hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan er din hests forplan?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvordan er din hests forplan?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Mix1

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  19:21:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Hvordan ser din hests daglige forplan ut? Går det i ren havre, bygg(pellets) og kraftfor, eller er du blandt foret selv, og styrer med ekstra vitaminer og annet fortilskudd, og gir kveldsmat i form av f.eks. grøt? Hvorfor gir du for på den måten du gjør? Hvordan trener du hesten i forhold til hestens forplan? Hvor gammel, og hvilke rase er hesten?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:27:28

Destrier

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  19:46:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Setter sammen foret selv. Forplanen er basert på grovfor av bra kvalitet (H1 høy + luserne), i tillegg får de litt havre (med ekstra fettinhold), samt litt grovt havsalt og en vitam/mineralblanding som er beregnet for Norske/Svenske forhold. Så sant det er mulig, får de gulerøtter til hver foring nå om vinteren da det er lite saftfor ellers.

Forplanen er beregnet ut fra kg/kv, treningsmengde - og for-analysene er lagt til grunn ved beregningen.

Til orientering har jeg studiekompetanse fra NLH på foring av hest, en utdanning som er mer omfattende enn enn for eksempel det som er vanlig pensum i utdanningen av en veterinær, så jeg tror hestene mine får i seg det de trenger.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  19:48:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg egen hest da (så ingen forplan å dele).. Men har litt følelsen at noen staller har veldig trend for å gi grøt og mye fortilskudd. Dette har da særlig vært tilfelle på staller hvor eierne må blande foret sitt selv i bøtte til hvert måltid. Å gi en fornuftig mengde fortilskudd kan forsåvidt være greit. Men når en skal ha ørti ulike varianter, og det er snakk om fortilskudd for brunstige hopper og alt mulig rart som jeg har liten tro på det. Og att på til skal en styre masse med å lage fancy grøt til en hest som på ingen måte trenger grøt, så synes jeg det blir litt merkelig. Og mest bare teit..

Tror hestens fordøyelse har godt av å fordøye maten selv. Er hesten syk, eller må ha medisiner som bør gis i grøt eller har hest med dårlig matlyst kan jeg skjønne at en må ha grøt. Men å gi hesten grøt fordi det er kult er bare å gi seg selv mye jobb. Dessuten synes jeg ofte slik grøt kan stå litt for lenge, og da kan den lett gjære. Hele greia blir egentlig mest teit når det er sånn "grøt-trend".. Hvis en føler for å gi hesten noe "ekstra godt" kan en heller spe på med litt gulerøtter, eller noen eplebiter i ny og ne. Mye mindre jobb er det også. Og ikke så mye styr for en selv. Og kanskje egentlig det beste for en frisk hest?

Heldigvis har jeg ikke opplevd slik "grøt-trend" på de fleste stallene jeg har vært på, men det har hendt.. Og det er ikke bare snakk om en stall da. Særlig de stallene hvor en blander for i bøtte til hvert måltid selv som sagt.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  20:02:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke hentet den nye hesten min enda, men den forrige hesten min fikk:
Morgen: 1 L hel havre + 2 kg høy
Middag: 1 L hel havre + 2 kg høy
Kveld: 1 L hel havre, 1 L kokt bygg, 1 L betfor, 1 L soyamel + 3 kg høy. På kvelden fikk hun også litt vitaminer/salt og gulrøtter.
Dette var en svensk halvblodshoppe på 10 år.

Jeg kommer til å fore den nye hesten min på samme måte, bare med noen forandringer i mengden. Den nye hesten er en dansk varmblodshoppe på 6 år.

Hesten blir ridd hver dag, noe på tur (feltritt) og noe på bane (sprang/dressur/bomarbeid). Jeg gir hesten fri opp til 2 ganger annenhver uke, noe som varierer litt etter forholdene.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  20:50:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Den 6 år gamle Lippizaneren min får:

Morgen: 1 liter bygg, 3 kg høy
Midt: 2 kg høy
Kveld: 1 liter bygg, equilibra og 3-4 kg høy
+ at han får masse gulerøtter!

Han er i normal trening og i godt hold.Han var faktisk tynn når jeg fikk han så han har gått opp i vekt ved å fore på det han får nå + rolig trening. Jeg liker best å fore med mye høy isteden for masse kraftfor. Høy er jo det mest naturlige for hesten. Og jeg syntes mange gir unødig mye kraftfor. Er også enig i det spoff skrev med grøt til hestene.

Redigert av kerry den 29/01/2003 00:03:45
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  23:47:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Morgen: 1 liter oppdrett + lunkent vann + 3 gulerøtter.
Kvelds: 2 liter oppdrett + lunkent vann + 1 mål hvitløk + 5 gulerøtter + 2 dl. maisolje.

Høy ad lib.

Dette er til min varmblodshoppe på 18 måneder.

Redigert av cowgirlchris den 29/01/2003 16:32:51
Gå til toppen av siden

Hilde

Skrevet - 29/01/2003 :  01:47:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har en snart seks år gammel Oldenburger (100%) som for tida er på slanker'n! Han er utrolig lett-fôra, så når vi i jula glemte å ta av litt på fôret, ble han plutselig "feit".

Til vanlig går han tre dager sprang/dressur, og resten turridning.

