hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tar dere blodprøver?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tar dere blodprøver?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mint
» VIP

Skrevet - 19/03/2004 :  07:54:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har, som tidligere nevnt i et innlegg, store frustrasjoner over alle kontrameldinger når det gjelder foring. Omtrent alle fortyper har ulike mennesker positive og negative erfaringer med. Jeg er ingen ekspert på foring, men prøver å sette meg inn i grunnprinsippene. Da hesten min begynte å tape seg litt for en stund siden, tok jeg en blodprøve for å se om hun evnt. manglet noe. Hun gikk da på ca. 1,5 kg havre, o,5 kg betfor, 500 g equilibra, havsalt og masse godt høy. Dette er en ung hoppe, ca 500 kg, 164 cm, i moderat arbeid. Blodprøvene viste seg å være helt supre. Problemet var i steden en type innvollsorm hun ikke hadde fått kur mot + tannspisser. Hun fikk også noe lite havre, så jeg trengte å sette henne litt opp i mengder der for at hun skulle legge på seg. Men mitt poeng er: Hvorfor skal man behøve å bli så frustrert, og legge ned utrolig mye arbeid i utregninger og diverse når man kan ta en blodprøve og faktisk få konkret svar på om hesten får dekket sine behov gjennom foringen? Tar dere blodprøver en gang i blandt? En slik prøve viser de viktigste vitamin og mineralinnholdet i blodet, og også forholdet mellom kalsium/fosfor + endel andre ting om det er nødvendig. Et eksempel på kontramelding jeg har fått, gjelder equilibra. Hører for det meste positive ting om dette funksjonsforet, men hører også fra flere at hestene taper seg, avføringen blir "rar" og at hestene blir stive. Slike meldinger får jeg om de fleste typer for. Trenden her hos oss nå er å fore fullstendig "naturlig", med kun havre og høy (evnt. litt betfor) + homeopatprodukter for å tilføre hesten det den trenger. Vel, disse hestene blir også stive og ikke alle er veldig blanke i pelsen heller.. Det er fryktelig mange meninger ute og går, og det er vel dette jeg blir frustrert over. Dette ble antagelig et rotete og rart innlegg, men jeg håper på innspill ang blodprøver og også om andre opplever kontrameldiger i en slik grad som meg.

Destrier

Norway

Skrevet - 19/03/2004 :  10:09:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det at man får fryktelig mange motstridende meldinger og tilbakemeldinger, er vel ganske normalt i hesteverdenen. Grunnen er rett og slett uvitenhet, og at mange har 'hørt' et eller annet som de enten ikke har forstått, eller rett og slett misforstått.

Spesielt innen foring av hest, eksisterer en uhorvelig mengde myter.

Hvordan skal man nå 'møte' alle disse 'besserwisserne', og mytene?
Hvordan vite hva som er korrekt og ikke?

Jo, det er ganske enkelt. Bruk sunn fornuft!
Blodprøver er en utmerket ting. Som med alt annet, bør man ta kontakt med veterinæren sin om man har mistanke om at noe er galt, eller om man lurer på om noe er galt. Veterinæren kommer normalt et par ganger i året for å sette vaksiner, ta tannrasp etc. I samme 'slengen', kan man få tatt en blodprøve. Det koster nok litt ekstra, men ikke så mye.

Videre.
Norge har faktisk kommet ganske langt når det gjelder foring av hest. Hvilket betyr at om man velger ferdigprodusert tilskuddsfor/kraftfor som er produsert i Norge, og forer slik produsenten anbefaler, kan man være temmelig trygg på at hesten får i seg de nærings-stoffene den trenger. Grunnen til at jeg sier Norskprodusert, er fordi dette er tilpasset det Norske jordsmonnet og grovforet, som er ganske annerledes enn det man finner i f.eks. England og sentralt i Europa.

Velger man å fore med importert kraftfor, går dette også bra, men det gjelder her som med alt annet, bruk fornuft - og vet hva du gjør.

