hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er det en oppfatning at NH er "dill og dall"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Er det en oppfatning at NH er "dill og dall"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  11:41:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har nå hørt en mann si at han har prøvd NH, men at han ikke gidder å drive å "dille og dalle" med hesten lenger, da det ikke fører til den framgangen han forventet...

Er det flere som har en oppfatning om at NH er kos, tull og dilling med hesten?

Jeg har min egen oppfatning om hva mannen har gjort og ikke gjort, og hvorfor ting har stoppet opp for ham, men jeg lurer litt på hva den gjengse oppfatningen egentlig er på dette temaet.

Tror dere vi bare koser med hestene våre og lar dem gjøre hva som helst, eller tror dere vi kan være tøffe mot dem når det trengs?
Hvor tøffe kan vi være i så fall?

Har lyst til å høre hva dere som ikke kjenner til Natural Horsemanship noe særlig egentlig tror og mener om filosofien og oss som bruker den...

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:49:53

Anette

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  13:23:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg er vel kanskje en av de som ikke "gidder" å begynne med NH. Jeg kommer fra en stall, og i det hele tatt et ridemiljø hvor dette er svært uvanlig. Jeg har ikke noe dårlig inntrykk av dere som driver med NH, og heller ikke av NH i seg selv. Hadde jeg hatt en hest med et problem, f.eks. hvis den ikke ville gått på henger, så hadde jeg nok prøvd NH.

Etter hva jeg har hørt så er NH noe svært positivt. Jeg har bare ikke tenkt over å begynne med det. Men jeg tviler ikke på at det er moro hvis man først kommer i gang

Gå til toppen av siden

Bonnie

Skrevet - 31/01/2003 :  13:31:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at NH ser veldig spennende ut!
Har planer om å ta med ponnien min på et kurs til sommeren..
Vet ikke så masse om NH egentlig, men har hørt en masse positivt om det! Har hørt at mange hester har forandret seg ved NH trening, til det positive da, og det er jo ingenting som er bedre:-)

Mvh. Bonnie
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  16:42:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er også blant dem som ikke ser noe poeng i å begynne med NH. Behandler hestene jeg omgås etter eget vett, og det fungerer veldig bra. Dessuten kjenner jeg ikke så mange som driver med NH.

Tror mange av poengene bak NH er bra. Men igrunn vel så bra å holde seg til hest etter egne prinsipper hvis det fungerer. For meg behandler jeg hesten utifra hva jeg tror er riktig, og ikke hva som står i en bok, eller hva en video forteller. Så lenge hesten forstår det og trives ser jeg ikke noe poeng å lese bøker om dette. Og mye av det jeg gjør er sikkert litt etter NH-prinsipper også. En skal spille på hestens lag, og jeg gjør jo ikke akuratt det omvendte.

Jeg var forøvrig på en NH-debatt sammen en venninde på Hest 2002 på Hellerudslatta (eneste form for "kurs" eller noe der omkring i NH jeg har vært med på). Litt fordi vi ikke har så mye "tro" på at NH er det eneste riktige (som mitt inntrykk er at mange NH-folk mener), og ville vite litt mer før en evnt. dømmer dette over og ut.

På NH-debatten var det masse folk i panelet. Bl.a. Ellen Ofstad som etter mitt inntrykk er blant de fremste "NH-ekspertene" i Norge. Hun begynte med en pressentasjon med hennes Pennyhistorie om da hun jobbet på en stall og skulle temme sju mannevonde og mishandlede hingster. Det var noe ingen hadde klart før henne, og en veldig krevende oppgave. Da hadde hun surfet på internett og kommet over noen videoer som hun kjøpte. NH-videoer. Hun hadde fulgt rådene på videoene og vips så hadde hun temt sju mannevonde hingster også.

Ellers var det en svenske i panelet (husker desverre ikke navn) som ikke tidligere hadde drevet med hest. Han hadde gått og lurt lenge på hva han egentlig skulle bli her i livet, og en dag da han gikk forbi en hest hadde han skjønt det. Det var hestemisjonær han skulle bli! Og vips hadde han blitt det.. Og så var det debatt..

