hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avlsdyr - hvilke faktorer skal man vektlegge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Avlsdyr - hvilke faktorer skal man vektlegge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2004 :  18:56:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har du avlet/ skal du avle i nær fremtid - i såfall, hvilke egenskaper har du lagt vekt på ved valg av avlsdyr, og hvorfor. Og for de som har avlet, hvordan ble resultatet?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2004 :  20:28:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg skal bedekke hoppa mi til våren, og ved valg av hingst har godt lynne vært høyeste prioritet, deretter kommer selvsagt eksteriør og karriere (kaldblodstraver). Hoppa mi har svært godt lynne og et "godt hode", men er litt stresset av seg, det er derfor viktig å finne en hingst som er rolig og avslappet av natur, for å kanskje unngå å overføre denne nervøsiteten til føllet. Så får vi vente å se hvordan resultatet blir:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/02/2004 :  11:46:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Sjekke gemytt/resultater,(også på tidligere avkom,)undersøke om fedrene/avkommene har vært i trening regelmessig,har de vært uvirksomme over hyppige perioder setter jeg et ?eksteriør,bevegelser.
Har ingen dårlige erfaringer pr.dags dato

Redigert av - xxxx den 11/02/2004 11:49:10 Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 12/02/2004 :  17:39:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
ser først og fremst på lynne og bein d er d viktigste, deretter så ser eg på dei tinga som skal "rettes" på d så er "feil" på hoppa. det har bare godt veldig bra te nå så forlåbi har eg valgt rett hingst til rett hoppe. forresten så har eg ei flott fjordin åringshoppe til salgt. se bilder og info på vipen min. vet dette er utenom temaet:) Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2004 :  13:23:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Skal - forhåpentligvis - sette føll på hoppen min iløpet av de neste 2 årene eller så. Dette blir et føll for "eget bruk", ikke for salg eller konkurranse på høyt nivå, men jeg vil allikevel velge en kåret hingst av passende type og rase slik at føllet også kan registreres i stambok.

Bedekking var i bakodet da vi så hesten, og det var avgjørende at hun har god avstamning, bra temperament og er en velbygget og fin type. Det vi har funnet av feil så langt er stort sett "menneskeskapt", og hun er en fin brukshest med (foreløbig) uutnyttet potensiale som sprang og dressurhest. Håper å stille henne og er spent på hva dommerne sier

Når det gjelder hingsten så ser jeg etter en hest av varmblods ridetype, med gode resultater som brukshest (sprang/dressur/felt), gode bevegelser, et godt hode og en fysikk og eksteriør som ikke er altfor ulikt hoppens. Stor og velbygget uten å være grov. Og selvsagt skal den og andre avkom være sunne og friske...

Siden jeg har en pinto hoppe og gjerne vi ha et pinto føll står en homozygot tobiano høyest på listen - og dem er det ikke mange av...

Men det blir et spennende prosjekt, uansett hvilken hingst og hva slags avkom (så lenge det er friskt!) vi får!
Kommer nok til å be om råd og vink her på Mixen og ellers når det nærmer seg...

Gå til toppen av siden

cecilieh

Skrevet - 14/02/2004 :  22:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal mest sannsynling bedekke hoppa mi (fullblod) i løpet av våren.
Jeg har lett lenge og vel etter en passende hingst, og står foreløpig på Laurin.
Kriteriene jeg har lagt til grunn er disse:
Jeg avler først og fremst til eget bruk, og jeg vil ha ridehest. Dermed har jeg sett etter hingster av varmblod/halvblod ridehesttyper.
En annen ting, er at jeg vil ha ett salgbart avkom (dersom jeg finner ut at jeg ikke kan/vil ha det selv likevel), derfor bør faren ha prestert eller gitt avkom som egner seg både innen sprang og dressur - altså at han gir alsidige avkom.
En annen ting, som jeg har tatt i betraktning i den senere tid, er at hoppa mi er bare tre år, hun har dermed ikke hatt føll før og det er veldig usikkert hvilke avkom hun vil gi. Derfor er det bedre å satse på en eldre hingst der man 'vet' hvilke avkom han kan gi. Senere, når jeg vet om hoppa mi gir gode avkom, kan jeg vurdere å bruke bedre/dyrere hingster fra utlandet.
Hingsten jeg nå vurderer står på hingstestasjon en halv times kjøring unna meg, og det er dermed mye å spare der. Dersom jeg skal importere semin fra f.eks danmark er det en risiko for at det blir veldig dyrt med transport og moms etc dersom hoppa ikke tar seg med en gang. Med stasjonshingst får vi 'utallige' forsøk for samme prisen.

Jeg tror det var det hele...

Cecilie

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/02/2004 :  17:59:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hallo!

For min del er det viktig at hingsten jeg bedekker min hoppe med har godt lynne og gode, holdbare bein. Er hoppen stresset o.l er det for meg viktig at hingsten er rolig og avstresset. Gode avlsdyr bør ha godt lynne og holdbare bein. Og de bør ikke ha for mange eksteriørfeil som lett kan overføres til avkommet. Ikke alle hingster gir like godt resultat med alle hopper og omvendt - det er bare å prøve og feile,!

www.hestene.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.