hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rideleir, HJELP!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Rideleir, HJELP!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

-Henriette-

Skrevet - 23/02/2004 :  12:15:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo!!

Jeg skal dra på rideleir i år, men er usikker på hvor jeg vil dra...
Jeg har tenkt litt på Marit's, Stall-K, Skogshorn og Gjøvik Miljøhestesenter...
Nå har jeg fått høre at Marit's er helt grusom, at hestene er supre, men at folka der ikke er hyggelige i det hele tatt. Det ser ut som om det er veldig fint der (ut ifra hjemmesiden), men hvordan er instruktørene der?
Om Skogshorn har jeg hørt at det er et veldig koselig og godt miljø, men at det kanskje er litt dårlige ridebaner, så det blir mest tur... Altså at det er en kjempefin opplevelse, men at men ikke lærer så veldig mye.
Stall-K skal visst være veldig bra, noen som kan si noe mer om den??
Og Gjøvik Miljøhestesenter er visst både koselig og veldig lærerik! Men hvor mye rir man daglig der??

Vær så snill og fortell om dine erfaringer, opplevelser på disse stedene! Hvor skal jeg dra?

Jeg har ridd en stund...!
Tuuuusen takk for alle svar!!!

Hilsen Henriette

Guro
» VIP

Skrevet - 23/02/2004 :  12:25:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
På Gjøvik har de iallfall både utebane, ridehus, fine turmuligheter og så vidt meg bekjent en flink ridelærer. Forøvrig ligger det også rett ved Gjøvik sentrum (som ikke er så innmari stort, men veldig ok), en badeplass og en tennishall (om du måtte ønske avkobling )
Du kan lese mer om dem på http://www.miljohestesenter.no/
(selvom den siden ikke skal sies å være den mest informative..)

Før (dvs for en del år siden) hadde de iallfall svært så ok hestematriell og man lærte mye ,
jeg har bare gått der på ridekurs da, og det er jo noen år siden..så jeg vet dessverre ikke hvor mye de rir.

Forøvrig ligger jo også Hannes rideskole i nærheten av Gjøvik, om enn noe mer avsidesliggende, du kan også høre der om rideleir (hvis plassering har noe å si). Hanne har bra hester og er veldig flink til å lære bort

Til sist må du huske at dette med "ugreie" folk ofte er tosidig, og at det kan komme av så mye at noen syns folk er utrivelige, derfor er det dumt å la dette virke inn altfor mye om man tror hester og lærekurve vil svare til forventningene på et sted. Og nye venner får du jo garantert

Guro
Gå til toppen av siden

kbm
» VIP

Skrevet - 23/02/2004 :  12:27:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!! du burde serriøst ikke dra på rideleir på gjøvik mjiljøhestesenter!!! jeg bor like ved det og har vært på stevner der, og det er dårlig der... jeg selv skal på rideleir til atlungstad ridesenter. var der i fjor, er kjempe kult der!!!! vi får til og med bade med hestene hvis det er bra vær... hvor bor du da? det kommer jo litt ann på det og da...

klem meg.
Gå til toppen av siden

VelvetVamp

» VIP

Skrevet - 14/03/2004 :  19:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå hørt at Gjøvik er bra jeg da. Men alle har forskjellig smak!
Atlungstad sine rideleirer er alltid supre. Har vært der på leirer x antall år, og har ridd på kurs der. Hestene er supre! Ridelæreren er kjempe dyktig. De som eirer sentret er kjempe koslig. Mye varierte aktiviteter der. Og man lærer en hel masse. HVis været er bra pleier det å være en liten badetur med hestene. Og noen småturer rundt i området.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/03/2004 :  19:36:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Anbefaler Stall Monserud, som vel i sin tid var en av norges beste leirer. Når Amund Eide, Nina Braathen og Esben Johannesen holdt til deg. Vet ikke hvordan det er der nå, siden det har vært veldig mye omrokkeringer der.
I allefall så er det veldig gode hester der, flott sted, kjempekoslige mennesker - og man lærer veldig mye. De rir sprang, dressur og terreng. I tillegg var det vel mulighet for å få privattimer der samtidig med leiren. :)

Ellers er jo Lefdals ganske bra, om du vil ha et overpopulert sted. ;)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2004 :  01:03:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nå har jeg fått høre at Marit's er helt grusom, at hestene er supre, men at folka der ikke er hyggelige i det hele tatt. Det ser ut som om det er veldig fint der (ut ifra hjemmesiden), men hvordan er instruktørene der?

