dermed er det opp til oss som oppstalører å bruke andre midler-som å spre ryktet og ikke bruke slike steder!!! Jeg vil også oppfordre til at vi forsøker å være pådrivere i bygging av nye ridesentre, og også til normbygging rundt dette emnet.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/02/2003 :  14:35:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å ta lærdom av dette? Det er så mangeder ute som ikke har en skikkelig kontrakt. Det er utarbeidet standard husleie kontrakter, og noe slikt burde kanskje blirr gjort med stall-leie. Ha det med i kontrakten hva begrunnelsene for utkastelse skal være sånn ca, ha iallefall noen betingelser som at utkastelsen skal være skriftlig begrunnet, så slipper du dette ord mot ord neste gang.

Å komme med direkste løgner om noen som kan svarte dem i et miljø er ikke lovlig, så om du kan bevise at hun tar feil (noe vennene dine kanskje kan dokumentere?) så er det bar til å kontakte en advokat mener jeg. Det er ikke sikkert at du trenger å dra det så langt, kanskje det å få en anmeldelse er nok for å få dama til å inngå forlik.

Det er nok vanskelig å vite hva en skal gjøre i en slik situasjon, og ofte blir det bare trusler. Derfor vil jeg tro at du kommer lengre med å gjøre alvor av truslene dine. Du nevnte at du ønsket at noen andre skulle ha en rettergang med henne, hva med å gjøre litt av arbeidet selv? Du kan kontakte de andre som er blitt kastet ut så kan dere reise en felles sak mot henne.

Å måtte godta slik oppførsel er surt, men du er ikke nødt til å godta det heller. Derfor er det opp til deg om du vil finne deg i det eller ikke. Men slikt hadde ikke jeg latt meg behandle, det er sikkert!! Håper det ordner seg for deg!!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  15:58:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har opplevd noe av det samme, men det har ikke vært fult SÅ ille som det du har opplevd! det er så kjedelig! jeg har flytta hestaa mine "hjem" nå. det er bare jeg som står på den lille stallen som er så og si min. jeg bestemmer alt! det er så deilig å kunne bestemme om hestene skal stå inne, om de skal ha på dekken osv. jeg kan ri hvor jeg vil osv. det kunne jeg ikke før... men det er en lang og komplisert historie, som jeg ikke gidder å fortelle her. men jeg skjønner hva du mener med at når du hadde flytta skjønte du hvilken beslastning det hadde vært å stå der du hadde stått! føler det slik jeg og!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.