hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sterke bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 sterke bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bælena

» VIP

Skrevet - 07/03/2004 :  17:25:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer bare litt på hva dere mener om å ri med veldig sterke bitt? F.eks. pessoa, pelhalm, postkandar, osv. Synes folk har en tendens til å bruke slike bitt (spessielt pessoa) bare fordi hesten er litt (bare litt) sterk, selv om de sikkert kunne klart seg med å bytte nesereim... Selv rir jeg kun på vanlig trinsebitt, og det synes jeg går helt fint, selv på litt sterke hester....

Og en ting til... Er det noen her som har noen erfaringer med gag? Er det veldig sterkt, eller ca. like mildt som et vanlig trinesbitt?

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  18:01:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg synst det å sette på et sterkere bitt er for lettvint hvis problemet er at hesten ikke hører etter. Virkningen er ofte forbigående og man må ta på et som er enda sterkere.. Ideelt sett skulle alle klart å skolere hestene sine til å få gode bremser, men i virkeligheten er det ofte ikke så enkelt selv om man prøver så godt man kan. Skal man på tur med en hest som absolutt ikke lar seg kontrollere med et mildt bitt, er det tross alt bedre å bruke sterkere bitt enn å utsette omgivelsene, seg selv og hesten for livsfare!
Og er rytteren flink og stødig og hesten godt dressert synst jeg heller ikke det er så ille med "skarpe" bitt. Men jeg kommer nok aldri til å ri min på annet enn trinsebitt eller i grime!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  20:29:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det står nesten uten unntak et menneske bakom alle "munnproblemer". Ideelt sett skal vel alle kunne ri med alt uten ubehag for hest OG rytter, enten det dreier seg om grime, trinsebitt, kandar, pessoa eller hva det måtte være.

Har ikke noe imot såkalte "sterke" eller "skarpe" bitt, det jeg har imot er stygg ridning på en urettferdig måte mot hesten. Jeg har alltid kunne greid meg med trinse, selv på sterke hester. Har allikevel brukt litt gummipelham på et par hester - for min egen skyld!!! Dog, jeg har funnet ut at tredelt fungerer bedre, og det ser ut til at hestene er av samme oppfatning. Og det er ikke så mange år siden jeg ble fortalt at tredelt var "skarpe" greier. Tidene forandrer seg...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  20:44:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hei hei Rosinbolle,

Er enig med Dagros i sikkerhet selvsagt ALLTID kommer først, men at altfor mange bruker et skarpere bitt uten å først ha forsøkt å løse "problemet". Altså fokuserer de på en kortsiktig kur for et symptom, heller enn å arbeide med å få hesten mer ridbar.

I tillegg går det en viss inflasjon i bitt som man ser andre ride med - pessoabittet ble til en viss grad et "motebitt" i mine øyne - og jeg føler at mange tildels ukritisk velger et bitt fordi det kanskje funker på en annen hest...

Men bittene er jo skapt for å løse forskjellige "problemer" eller virke på et bestemt vis, og det kan være det lille som gjør hele forskjellen for både hest og rytter! Og Dagros har fullstendig rett i at i "rette hender" og "rett munn" kan selv de sterkeste bitt være et fornuftig og sympatisk valg.

Selv vil jeg gjerne ride med så milde/snille bitt som mulig, men har ridd med (og på!) mye rart gjennom tidene. Blant annet brukte jeg gag på en av hestene mine for mange år siden.

Red med to tøyler, og da var det i prinsippet et "vanlig trinsebitt" med muligheter for STERKE parader og å få "løftet" hesten av forparten ved bruk av den nedre tøylen. Denne hesten var ikke spesielt sterk, men var stor og jeg en liten spirrevipp, så for at jeg ikke skulle sitte og hale og dra i munnen hans hele banen gjennom anbefalte treneren bittet.

Han ble hverken sterkere eller hardere i munnen, og jeg kunne få ham tilbake på plass med små justeringer og effekten var akkurat som ønsket...

Selvom jeg var liten og ikke spesielt erfaren hadde jeg en svært dyktig trener og fikk mye veiledning og hjelp. Gagen ble bare brukt til hopning og stevner i en periode (og det er verdt å merke seg at det ble så godt som slutt på filleriv med frambena siden han ikke lenger rullet rundt som en traktor med en liten spurv på toppen men faktisk satte seg litt og fikk bakbena under seg). Ettersom jeg ble sterkere, og også teknisk flinkere, byttet vi tilbake til vanlig trinsebitt...

Så Vixis innlegg nå - fornuftig og velformulert som vanlig

Redigert av - elx den 07/03/2004 20:48:53 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  22:20:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Mye fornuftig som alt er sagt, og vil vel bare kaste meg på bølgen her.

