hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ¨ha hæstn på prøve!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Dine erfaringer!
 ¨ha hæstn på prøve!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  16:45:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
er enig med Guro, virker som om at oslojente ligger på et annet nivå et de fleste. Dette gjelder ikke bare hestenes kvalitet, men også kunnskap. Tror langt fra alle kan sette seg opp på en hest å kjenne hvor løsgjort og gjennomridd den er. Og langt fra alle kan se på en hest hvordan den er i forhold til hva man vil ha.

Jeg er for prøvetid. Silje H har rett om de 30 dagene, men viktig å se at det er to lover som gjelder for 2 forskjellige typer salg. den ene er forbruker og den andre er fra person til person.

Vit hva man vil, få det ned i kontrakt og ta en titt på lovene før du signerer kontrakten. mer helgardering ang. slikt kan man egentlig ikke skaffe seg :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 17/02/2004 :  18:04:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er klar over at ikke alle kan sette seg opp og kjenne om hesten f.eks jobber riktig.Det er derfor jeg mener at det er veldig viktig å ha med seg f.eks en god trener eller en annen person med erfaring fra kjøp og salg/tilridning av hest.Det er utrolig lett å overse et eller annet når man prøverir.Det er også viktig å ha en som ser fra bakken. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  15:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri ha satt noen av mine hester bort på prøve! Og jeg har heller aldri krevd det selv når jeg har kjøpt. At hesten kan forandre seg når den kommer til en ny plass kan skje, men de tilpasser seg som regel ganske raskt!

Når jeg kjøper, prøver jeg hesten både i ridehus og på tur, og jeg snakker med alle i stallen om hva de vet om den. Jeg pleier også prøve hesten minimum 2 ganger. Man kjenner ganske raskt hvordan hesten passer til deg og ditt bruk, men som Oslojente sier, så er det alltid lurt å ha med seg en eller flere personer med erfaring. Hesten går også igjennom flere veterinærkontroller (som rønken og 2 bøyeprøver med ca 1 måned mellomrom). Tilslutt skrives en kontrakt.

Utfra dette, har jeg alltid visst hva jeg har kjøpt, og aldri blitt overrasket på noen måte over hesten, selvom jeg ikke har hatt den på prøve!

Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  18:34:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Oslojente: Jeg snakket ikke om en lang periode, om du leser innlegget mitt.

Jeg vil fortsatt ha retten min til å levere bak noe jeg ikke er fornøyd med, slik er loven, enten jeg kjøper eller har på prøve.
Funker det ikke, funler det ikke, være seg turhest eller konkurransehest. :)
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/02/2004 :  11:33:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle jeg solgt en av hestene mine, hadde jeg ikke sent hesten ut på prøve av flere grunner, de aller fleste av grunnene er allerede nevnt.

Jeg ville tilbyd kjøper å komme å prøve hesten flere ganger, eventulelt bo på stedet noen dager. En uke prøvetid er ikke lang nok tid til å bli kjent med en hest likevell, og en måned er for mye, hesten kan bli skadet på mange måter i løp av denne tiden.
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 27/11/2004 :  12:30:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri satt hesten min på prøve! Kjøpere er som regel velkommen til å prøve hesten så mye de vil på oppstallingsstedet! Enten så vil de ha en hest, eller så vil de ikke. Hvis man ikke er sikker på at man vil ha hesten, skal man ikke si ja til å få den heller. Lag en god kontrakt, der alle data til hesten står, få med handelsfeil(ikke trafikksikker, biter ol.), og hvis hesten likevel har handelsfeil som ikke er opplyst om, så skal man jo ha pengene tilbake! Og hvis man ikke riktig synes man kan stole på selgeren, finn en annen hest! Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  23:50:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har hatt hest satt vekk på prøve to ganger og har ikkje hatt noko problem med det. Skrev kontrakt sjølvsagt. Begge gangene fekk eg også solgt hesten til dei som hadde den på prøve.
Gå til toppen av siden

La Tamm

» VIP

Skrevet - 19/12/2004 :  19:11:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei.. ja hvor har du hørt om denne loven? aldri hørt om den selv. det er selger og kjøper som avtaler om evt prøvetid..
men anbefaler sterkt å få en liten prøvetid om det er mulig
mvh malin
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2005 :  21:20:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
jeg ville vært forsiktig med å sette hesten min ut på prøve, ja.. men på den annen side ville jeg ikek kjøpt hest uten å ha den på prøve heller, om jeg ikek hadde mulighet komme ri den flere ganger og teste den ut i mange situasjoner.. gamle hesten min ble solgt før jeg fikk han, jeg hadde ridd han opp igjennom hele sommeren, han kom tilbake halt, tynn og sint. dette var en hest som tidligere hadde vært svært vanskelig pga hva han hadde vært igjennom. etter at jeg og ei til brukte 2 år på å få han i knallform både psykisk og fysisk kommer de å ødelegger han på 3 uker... nå endte det opp med at jeg fikk hesten, da eier visste vi passet sammen, så noe godt kom det jo ut av det da..