Den trenden som blir nevnt i innlegget ovenfor, med å fore 'naturlig' med havre, høy og eventuelt litt betfor, pluss homeopatprodukter, høres rett og slett horribel ut. Ikke for at jeg har noe imot homeopatprodukter, for her finnes det mye bra, men fordi en slik forplan rett og slett er fryktelig feil. Ikke rart hestene fungerer dårlig på en slik diett.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 19/03/2004 :  12:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier:
Hvorfor sier du at en forplan betående av høy, havre, betfor + "naturlige" tilskudd er forferdelig feil? Meningen er ikke å diskutere med deg nå, men i følge utregninger på div. forprogrammer kan man fint fore slik. Hesten får tilsynelatende i seg det den trenger. Ønsker bare en begrunnelse på hvorfor du mener det er feil å fore på denne måten. Og jeg mente ikke å si det så sterkt at hestene fungerer dårlig på en slik diett, men de fungerer i allefall ikke noe bedre enn hester på en helt annen type diett.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 19/03/2004 :  14:08:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om du lurer på om hesten får det den trenger, så ta en blodprøve.

Det som er skremmende, er at det er lett å gi råd om 'ditt og datt'. Men husk at det ikke finnes noe som helst kvalitets-sikring på disse såkalte 'rådene'. Det finnes heller ikke noe system som sikrer at slike 'råd' får konsekvenser av noe slag, for dem som gav dem.

Derfor: Bruk sunn fornuft når du skal lage en forplan for hesten din. Den samme sunne fornuften bruker du når du ønsker å finne ut om forplanen er rett.

Om forplanen er test ut i et program som f.eks. Forplan, og funnet i orden, kan man gå ut ifra at den er ok. De versonene jeg har hatt, har ikke hatt homeopatprodukter 'inne', men man kan legge dem inn selv. Som sagt, er dette gjort - og forplanen ser grei ut, er det i orden.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 19/03/2004 14:11:57 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2004 :  00:41:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ang. dataprogrammer og foring av hest:

DET ER HORRIBELT!!! At man setter sin lit til datamaskiner når det gjelder foring. Det er SÅ mye forallergi ute å går, mye dårlig grovfor o.l. og det har ikke forprogrammet regnet inn

Ang. homeøpatisk\naturlige for(som urter o.l.) tror jeg det er supert som tilskuddsfor i tilegg til kraftfor. En på stallen prøvde nettopp et fullfor, bestående av bare urter, men det fungerte ikke alene. Moren er homeøpat og testet hesten etterpå. Men har man en hest som tåler alt og er nøysom, fungerer det nok utmerket.

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 20/03/2004 :  01:12:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

Jeg mener at blodprøver er en fin måte å "forsikre seg" om at hesten får dekket sine næringsbehov på. Men jeg ville jo likevel revurdert forplanen dersom hesten har problemer med vekttap, stivhet og avføring, selv om blodprøvene i utgangspunktet ser fine ut... Og selvsagt vurdert ormekur, tannrasp, avføringsprøve etc.

Jeg er enig med Destrier at det er viktig å bruke sunn fornuft mht. til foring av hest (som med det meste ellers). Hva som er "rett og galt" vil jo også i en viss grad variere fra hest til hest. Det er derfor viktig å finne en forplan som både oppfyller din hests og dine behov.

Mht. at Norge er kommet ganske langt innen foring er jo dette ganske relativt i min mening. Norge er kommet LENGRE, men har vel fortsatt et godt stykke igjen sammenliknet med en god del andre og mer etablerte "hestenasjoner" både når det gjelder foring og en del andre "emner" innen hestehold.

Når det gjelder den "naturlige" forplanen med høy, havre og betfor så er jeg enig med Destrier om at dette høres noe mangelfullt ut. -uten at jeg kjenner til hvilke homeopatmidler som her benyttes.

Mvh.
Tonje

Husk at også de anbefalte foringsmengdene fra de ulike produsentene er generelle. Selv om du følger disse, behøver det NØDVENDIGVIS ikke å passe for deg og din hest. Her gjelder det igjen å bruke fornuften og evt. søke råd.
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 20/03/2004 :  01:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy, mht. forprogrammer fungerer disse som en "stor kalkulator", man trenger selvsagt en viss innsikt for å vite hva man skal "putte inn" og hvordan verdiene leses. Selv om verdiene ser "fine" ut, må man SELVSAGT se hva hesten selv "forteller"!

Mht. til kvaliteten på grovforet kan man på en del programmer legge inn den eksakte analysen på dette!