Opprinnelig postet av €Henriette€

Det eneste som stemmer her er at hestene er supre, og at det ser veldig fint ut. Det er faktisk veldig fint i virkeligheten også Ellers er min erfaring at de andre utsagnene dine ikke stemmer. De faste instruktørene er Marit og Laila. Marit har tilsvarende trinn 3 utdanning (utdannet i Sverige), og Laila trinn 2 fra Starum. Begge veldig dyktige, og selvfølgelig hyggelige.

Ellers er Hanne på Hannes Rideskole (som Guro nevnte) veldig hyggelig. Aldri vært på Hannes Rideskole selv, og aner ikke om de har rideleir heller. Men Hanne var min ridelærer da jeg var liten og gikk på rideskole (den gang jobbet hun i Oslo), og er vel en av mine favorittridelærere jeg hadde der Så mye skryt til henne.. Veldig positiv dame! Og dyktig med hest.. Jeg tror hun har utdannelse fra Starum. Ikke helt sikker..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  09:38:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Spoff:
Kan du hjelpe meg litt her??

Jeg bor ikke så langt unna Marit's rideskole, men jeg har aldri gått der selv. Jeg har ridd på Østby Ridesenter (15 min unna) og nå trener jeg privat for Tommy Lundby (sprang) og Inger Burum (dressur) på Tune Ridesenter.ø

Tilbake til Marits... Har fått med meg fra tidligere at du er veldig positiv til denne rideskolen. Jeg har som sagt aldri ridd for hverken Marit eller Laila, men jeg har sett et par ryttere som har det... Det jeg reagerer på er at de sitter med hendene langt ute på knærne for å fa hesten til å bøye nakken og gå på tøylen. Men dette blir vel litt galt?? Man skal vel bære hendene sine selv når man rir? Det er selvfølgelig forskjellige teorier om hvordan man lærer en unghest og gå fram til tøylen, men jeg synes det virker rart at nybegynner-ryttere skal lære å ri på denne måten??

Kjempeflott hvis du kan svare litt på dette. Jeg liker ikke å ha dette inntrykket hvis det ikke stemmer!!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  10:39:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tilbake til Marits... Har fått med meg fra tidligere at du er veldig positiv til denne rideskolen. Jeg har som sagt aldri ridd for hverken Marit eller Laila, men jeg har sett et par ryttere som har det... Det jeg reagerer på er at de sitter med hendene langt ute på knærne for å fa hesten til å bøye nakken og gå på tøylen. Men dette blir vel litt galt?? Man skal vel bære hendene sine selv når man rir? Det er selvfølgelig forskjellige teorier om hvordan man lærer en unghest og gå fram til tøylen, men jeg synes det virker rart at nybegynner-ryttere skal lære å ri på denne måten??

Kjempeflott hvis du kan svare litt på dette. Jeg liker ikke å ha dette inntrykket hvis det ikke stemmer!!

Opprinnelig postet av Silje H

Det er desverre mange som misoppfatter dette sterkt. Mulig man kan si at dette er feil, for det er jo ikke direkte riktig. Men ideen er at en ønsker en hest som søker frem, og når ryttern selv ikke er klar for å ri hesten skikkelig i form er dette måten en ønsker å legge hesten slik at den iallfall søker frem og ned, og på den måten går mer balansert enn om den skulle gå med hode i været. Når hest og rytter er klar for det sier både Marit og Laila at en skal samle hendene, og ri mer i det man kan kalle riktig form. Ideen er mer å legge hesten lang, dyp, for så å samle opp og ri frem i det du er klar for det. På denne måten får du en hest mer søker frem, enn å slå seg av (iallfall er det min erfaring med de skolehestene), og alternativet til annen hjelp (f.eks. hjelpetøyler) er verre etter min mening.

Jeg skal også si at jeg var skeptisk til dette i starten, men faktisk fungerer dette veldig bra. Det er litt som Kyra sier i boka si. Du kan ikke kreve alt av en hest på en gang. Altså ri i rett form, i bra tempo osv. Når heller ikke ryttern er klar blir alt bare ennå mer galt. For å få et best mulig resultat ønsker en iallfall en bra start. En hest som søker seg ned og frem er en bra ting. Så får du legge hesten høyere og samle hesten opp bakfra og ri mer frem etterhvert. Når både hest og rytter er klar. Dette er også ideen Laila og Marit har. Og når du er klar for det får du ikke beskjed om å sitte slik med hendene. Absolutt ikke!

