hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av varmblods ridehest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av varmblods ridehest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Christine71

Skrevet - 10/02/2004 :  11:33:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer litt på hvor mye en varmblods ridehest egentlig trenger av for og tilskudd.
Har tittet litt rundt på boksdørene på stallen for å se hvor mye de andre får,men ble ennå mer forvirret.Også med hensyn til hva de trenger av tilskudd.Her er forplanen til 2 varmblodshester på stallen,og de er jo helt forskjellig.

Hest 1:

FROKOST:
3 kg høy
1 l. oppdrett
1 l. bygg
2 l. havre
1 dl polarolje
2 ss hvitløk

LUNSJ:
3 kg høy
1 l. havre
1 l.bygg
1 l.oppdrett
20 gr hoofpower
50 ml muscle solution

MIDDAG:
3 kg høy
2 l. oppdrett
2 l. havre
20 gr VM formula
10 gr VM E

Den andre hesten får:

FROKOST:
3 kg høy
1 l. oppdrett
1/2 l. havre

LUNSJ:
3 kg høy
1 l oppdrett
1/2 l. bygg
1/2 l.betfor

MIDDAG:
4 kg høy
1 l. oppdrett
1 l. havre
1 ss hvitløk
1 ss biotin

Dette er begge varmblodshester på 1.65-1.70 som blir brukt hver dag.

Hvordan bør min forplan være? DV 1.67 mh,blir ridd 5-6 ganger pr uke,litt tur og litt bane.Hva trenger en hest av tilskudd?
Blir veldig glad for tips.

Redigert av - Christine71 den 10/02/2004 11:43:29

Astrid H

Norway

Skrevet - 10/02/2004 :  18:26:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg er absolutt ingen fôrekspert, men ble litt "nysgjerrig" på dette innlegget. Det var mye her som jeg knapt nok vet hva er! Jaja...

Det er veldig individuelt fra hest til hest hva de trenger av fôr og tilskudd. Når man setter opp en fôrplan må man ta hensyn til type hest, alder, kjønn og alle individuelle forskjeller. Man må tenke over hva hesten skal brukes til (type trening, konkurranse, utegang...), tilgjengelige fôrmidler, antall fôringer og tidspunkt, kvaliteten på kvart enkelt fôrslag, vanntilførselen og kvaliteten, trivsel og ro og oppbevaringen. Fôrskifte må planlegges godt, det tar ca en måned å omsette fôrtype på en hest på 500 kilo...!

Min mening er at viss man har en god nok fôrplan, skal man ikke trenge å gi hesten all salgs rare og fancy tilskudd av ditt og datt. Men i noen tilfeller trengs det selvsagt... Dette var vel ikke noe svar til deg, men akkurat det med hvordan sette opp en fôrplan er litt spennende. Mye å ta hensyn til!
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 10/02/2004 :  21:48:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mer man må ta høyde for når man setter opp en fôrplan enn hestens høyde og "rase". For å få hjelp til å sette opp en fôrplan til din hest må du gi en bedre beskrivelse av den og fôret du har tilgang på å bruke. Kvalitet på høyet? (er det analysert?)

Hvordan ser hesten din ut? Pels? Hold? Muskulatur? Hvordan fungerer hesten i trening? Heit? Tung og treg? etc? Hvordan er hesten som "type"? (edel, grov etc selv om du sier at alle tre er Dansk Vbl. er det store variasjoner på typer)

Ser avføringen "fin" ut? Har hesten noen medisinsk historie man bør ta hensyn til med tanke på fôring? magesår, nyreslag, forfangenhet el. Har den problemer med høver, luftveier el. som gjør at den trenger spesielle tilskudd?

Hvordan fungerer hesten din på det du fôrer med i dag? og hva får den?

Bruk et målbånd og mål hestens omkrets ved gjorden i cm, så kan jeg hjelpe deg med å regne ut hestens vekt.

Jo mer opplysninger du har om hesten, jo mer nøyaktig blir fôrplanen!

Det er viktig at man lager en fôrplan som passer for den enkelte hest og ikke fôrer utifra "naboens" fôrplan.

Tror dette var alt...

Mvh.
Tonje
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2004 :  13:28:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Enig med Tonje, ikke se på hva "andre" hester får men finn ut hva din hest har behov for både av mengde og type.
Avhengig av hvor mye hesten veier og om den er i passe form eller for tykk/tynn, sprek/lat kan du tilpasse fóringen (og justere etterhvert) og forhåpentligvis få en blid, sunn, sprek og flott ridehest!
Hvis hesten er sunn, frisk og i godt hold, og får høy av god kvalitet og kraftfór spesialtilpasset for hest er det lite sansynlig at du trenger så voldsomt mange tilskudd...
Det er ihvertfall viktig at du sjekker om hesten trenger disse, og isåfall hvor mye, før du begynner å gi bare fordi de andre mener at det er sunt.

