hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Homozygote pintoer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Homozygote pintoer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2004 :  14:30:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Stemmer det at kun avkom etter to pintoer kan være homozygote?

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 27/03/2004 :  11:34:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vell....

La oss si at genet for fargen pinto heter P.....med stor bokstav for å vise at dette genet er dominant.

Genet for fargen brun kaller i b...med liten bokstav for å vise at dette genet er svakere.

Eksempel 1

En hingst skal bedekke en hoppe.
Hingsten er pinto med fargegenene Pb, altså ikke homozygote, fordi den har bare et fargegen for pinto, mens det andre genet er for fargen brun. Hingesten er likevell blitt en pinto selv fordi genet P er dominant ovenfor genet b.

Hoppen er brun med fargegenene bb.
Føllet blir da enten Pb og arver fargen pinto, eller bb og blir brun. Altså for å bli pinto må føllet arve genent P, men siden genet er dominant trenger føllet bare en P for å utvikle fargen, føllet har 50% sjanse for å bli pinto og 50% for å bli brun. Men føllet kan ikke bli homozygot.

Eksempel 2

Hingsten er en pinto med genene Pb, mens hoppen også har genene Pb. Begge er pinto men ingen er homozygote.

Føllet har en fjerdedels sjanse for å bli homozygot, altså arve P fra begge foreldrene å få genene PP.
Føllet har to fjerdedelers sjanse for å arve genene Pb og bli pinto men ikke homozygot.
Og det har en fjerdedels sjanse for å få genene bb og bli brun.

Eksempel 3

Hingesten er homozygot med genene PP, mens hoppen også er pinto, men kun med genene Pb.

Alle føll vil arve fargen pinto. To fjerdedeler av føllene vil bli homozygot med PP, mens de to andre to fjerdedelene vil få genene Pb, pinto men ikke homozygot.

Altså må begge foreldrene ha fargen pinto for at føllet skal bli homozygot.

Men husk at dette var kun en meget forenklet oversikt, det finnes mange flere fargegener en kun pinto og brun å ta hensyn til. Men Pinto genet er på samme måte som skimmel genet veldig dominant.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2004 :  11:53:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Takk Bruna33!
Hadde forstått det riktig, men din forklaring var MYE klarere enn de jeg fant på internett
Fikk nemmlig tilbud om å teste min pinto-hoppe for å sjekke om hun var homozygot, men siden hun er blanding av nettopp pinto og brun ante det meg at det var bortkastede penger...
Får fortsette jakten etter en homozygot hingst!

Redigert av - elx den 27/03/2004 11:56:13 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 27/03/2004 :  22:58:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott du forstod tross i alle skrivefeilene mine, jeg "rabbler i blinde" av og til Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 15/07/2004 :  10:29:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann

Det jeg syns er irriterende er at jeg har en homozygote hingst men den er det jo selvfölgelig ingen papirer på slik at jeg kan ikke bruke den i avl, men jeg syns det er bedre å bruke ham enn det er å bruke ikke homozygote hingster med papirer. Mange av dem avler jo nesten bare ensfargete föll å da er jo halve vitsen borte, men selvfölgelig de har jo papirer.

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2004 :  21:03:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, en veldig fin hingst heter gamblers blackmale, han er homozygot. se bilder av han på stallvalmen.no. gå inn på vipèn min. hoppa mi er bedekt med han i år! faren hennes står oxo på stall valmen! lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
<3 My Little Pony Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.