Etter denne debatten fikk jeg igrunn dårligere inntrykk av hva NH var, enn hva jeg hadde fra før jeg gikk dit. Mitt inntrykk er at folk som av ulike grunner ikke fikser problemhestene sine tyr til NH fordi det finnes svært få alternativer til metoder en kan bruke på en problemhest. Å behandle hesten etter hestens prinsipper som i NH, eller som for meg også kan være etter mitt hode er jo rett (iallfall i stor grad rett). Men mitt inntrykk etter denne debatten var igrunn at NH (særlig i Norge) er en gjeng gale mennesker som tror NH nærmest er en religion, de selger videoer, bøker, kurs og spesialutstyr, og tjener masse penger på det. Dessuten er de litt "wanna-be" Pennyhelt som skal takle de vanskeligste hestene. Hestene som jeg tror har blitt sånn fordi de en gang tidligere har blitt behandlet helt galt. Mulig av uerfarne folk som ikke har visst at de har gjort noe "galt".

Tror selve treningsmetoden i seg selv er fornuftig (å spille på hestens lag er fornuftig). Mitt inntrykk er at særlig kanskje de fremste "NH-ekspertene" i Norge gir en litt vel Halleluja-effekt av det de driver med. Iallfall har dette gitt meg den oppfattelsen. Og det er en grunn til at jeg neppe begynner med NH. Jeg er ikke ute etter å finne med en religion! Og en kan være flink med hest selv om det en driver med ikke kalles NH. Har følelsen at NH-folk tror at det eneste rette er NH, og ingenting annet.

Kjenner en som har vært på NH-kurs med en utenlandsk NH-ekspert og som trener ponnien sin etter disse prinsippene. Dette var en ponni som var utrolig vanskelig å takle. Ponnien er i dag blitt en helt annen å håndtere. Og jeg kan si at hun er ingen "Halleluja-jente", og det er morsomt å se henne trene. Hun har også sagt at kanskje de norske "NH-ekspertene" er litt i den retning jeg beskriver, og at det kanskje er litt trist. Den utenlandske NH-trenern hun var på kurs hos var langt fra en sånn person.

Synes NH-debatten på Hest2002 passet bedre hjemme på "TV New Life" enn på Hest 2002 iallfall.. Og det er igrunn det jeg har av inntrykk av NH også, så kanskje litt trist og sikkert helt feil! Og vet at jeg er ikke den eneste med disse oppfatningene av NH..

--
spoff
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  16:50:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg driver selv paa med litt NH... Fikk undervisning med Clermont (fullblodsen jeg hadde foer) av ei som driver med baade NH og western og det gikk kjempebra! Synes ikke det er noe "dill og dall".. NH gaar jo ut paa aa jobbe og snakke med hesten paa dens spraak, eller et spraak den iallefall skjoenner. Til vanlig kan vi ofte gjoere ting som hesten ikke skjoenner og derfor kan den bli forvirret, skjoenner kanskje ikke hva vi vil og da kan ofte noen oppfatte den som sta og begynne aa kjefte paa hesten. Dette blir jo SAA feil! Hesten min ville ikke gaa paa hengeren foerst, ja han turte ikke gaa i naerheten av den.. Han ble skikkelig nervoes bare han saa en henger. Fra aa ikke toerre aa lukte paa den en gang gikk han rett paa alene av fri vilje og stod der inne i 10-15 min uten at vi holdt han! Det var helt fantastisk! Jeg raader dere alle til aa begynne med NH! Ikke bare de som har problemhester eller hester med bare smaa problemer, men alle! Dere vil merke fort at dere faar en helt annen kontakt med hesten og dere vil komunisere mye lettere... NH er faktisk noe av det mest fantastiske jeg har sett innen hesteverdenen... Kan ikke faa rost det nok! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  16:50:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Litt langt det innlegget mitt over.. Men mitt inntrykk er at NH-folk tror de har skapt en ny religion. Og det er ikke "dill og dall". Men nyfrelstefolk som ikke helt når frem til meg iallfall..

Men som sagt. Jeg har aldri drevet med NH.. Og har igrunn ikke tenkt til det heller. Få i miljøet jeg tilhører som driver med det.