Lykke til og bon appetit til din firbente venn!
:)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 11/02/2004 :  22:03:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei! Noen gode tips..

Forhør deg litt hos fôrforhandlere.. De kan svaret på det meste!

En hest skulle egentlig ha fått lov til å spise så mye høy de orket om dagen.. Den legger ikke på seg av det! Høy er jo det mest naturlige av fôret vi gir, og burde derfor dominere.. Annet enn det burde du tenke litt på hva du bruker hesten din til?

Champion Energi er for løpshester, galopphester, dressurhester, spranghester o.l hester som gård i hard trening. Dette fôret gir det lille ekstra. Jeg ga dette til hesten min en liten stund, men han ble ¨gal¨, fordi dette var ikke fôret som var beregnet til hans bruk.

Champion komplett er for ¨normale¨ bruks hester.. Tur/bane hest! Dette fôret bruker jeg, og jeg er veldig fornøyd!

Champion Gull går ut på det samme som Energi.. Dette kan også være appetittvekker til matleie hester. Som oftest rideskolehester..

Champion Oppdrett gis t.o.m hestens 3 vinter.. Dvs til den er 3 år gammel.. Oppdrett reguleres etter unghestens hold..

Salt bør gis om hesten ikke har tilgang til saltstein.. Havsalt (kjpt på mat butikk) er ypperlig!

Multitilskudd gis til en hest dersom den får mindre enn anbefalt mengde kraftfôr..

Det er nok masse mer du bør tenke på.. Men her har du noen veivisere!

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 11/02/2004 :  22:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg også Elx! Det blir brukt mye unødvendig tilskudd!

Kristukei... Enig i at hester bør ha mer eller mindre fri tilgang på høy, av årsaker de fleste kjenner til... Men at de ikke legger på seg av høy? -det kan de da!
Videre forklarer du "enkelt" om 4 fôrslag, tenk om det var så greit å velge fôr! (da hadde vel hele denne delen av forumet vært overflødig..) Det finnes mye mer enn 4 forskjellige grupper hester, og heldigvis finnes det mer enn 4 forskjellige typer fôr!

Dette er ikke ment som kritikk, jeg mener bare at fôring av hest er en kunst og en vitenskap man ikke kan forenkle til de grader.... ;-)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 13/02/2004 :  19:38:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Takk for pekepinn! Det trengs ;)

Det jeg mente er at om hesten får fri tilgang til høy, så legger den jo normalt på seg, men jeg gikk ut ifra at hestene ble jevnlig og godt trent.. Slik at høyet ble energi! Skjønner? Hesten min legger på seg av for mye høy, han får sånn typisk ¨høymage¨, men om jeg trener han jevnlig (dvs 5-6 dager i uka) så holder han seg fin i formen!

Selvfølgelig, det finnes sikkert 1000 andre type hester og fôr, men jeg tok utgangspunkt i de mest vanlige.. Jeg kunne sikkert ha sittet i timesvis og skrive om alt det andre, men jeg lot vær. jeg skriver også nederst at; ¨ det finnes sikkert 1000 andre, men dette er bare en veiviser ..¨ eller noe i den duren!

uansett, takk for reaksjon =)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/02/2004 :  01:06:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Den første forplanen som er lagt frem,er helt "faaar out" for meg
11 liter kraftfor....??? 6 forskjellige tilskudd....!!!!!!!
Jeg kan ikke fatte og forstå at en hest trenger så store mengder kraftfor på et snaut døgnDa må jo kraftforet være veldig dårlig,og ikke "virke" som det skal...?

Den andre forplanen er hakket bedre og mer fornuftig syns jeg,enda MERE høy og MINDRE kraftfor.

Det må jo være unghester dette,da de begge får Oppdrett.....?,og derfor blir eks.nr.1,enda verre med tanke på så mye kraftfor til en ung hest..det resulterer ofte i vekstforstyrrelser.

Men som andre har sagt her,ikke se på andres forplaner.Du må finne ut hva slags for din hest fungerer på selv,INGEN hest er lik.

Her er bare et lite forslag:

Prøv å gi ca.4-5 liter med kraftfor tilsammen ,fordelt på 2- 3 måltider.Du kan feks. blande 50/50 energifor og "vanlig"vedlikeholdsfor,da får du ikke for sprek/tynn hest.(men dette må du selvsagt prøve deg frem på)
Gi sån ca. 9-12 kg.høy.Høy er, og har alltid vært basisforet til hesten.