Han får ei bøtte med kraftfôr morgen, middag og kveld som består av:
1/2 l. havre
1/2 l. Champ. Energi
1 dl. hvetekli (for fordøyelsens skyld - reagerer på høyforandringer)
(Normal fôrplan for vår hest er det dobbelte...)

I tillegg får han 8 kg høy fordelt på de samme måltidene (3 + 2 + 3 kg).

Av og til får han litt tørket brød, frukt eller grønnsaker. Ganske ofte har vi vann i kraftfôret slik at det blir grøt, spesielt etter trening, da det er viktig å få i han mye væske. Han har tilgang til saltstein, så vi gir ikke salt i fôret. Denne sommeren hadde han problemer med hovene pga. tørke, så han fikk Biotin (funket råbra!). Ellers gir vi ikke kosttilskudd, da det skal være nok vitaminer/mineraler i kraftfôret.

Hvis vi er flinke til å justere fôrmengden etter treningsmengde (noe vi glemte i jula...), så fungerer denne fôrplanen bra for vår hest.
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 29/01/2003 :  10:40:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Jeg rir en liten blandingsheste som får:
1 liter müsli morgen og
1 liter müsli med hvitløk til kvelds.

Gir han mye silo og han har også fri tilgang på silo ute hele dagen.

Pluss at han får en god mengde med gulerøtter til hver foring.

Müsli virker som en godt for. Hesten har god pels, er i god kondisjon og har en riktig vekt - litt rund og god.

Blir fortiden bare brukt til lett turridning.

Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  12:23:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Forplanen til mine hester:

Fjorhoppene mine får:
Morgen: 1L champion energi, 1L havre + 4-5 kg høy
Middag: De går ute på beite hele dagen og spiser gress så de får kun litt høy etter behov.
Kveld: 1L champion energi, 1L havre, 1ts hvitløk, 50g vitaminer, 1ts grovsalt, 1ss tran og 5 kg høy.

Shettisvallaken min får:
Morgen: 0.2L champion energi, 0.2L havre og 2kg høy
Middag: Beite
Kveld: 0.2L champion energi, 0.3L havre, 1ts hvitløk, 1ts grovsalt, 1ss tran og 2-3 kg høy.

Hestene trenes ca 5 dager i uken, og er i godt hold og i god form.
Gå til toppen av siden

Chatrine

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  14:16:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tinkeren min på 4 år får dette:

Morgen: 5dl komplett, ca 1ts havsalt, gulerøtter og vitaminer og ca 5kg høy.

Kveld: 3dl komplett, gulerøtter og vitaminer og ca 5 kg høy.

Er sånn delvis fornøyd, men ville gjerne hatt middag til han også. regner med at jeg begynner å fôre det selv. På sommeren spiser han jo gress ute, men er jo litt lite av det nå da...

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  18:50:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
har ikke henta den nye hesten min enda, men den andre belgisk vb på 14 år) fikk dette:
morgen: 2 liter havre/pellets, silo fikk de ute. en sto bunt(vi veier den ikke)

kveld: 2 liter grøt, blanding av 4 fortyper, men husker dessverre ikke navna på alle. var i hvertfall pellets.. en stor bunt med silo her også.

som ekstra mat fikk han en halv liter havre/pellets og 2 skjeer med horsepower.

jeg kommer til å fore den nye på samme måte.

den belgiske brukte jeg til sprang, dressur og tur. starta en del med ham i sprang..

Gå til toppen av siden

Mix1

Norway

Skrevet - 02/02/2003 :  18:15:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Ikke direkte tema i denne debatten. Men for deg med interessere i denne debatten, har kanskje også interesse i debatten: "Gir du fórtilskudd/kosttilskudd til din hest?". Omhandler noe av det samme

--
Mix1, Moderator hestemarked.no
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2003 :  20:13:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
hesten min får 1L komplett, litt hvitløkspulver og 1 ss soyaolje i form av grøt både morra og kveld og har fri tilgang på høy!

Jeg lager foret til grøt fordi ho er kresen og spiser det ikke altid opp hvis det er tørt!

ho er ei 10 år gammel varmblods hoppe og blir feit bare ho ser mat, så ho trenger ikke så mye mere.. Ho blir ridd hver dag, nå på vinteren bare tur og dressur, men på sommer oxo en del sprang....

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 02/02/2003 :  21:30:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
For hesten min får følgene: Morgen: 2l kraftfor
Kveld : 2l kraftfor+1l bygg
Før fikk hun 1l kraftfor+1l bygg om morgenen men hun gikk lei av det:p spiste nesten ikke opp maten sin. Hun går ute å spiser silo hele dagen:) får i tileg høy inne;)

Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 02/02/2003 :  21:52:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
hei!
forplanen til hesten min ser sånn her ut:
morgen: 1 havre + 1 og 1/4 pellets
lunch: 1 havre + 1 og 1/4 pellets
kveld: 2 og 1/2 havre + : 2 dobbeltnever alfalfa
1 dobbelneve betfor
1toppet ss hvitløk
2toppede ss b-vitamin
2toppede ts salt
2 ss sportsvitamin
+litt olje
det er perioder jeg gir vitløk, ca annen hver måned

Redigert av helene2 den 06/03/2003 10:34:34
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 02/02/2003 :  21:58:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
til over:
+selvfølgelig høy til alle tre måltidene (ca 2 kg)

mvh helene

Redigert av helene2 den 06/03/2003 10:33:58
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.