hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - transportere hest over grensen????? viktig!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 transportere hest over grensen????? viktig!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 22/03/2004 :  11:59:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er det noen som har kjøpt hest sverige????
måtte dere betale toll??? isåfall hvor mye???
hesten jeg skal kanskje kjøpe står ved grensen ved kongsvinger....

Silje H

Norway

Skrevet - 22/03/2004 :  13:36:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg mener at du må betale momsen i tollen, dvs, koster hesten din 50 000, betaler du 24% av dette på grensen (altså 12000 kr)

Men som sagt, er ikke sikker på dette, vet det har vært sånn tidligere...!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2004 :  15:08:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Joda, det koster stadig vekk pæææng å ta inn hester fra utlandet selvom det praktisk sett har blitt litt enklere å importere fra EU land.

Det du må gjøre er først å ta kontakt med "Mattilsynet" (høres litt grotesk ut men de har med Plante- og dyrehelse mm å gjøre) på tlf 06040. Der må du registrere deg som importør, helst mer enn 30 dager før du skal hente hesten.
Du trenger ikke lenger helsekontroll på grensen, men får bare et stempel i importpapirene, og du må varsle din lokale veterinær minimum 24 timer før hesten ankommer stallen.

Ang tollen så koster det 5000,- å importere en hest (uansett pris, og hvis du importerer flere koster det 5000 stykket, mener å ha lest/hørt noe om redusert sum for shettiser). I tillegg betaler du, som Silje skrev, moms på 24%.

Mrk at du da betaler moms av kjøpsummen (sørg for at du har en skriftlig kjøpekontrakt hvor summen står, evt en kvittering fra selger), frakt (hva du betaler en transportør, eller hvis du henter selv bensinkostnader etc) OG tollsummen på 5000.

Altså, hvis hesten koster 15.000, og du henter den selv så du feks bruker 1000 på bensin er summen momsen blir regnet fra 21.000!!!
Da betaler du altså moms på totalsummen PLUSS de 5000,-

Lykke til!

Redigert av - elx den 22/03/2004 15:23:34 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 22/03/2004 :  21:35:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
må jeg ut med 21000?????
hesten koster ca 12000.....
tror jeg kjøper hest i norge da......

Gå til toppen av siden

beno

Skrevet - 23/03/2004 :  08:22:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om hesten du kjøper bare koster kr. 12.000,- må du betale fast avgift kr. 5.000,- + mva = 6.200,-. I tillegg kommer 24% mva. av kjøpesummen. Videre må du huske å registrere seg som importør til Mattilsynet og så sende helseattest til distriktsveterinæren i det området du bor umiddelbart når du har kommet til Norge med hesten.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2004 :  11:17:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, hesten koster deg over 20.000.- når du skal importere den. I tillegg må du tenke på import-tillatelse og melding til distriktsveterinæren i forkant.

Å importere hest er ikke billig.

Men om du kjøper deg en til 6.000.- (tollfri kvote) kan den tas inn som vare om du har vært i utlandet over 24 timer. Da slipper du moms og toll. Allikevel må det foreligge helseattest fra distriktsveterinæren der hesten kommer fra, og du må ha alle importtillatelser i orden osv. som ved "vanlig" import. Og husk at du kan ikke kjøpe med deg så mye som ei baconpakke utover de 6.000.-!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2004 :  14:36:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
må jeg ut med 21000?????
hesten koster ca 12000.....
tror jeg kjøper hest i norge da......

Opprinnelig postet av niki

Summene jeg brukte var eksempler, men hesten vil faktisk koste deg over 21.000 innen du har fått den hjem...
Hvis hesten koster 12.000 så skal du betale moms av 17.000 (hvis vi "glemmer" transportkostnader). Hvis hoderegningen min er korrekt kommer momsen på 4080, så da blir det totalt 9080 kroner du må betale i toll.
Ta en prat med selger og forklar hva problemet er, Lines info om tollfri kvote er interessant lesning.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/03/2004 :  06:29:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Billigste måte og importere,er å få tak i en hest under 5000kr. Da kan du ta den inn som "reisegods"-altså nullfortolle.Du trenger kun helseattest og kopi av kjøpekontrakt. Utvalget begrenser seg i denne prisklassen selvsagt,men det finnes faktisk noe å velge i om du kun skal ha en hobbyhest.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/03/2004 :  09:58:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takk for svar...kjøper heller en dyrere hest i norge...driver sånn delvis å kontakter en nå...=)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.