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/08/2005 :  00:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke sendt hesten min på prøve på andre siden av landet, men i distriktet slik at jeg kunne besøkt den hadde ikke vært problem. Da hadde jeg jo kunnet både sett og hørt om noe var galt. Om jeg selv skulle kjøpt hest hadde det kommet ann på både hest og pris om jeg skulle hatt den på prøve. Hesten jeg har nå kjøpte jeg med -ingen returrett- i kontrakten. Visste den var litt "gal" , men nå etter en mnd er jeg superglad jeg kjøpte den, for den har forandret seg og blitt en helt annen hest.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  20:02:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte hesten min fra et stutteri, og fikk med i avtalen at jeg kan levere han tilbake og få en ny hest om jeg ikke er fornøyd. Jeg ville ha det sånn fordi hesten nettopp var innridd når jeg fikk han og jeg var skadet og kunne ikke ri han noe særlig før etter en stund..
Jeg er glad jeg hadde den muligheten (har den forsåvidt ennå, men kommer ikke til å benytte meg av det :))...
Det er mange ting som skal stemme når man kjøper hest, og selv om det er en turhest/hobbyhest det er snakk om er det like viktig å trives sammen med hesten sin!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  21:53:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke hørt om en lov som tilsier dette, men har man muligheten til å ha hesten på prøve, er dette helt klart det beste. Jeg hadde vært skeptisk til å sette vekk hesten min en mnd. før jeg skulle ha solgt den, med mindre jeg var helt sikker på at den kom til å få det godt. Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  13:29:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
hallooooo????
dette er et forum ikke en krangle og "diskuter veldig mye om noe som ikke er nødvendig"plass--

sjønner???har ikke sett den love jeg heller men jeg skal ikke klandre noen for d..
kansje hun har hørt d av en venninne eller noen som ikke vet hva de snakker om???

bare så dere vet d,,,svar ikke krangl..

klem=)

Elsker deg, Felex ! (L) <33 Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 04/09/2005 :  15:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som alle reagerer på så er det ingen lov som sier at man som hesteeier er pålagt til å sette ut hesten på prøve i tre uker til eventuelt interesserte kjøpere.

Vi har kjøpsloven, og jeg så det var en som nevnte at man har en returrett på 30 dager uansett hva man kjøper.
De som er kjent med NRYF's standarkontrakt for kjøp og salg av hest, og har solgt/kjøpt hester, vil være kjent med det at i denne kontrakten er det forskjellige "alternativer" og man kan da krysse av om "hesten kan returneres om det og det viser seg innen 30 dager etter kjøp".
De fleste selgere krysser av her.
Det punktet innebærer at hvis hesten har en skade som stammer fra tidligere og selger ikke har oppgitt dette eller hesten ikke kan brukes som planlagt kan man, om man vil, bytte hesten og få igjen pengene.
De fleste både selgere og kjøpere er såpass fornuftige så de tar en ordentlig veterinærsjekk på hesten og evn. røngten osv.
Om hesten da viser seg å ha en skade 21 dager etter kjøp, kan eier da legge fram røntgen bilder/veterinær attest som da fast slår om dette er noe som har skjedd nå eller før.
Det er også et punkt i NRYFs kontrakt om at hvis det skulle oppstå tvister ut i fra kontrakten kan man ta saken til høyere domstoler.(flere alternativer) Det er også smart å krysse av.

Selv kjøpte jeg hest som hadde fått en beinskade hos forrige eier men som ikke slo ut før etter noen dager jeg hadde hatt den, og det ble fort mye fram og tilbake om hesten skulle sendes tilbake eller ikke. Etter uttallige undersøkelser fant vi ut at skaden ville leges, og tidligere eier gikk til slutt med på å da betale alle kostnader rundt denne skaden. En værre tvist kunne lett ha skjedd her.
Ei venninde sitter med helt ubrukelig hest, forrige eier hadde ikke oppgitt info om forskjellige skader og operasjoner, og det har vært advokat på saken som fikk tilgang på veterinærpapirer som da beviste at den var skadet og operert hos forrige eier.
De krysset IKKE av på dette feltet i kontrakten om at ved tvist skal det bringes til høyere domstoler, og skadene ble først merket 3 månder etter kjøp så "bytteretten på 30 dager hjalp ikke.
Hun sitter nå med helt ubrukelig hest til veldig mange penger, og forrige eier er lite samarbeidsvillig.

En annen satt bort forrige hesten sin på prøve i 2 uker, og skreiv da GRUNDIG kontrakt om at HVIS det skulle skje noe med hesten som nedsatte dens verdi eller bruksområde eller om den skulle få skader eller sykdommer ville dette gå på de som hadde den på prøve.
Når det nesten hadde gått to uker fikk hu telefon om at hesten stod med skade i rygg og bein. Den hadde blitt ridd og behandlet helt galt og bare det hadde så å si ødelagt hesten. Den hadde blitt brukt når den hadde blitt sparka og da blitt halt, og gjort skaden værre.
Hun syns det så så fint ut der, og sa de virket så ordentlige.
Man kan ikke la synet bedra. Heldigvis betalte de skadene de hadde påført hesten og stod i annsvar for det at hesten var blitt dårlig ridd og behandlet og da nedsatt i verdi (den ble helt ødelagt) og hun fikk da dette beløpet som vi hadde avtalt i kontrakten samt hesten tilbake.

Kontrakt er det aller viktigste når det gjelder kjøp og salg og også det er sette bort hesten på prøve.
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  23:26:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde hesten min på " for" et år før jg kjøpte ham
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.