Et "fullfor" (kraftfor) bestående av bare urter høres jo i utgangspunktet ikke særlig fullverdig ut...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2004 :  11:22:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Skal man basere foringen sin på hjelp av dataprogrammer så forutsetter jo det at man har en viss peiling fra før av. Synes i grunnen Fôrplan-Hest har vært til god hjelp. Først og fremst med at jeg da vet litt mer akkurat mengden av ulike næringsstoffer. For meg ble det avdekket et mikroskopisk underskudd på Selen, så ok - da forandrer vi en liten antydning på forplanen. Forholdsvis tungvint å sitte å regne ut slike verdier på egenhånd.

Tror faktisk de fleste forstår at et slik program ikke fungerer optimalt om man ikke benytter nøyaktige verdier. Men det gir uansett en god pekepinn om "hvor man befinner seg". Er man "blind" for hva hesten selv "viser" går det galt uansett.

Ser egentlig ikke noe poeng i å putte i hesten all verdens kraftfor og tilskudd den ikke har behov for, spesielt når det faktisk ikke foreligger noe problem.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2004 :  11:26:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det er sikkert fint med programmer når man selv har en viss peiling, men det fins mange, mange naive mennesker der ute, som kan blilurt, derfor syns jeg det er litt feil... menmen.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2004 :  11:44:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jo, det er så. Mange kan bli lurt. Men tror ikke f.eks. Fôrplan-Hest vil gjøre saken noe værre for de fleste. For de som virkelig ikke har peiling blir det nok hipp som happ, men et program kan hjelpe folk til å finne ut litt om verdiene om ikke annet. Det kan vel knapt bli værre enn "nabohesten får 8 kg høy og 2 liter komplett, da er det sikkert flott til min også".

Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 20/03/2004 :  15:40:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
TML: Homeopatiprpoduktene som blir brukt heter Formel-1 Hesten og er fremstillt av Søderstrøm i sverige (homeopathuset). Det er fire hovedprodukter som brukes med fordel sammen: minesyl, ferrosyl, makrosyl og vitosyl-e.

Jeg er ikke helt overbevist om at disse produktene er det aller beste, dvs om de har den virkningen som hevdes. Men likevel ønsker jeg ikke å putte i hesten min en masse syntetiske greier, heller. Produktene fra søderstøm er veldig dyre (600 kr pr spann a 4 kg, og man skal da ha 4 forskjellige) Lurer litt på hva andre mener ang dette med syntetiske vitaminer/mineraler. Er det liksom like greit, eller unngås det helst? Kan noen anbefale andre tilskudd som består av kun naturlige ingredienser?

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 22/03/2004 :  22:37:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Mint!

Er du sikker på at dette er homeopatmidler? Eller er det naturmedisin?

Har snakket med ei som er equiterapeut og har mer peiling enn meg på homeopati. Hun sa at homeopat-midler kun brukes for å kurere sykdom, psykiske lidelser eller andre problemer, og skal absolutt ikke brukes forebyggende som et generellt tilskudd. Hun snakket også med ei som er homeopat, men ingen av dem har hørt om dette... For at jeg skal ha mulighet til å se på dette, trenger jeg derfor mer informasjon.

Når det gjelder forprogrammer er jeg helt enig i at disse ikke fungerer uten riktig "menneskelig kunnskap". Og i noen tilfeller kan vel faktisk reultatet bli verre... Det er derfor man ikke engang får lov til å kjøpe det forprogrammet jeg bruker uten å ha gjennomgått kurser og fått testet sin kunnskap først. ;-)

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 23/03/2004 :  08:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hensikten med et forprogram, er å gjøre det lettere å sikre seg at hesten får de nærings-stoffer den trenger. Og i den forbindelse, er det et nyttig og greit hjelpemiddel, for å sitte å regne ut dette manuelt kan jeg garantere dere at er litt av en jobb!

Av den grunn, er det bare bra å kvalitets-sikre den forplanen man har kommet fram til. Enkelt er det også.

Per i dag, finnes det få utdanningsmuligheter her i Norge når det gjelder foring av hest. Men det betyr ikke at kunnskapen ikke finnes. Den største utfordringen er å få spredd mer kunnskap ut til den enkelte hesteeier, for dermed å ta knekken på ulike myter og 'ekspertråd fra besserwissere'.

Den utdannelsen jeg har innen foring av hest er mer omfattende enn det veterinærer må gjennom f.eks. Og den var selvsagt med avsluttende eksamen. Selve utdannelsen finnes ikke lenger, for den var nokså dyr (koster 10 000kr), og så gikk den på dagtid. Det man ville, var at vi som tok denne utdannelsen skulle gå ut og spre informasjon om foring av hest, noe jeg har gjort til en viss grad. Men jeg må innrømme at jeg ikke 'gidder' å være noen misjonær, og at det i mange tilfeller er nettop misjonærvirksomhet som skal til.

