hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot - ikke alltid best for hesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot - ikke alltid best for hesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

rapplilja

Skrevet - 16/03/2004 :  10:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvd å la hesten min gå uten sko i vinter, for etter å ha lest mye om hva skoing gjør med hoven og beina, har jeg dårlig samvittighet når jeg skor henne. I perioden uten sko har hesten listet seg forsiktig rundt, hele tiden redd for å skli. Hun er ute døgnet rundt når det er mildt, og ute ca.12 timer i døgnet ellers. Enten hun har vært ute i innhegningen, ca 20 mål skog/jorde, eller ute på tur, måtte hun være forsiktig med hvor hun satte beina. Nå ble jeg lei av å se på at hun var redd for hvert steg hun tok, så jeg skodde henne. Etter noen prøvende skritt da jeg slapp henne ut, satte hun avsted i full gallopp og slo seg virkelis løs. Det har hun ikke kunnet gjort på lenge! På tur er hun mye tryggere, og jeg føler at vi får mye mer ut av ridingen med skikkelige sko med brodder. Jeg skulle gjerne hatt henne barfot, men for oss ser det ut til at vi må ha sko, hvertfall om vinteren. Hvordan løser dere som har barfothester dette problemet?

Hege+Blesi

Skrevet - 16/03/2004 :  15:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei=)

Det er mange for og ulemper med barfothester. Ikke at jeg skal kommentere det nå..

Jeg red en barfothest før. Den hesten hadde sko med brodder på frambena. Dette funket egentlig helt greit det. Litt glatt på isen, men i rolig skritt gikk det helt greit. På snøen i kladdeføre hadde jo jeg og den hesten en klar fordel; det kladdet jo bare halvparten så mye som på de andre hestenes sko siden vi bare hadde 2 sko! Mye positivt i si om barfohestene!

Har også hørt om en del barfothester som bruker boots med brodder. Dette er sikkert en fin ting det også, men er desverre ingen erfaring med det. Har selv en hest med sko på alle 4 ben..
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/03/2004 :  16:06:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes IKKE at folk skal ha dårlig samvittighet for at de skor hesten sin! I enkelte debatter er det noen som tar helt av og nærmest beskylder dem som skor hestene sine for dyremishandling. Tull og tøys! Ser hesten fornøyd ut? Beveger den seg fritt og uhemmet? Da er hesten fornøyd, basta! Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  16:10:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
kunne ikke vært mer enig eligj!
en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 16/03/2004 :  21:39:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rapplilja; vi bruker boots med brodder
Har selv ingen erfaring med det, først og fremst fordi vi har lite is her (Yiha!), og den er sjelden langvarig, og også fordi hoppa mi ikke lar seg affisere spesielt av is eller glatte partier. Varmblodsen jeg har barfot, er litt mer forsiktig, men har heller ikke hatt noen problemer eller blitt kort og stiv i bevegelsene, men så finnes det hos meg ihvertfall som regel alternative løyper vi kan bruke, så vi slipper å havne på glatta.

Jeg synes ikke heller du skal ha dårlig samvittighet fordi du ikke kan ha hesten din barfot, men begrunnelsen din er tynn (Min personlige mening, og jeg trenger INGEN debatt om den!). Så lenge du sørger for regelmessig og forhåpentligvis korrekt beskjæring, er sikkert hesten din fornøyd!

Kanskje noen andre her som har prøve boots med brodder??
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/03/2004 :  22:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rapplilja; vi bruker boots med brodder
Jeg synes ikke heller du skal ha dårlig samvittighet fordi du ikke kan ha hesten din barfot, men begrunnelsen din er tynn (Min personlige mening, og jeg trenger INGEN debatt om den!).
Opprinnelig postet av nina74

Men det får du faktisk. Slike uttalelser synes jeg er litt provoserende. Hvem har rett til å si at en person har en "tynn" begrunnelse for å la hesten gå med sko? Hvorfor skal man måtte forsvare at man ikke velger barfot?

Folk må få velge det de selv mener passer best. "Jeg velger sko fordi jeg synes det er praktisk" er også en helt ok begrunnelse.
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 18/03/2004 :  23:48:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit nok å bruke boots med brodder, eller finne steder å ri på som ikke er glatte. Men problemet er aller størst når hesten er ute i innhegningen, som hun jo er 12-24 timer i døgnet! Da er det jo uaktuelt med boots. Det er ganske uvesenlig om det er glatt lenge eller ikke. Er det glatt så kort som en dag er det en dag for mye for hesten å skli og falle på. Jeg er redd for at hesten skal skade seg, og hesten er selvsagt redd når beina reiser unna. Hvis hesten din "ikke bryr seg om at det er glatt" har den aldri prøvd skikkelig isføre... Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/03/2004 :  08:57:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Greit nok å bruke boots med brodder, eller finne steder å ri på som ikke er glatte. Men problemet er aller størst når hesten er ute i innhegningen, som hun jo er 12-24 timer i døgnet! Da er det jo uaktuelt med boots. Det er ganske uvesenlig om det er glatt lenge eller ikke. Er det glatt så kort som en dag er det en dag for mye for hesten å skli og falle på. Jeg er redd for at hesten skal skade seg, og hesten er selvsagt redd når beina reiser unna. Hvis hesten din "ikke bryr seg om at det er glatt" har den aldri prøvd skikkelig isføre...

