hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ¨ha hæstn på prøve!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Dine erfaringer!
 ¨ha hæstn på prøve!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 11/02/2004 :  17:06:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
d e en lov som sir at man har rætt til minst 3 ukers prøveti ved kjøp av hæst. den prøvetida anbefale æ alle som skal kjøpe hæst å utnytte! du blir ikke kjent med hæstn når du prøve den på hæstn sin "hjæmmeplass", så du vet dærfor ikke kordan sokker går ilag. skal ikke lægge ut om egne ærfaringe på d hær æmne, men æ ska love dokker d blei et problem me den hæstn, da vi ikke visste ka vi jikk til.

HA HÆSTN PÅ PRØVE, Å UTNYTT PRØVETIA! DU VIL DA FÅ EN SJANSE TIL Å OPPDAGE "FEIL" ME HÆSTN SOM HÆSTEEIERN IKKE SA NÅKKA OM!

koz silje

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2004 :  20:51:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet mange setter hesten bort på prøve ved salg, og har en anledning til dette er det absolutt å anbefale. Men at det er en lov om dette har jeg ikke hørt om. Hvor står det?
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/02/2004 :  00:31:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner heller ikke til at dette er en lov...
Forøvrig er dette med prøvetid diskutert et par steder før (tror det er under samme kategori som denne, orker bare ikke lete akkurat nå..)

Ellers er jeg jo enig i at man bør teste det meste med hesten (tur, dressur, hoppe, henger etc)
Men jeg setter da virkelig ikke som noe krav at jeg kan ha hesten på prøve..Skjønner godt eiere som ikke gidder å sette ut hesten på prøve også, da det kan volde skade på hest, og forringe dennes verdi...

Men først og fremst, hvor har du lest at det er noe sånt som er lov...

Guro

Ps. sikkert fordi jeg er trett, men kunne du være så snill å enten holde deg til bokmål eller nynorsk, blir så mye lettere å lese da...
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2004 :  13:45:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har heller aldri hørt om denne loven. Selvsagt er det en fordel for kjøper å ha hesten på prøve først, og mange selgere godtar også dette (hadde selv hesten min på prøve i to mnd), men jeg forstår også de selgerne som ikke vil dette (og heller foreslår kjøper å prøve hesten flere ganger), hva om noe alvorlig skulle skje med hesten under prøvetiden, hvem sitt ansvar blir det?
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/02/2004 :  05:03:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det er ingen Lov som det står noe slikt i, det er fremdeles opptil den enkelte selger å avgjøre.. og gudskjelov for det....

Redigert av - xxxx den 15/02/2004 05:04:54 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/02/2004 :  10:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor i all verden står den loven???
Ingen kan tvinge noen til å sette bort en hest på prøve,vi snakker tross alt om levende vesner her.
En annen ting er at det kan skje mye med en hest på 3 uker,hvem har ansvaret da,eier eller den som har den på prøve?Hesten kan få skader,bli ridd dårlig,ridd ned i pris o.l hvem skal da dekke tapet?
Ville aldri verken hatt hest på prøve,da dette er er stort ansvar,eller satt ut hest på prøve.Man kan jo da fort komme i situasjoner der det er ord mot ord.
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2004 :  13:23:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
ved kjøp og slag av hest havner man under kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.
fra en privat person til en annen havner man under kjøpsloven, men fra hestehandler (næringsvirksomhet) til enkelt person under forbrukerkjøpsloven.

Så vidt jeg kunne se da jeg lette på www.lovdata.no sto det ingen ting om at man har rett til 3-ukersprøvetid på en vare. Men iflg forbruekrkjøpsloven har man rett til å reklamere på et "ting", i dette tilfelle en hest. Altså burde en selger skrive kontrakt på prøvetid, og si at de ukene man får prøve hesten går under reklamasjonestiden. En hest som stikker er en feil ved hesten, og blir denne oppdaget kna man heve kjøpet. Iallefall hvis selger har garantert for ikke slike vaner.

Dette er en vanskelig sak (lover er ikke enkle) og det meste handler om tolking.

Den dagen jeg finner meg en hest jeg vil ha står jeg ovenfor to valg: kontraktskrevet prøvetid eller rett til å tilbakelevere hesten innen så og så langt tid etter kjøpet. Begge deler skal ned i kontrakt .

Skriftlige kontrakter er noe av det viktigste man kan ha ved kjøp, salg og omgang med hest. Det finnes utrolig mange slue folk i hesteverdenen (dessverre) som ikke nøler et sekund med å utnytte svakheter.

Jeg skulle også gjerne likt og sett den loven du snakker om, for jeg klarte ikke å finne den.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/02/2004 :  15:05:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

He,he. Du kan leite til du blir grå Shilamon.. for den finnes som tidligere nevnt IKKE.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  15:59:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Shilamon har faktisk et poeng. Kjøpsloven gjelder uansett hva du kjøper.
Jeg lurer forresten på hvorfor en del hesteselgere er så livredde for å sette hesten sin bort på prøve, si en uke? Det skal mye til for å klare å ødlegge en hest så mye på en uke, at den ikke kan brukes igjen. Og jeg må si at setter du ut hesten til en slik person i første omgang, så har du kanskje et lite problem i forhold til å dømme personer? ;)

Jeg vil i allefall stå på å ha hest på prøve, når den tid kommer.
Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 16/02/2004 :  20:21:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!

sorry for at det tok så lang tid før jeg fikk svart, men faktum er at de vi kjøpte vår tidligere sleipnir av sa til oss at man har rett til(ikke sikkert det samme som en lov, men sorry for det...)minst 3 ukers prøvetid hvis kjøper vil det. hvor det står vet jeg ikke, men det var ihvertfall det de sa. og den prøvetida er utrolig god å ha hvis du skal kjøpe en hest du ikke kjenner fra før, da det skal mye til for å levere tilbake en hest du allerede har kjøpt!

