hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Monty Roberts
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Monty Roberts
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

helene2

Norway

Skrevet - 11/05/2003 :  12:48:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
hva mener dere om Monty Roberts trening av hester? han rir inn hester som aldri har blit tatt på i løpet av 30 min! han bruker hestenes kroppspråk, equs, til å få kontakt med hesten. og når man hører om oppveksten hans, blir en ganske facinert!

har dere hatt noen erfaringer med denne mannen? har dere prøvd ut teknikkene selv?

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2003 :  14:02:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei helene2! har desverre ikke hørt om han men det virker som han nesten er en slik hestevisker. driver han med horsemanship eller?
mvh godtfred
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 11/05/2003 :  17:32:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
hei godtfred!
ja, han driver på en måte med horsemanship.
han vokste opp i det ville vesten med ville mustangflokker rundt seg. han elsket å bare se hvordan hestene oppførte seg mot verandre i det fri, med hestespråket, og ville finne en metode å ri inn og være sammen med hester. hesten skal se på deg som lederhoppa i flokken, og vere fortrolig med alt du gjør. han rir ved dags dato inn hester på under 30 minutter ved hjelp av dette hestespråket med deg som lederhoppe. kjempespennende!

grunnen til at han ville begynne med dette, var at faren hans var en tøff hestetrener og brukte å ri inn hestene ved metoden "to break the horse". det betyr at en kjemper mot hesten til den gir seg. monty roberts ville finne en alternativ og vennlig måte å ri inn hesten på, ved å samarbeide med hesten (faren gikk i graven uten å akseptere montys arbeid)

spoff! om du leser dette, kan ikke du finne fram til en side og legge den her, som kan fortelle om han og hans liv bedre enn det jeg klarer?

*helene*
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2003 :  17:54:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hey, helene 2, han har jeg også hørt om, han har også hvert med på Horse Tales, på animal planet, han er døds flink!!

Prospecty
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/05/2003 :  12:40:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg Spoff...
Men et forsøk kan jo være denne siden her:
Monty Roberts

lagt til ved redigering:
Jeg er ikke inne i NH verdnen, og vet derfor ikke noe om Monty Roberts, men jeg fant en(fant mange, men denne viste en annen side av saken.. ) side til. Om dette er samme mannen vet jeg ikke. Men her står det iallfall at han ikke har blitt "utnyttet" som barn, og ei heller levd sammen med hester.
Vil bare påpeke at jeg ikke tar standpunkt i saken da jeg ikke har satt meg inn i det i det hele tatt!!!

Guro

Redigert av Guro den 12/05/2003 13:03:49
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  15:00:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
takk guro!
jeg har også funnet sike sider om monty roberts hvor de sier at alt ike er sant om han. men jeg er godtroende og velger å tro på at det er sant

*helene*
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2003 :  01:13:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Bryr meg ikke særlig om Monty Roberts... Synes han er "phoney" og bruker masse "gadgets" som er harde mot hestene.
Han setter seg ikke akkurat opp og rir en hvilken som helst hest på 30 minutter. De er håndplukket av assistentene hans... Dessuten er det vel egentlig forskjell på å sitte på en hest og å "ri den"...

Dette er en mann som påstår de artigste saker... Som f.eks. at han var stuntrytter og "stand in" for Elisabeth Taylor i "National Velvet" i en alder av 8 år (og at det var hans onde fader som tvang ham...). Mens det faktisk var en helt annen mann som var det... -Litt glad i eventyr er han ihvertfall.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2003 :  13:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Helt enig med cowgirlchris !!
Har sett sett en video med Monty Roberts, og for meg er det mye som skurrer... Har hørt flere western,- og NHS trenere si det samme...

~~AC~~ :)
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 16/10/2003 :  16:43:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Er det ikke med Monty som med alle andre NH "guruer" - man plukker ut de metodene man liker og føler seg komfortabel med, resten bryr man seg ikke med?