Når det gjelder programmet Forplan, så synes jeg de som har laget det har gjort en god jobb. Selvsagt krever det at brukeren bruker hodet litegrann, men programmet fanger opp en god del ting som man nok aldri ville funnet ut av på egen hånd. Meningen er at man skal kunne bruke programmet uten å ha gått flere kurs på forhånd. Brukervennlighet er nok et annet ord på akkurat det. Som alt annet, skal også dette programmet brukes sammen med sunn fornuft. Selv bruker jeg formlene og datanene som utgis fra NRC, Det Amerikanske Forskningsrådet. Det er de samme formlene som ligger 'i bunn' på programmet Forplan, men her blir brukeren skånet for å se hvordan formlene egentlig ser ut.

Mange veterinærer har programmet Forplan, så man kan gjerne få veterinæren til å sette opp en forplan til hesten sin. Men husk at det er du selv som kjenner hesten best, slik at du må være litt 'med' og ta signalene den gir.

Når man leser denne tråden, kan man kanskje tro at det er veldig vanskelig å få til en rett forplan. Det er det ikke, om man bruker Norskprodusert kraftfor eller tilskuddsfor slik produsenten anbefaler. Norskprodusert for er tilpasset Norske forhold, som kan variere ganske mye fra England og Sentralt i Europa f.eks. Det betyr ikke at utenlanskprodusert er dårlig, men at spesielt grovforkvaliteten er ofte dårligere enn den vi har her i landet - dette på grunn av klima og områder tilgjengelig til produksjon, samt at det er mere hest på et mindre område, i tillegg til at man har lengre beitesesong og bruker halm som strø i boksene. Dette må selvsagt kompenseres for gjennom kraftforet. Det er altså ikke noe galt med utenlanskprodusert for, men det gjelder å vite hva man egentlig gjør.

Kvalitets-sikring av forplanen gjøres som nevnt lenger opp i tråden gjennom å ta blodprøve, og gjerne ved å gjøre en beregning i et dataprogram, som f.eks. Forplan-programmet. Enten at man gjør det selv, eller får noen til å gjøre det.

Erfaring viser at de fleste er gode på å 'treffe' behovet for energi. Det er de andre stoffene som er vanskelig, og det er gjerne det man ikke ser.

Det jeg har merket i den senere tiden (siste to-tre årene), er at det er flere som har fått øynene opp for at hesten bør fores med mye grovfor, og at man kan erstatte en del av energien som kommer fra stivelse med fett (olje). Det er f.eks. mer enn 10 år siden man begynte å få heste-eiere til å skjønne dette, og nå har det begynt å 'synke inn'. Dette er et typisk eksempel på at det nytter å drive litt 'misjonærvirksomhet', men hestemiljøet er forferdelig treigt, derfor er det få som 'gidder'. Men med litt små drypp her og der, samt at flere av de som selger kraftfor får mer kunnskap - så kommer det... etterhvert.

En annen 'trend' man ser, er at svært mange vil gjøre litt ekstra for hesten sin. I og med at mange har kun en hest, så spiller ikke økonomi så stor rolle. Eller?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2004 :  11:10:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Erfaring viser at de fleste er gode på å 'treffe' behovet for energi. Det er de andre stoffene som er vanskelig, og det er gjerne det man ikke ser.

Opprinnelig postet av Destrier

Det merket jeg ja. Det meste var innenfor grensen på rett verdi, men et noen "småting" kom dårlig ut. Selen kom jo på rødt, men et par andre lå også under behov - men innenfor "grønt område". Det hele henger jo sammen for at det skal bli nærmere optimalt inntak. At 25 behov er dekket inn oppveier desverre ikke for manko på 2 "usynlige".

Gå til toppen av siden

Prince Barclay xx

Skrevet - 23/03/2004 :  19:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en ting jeg lurer på i denne debatten...Hvor mye koster det å få tatt en blodprøve? Gå til toppen av siden

Prince Barclay xx

Skrevet - 23/03/2004 :  19:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en ting jeg lurer på i denne debatten...Hvor mye koster det å få tatt en blodprøve? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.