*silje&hero*
Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 16/02/2004 :  20:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
ooops, glemte en ting! kan hende dette er det samme som det shilamon skriver, om kjøpsloven. kontrakter bør så absolutt underskrives ved hestekjøp, prøvetid eller ei! og jeg beklager dette med den loven, men det var som sagt noe vi har blitt fortalt...

koz silje, som igjen beklager...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/02/2004 :  11:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Du betaler IKKE hesten før ETTER at du har hatt den på prøve og evt.har bestemt deg for at du skal ha den.Det er noe av poenget ved å evt.få en hest på prøve...
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  11:46:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Som sagt flere ganger tidligere her, det er IKKE en lov om at hesten skal kunne has på prøve. Bruker man kjøpekontraken utarbeidet av rytterforbundet står det et eget punkt der hvor man kan krysse av for hvis det er gjort egne bestemmelser for prøvetid.

MEN:
Kjøpsloven slår fast 30 dagers returrett, altså rett til å reklamere/klage på varen (i dette tilfelle hesten) du har kjøpt. Men det må jo selvfølgelig være relevante ting å klage på!

Det er jo helt klart en fordel å kunne ha hesten på prøve noen uker før man bestemmer seg, men det er ikke en rett du kan legge krav på ved hestekjøp. Særlig i større staller og stutterier er man ikke interessert i å få hester i retur fordi noen følte at dette ikke var den rette hjertevennen.

Gjør en avtale med selgeren, men du har dessverre ingen krav på prøvetid!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 17/02/2004 :  12:27:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissma.
Man kan faktisk ødelegge ganske mye i løpet av en prøvetid.
man kan påføre hesten skader,eller ri den ned i pris.
Når man reiser for å se på/prøve hest vet man jo hva man er ute etter ridemessig,hvordan man ønsker hesten skal bruke seg o.l. Tempramentet er jo også selvfølgelig en smaksak,og man vet hva slage type man trives med.Helse er selvfølgelig viktig.
Man rir,og merker med en gang hvordan hesten bruker seg,om den er løs,balansert o.l
Man ser jo gjerne også hesten bli ridd,da ser man styrke og svakheter mht bevegegelsesmønster og gang.Oppdager man da noen "feil" ber man gjerne om å se det flere ganger,for å se hvordan den blir ridd og se om det er pga rytterfeil eller om eller hvor svakheten sitter,og om det er muskulært eller kommer av andre ting.
Man går selvfølgelig over hesten både kald og varm for å sjekke den.Hvis man kan det er det også en fordel å stretche den.
Tempramentet til hesten ser man mye til når man rir.Man kan jo også ta hesten ut og se om den reagerer på forskjellige ting.Prøvelaste den o.l
Samt bruke litt tid på boksen for å se hvordan han virker,og om det er en god kjemi.
Mht helse må han jo ha hesten skikkelig sjekket av veterinær,man får røntget den o.l.Man ser da også hvodan hesten reagerer.Man kan jo også kreve blodprøver om man tror man har med en skikkelig kjeltring å gjøre.Så hesten ikke er gitt Quadrisol e.l for å kunne presses mer enn vanlig uten å få smerter.
Man kan være med på f.eks en skoing.
Og komme tilbake og prøveri flere ganger.

Hva er egentlig promlemet med ikke få hest på prøve?Jeg vet ikke om en eneste god hest som eieren ville satt ut på prøve.

Og har men ikke selv tilstrekkelig hestekunnskap,bør man jo f.eks ta med treneren sin,en veterinær som er god på hest e.l

Redigert av - Oslojente den 17/02/2004 13:54:10 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/02/2004 :  13:25:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har innsett at å få hest på prøve er ikke akkurat livsnødvendig, men jeg vil fortsatt ha "returrett" en helt vanntett kontrakt finnes ikke, dessverre, men man kan gjøre sitt for at både kjøper og selger skal kunne gjøre det de finner best for hesten.

Ellers må jeg bare legge til at du Oslojente nok opererer i et litt annet felt enn mange av oss andre. Mange kjøper hest fordi den er snill på tur, ikke fordi den har et fantastisk trav, og da legges kanskje lista i forhold til prøving litt annerledes. Dette er hester som man ikke kan ri kritisk mye ned i verdi i løpet av 1 uke, men man kan nå å sjekke om den stikker på tur i løpet av den uka. Det viktigste er vel at alle blir enig med "sin" selger om hvordan det hele skal løses!!

Guro
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 17/02/2004 :  13:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men i turhest/hobbyhest kategorien er det jo også mye lettere/mer vanlig å ha hesten på prøve.For hvis det bare er ok folk som har den,og den får godt stell,er ikke risikoen for store økonomiske tap tilstede. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.