hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor lenge går deres hester på beite ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 hvor lenge går deres hester på beite ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 18/08/2008 :  19:55:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
...
Hvor lenge skal deres hester gå på beitet i år ?
Hva er grunnen til at dere tar de hjem ? (tomt for mat, er de feite osv)

Jeg flytter hestene mine fra beitet til beitet har 3 stykker... Så maten er ikke noe problem... Men når er det så lite næring i gresset at hestene ikke kan gå der mer ?? (det er prat om 2 kaldblodser og 1 minishettis)

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 18/08/2008 :  20:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det slutt på gress, men vi har plassert en rundball der, så går de på beite helt til slutten av september. Da syns de det er godt å komme hjem igjen og inn i boks om natta. Totalt 4 mnd på beite altså Men så ligger det også kun noen km hjemmefra da.

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 20/08/2008 :  13:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her bytter jeg mellom tre beitejorder samt tre skogsbeiter. Når det er nedbeitet et sted flyttes de til det neste. Fôrer med litt høy ved siden av nå som de går i skogen. I morgen skal de ut på jorder igjen for å beite ned for vinteren slik at gress ikke ligger å råtner og lager "tuer" til neste år. De har gått på beite nå siden mai, og vil fortsette å beite så lenge veksten på beitene tilsier det.

Når kornet slås skal de få kose seg på stubbmarka også. Årets første snø vil komme før jeg stenger beitene fullstendig- da er det opp i helårshamna igjen for de 4 kneggerne som er igjen her:)

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 26/08/2008 :  20:11:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg satte Tassen ut på et beite i midten av mai, og da fikk han også høy i tillegg. Nå står han fremdeles på beite, og om en uke skal han over på neste beite da det fremdeles er MYE gress der.. Det begynner vel å miste næringen nå, men begynner med høy igjen så snart han viser tegn til å miste litt av "beitefettet":)
Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 26/08/2008 :  20:19:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg satte Tassen ut på et beite i midten av mai, og da fikk han også høy i tillegg. Nå står han fremdeles på beite, og om en uke skal han over på neste beite da det fremdeles er MYE gress der.. Det begynner vel å miste næringen nå, men begynner med høy igjen så snart han viser tegn til å miste litt av "beitefettet":)
Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway
Innlegg: 132

Skrevet - 26/08/2008 :  22:32:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er noen år siden jeg hadde hest sist så jeg husker ikke hvor lenge de gikk på beite da. Men blir sikkert ut september men med tilleggsforing av høy og kraftfor etterhvert.
Johanne Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 30/08/2008 :  20:25:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester bytter på 6 beiter 3 av de er ganske "små"... og 2 av de blir det nok ikke noe mer på i år og det siste er det MASSE på... Hvor lenge tror dere mine kan gå på beitet... ?

Det ene er 600m der kunne de stå nesten 1 måndte før i år...
Det andre er ca 1300m eller mer det er delt opp i 3 deler...

Hvor lenge tror dere ? Hvet det er vanskelig å si men sånn ca ??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 31/08/2008 :  02:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjahh - i MIN stall blir hestene sluppet på døgnbeite når skoleferien starter, og så blir de tatt inn igjen når det"verste" av ferien er over, dvs. i disse dager.
Dette "systemet" har noe å gjøre med eiernes ønskete bruk av hestene, og ikke med hestenes "ønske" om å gå fritt ute.
For MIN del kunne hesten gå ute omtent året rundt.....
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway
Innlegg: 132

Skrevet - 31/08/2008 :  09:41:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tenkt å ha mine ute hele året ettersom vi skal ha dem på utegang men kommer til å plukke ned strømgjerdet de går i nå i skogen bak stallen, så mye snø som det blir her har de ikke mulighet til å gå rundt i skogen i vinter uansett. Så de får istedet et mindre gjerde utenfor stallen, her kan vi brøyte ved behov slik at de har mest mulig plass (og stallen er åpen slik at de kan gå inn og ut som de vil)
Johanne Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 01/09/2008 :  00:33:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her tråkker hestene opp et par faste stier i skogshamningen vinterstid- disse benytter jeg meg av i størst mulig grad da jeg går runder for å sjekke trådene (etter store snøfall og/eller mye vind som kan ha revet overende noen trær). Så selv om hestene ikke er så mye i skogen vinterstid, så er de oppi der og koser seg når de er der:-)
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

jaska

Innlegg: 13

Skrevet - 05/10/2008 :  23:37:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
min hest står mye ute, men kan ikke få så mye gress eller anne fôr fordi rasen ikke tåler så mye mat.veldig nøysom type. men har stort område å bevege seg når den er hjemme på gården vår. nå er den på et ridesenter/travstall (kombinert). Gå til toppen av siden

Bonnie

Innlegg: 25

Skrevet - 11/02/2009 :  16:01:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg setter hesten min ut på beite så fort det er næringsrikt gress og varmere i været. Det pleier vanligvis å være i midten av mai. Har et stort beite på 1500 mål, slik at det blir aldri tomt for mat, derfor heller ikke nædvendig å flytte hesten til andre beiter. Pleier vanligvis å ha hesten på beite ut september måned. Vær og gress styrer det, men jo lenger han får gå ute, jo bedre!

Hilsen Trine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.