Synes det blir feil å si at Monty er "phony" og dermed stryke alt hans arbeid over en kam. Poenget med hans "join up" er vel ikke å ri hesten etter 30 minutter, selv om han viser at det kan gjøres, men heller å få hesten til å følge deg som leder - slik en hver NH "guru" demonstrer roundpen arbeid.

Hans person i Europa er Kelly Marks. Hun trener hester etter nøyaktig samme prinsipper (se www.montyroberts.co.uk). Kelly har stor respekt rundt om i Europa, og har gode resultater å vise til. Jeg har selv vært på kurs med en av Kellys "studenter", og er kjempefornøyd med metodene som blir brukt.

Monty er en av dem jeg liker best, da hans metoder er mer humane enn mange andre NH trenere`s. Men som sagt; man velger selv hvordan man vil trene hesten sin. Uansett hvilke historier som svirrer om Monty Roberts, så funker metodene. Er det da vits i å henge seg opp i rykter satt ut enten av ham selv eller andre? MÅ man ha en skrekkelig barndom for å være flink med hester?
Gå til toppen av siden

Ase

Skrevet - 16/10/2003 :  19:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes de foerste 10minuttene av det Montey gjoer er veldig bra, men saa synes jeg han presser for mye. Hva er vitsen med aa ri hesten i gallopp foerste dagen den blir pressentert for salen? Hesten gaar ikke paa en avslappet maate, og det er slik hesten larer og gaa med en rytter paa.

Jeg synes denne metoden passer dersom du er en cowboy og rir inn 250hester i aaret, men for oss som gjerne bare har en hest og har flere aar paa og oppnaa ting synes jeg ikke det er beste maaten og faa resultater paa.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/10/2003 :  00:12:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Gidder ikke "henge" meg så mye opp i den ene og den andres teorier/teknikker.Jeg bruker bare det lille hodet mitt, og tar/bruker det jeg vil fra litt her og der.Ingen hest er lik,så noe må man "improvosere" får og oppnå det man vil.

Det slår heller ALDRI feil at på et eller annet tidspunkt i programmet,( som du helst skal igjenom til disse "guruene",)blir jeg uenig i en eller annen metode de bruker, da jeg synes det blir for "avansert" i forhold til hvordan en hest kommuniserer.De har et meget enkelt språk,men meget konsekvent,så hvorfor over-dramatisere det slik og lage så mye "krimskrams".Men,det er jo blitt "big business" dette også,alt skal det tjenes penger på..(bare å kjøpe ei taugrime til 300 kr,kjøp et båt-tau og knyt den selv til 50 kr,det er den samme tauet....)
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 17/10/2003 :  09:17:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Bare for å legge til det Chess sier:
Ikke bare er hester forskjellige, men vi mennesker er forskjellige også. Jeg er ALT for treig i bevegelsene mine og for sein til å lese hesten til å få til det samme resultat på samme tid som heste trenere som har trent 100-vis av hester og har langt større erfaring enn meg.
Jeg har lagt vekt på å trene min hest som det passer meg. Bruker "mitt lille hode" og tar litt "herfra" og litt "derfra" og putter det sammen med sunn fornuft, konsekvens og min erfaring til noe som gagner meg og min hest.
Det funker for meg og det funker for de fleste jeg kjenner. Det er viktig at DU er trygg på metoden du bruker. Hesten merker det.
- Olrun -
PS. Må bare si at jeg er ingen tilhenger til tvang og harde metoder i innlærings-prosesser, men jeg korrigerer hesten min nå den gjør noe jeg ikke tollererer.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  00:41:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei, Kajsa. Jeg siterer deg litt her...:
Kopi av melding:

Synes det blir feil å si at Monty er "phony" og dermed stryke alt hans arbeid over en kam. Poenget med hans "join up" er vel ikke å ri hesten etter 30 minutter, selv om han viser at det kan gjøres, men heller å få hesten til å følge deg som leder - slik en hver NH "guru" demonstrer roundpen arbeid.