Opprinnelig postet av rapplilja

Hva med å strø eller kjøre opp isen med traktor el.? Vår hester går ute 24/7 og det hender at det blir glatte partier der ute. Men da strør vi med sand, så er det problemet løst.
Gå til toppen av siden

-MyBaby-

Skrevet - 28/03/2004 :  00:06:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-MyBaby-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-MyBaby-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har prøvd å la hesten min gå uten sko i vinter, for etter å ha lest mye om hva skoing gjør med hoven og beina, har jeg dårlig samvittighet når jeg skor henne. I perioden uten sko har hesten listet seg forsiktig rundt, hele tiden redd for å skli. Hun er ute døgnet rundt når det er mildt, og ute ca.12 timer i døgnet ellers. Enten hun har vært ute i innhegningen, ca 20 mål skog/jorde, eller ute på tur, måtte hun være forsiktig med hvor hun satte beina. Nå ble jeg lei av å se på at hun var redd for hvert steg hun tok, så jeg skodde henne. Etter noen prøvende skritt da jeg slapp henne ut, satte hun avsted i full gallopp og slo seg virkelis løs. Det har hun ikke kunnet gjort på lenge! På tur er hun mye tryggere, og jeg føler at vi får mye mer ut av ridingen med skikkelige sko med brodder. Jeg skulle gjerne hatt henne barfot, men for oss ser det ut til at vi må ha sko, hvertfall om vinteren. Hvordan løser dere som har barfothester dette problemet?

Opprinnelig postet av rapplilja

altså.. hvor gammel er hesten din? jeg antar den har hatt sko på hele livet, og du kan ikke da bare ta de av først på vinteren da det er som glattest og forvente at det går supert..det blir som om du plutselig begynner å gå barbeint, du vil liste deg forsiktig rundt på grusen i begynnelsen.. dette er selvsagt en tillvenningssak! hester som går barfot hele livet fra de er små, klarer å finne en måte å gå på isen på sånn at de ikke sklir, uten at de trenger å være noe mer forsiktig enn ellers. om det er skikkelig holke, går det an å ri på jordet, banen eller rett og slett ha fri den dagen.. på ordentlig holke kan jo t.o.m brodder skli..
jeg mener barfot er det beste for hesten, hvis den har utemuligheter som tillater det.. det gir bedre blodsirkulasjon bl.a og det er ingen tvil om at barfot er det mest naturlige. men det er jo ikke alle som har mulighet til det. syns allikevel ikke du bør ha dårlig samvittighet for at du skor hesten din. ;)
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 28/03/2004 :  12:59:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
om det er skikkelig holke, går det an å ri på jordet, banen eller rett og slett ha fri den dagen.. på ordentlig holke kan jo t.o.m brodder skli..

Alle gjør seg forskjellige erfaringer, og man tar valg utifra disse. Føler man at ikke barfote tær fngerer for seg er det ikke noe galt i å sette skoene på igjen. Det man kan gjøre er å ta med seg lærdommen fra barfot tiden og sørge for at høvene blir verket RIKTIG, selvom det er sko på.

Det er ikke alle som har ridebane eller jorder å ri på. Je ghar ingen av delene. Og jeg sleit litt i vinter når det var som glattest. Noen steder her i landet er det mer holke enn andre, her hos oss KAN vi om vi er uheldige ha rein is hele vinteren. og det er vanskelig og ikke ha brodder da. Hvis man også har det slik i havnen, skjønner jeg at folk kapitulerer.

Noen hester er flinkere enn andre. Jeg vet hester som aldri har hatt sko som er kløner til degrader på isen, mens andre med sko som nettopp har tatt de av freser avgårde. Det kommer an på den enkelte hesten. Og hester som går og knyter seg på isen, får problemer med kroppen, det re ikke til å komme fra.