--
spoff
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  17:02:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
De tror ikke de har skapt en ny religion, nei, men det er ganske mange som har begynt med NH naa og det blir bare mer og mer populaert... Ganske masse folk rundt her har begynt aa interessere seg for det og vil gjerne begynne med det.. Spoff: du virker litt Anti-NH, og det er det helt greit at du er, men du burde kanskje vite litt mer om det foer du kritiserer det:p Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 31/01/2003 :  18:46:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ny religion?? Det var da også en måte å prate om NH på :)

Jeg vet iallefall at jeg blir veldig engasjert når jeg har funnet ut noe som funker, og jeg vil dele det med så mange så mulig! Kanskje det Spoff mener? Det er ikke noe galt i å være engasjert, men om noen blir overivrige så hender det jo fort at de støter folk fra seg istedenfor. Man bør derfor være litt ydmyk når man skal formidle noe nytt, noe jeg ikke alltid klarer å være :)

Er forholdsvis fersk innenfor NH, har bare jobbet litt med noen av hesten mine, men jeg så resultater med en gang! Når jeg først ble introdusert for NH så virket dety på meg som en veldig tungvindt måte å håndere hesten på, de andre metodene mine funket jo greit de, raske resultater fikk ejg også! Men funket de EGENTLIG? Nå i ettettid ser jeg at mye av det jeg gjorde var feil, og derfor endte jeg opp med andre problemer igjen som ejg kunne unngått. Jeg trodde at hesten hadde respekt for meg, men den hadde ikke det.

Jeg synes at alle bør være så opptatt av hestens beste at de prøver å sette seg inn i alt som kan være positivt, selv om du er skeptisk i utgangspunktet. Det kan lønne seg.

Man lærer ikke NH av en bok eller en video, man lærer det ved å prøve det ut selv. Klart, bøker og videoer kan være gode hjelpere, men om du aldri får se det "live" så kan du heller ikke si at du kan det. Ellen O ser jeg på som en ressurs-sterk person med erfaring nok til å lære fra seg, og jeg vil derfor delta på noen av hennes kurs for å få veiledning. Liker ikke helt uttrykket ekspert når det gjelder hester, for det er etter min mening ingen andre enn hesten selv som kan være eksperter på det området, og vi må lære av dem!

Har opplevd at det er mange som ikke har den fjerne anelse om hva NH er, jeg hadde trodd at de fleste ville vite litt om hva det ernå, for slik jeg har oppfattet det så finner man det i de fleste miljøer. Men jeg har altså opplevd de som sier at NH er noe tull, for hesten lærer ikke å jobbe i riktig form eller byge muskler. Hallo tenker jeg bare da, at man kan uttale seg om noe man har SÅ lite peiling på. NH er en måte å nå frem til hesten på, lære å kommunisere bedre slik at vi lettere kan forså hesten vår og den kan forstå oss. Hestene gjør forsøk på å tyde vårt språk, så hvorfor skal ikke vi prøve å lære oss deres?
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  18:55:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men mitt inntrykk etter denne debatten var igrunn at NH (særlig i Norge) er en gjeng gale mennesker som tror NH nærmest er en religion, de selger videoer, bøker, kurs og spesialutstyr, og tjener masse penger på det. Dessuten er de litt "wanna-be" Pennyhelt som skal takle de vanskeligste hestene. Hestene som jeg tror har blitt sånn fordi de en gang tidligere har blitt behandlet helt galt. Mulig av uerfarne folk som ikke har visst at de har gjort noe "galt".

Hei, du Spoff!
Fikk litt lyst til å "ta tak i" det med "wanna be Penny-helter" og spørre deg om det.
Er det slik at du ser på NH-brukere som folk som ønsker å skaffe seg status i andres øyne?
Tror du den "vanlige" NH-bruker tjener penger på dette eller på annen måte har utbytte av det utover et godt forhold til sin egen hest?
Eller går trenerne så sterkt ut at du får avsmak av det?
Blir det MENNESKENE som avgjør at dette ikke er noe for deg, heller enn filosofien bak det de gjør?