Om hesten ikke har hov,pels,luftveis,ledd eller andre problemer,trenger den ikke "ørten" tilskudd av ymse slag.En vanlig vitamin/mineralblandin holder lenge.Man skal EGENTLIG ikke behøve å gi det ekstra heller,om hesten får i seg den totale mengden av for den trenger i forhold til vekt/trening.(Det må du da regne på)

Den første hesten får hele 6 FORSKJELLIGE tilskudd fordelt på 3 måltider, det må jaggu ha stått dårlig til med den hesten før...

Man slutter aldri å undre seg over hestefolk.....
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 14/02/2004 :  12:17:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chess

Helt enig med deg at den første forplanen høres helt sprø ut.
Men det rare er at hesten ser veldig flott ut,så jeg undersøkte litt.

Det er en 12-13 årig GP dressurhingst,som har gjort det bra i Danmark og nettopp kommet til Norge.(Du kan se bilde av den Ridehesten for februar)
Den får oppdrett pga at energi innholdet er høyere,så man sikrer at hesten får i seg nok.
Får den mer høy,blir den fortere mett og spiser mindre kraftfor,og begynner å gå ned i vekt.
I Danmark gikk den visst på 16 liter kraftfor og kun halm??
Polarolje var for å styrke sener,senefester og ledd,det bidrar også til å holde hesten smidig.
Hvitløk for imunforsvar
Hoofpower er nesten det samme som biotin og gir sterke høver samt blank fin pels.
Muscle solution er et stoff som hjelper kroppen med melkesyre og stølhet etter hard trening.
VM formula er vitamin og mineral tilskudd
VW Electrlyt er for å sikre at hesten får i seg nok vann i løpet av døgnet.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/02/2004 :  01:12:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

SELVFØLGELIG ser sikkert denne hesten fin ut,skulle bare mangle med alt det foret + alle tilskudd den får...

He,he...jeg kjøper ikke den med alt dette tileggsforet den bare MÅ ha...
Heller ikke argumentet at høyet mettet så mye at den ikke orket nok av kraftforet....Det er jo avhengig av MENGDEN man fordeler det utover alle foringene.Hesten har en svært liten mage i forhold til sin størrelse.

Jeg skjønner godt at denne hesten ikke får i seg alt det kraftforet + en "normal" høyrasjon..
Istedet for å "skylde på høyet" som denne hesteeieren gjør, burde hun heller se på MENGDENE hun gir i forhold til størrelsen på hestens mage og fordøyelsessystem

Man skal fore LITE,men ofte-det vet alle.
Og Halm er tungtfordøyelig pga.alle trestoffene,så det ville jeg ihvertfall ikke gitt til en så aktiv hest som helst ikke skal bli for "tung" å ri.Det finnes heller ikke noe særlig protein i det,så et godt høy, er det beste du kan gi da i tilegg til kraftfor.

Lite trolig at denne hesten klarer å ta opp alt det den får ,det blir som å "fyre for kråka",men det er jo hennes hest og lommebok.

Jeg synes denne forplanen er selve "høvding-eksempelet",på hva folk er i stand til å gi hesten sin så fort et nytt fristende reklameprodukt kommer, og for å sikre seg at hesten får i seg nok av ditt og datt,..sån just in case.. Det de fleste ikke forstår,er at hesten klarer ikke ta opp halvparten av alt dette,så det går egentlig rett på møkkadynga..

Kunnskap om riktig foring burde være like viktig som å bli en god rytter.

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 15/02/2004 :  12:51:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Chess! Folk fôrer altfor mye tilskudd for unødvendige ting! Disse tilskuddsproduktene er heller ikke ment til å passe sammen og man får derfor hestens system i ubalanse. Om hesten "ser" relativt fin ut på utsiden, trenger den faktisk ikke føle seg så bra innvendig....

Problemet med denne typen fôring er at det faktisk ikke går rett på møkkadynga, de ulike næringsstoffene skal arbeide i balanse med hverandre og er "avhengige" av hverandre for å virke korrekt. Når fôringen ikke er korrekt balansert, kan dette skape mer problemer enn hva det gjør godt!!!

Om man ikke trenger å ha så stor kunnskap om fôring for å bli en god rytter, må man hvertfall være ydmyk nok til å kunne be om hjelp...
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 15/02/2004 :  12:52:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Chess! Folk fôrer altfor mye tilskudd for unødvendige ting! Disse tilskuddsproduktene er heller ikke ment til å passe sammen og man får derfor hestens system i ubalanse. Om hesten "ser" relativt fin ut på utsiden, trenger den faktisk ikke føle seg så bra innvendig....

