hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tilsyn på beite - hvor ofte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Tilsyn på beite - hvor ofte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 18/05/2009 :  09:43:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Hvor ofte blir hestene deres sett til når de går på beite??

Våre har nå flyttet ganske langt vekk fra gården - og det går ikke å kjøre bil. Tar da nærmere en halvtime å gå - og det er dårlig med folk i nærheten som sjekker innom. Turgåere, da - men de kjenner vi ikke - og er ikke alltid noe fordel heller, å ha rekende rundt hestene...

Hestene våre har jo gått på utegang ved gården - og med ettersyn/foring 3 og 4 ganger daglig - men NÅ virker det plutselig ikke så fristende med like stor besøks-frekvens...Synes dog at en gang pr dag er litt lite, da......Hva gjør dere andre??

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

J.Sandbakk

» VIP

Norway
Innlegg: 132

Skrevet - 18/05/2009 :  21:39:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg regner en gang om dagen som nok. Men det skal sies at det hos oss er minimal sjanse for at noen skal forstyrre hestene på noen måte (turgåere o.l.) og de har alltid vann på sommerbeite ettersom det renner en elv igjennom gjerdet (utmarksgjerde). Så da ser jeg ikke noe behov for å sjekke dem oftere enn det.
Johanne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 19/05/2009 :  02:49:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et par ting å tenke på - er det farlige steder på beitet, som hester kan skade seg på? Er innhegningen trygg? Er det rovdyr i nærheten.
Det vanlige er vel å sjekke en gang om dagen - meeen hvis dere er der kl. 6 om ettermiddagen, og en hest klarer å skade seg en time etterpå, er det liksom 23 timer til man oppdager det...

Et mulig tips: Skriv en liten plakat, hvor dere anmoder turgåere om å la hestene gå i fred - MEN hvis de ser noe uregelmessig, kan de få et tlf.nr. å ringe....
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 28/05/2009 :  21:55:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glimrende forslag fra T.Boysen
Her går nå hestene på beite rundt husveggene hele året, og er under så å si døgnkontinuerlig tilsyn. Allikevel kommer det mange forbikjørende, forbigående og syklister oppom gården ukentlig for å underrette oss om at føllet ligger flatt ut og ytrer si bekymring om at det har dødd...

Noe annet var det de første dagene til føllet ute på jordene... han smøg seg gjennom trådene og havnet i grøfta (ikke farlig grøft!!!) mellom gjerdet og bilveien. Da kom det mange militære oppom for å gi meg beskjed om at føllet var ute...glimrende sjekketips Han holdt seg uansett tett inntil gjerdet og løp ikke opp på veien, fliiink som han er Men rampete... javisst...skal ikke nekte på det.

Men syns, når beitet er langt unna hus og folk, at det skal være noen "stasjoner" rundt beitet der det oppgis et telefonnummer som man kan bruke når noe er galt med dyrene...

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 12/06/2009 :  00:25:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Pha - den eneste som rapporter på denne kanten, er svigerfar - ikke akkurat noen strøm av militærer....he-he. Men på den annen side, de er vel hakket for unge.

Vi har lagt oss på 2 ganger om dagen - men det syntes nok hestene var litt snøtt - de kom hjem i pinsen, de! Vi har observert en elg i området, som liksom ikke helt skjønte hvor han skulle - mistenker fordi jeg utvidet gjerdingen min midt i løypa hans....Så vel, det flotte gjerdet mitt lå strødd rundt omkring - og hester ankom svigers kl halv to natt til mandag. Da vi kom, tittet de på oss - som om intet unormalt var i emning...DE var jo bare oppom for å spise litt de, da! Hmmmmm. Fikk flyttet gjerdet igjen - og siden har det vært rolig. Men litt vel spennende første uka, venter å se hester i vinduet hver kveld - og smått søvnløs.

Bonden som eier hamninga har fått den vanen å lufte bikkja og hilse på hester - så i praksis har de nå tilsyn 3 ganger om dagen - og det er fint. Om bare noen kunne stikke innom der midt på natta også, blir det riktig fint, he-he.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.