Det jeg reagerer mest på er bruken av pessoabitt land og strand over. Jeg har vært på staller da jeg var mindre hvor pessoabitt mer var mote enn et bitt som ble brukt med omtanke. En ting er at det er "mote". En annen ting er at jeg tror svært mange oppfatter dette bittet som veldig mye mildere enn det det er nettopp fordi det likner utseendemessig mye på trinsebitt. Og så brukes det av så mange..

Sterke bitt er som hjelpetøyler. De skal kun brukes av svært erfarne ryttere, som vet hvordan slikt benyttes. Desverre er det alt for mange uerfarne ryttere som både benytter sterke bitt og hjelpetøyler, og får en følelse der og da at dette gir resultater. Noe som ofte bare gjør vondt verre, da hjelpemidlene ofte misbrukes eller brukes og velges feil.

Angående dette temaet finnes det også endel debatter med beslektet innhold:Kan jo være interessant for spesielt interesserte..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 07/03/2004 22:45:42 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  23:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jada, klart at sterke bitt skal brukes av erfarne ryttere... Men uskolerte ryttere har heller ingenting med uskolerte hester å gjøre... Eller hester som rett og slett kun kan gå på skarpe bitt... Tro det eller ei, men noen hester er faktisk født med stålkjeft og egne meninger... Og når mennesker ødelegger enda mer blir hestene stiv i trynet. Tror mye av ødeleggelsen foregår med trinse og jeg...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  23:31:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jada, klart at sterke bitt skal brukes av erfarne ryttere... Men uskolerte ryttere har heller ingenting med uskolerte hester å gjøre... Eller hester som rett og slett kun kan gå på skarpe bitt... Tro det eller ei, men noen hester er faktisk født med stålkjeft og egne meninger... Og når mennesker ødelegger enda mer blir hestene stiv i trynet. Tror mye av ødeleggelsen foregår med trinse og jeg...

Opprinnelig postet av Stormy

En urutinert rytter som ikke rir en hest bra trenger ikke å være forårsaket at hesten er urutinert. Noen urutinerte ryttere tror derimot at diverse hjelpemidler kan hjelpe dem gjennom den ridningen de ikke er erfarne nok til å utføre selv. Muligens også møtt med litt blindhet om at de ikke helt er klar over at det kun er erfaringen de mangler. Og uviten om hva slags skade slike hjelpemidler ved feil bruk kan gi.

Fra naturens side og ute i luftegården kan hesten få seg til å rykke av en flue. At hesten er født følsom er det ikke noe tvil om. At hesten derimot er innlært at små hjelpere ikke betyr noen verdens ting er så tilfelle. Da er hesten feil ridd/grunnridd.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  00:00:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
I de fleste tilfeller ja. Men det finnes også tilfeller der ryttere for enhver pris skal unngå noen form for x-tra hjelp. I den tro at dilling og dulling kan løse ethvert problem lager de en farlig hest. Det er nødvendig med erfaring for å bruke hjelpemidler på rett måte. Det krever også masse å "omskolere" feil på rett måte.

Forebygging av problemer er alltid det beste, men hvis problemet først er oppstått er det flere veier til Rom. Ofte er vel den berømmelige gyldne middelvei den beste...

Tildels enig med Stormy i noe. Mye ødeleggelse foregår på trinse. Grunnarbeidet er gjort der, problemer oppstår - og de går over til noe skarpere. En ond sirkel som bare vil fortsette pga en uvettig hånd. Noen kan da faktisk ha hjelp av skarpere bitt, hvis de begynner å tenke... En drakamp vil man aldri vinne uansett.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  06:46:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hva er et sterkt bitt? Hva er et vanlig bitt?
Før i tiden var "vanlige bitt" det som i dag kalles "sterke bitt", under 2. verdenskrig red de med postkandar, kimberwick o.l (Vet dette, da en slektning av meg har veldig mye hesteutstyr både fra Norge og Tyskland, fra 2.VK). I dag er et "vanlig" bitt en todelt, eller en rett trinse - og et sterkt bitt er så og si alt annet.

Bittet er bare sterkt når hånden som holder er sterk!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2004 :  23:37:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Til og med et "mykt, snilt trinsebitt" kan blir et torturredskap i den feile hånd. Er det ikke bedre å kunne gi en grei beskjed enn å måtte hale å dra om hesten er stiv i trynet?
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2004 :  17:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
SYnes det er bedre å ta en gang i et "sterkt" bitt en å sitte å hale og dra i et "mildt" trinsebitt...
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  21:30:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
de fleste jeg kjenner bruker vanlig 2delttrinsebitt. desverre kan ikke jeg, p.g.a sikkerthet(!)
før rei jeg på et lånt pessoa(da det hadde tilhørt samme hest tiligere) men jeg og veldig erfarne ryttere kan klare Laura på vanlig stang nå. jobber hele tiden med å få henne mykere i munnen, setter ikke på henne et bitt fordi det er mote! uff!

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.