Monty er en av dem jeg liker best, da hans metoder er mer humane enn mange andre NH trenere`s. Men som sagt; man velger selv hvordan man vil trene hesten sin. Uansett hvilke historier som svirrer om Monty Roberts, så funker metodene. Er det da vits i å henge seg opp i rykter satt ut enten av ham selv eller andre? MÅ man ha en skrekkelig barndom for å være flink med hester?

På hvilken bakgrunn har du funnet ut at du liker Monty Roberts' måte å jobbe hester? Har du sett hans redigerte videoer med forhåndsutvalgte, myke hester? Eller tror du at fordi du liker en av Kelly's elever så er Monty bra? Greit å ha tenkt litt over hvorfor man liker èn framgangsmåte framfor en annen.

Jeg har lest boka hans, og måtte ta det i flere etapper fordi (unnskyld meg) sjølskrytet og sutringen hans ble en smule tungt fordøyelig for meg.

Hvorfor kaller jeg ham "phoney"? Jo, fordi han utgir seg for å være talsmann for en myk og naturlig måte å kommunisere med hesten på samtidig som han selger "be-nice-halters" som er noe av de hardeste jeg har sett (virru ikke så skal du!), og hans håndtering av f.eks. den startboks-redde galopphesten var helt på trynet i forhold til myk og naturlig hestehåndtering. Til å skulle forstå hest var han ufattelig treg i tankegangen og tolket hesten ikke i det hele tatt. Han presset hesten med makt gjentatte ganger, noe som bryter fullstendig med det munnen hans forteller at han gjør. Skru av lyden og SE hva han gjør... Vi lar oss altfor raskt forføre av veltalenhet og fine ord, dessverre...

Kelly Marks er (heldigvis) av en annen type, og selv om hun kaller seg hans elev, har hun en helt annen følsomhet og oppfatningsevne.

Jeg skal ikke skjære alt Monty Roberts gjør over èn kam, men jeg stiller store spørsmålstegn på hvor hans sanne fokus ligger; på hesten eller på lommeboka til den som ser på...?

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/10/2003 :  02:02:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Til Cowgirlchris:

Vel, jeg har ikke møtt Monty Roberts "in person" og sett med egne øyne hvordan han jobber. Jeg har dog sett flere av dem som opererer på den norske arenaen - og har fått bakoversveis av enkelte; "denne snille fjordingen som ikke er NH trent men som gjør alt jeg ber den om er en av de FARLIGSTE hestene som finnes. Det er veldig viktig at vi får satt denne på plass!" Hvor på vedkommende jager hesten rundt i line, før personen drar til så hesten stuper nesegrus i bakken; "Sånn! Nå vet denne hesten hvem som er sjefen!" Jeg vet hva jeg mener om denne "treneren", Monty Roberts har jeg positiv instilling til, og synes virker fornuftig. I juni neste år skal jeg på kurs med Monty, så etter det skal jeg utale med med overbevisning hva jeg synes om hans metoder. Foreløbig så har jeg nok bare sett ham i den lille firkantetde boksen som kalles tv

Poenget mitt er at det er SÅ MANGE NH-trenere ute og går, at man må bare plukke hva man selv liker. Ingen kan like alt fra alle. Ja, jeg har gått kurs med en av Kelly`s elever, og har kjempesuperveldiggjerne lyst å gå kurs med Kelly også. Poenget er at Kelly som Montys person i Europa, er forpliktet til å undervise etter hans metoder. Så ja, jeg tror at jeg liker Monty fordi jeg liker en av Kellys elever (hehe, god formuleringsevne). Hellig overbevist blir jeg sjeldent, men jeg kan holde deg oppdatert om hva jeg mener om ett års tid.

Uansett; jeg har aldri tatt, og kommer aldri til å ta, med meg min egen hest på kurs med trenere som jeg ikke har sett trene hester "in real life". Uansett om vedkommendet heter Monty, Ellen eller Per

(litt mye utenfor temaet her nå - bær over med meg)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.