Jeg har gått kurs kun hos 1 NH-trener, noe som er litt dumt, da jeg kanskje ville fått flere innfallsvinkler og synspunkter hvis jeg hadde kurset hos flere.
Men jeg har lest noen bøker og sett noen videoer, og så har jeg brukt mye tid på å tenke, sammenligne og bruke mine egne erfaringer. Mest tid har jeg faktisk brukt på å se på mine egne hester...
Du har sikkert også tenkt, brukt egne erfaringer og sett på dine egne hester. Grunnen til at jeg føler NH har noe for seg i mitt tilfelle, er at hestens adferd kan bli et problem for meg som menneske, og jeg kan ha problemer med å løse det. Jeg hadde ingen anelse om hvordan en hest tenker, reagerer, opplever ting eller takler ting. NH er også masse heste-psykologi, fysiologi, anatomi, ernæringslære og treningsfilosofi. Jeg synes det er et bredt spekter som både er vanskelig å forstå rekkevidden av, og så enkelt å forstå at jeg får masse "aha"-opplevelser av det.

Uten å rope Hallelujah, kan jeg kort og greit konstatere at NH har forandret min måte å se, forstå og håndtere hesten på.
Jeg ser på den annerledes, jeg forstår den bedre, og jeg håndterer den LITT mere likt en annen hest ville håndtert den. (Greier ikke sparke eller bite så hardt! )
Men utlært? Det blir jeg ALDRI!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  19:47:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Cowgirlchris
Etter at Ellen (som for meg sammen med Forsman og Vogel er NH i Norge) fortalte om disse sju mannevonde og mishandlede hingstene så fikk jeg inntykk av at NH er "wanna-be" Pennyhelt mennesker. "Ellen temmer de sju mannevonde og mishandlede hingstene" hørte ut som en Pennyhistorie sett fra mitt stå sted iallfall. Alle som driver med NH tjener ikke penger på utstyr, bøker, videoer og kurs på alle de andre. Men Ellen gjør det. Vogel gjør det. Forsman gjorde/gjør det (ikke hørt om han på noen år..). Og de skal ha deg til å drive med NH. Og da trenger du dette utstyret de selger og disse kursene de gir.

På debatten på Hest2002 var de så og si ute etter å frelse deg.. Følte jeg. Mulig deres PR og vinkling bare ikke traff meg, og at de tjente godt iform av nye entusiaster blandt de andre i salen. Godt mulig. Men for meg var det absolutt _feil_ virkning. Ting skal ha en god begrunnelse og gode argumenter. Ikke bare at NH løser alt, og kjøp en video (jeg har dog ikke sett en eneste av disse videoene).

At ikke jeg velger NH er fordi hestemiljøet jeg omgås i stortsett eller ikke i det hele tatt består av folk som driver med NH. Jeg har det dessuten supert med de hestene jeg rir (både ved ridning og ved annen håndtering), og tenker ikke på NH som en problemløsende måte, eller evnt bare en bedre måte å hondtere hesten på (ikke alle som driver med NH har i utgangspunktet problemhester, men det er mange av dem fordi NH er det eneste alternativet til de som har problemhester).

Som sagt i tidligere innlegg så tror jeg mange av prinsippene i NH er bra. I hovedsak går de mye ut på å spille på hestens lag. Men for meg fungerer det utrolig bra å spille på hestens lag utifra hvordan jeg opprinnelig håndterer hesten, så da er ikke NH en ting jeg føler at kan gi meg noe ekstra eller nytt. Ting funker utmerket nå, og mulig at ting kan funke bra ved NH også. Men noe bedre eller dårligere for den saks skyld har jeg liten tro på. Men igrunn ikke en ting som interesserer meg eller som jeg har behov å lære mer om føler jeg. Er ikke utlært, men håndtere hesten bra føler jeg at jeg gjør, og vil heller bruke tid og ressurser på å utvikle meg i andre retninger innen hester og ridning.

Siden mine egne prinsipper - "spoff horsemanship" () - spiller i bunn og grunn også mye på å være snill og grei mot hesten og kommunisere slik at den forstår deg, så tror jeg egentlig ikke jeg gjør ting så innmari annerledes enn alle andre (NH-mennesker, og ikke NH-mennesker). Men ja.. Jeg bruker nylongrimer, og vanlige korte flettede leietau, rir med trinsebitt og dressursal (aller helst). Har aldri brukt en rundpaddock. Men jeg fikser hestene bra likevel. Er ikke utlært, men ser ikke på NH som noe nytt jeg bare lære.