Desverre mange som misoppfatter dette, rett og slett fordi de ikke rir lenge nok og kanskje oppfatter ideen.

Nå finnes det andre måter å ri på for og også oppnå bra resultat. Men å kreve tempo osv av en hest som ikke tråkker under seg blir bare vanskelig å sitte på, og umulig å håndtere. Da er det bedre å sakte tempo, få hesten til å søke ned, for så å samle opp og så ri frem. Mye enklere å sitte på..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  10:59:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Takk for oppklaringen!
Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  11:10:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Kom visst avgårde litt fort det forrige innlegget...skulle skrive litt mer...

Joda, Spoff, jeg forstår hva du mener! Er forsåvidt enig i at dette er en helt OK måte å ri hesten sin på. Det jeg er mer skeptisk til er å lære ungene til det?? Jeg mener at det må da være bedre at ungene lærer riktig sits og ridning, før de kommer så langt at de skal få hesten til å gå i riktig form?
Selvfølgelig, dette er et dilemma... skal man lære hesten, eller skal man lære rytteren...? Men jeg tror nok at de fleste nybegynnere har best av å lære å passe på seg selv føst (altså sits, og riktig bruk av hjelpere), for deretter når de er modne nok for det (både nivå i ridning, og mentalt sett m.h.t alder) å lære måter for å få hesten til å jobbe riktigere. For vi er jo alle helt enige om at f.eks på stevner skal man ri med hendene samlet, en håndsbredde over manken på hesten.

Jeg tror at det er mer riktig å lære nybegynnerene dette FØRST. Når de kan ri riktig (altså sitte korekt) er kanskje tiden inne for å innføre metoder og "triks" for å få hesten til å jobbe riktig. Da kan man gradvis gå tilbake til riktig sits igjen når hesten kommer i riktig form og tempo!

Men bare for å si det en aller siste gang, Spoff. Er absolutt ikke uenig i ridemåten, men jeg stiller spørsmål til å lære bort dette på et nybegynnerstadium...

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

~~*Pink lady*~~

» VIP

Skrevet - 05/04/2004 :  11:58:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEG SYNS AT DET ER DRITBRA PÅ STALL- K!!

DE HAR 2 STORE UTEBANER, 20+60 RIDEHUS MED KAFETERIA.
ALLE FÅR HOPPE, OG DE SOM VELGER SPRANG DEN SISTE DAGEN KAN VELGE HØYDE SELV. DESSUTEN SÅ FÅR MAN SE ZALMIAK I HINGSTE STALLEN!! OG JEG SÅ PÅ AT EN HOPPHEST (MED RYTTER SÅ KLART) HOPPET CA. 190!! DESSUTEN SNAKKET JEG MED EN SVENSK DRESSURRYTTER SOM RIR PÅ OL NIVÅ!!!!!
OG JEG, SOM SOV I EN AV TØMMERHYTTENE FIKK BARE DEN UTSIKTEN TIL AVLSHOPPENE!!! (JEG SOV VED VINDUET OGSÅ DA...) JEG FIKK NY BREVVENN DER OGSÅ, NEMLIG VEDENS BESTE BREVVENN MAILLISS TORSBERG!!!!!!
Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2004 :  22:41:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, jeg vil bare si at stall-k ser bra ut, men kvaliteten på ridelærerene og miljøet er ikke stort å skryte av!Det er bare en utebane og den er delt opp i to. den ene biten er alt for liten og det var veldig sølete når det regnet.. ponnien min fikk gjørme til knærne.. Det er så mange ryttere der at du bare rekker og bli kjent med noen få.De har bra utvalg av hester,men hestene som ikke stod på ås beite måtte nesten stå inne hele tiden! Boksene var små og de fikk ikke vann(i stevnestallen).Det regnet inn så flisen ble våt og Det var noen som fikk hoggormer inn i boksen til hesten sin! De som hadde med egen hest fikk ikke hatt hesten sin ute, de måtte mase for å få det! og når de fikk det varte det bare to timer! Og noen av hyttene måtte man bøye seg for og gå inni, Helt teit! noen av hyttene regnet det inn i. Og det var ikke så VELDIG inntresant og høre på naboens meninger om gutter osv.. Veldig teit og høre om mensen osv.. Man fikk nesten ikke fritid der, og man fikk ikke besøke hestene annet enn de timene rett før vi skulle ri eller møkke! Men jeg syns ponnien jeg fikk var kjempe fin! og jeg fikk noen veldig gode venner, hvis du ikke bryr deg om hvordan hesten har det så kan du værsegod og dra til stall-k! hilsen carro...

ps.du bør dra til drøbak!