Ikke vær så raske til å dømme andre. Jenta har jo seriøst prøvd og funnet ut at det ikke fungerer for henne. Det er ingen krise og sko hesten, så lenge hesten blir skikkelig skåret. DEt der der mange bommer, hestene blir skåret ukorrekt og for sjelden. Det gjør mer skade enn sko på:)

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

Håkon__Norry

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2004 :  12:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten er vant med å gå uten sko fra begynnelsen av er ikke dette noe problem.... :) Tror det kan være lurt å ikke ta av skoene midt på vinteren,da hesten er vandt med brodder osv Gå til toppen av siden

ker
» VIP

Skrevet - 16/04/2004 :  16:50:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å ta av en hest skoene er ikke å ha en hest barfot, det er mye mer enn det!For å ha en funksjonell barfot hest må du ha muligheten og tolmodigheten til det. Høvene må skjærest minst en gang i uken med riktig trimming!! så det går ikke ann å si at en har prøvd å hatt hesten barfot ved å ta av skoene en vinter, ovregangsfasen er lang og kansje vanskelig.. Så du må være innstilt på det og ikke gi opp!! det er ikke hesten det ikke passer for, men eieren.. Det at dere sier at dere mener at sko er best for hesten skjønner jeg ikke helt.. da kan dere ikke ha noen slags kunnskap om hovanatomi!!!! Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/04/2004 :  23:37:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det at dere sier at dere mener at sko er best for hesten skjønner jeg ikke helt.. da kan dere ikke ha noen slags kunnskap om hovanatomi!!!!
Opprinnelig postet av skhh

Dette har ikke bare med hovanatomi å gjøre. Det er ikke best for hesten å være barfot hvis omgivelsene ikke ligger til rette for det, eller hvis hesteeieren ikke er instilt på å gå over til barfot.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/04/2004 :  23:56:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Eligj...Per dags dato vil jeg ikke være i stand til å plukke av noen hest skoene...FOr jeg hadde slett ikke visst hvem jeg skulle henvende meg til i forhold til verking av høver. Jeg ville ikke kunne verket selv.
Og jeg ville heller ikke direkte vite om det var verket riktig (da dere alle sier at hoven skal se annerledes ut enn med sko..)

For meg vil det være å velge mellom to onder..og per dags dato ser jeg på sko som den minste for min del...

Og nei, jeg kan dessverre ikke allverden om hovanatomi...men jeg kan mye om mine egne begrensninger, og takk for det

Og før noen halshugger meg..jeg kommer stadig over interessant lesestoff om barfothester, og prøver så godt jeg kan å lese med kritisk blikk, og joda jeg lærer, men fortsatt vet jeg altfor lite om det til å tro at noen hest i min varetekt vil få det bedre uten sko...

Ellers vil jeg bare legge til at jeg skjønner ikke helt hvorfor "overgangsperioden kan være lang og vanskelig". Om man har gode forhold, og ikke minst kunnskap for å få det til så bør vel ikke denne perioden være så lang og vanskelig...Da har man jo i mine øyne dessverre mistet mye på veien, gjennom å utsette hesten for større smerter enn den angivelig vil ha ved å leve med sko....

Jeg har forresten fått med meg at en del mennesker jeg ser på som seriøse, (om enn noe forkynnende innimellom ) feks Fröya tar avstand fra Strasser og hennes iver ved "store endringer, kort tid" og heller mot naturtrim, som virker mer som "små endringer, lang tid" og mye mer forenlig med min tankegang...Poenget her er at selv ikke innen barfotverdnen er vel alle helt enig om "hovanatomien" !? Eller!? (og ikke sagt for å provosere..men for å understreke at ikke alt er sort eller hvitt...rett eller galt)

Guro (som sikkert har skrevet et litt rotete innlegg...)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2004 :  11:35:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og nei, jeg kan dessverre ikke allverden om hovanatomi...men jeg kan mye om mine egne begrensninger, og takk for det

Opprinnelig postet av Guro

Flere av oss der. Har satt meg inn i en del hovanatomi, men mine egne begrensninger er jeg også fullt klar over.

De fleste har vel kanskje fått med seg episoden fra kåringen på Starum? Godt eksempel på hvor lett det er å bli blind for hva "ekspertisen" sier. Dette var riktignok Strasser-trim, men det finnes da mange som følger den også.

Enten man bruker sko eller ikke bør man prøve å tilegne seg såpass kunnskap at man ikke sluker rått alt hva man hører og leser. Tror mange tenker med "det de sitter på" når det gjelder hestens bein...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Morgul

Skrevet - 17/04/2004 :  23:01:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De fleste har vel kanskje fått med seg episoden fra kåringen på Starum? Godt eksempel på hvor lett det er å bli blind for hva "ekspertisen" sier. Dette var riktignok Strasser-trim, men det finnes da mange som følger den også.

Opprinnelig postet av vixi

Kanskje det bare er meg som ikke følger med, men nå er jeg skikkelig nysgjerrig... Hva var det som skjedde?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.