Og debatten om NH på Hest2002 den var psyk! Men et humoristisk og litt oppkvikkende innslag etter en svært lærerik, seriøs og svært bra debatt om dressur med internasjonal dressurdommer og veterinær Torunn Knævelsrud og dressurtrener Jakob Kielland i panelet.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  20:00:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så kommer jeg da, med min evige skepsis til alle "metoder" som plutselig har fått nytt navn og blitt kjempepopulære (som f.eks. NH, barfot osv.)

Så ei som skrev over her at hun ikke trente NH, brukte heller bare sunn fornuft.
Da har jeg lyst til å få svar fra dere andre:
Hva er forskjellen på NH og sunn fornuft? Hva ER egentlig horsemanship??? (Jeg VET hva det går ut på, men hva er så spesielt med de som "trener" horsemanship???)

~Kristin~
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 31/01/2003 :  20:01:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke treng NH selv. Jeg har egentlig ikke så mange meninger om det, bortsett fra det jeg har sagt før: Nemlig at det ikke nødvendigvis hvilken metode man har lært seg som teller. Jeg tror nemlig at det er _mange_ forskjellige måter å gjøre ting riktig på. NH er sikkert en av den. Spoff-NH er sikkert en annen. (Selger _du_ bøker og vidoer forresten?) ;)

Men jeg var på den debatten på Hest2002. Og den VAR virkelig PSYK! :) Nå gikk jeg litt før den var slutt, så det er jo en liten mulighet for at den tok seg opp.

Forresten: Noen mennesker har bare håndlag med hester, og gjerne andre dyr. Vogel feks. har sikkert det, han hadde sikkert fått til ting NH eller ikke. Alle som for eksempel har sett Edvin Thorson på Langedrag sammen med et hvilket som helst dyr, skjønner at han har det også. Han har muligens aldri hørt om NH..
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  20:22:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg trener 1 av hestene mine på NH prinsippene og vil gjerne trene den andre slik også! Det jeg har lært av det og det jeg bruker fungerer VELDIG bra! Endel av dere sier at dere har hester på et sted hvor ingen andre driver med det! Det har aldri jeg heller det! Fant faktisk ut av det helt selv. Jeg hadde litt små problemer med ponnien min. Bla å få han på henger,ta på dekken! Så da istedenfor å bruke makt og tvinge han på ville jeg finne andre alternativer. Derfor dro jeg på et NH kurs med Leslie Desmond fra USA. Mye av metodene hennes likte jeg kjempe godt og bruker daglig! Men noe av det var jeg ikke helt enig i.. Tror det også er lurt å plukke ut noen de av tingene som fungerer for akkurat deg!
Ponnien min går nå rett på henger, han er ikke redd for dekken og er mye lettere å leie! Jeg syns det er kjempe greit at han kan gå bak meg når jeg leier han, isteden for å måtte holde han igjen eller være redd for at han skal stikke fra meg!
Jeg skulle gjerne ha prøvd rundpaddock, men desverre har jeg ikke tilgang til det!

Men selvom jeg driver med dette prøver jeg på ingen måte å få andre til å begynne med det! Jeg tror man nesten må finne ut av det selv, og være åpen for nye ting :)
Så selvom jeg har sprang/dressur hester vil jeg fortsette å jobbe med de ut fra NH prinsipper! For det fungerer for meg :)

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  23:08:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei=)

Ja, dressur da? Selger ikke de folka utstyr og bøker? tjener de på det?
Det var en dårlig "kommentar".. like dårlig som den til spoff.

Som i ALLE grener og sporter finner en dersverre ikke mange av de seriøse folka... bare så dere vet det! Bruk øynene når dere er på "nye" plasser med nye metoder. Følg nøye med på hva folk gjør og hvordan hestene reagerer!

Hva er egentlig horsemanship? Jeg vil si at det handler i det store og det brede om å få hesten til å forstå hva som er rett og galt og at DU er lederen! For å få dens hele og fulle respekt og tillit må en TRENE på det for å få den til å forstå. (akkurat som dressur og sprang, trav, hva enn det måtte være) Selv om en hest som aldri har trent dressur går i holdning ute på beite, betyr det ikke at den kan dressur. Netopp fordi den må trene. Den har jo kanskje talent, men det KAN det ikke! Slik som med ALL annen trening.