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

~~*Pink lady*~~

» VIP

Skrevet - 07/04/2004 :  21:30:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI!!

ANTE IKKE AT DET REGNET INN I HYTTENE!
DET VAR NEMLIG SOL HELE UKEN DA JEG VAR DER!
DET MED INSTUKTØRENE: DE LEIDE INSTRUKTØRER, OG DISSE VAR SUPRE! (KANSKJE IKKE INSTRUKTØRENE SOM VAR DER DA DU VAR DER VAR SÅ BRA?)
NÅR DET GJELDER BANEN:JA, DEN ER DELT I TO, MEN VI REI PÅ DET ENE BEITE NÅR VI IKKE REI PPÅ DEN STØRSTE BANEN...

KOZMARTINE
Gå til toppen av siden

trollemor

» VIP

Skrevet - 13/04/2004 :  23:25:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg kjenner ikke så mye til noen av de rideleirene som foreløpig er nevnt. Annet enn at jeg aldri har hørt annet enn dritt om marits rideskole, men har aldri vært der selv så skal ikke uttale meg..

Jeg vil på det sterkeste anbefale Uvdal aktivitetsgård. Det ligger i naturskjønne omgivelser øverst i Numedal.
Det er 2-4 timers daglig ridning. Stor bane og mulighet for bading med hestene. samt overnattingstur til setra med hest.
Alle hestene er trivelig og gode å ri. (har ridd mange av de selv)

Overnatting skjer i 4 mans hytter på tunet og det er max 10 deltagere pr uke noe som gjør at man blir godt kjent og får god oppfølging.
Maten er god og folka er kjempe hyggelige.

Ridning skjer litt etter hva man ønsker. Enten på bane eller på tur i et kjempe flott tur terreng. Kjøring og voltige er også mulig.

Et opphold på Uvdal Aktivitettsgård er virkelig å anbefale og jeg er sikekr på at det bliren opplevelse men husker lenge og vil tilbake til, det var det i allefall for meg..:-)

mvh
Siw
Gå til toppen av siden

trollemor

» VIP

Skrevet - 13/04/2004 :  23:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte linken til Uvdal Aktivitetsgård

http://www.aktivitetsgard.no/

mvh
Siw
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/04/2004 :  10:44:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror det kan være lurt å velge rideleir litt etter hvor man bor (så det faktisk er mulig å komme seg dit...) og litt etter hva man ønsker å få ut av en rideleir.

Selv drar jeg til Marits i år, har aldri vært der før, og er spent på hvor bra det er. Men grunnen til at det ble Marits er litt fordi de kunne tilby "voksen leir" (begynner å dra på åra vet dere ) og fordi jeg har hørt mye bra om hva man kan få ut av å være der ridemessig.
Jeg håper selvsagt at jeg møter masse hyggelige mennesker der, og at det er flinke folk som skal lære meg å ri. _Men_ jeg har for lengst innsett at innimellom lærer man mest av de som ikke er fullt så hyggelige (dvs de som faktisk også forteller deg hva galt du gjør..og ikke bare står og skråler "KJEMPEBRA" hele tiden..)...og jeg er der tross alt for å lære.

Som et siste lite poeng: jeg har vært på samme rideleir tre år på rad, og må si jeg hadde helt forskjellige opplevelser de tre årene:
År 1: hesten jeg red var ikke så bra, men jeg traff hyggelige folk, lærte heller ikke allverden
År 2: Dro tilbake fordi jeg ville ri en bestemt hest (som jeg ikke fikk ri året før), endte opp med verdens beste rideleir, masse hyggelige folk, lærte en hel masse og hadde det kjempegøy.
År 3: Red en kjempeskjønn hest, lærte også en del, men hadde mye mer kræsj med hvilke folk som var der...

Altså: fra år til år og fra øye som ser blir det forskjellig utfall, men det man kan ta med seg fra sånne tråder er jo vanligvis om man har en overvekt av negativ omtale, eller at alle bare kan si positive ting.
Og om den negative/positive omtalen baserer seg utelukkende på "vi fikk ekkel mat", "jeg fikk ri en super hest" etc. (hvilket hold det er i omtalen)

Adresse til Hannes på nett: http://www.hannes-rideskole.com (og noen burde kanskje gi henne et layout tips )

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.