Problemet med denne typen fôring er at det faktisk ikke går rett på møkkadynga, de ulike næringsstoffene skal arbeide i balanse med hverandre og er "avhengige" av hverandre for å virke korrekt. Når fôringen ikke er korrekt balansert, kan dette skape mer problemer enn hva det gjør godt!!!

Om man ikke trenger å ha så stor kunnskap om fôring for å bli en god rytter, må man hvertfall være ydmyk nok til å kunne be om hjelp...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/02/2004 :  14:38:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen!

Så sant,så sant Tonje- det med at det også skal være en riktig balanse i forhold til det man gir.Calsium og fosfor ikke minst...

Og det at mye havner på møkkadynga,er faktisk også sant i mange tilfeller.Det kan man se på avføringen til hesten.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/02/2004 :  18:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med formengde kan man ganske enkelt regne ut. Hesten trenger en viss mengde for vedlikehold, og så trenger den mer ut ifra hvor mye den arbeider, dette er selvfølgelig avhengig av hestens vekt. I tillegg varierer behovet noe fra hest til hest.

Deretter skal det være et riktig forhold mellom grovfor og kraftfor. Utgangspunktet for å gi kraftfor er som det blir sagt her, at hesten skal få tid nok til å få i seg nok energi, siden det tar tid å gumle høy. Hvis man gir fri tilgang på høy, man må i så fall avpasse kraftformengden til høymengden.

Tillskudd gir man så avhengig av hvilke vitaminer og mineraler foret inneholder. På kraftforsekker står det som regel hva foret inneholder. Når det gjelder grovfor, må man egentlig ta en forprøve (som blir undersøkt i et laboratorium) for å vite hva foret inneholder. Høy varierer veldig fra leverandør til leverandør, og fra årstid til årstid, og det kan sikkert også variere med tilfeldigheter i produksjonen.

Hvordan man regner ut dette, dvs. hva som trengs til vedlikehold, hvor mye man trenger til arbeid osv, er beskrevet i bøker som dekker foring, og jeg vil anta at en veterinær med hest som spesialfelt også kan hjelpe deg med dette.

Når det gjelder denne GP-hingsten, så er det rimelig å anta at den har hatt et ganske stort energibehov, så det er ikke umulig at den trengte ganske så mye mer energi enn den jevne hobbyhest på L/M nivå.

Redigert av - eligj den 15/02/2004 18:41:19 Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 16/02/2004 :  01:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen...
Enig med deg, Chess, i at en god del går på møkkadynga, men det som skaper mest problemer er faktisk det hesten IKKE klarer å kvitte seg med! Hvis man gir et tilskudd for høver, et for muskulatur, noe for ledd osv er det faktisk en stor sannsynlighet for at dette ikke virker der det skal men skaper problemer i hele hestekroppen! Det kan faktisk være fare for forgiftninger! Hvis man skal gi hesten et spesielt tilskudd, må man likevel ta HELE hesten med i betraktningen -ikke bare feks høvene. Et ubalansert kosthold kan feks gjøre at høvene tvertimot blir dårligere!! Når man setter opp fôrplanen, må man derfor ta innholdet i det spesifikke tilskuddet man ønsker å gi for feks høver med i betraktningen. Calsium:fosfor er vel det mest kjente forholdet man må være obs på, men det er mange flere! Vær derfor forsiktig med å gi for mye tilskudd uten å være sikker på at dette passer sammen med det du ellers fôrer med og at hesten din faktisk TRENGER det... (og dette fra meg som også selger fôrtilskudd... ;-) )

Eligj: Det er vel ingen tvil om at det er stor sannsynlighet for at denne hesten trenger relativt mye energi, ettersom det er en hingst som går GP-dressur. -men den trenger likevel et balansert kosthold!! Med riktige energikilder, riktige forhold mellom energi og protein, protein og lysin osv osv -samt at de ulike næringsstoffene må være fremstillt og sammensatt på en slik måte at de lett tas opp av hestekroppen. Jeg er også enig i at hesten trenger godt og rikelig med grovfôr, og anbefaler analyse av dette. Å regne ut at alle forholdene er korrekte etc kan være vanskelig å gjøre på egenhånd, hvertfall når det fôres med mange ulike tilskudd... Her kan det være lurt å få hjelp til å sette opp en korrekt fôrplan!

Mvh.
Tonje
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  21:06:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Skulle ønske jeg kunne se magesekken til den øverste hesten der.. den kan ikke være et pent syn.. dersom denne hesten ikke har magesår forstår jeg ingenting. Og stakkars hun som eier den. hun må ha fryktelig mye utgifter på den hesten i mnd. Mesteparten av maten dens må jo gå "rett igjennom"! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.