Så, hva skal en med respekt og tillit, da?
Hesten er MYE sterkere enn et menneske! En kamp med en hest er umulig å vinne. NH metodene går ut på å domminere hesten slik som hestene domminerer hverandre. Når de har funnet ut hvem som er lederen i flokken, lyer ALLE lederen.(lederen = den sterkeste i flokken) Det er lederen som stryrer hvor fort en skal gå/springe, når en skal spise, når en fare er på ferde, bestemmer den hva de skal gjøre osv. Den statusen kan et lite svakt menneske få ved den rette læring; OG det er mange forskjellige veier å gå for å komme til det målet, ikke nødvendigvis NH!

En hest stoler ALDRI på et menneske som ikke er sikker på seg selv!
En hest blir ikke lurt av "falske" smil når personen egentlig er redd. Vær ærlig mot deg selv!

Og; en kan ikke tvinge en hest til å gjøre noe. I paddocken velger hesten selv om den vil ha deg til leder eller ikke. Kommer den inn til deg når du vinker den inn til deg i paddocken har den selv valgt det. Det med at den har forstått at å være hos deg er det beste.( Og det er ingentig som heter; tilslutt er hesten "sånn og sånn".. Det er ingen slutt.

OG; Det er bare du som kan lære hesten. Hesten vet ikke hva du vil, og derfor må du lære den det. Noen ganger forstår den ikke hva du mener. Da kan den kanskje gjøre en annen ting du har lært den, bare for å vise at "jeg er flik, alså"!! Da må du ikke bli sint. En hest lærer aldri i "flukt". Forklar den helt til den forstår.

Og; hester trenger repetisjon! Vil du at lederstatusen skal holde, må du jobbe for det. Ikke krev for mye i begynnelsen, men jobb deg oppover etterhvert som hesten er trygg på det du gjør. (akuratt som å ri inn en hest.. En kaster seg ikke bare oppi salen og gir den en galoppskjenkel og forventer galopp...krev ikke ting av en hest som ikke har lært..)

Og; Jeg for min egen sikkerhetsdel hadde pisk med meg de første gangene jeg korrigete hesten min når jeg stod på bakken. Det likte den ikke, og hadde derfor lett for å gå opp på to, komme med tennene eller komme med rumpa. Slike ting er i mitt syn HELT UAKSEPTABELT! Hesten skal finne bedre løsninger en det! Da får den seg et hardt og bestemt RAPP med en gang. Men gjør det akkuratt i det den skal til. 2 sek etter at den har truffet bakken igjen er for sent..

Ta det som en unge, da.. Du har vel sett mange av de "utskjemmte drittungene"? Ja, bare tenk deg en hest i den stillingen, du.. Jeg ville ikke vært den som sa i mot! Før det er på sitt verste (slik som "drittungen") vokser lederstillingen hos hesten gradvis. Bare det at den får ta et steg når du har sagt "STÅ" tar hesten det som et "jeg vant", jeg "fikk lov" (jeg tok) til å ta et skritt. Neste gang tar den kanskje to, og gangen etter det tre? Da har du det i gang. For det er slik den tenker.

Det ble litt i øst og vest.. men men..

Og en ting til; gå ALDRI rett etter "boka" bruk hodet også. Tenk på hvordan hesten din reagerer, tenk på hvordan den lærer best- osv.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  09:07:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Dette er litt utenfor temaet, men jeg må bare si det;
Det der med "STÅ" og ellers andre kommandoer er veldig viktige å få hesten til å forstå og akseptere. Tar den et steg når du har sagt "STÅ", så rygg den tilbake der den stod. Gjør du ikke det så kan hesten missforstå fordi at den vet ikke hva "STÅ" er.
("det var jo greit at jeg tok et steg, så da er det vel rett")?
slik som når den ikke vet kommandoen for trav. Plutselig kan den finne på å trave, for når vet den at den har lov til å trave? Blir rytter sint, kan hesten begynne å stresse. (det hadde jeg også gjort)
Det samme med "STOPP". Jeg har sett mange av de som sier pro og drar i tøylene i tider og utider. Til slutt vet ikke hesten hva du vil, og da er det ingenting som heter "stopp" for hesten.
For hesten er det kjekkest om den vet hva alle kommandoene betyr, da vet den nemlig at den gjør det rette!
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  13:11:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
NH er ikke tull. Har prøvd noen ganger. smart;)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.