hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - olje i foret???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 olje i foret???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 16/02/2004 :  14:31:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som er noe tynn. Jeg gir han derfor bygg og litt soyaolje i foret. Nå har jeg fått tak i frityroje så mye jeg vil ha, MEN kan jeg gi det til hesten istede for soyaolje?
Har forsøkt å forhøre meg rundt omkring, men det er ingen som har hørt om at hester har fått frityrolje...

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  17:03:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hvis frityroljen er vegetabilsk (plantebasert) og ubrukt er det absolutt mulig at den kan brukes til hest... Har selv brukt forskjellige oljetyper (soya, mais, solsikke mm) med hell.
Kanskje TML vet med sikkerhet?!?!?
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 16/02/2004 :  23:24:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Er rett & slett litt usikker her... Har faktisk aldri vært borti en hest som får frityrolje. Men jeg er jo enig med elx at denne hvertfall må være vegetabilsk og ubrukt! Skal for sikkerhets skyld undersøke dette i morgen med ei i England som har doktorgrad i ernæring på hest. Kommer tilbake til dette så snart jeg vet med sikkerhet! (liker ikke å uttale meg ved hjelp av gjetting...)

Mvh.
Tonje
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/02/2004 :  10:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Du kan bruke vanlig matolje til hest,i stedet for soyaolje i foret,fåes kjøpt i nokså svære dunker.
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  11:37:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du kan bruke vanlig matolje til hest,i stedet for soyaolje i foret,fåes kjøpt i nokså svære dunker.
Opprinnelig postet av chess

Men hva er da "matolje"??? Oliven, mais, soya, solsikke...?????

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  16:04:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Matolje er laget av raps (rapsolje), er ikke 100% sikker men mener å huske at det er et kornslag. Olivenolje, soyaolje, maisolje osv er egne oljer som stort sett blir kalt det de inneholder (altså olivenolje..)
Frityrolje er som oftest vegetabilsk... så sånn sett kan det henne at du kan fore hesten din med det.
Men så vidt jeg husker er det soyaolje vi bruker på skolen, og det heter ikke frityrolje før den er brukt... hmm.. men la oss vente å se hva TML finner ut :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  17:51:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Eh... har hatt noen arbeidstimer på gatekjøkken. Og den frityroljen vi brukte kan neppe kalles olje før den var brukt. Den ble ikke flytende før den ble varmet opp skikkelig.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 17/02/2004 :  19:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen... "Min" ekspert var heller ikke 100% sikker på dette og ville derfor sjekke for sikkerhetsskyld! "Frityrolje" er nå til analyse og jeg venter på tilbakemelding... Oljen analyseres for å vite med 100% sikkerhet om dette egnes til hest. Kommer tilbake når jeg har resultatet!

Pass på når du fôrer med olje at dette tilpasses resten av fôrplanen mht til at hesten får en balansert diett. Olje må stå i forh. til bl.a fiber og vit. E & selen.

Det jeg uansett kan anbefale for en effektiv og sikker vektøkning er SPILLERS BODY BUILDER. Det er et produkt jeg har hatt svært gode resultater med ved flere tilfeller.
Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 18/02/2004 :  11:19:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor kjøper du dette "spillers body builder". Vi bor i Harstad og det er ikke alt som er så lett å få tak i.....
Hesten min kan ikke få havre og derfor må det ikke være havre i noen av prod han får.

Setter STOR pris på at du orker å sjekke dette med frityrolje for meg!!
Hvorfor bør ikke frityroljen være brukt?
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 18/02/2004 :  12:55:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
En olje jeg har hatt god erfaring med er ren selolje/polarolje.Man begynner med 1 dl pr dag den første mnd så går man over til 1/2 dl pr dag som vedlikehold.Den inneholder jo samme energimengde som vanlig olje pluss at den har en positiv efekt på ledd,sener og senefester.
Seloljen er anbefalt til hest,så jeg tror ikke oljen trenger å være vegetabilsk for å brukes på hest.
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 18/02/2004 :  13:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei MartineDagny!
Om du sender meg en e-post med mer info om din hest og fôrplanen, kan jeg vurdere hele fôrplanen. tonjeml@hotmail.com

Body Builder kan evt sendes pr post.

Brukt frityrolje er "søppel", når oljen ikke lenger kan brukes til matlaging egner den seg (selvsagt) heller ikke til hesten... Denne vil også inneholde diverse rester av mat, som heller ikke anbefales til hesten! Gamle pommes frittes rester, kylling etc. Uten å ha vært borti en hest som har fått brukt frityrolje, tør jeg å påstå at dette ville være skadelig...

Mvh.
Tonje
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  14:58:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Oslojente - hvor har du fått tak i sel/polaroljen du skriver om, og hva ligger den på i pris?
Mener å ha lest om dette produktet og at det med stort hell har virket både på to og firbente med leddproblemer...

Tror nok dette er et forholdsvis "unikt" produkt, og generelt sett har helt andre egenskaper enn hva vanlig vegetabilsk olje vi gir hestene har.
Så det vil nok være gunstigere for MartineDagny å holde seg til vegetabilske oljer iom at hun "bare" skal ha en fetende olje til sin undervektige hest...
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  20:26:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
www.fptrading.no fører selolje. jeg vet det også er noe som heter polarolje men husker ikke noe adresse til det.

prisene på selolje fra fptrading koster :3 liter selolje Kr. 645, 5 liter selolje Kr. 950 og 10 liter selolje Kr. 1 700. deres anbefalte dagsdose er 30 ml. man har den med andre ord en god stund..
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  21:41:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
vixi- oljen din var mest sannsynlig animalsk :)

er enig med tml- tenk på all drittet som ligger igjen etter frityr? matrester, fett rester, proteinrster, og ikke minst vannvittig mye støv og smuss som oljen "spiser" opp.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  22:06:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Brukt olje huskes med gru *grøss* og yuk! Man blir kurert for lysten til å spise noe særlig fritert mat fra tvilsomme frityrkokere...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/02/2004 :  08:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Sel/Polarolje er mer egnet for "smøring av ledd",og hud/pels,enn fetende,som soyaolje/matolje.Spørsmålet var om oppbygging av hest uten å bruke soyaolje.....

(Frityrolje vil jeg helst ikke snakke om engang i forbindelse med foring av hest....,det har ikke noe her å gjøre rett og slett...

Redigert av - xxxx den 19/02/2004 08:34:11 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.