hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Prinsen*

» VIP

Innlegg: 150

Skrevet - 07/04/2009 :  21:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen står hesten min sammen med en annen ute i paddocken. Problemet er: om kvelden når de skal taes inn, står de å verker etter å komme inn å få mat, spesielt min, det som ofte skjer er når det ofte er en som tar inn om kveldene, buser hesten min avgårde så fort han ser porten bli tatt vekk. Også om man har tatt på begge grimeskaftene, ser han sitt snitt til å dra avgårde. Dette begynner å bli farlig da jeg er redd han kan komme til å løpe ned noen, spesielt da det ofte er barn på stallen, og bilene kommer kjørende for å parkere.

Har noen noen idèer til hva jeg kan gjøre??

På banen når vi trener nh så går han etter meg uten leietau og stopper når jeg stopper osv. Problemet er at utenfor banen drar han avgårde, og 500kg som bestemmer seg for å løpe avårde er ikke gøy.

Om man henter ene hesten og lar min stå igjen, løper han rett gjennom strømtråden, bryr seg ikke.

Dette er ikke gøy, så er det noen som har tips, tar jeg de imot med stooor takk!!

femalia

» VIP

Innlegg: 7

Skrevet - 07/04/2009 :  22:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde vurdert å gi dem en del av måltidet ute og sett om dette hjalp litt på trangen etter å komme inn, men jeg vet jo ikke hvor praktisk dette er for dere . - Ellers vet jeg faktisk ikke, det nytter ihvertfall ikke å bryte med noen som er 500 kg, jeg tenker bare at det kan bli bedre dersom "å gå inn", ikke blir ensbetydende med mat. Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Innlegg: 150

Skrevet - 08/04/2009 :  06:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.

De får frokost og lunsj ute. Hatt han på fri tilgang tidligere det hjalp jo på trangen å komme inn, men problemet her er at han har hodet nedi ensilagen konstant, selv om de andre hestene går unna for en pause,bryr han seg ikke. Så han blir så utrolig tykk.
Men får se, snart tid for å slippe de på beite om et par mnd og, og det vil jo hjelpe for en periode,men.
Gå til toppen av siden

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 08/04/2009 :  18:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flytte leietreningen (MED tau) til utenfor ridebanen, trene trene trene. trene på porten i luftegården, trene trene , ta han inn selv , og trene hver gang han skal inn til kvelds, trene trene .. og ha på utstyr som du er sikker på at du greier å kontrollere han med. Skikkelig tau, langt tau, hansker, og hva som måtte være nødvendig på hodet for å unngå at han stikker av. Og trene trene på den oppførselen du vil ha. Rose vettet av han når han er flink, repetisjon når han ikke hører. En periode kan det være lurt og være to når dere trener på dette, slik at du kan glemme den andre hesten. At noen står og holder den.

Når hesten overhodet ikke har respekt for tauet, må man kort og godt trene inn den respekten. Og gjør ALT som trengs for å holde på han.

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 16/04/2009 :  11:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Flytte leietreningen


Enig med Summer!
Ene hesten vår oppførte seg som gull i rund-volta vi bruker til trening - men var ei purke med en gang vi var ute derifra...Så vi gjorde akkurat det samme. Flyttet treningen til andre steder - overalt! I innhegningen, utenfor innhegning, på beitet, på ridebanen, i skogen, på gårdsplassen - vel, rett og slett overalt. Respekt gjelder overalt - mat eller ikke. Hvordan er oppførselen når maten serveres ute? Er det Full Fres og Hiv i seg - eller venter de til maten er "servert"? Jeg bruker innimellom å Dominere Matfatet. Hestene får værsego' holde avstand til jeg er "ferdig". I perioder kan de være vel higne (nå på vår-parten har vi hatt et "rang-oppgjør") - og trenger seg på - da tar jeg med meg en kvist eller pisk - mer skal det ikke til. Maten er MIN, til de får lov å forsyne seg.

Har tidspunkter noe å si? Hester er jo vanedyr, og "kan klokka". Er oppførselen slik uansett NÅR han skal ut av paddocken - eller kun når det er MAAAAAAAAAAT?

Vil det hjelpe å markere selve PORTEN som Ditt domene? Jeg brukte samme metoden med porten som med maten. MITT område - skygg unna - til du får lov. Det er mange som steiler litt når de hører ordet "pisk" - men jeg synes i grunnen det kan være et fiffig lite hjelpemiddel. Jeg trenger aldri bruke den til å slå med - men å vifte for å understreke hvor grensen går, synes jeg er helt greit. (om det ikke den type hest som går opp på to ved synet av en pisk, vel og merke).
Vi har tre hester, så om alle de skulle kline seg oppetter porten hver gang, blir det litt trangt om plassen rett og slett! Du trenger en hjelper, ja - dette er ikke en jobb som er gjort på 1 dag - og det sier seg jo selv at man ikke jager hesten VEKK i det du skal ta han inn...Dette blir jo da en øvelse å prøve ellers, for å heve respekten for Dine områder. Derimot - om hesten løper ut fordi han på død og liv ikke tør være alene igjen - blir jo saken igjen en helt annen - da funker det ikke uansett - og kan gjøre saken verre istedet. Nervøs, sulten OG desperat hest på 500 kilo - hakket verre enn grådig hest på 500 kilo, for å si det sånn......


Bare for å ha nevnt det, da - ene hesten min kan være et dræg å leie inn om kvelden hun også - leier 2 av gangen, den ene en sputnik og den andre så kontrollert at det er nesten latterlig i forhold...Så akkurat den leie-treningen må jeg ta med jevne og ujevne mellomrom! MIN sone, og det der...Det hjelper!

Brukte sågar hodelag en stund, for å få litt "ekstra makt" - men det er kanskje ikke noe lurt, om hesten din allerede er "over alle hauger".

Uansett - hvor mange hvis-atte-og-dersom-atter det finnes - Sommer har rett og atter rett. Tid, tid, tid, trene, trene, trene.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

Redigert av - feliin den 16/04/2009 11:41:40 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 17/04/2009 :  00:28:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
De gangene jeg har vært på kurs og arrangementer på Starum - for noen år siden - var det en streng regel: Ingen hester leies ut eller inn uten hodelag - bare grime forbudt.
Man ble også anbefalt å ha med en dressurpisk - for sikkerhets skyld.
- Vet ikke om det er sånn enda. Men det var sikkerheten som var viktigst.

Ikke alle som er så heldige som meg - som har en snill, gammel dame som rusler snilt ved siden av meg når hun skal inn - uten grime...
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 17/04/2009 :  08:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og hva som måtte være nødvendig på hodet for å unngå at han stikker av.


ha-ha-ha -flirer av meg selv!!! Flådde igjennom innlegget til Summer - og her tenkte jeg HJELM, jeg....hmmmm - er jeg treig, eller??

skylder på vår-sola - koker hjernen til folk...host/hark


En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Innlegg: 54

Skrevet - 17/04/2009 :  12:24:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Han hørtes ut som en svææært ulydig hest!
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men kanskje du bør få noen eldre å hjelpe deg med han i en periode. Og bare være superstreng nesten før han rekker å prøve seg på noe. Å superstreng, da mener jeg at du nesten må oppføre deg som en stor "lederhest" tilbake. Men være forsiktig.. Men jeg skjønner at dette ikke er lett og ihvertfall ikke morsomt! :)
Vi hadde også litt av samme typen, en hest vi tok oss av å trente opp. Han var så og si veldig klar for slakt da vi fikk han Ødelagt i ryggen og sprang ned folk, noe som hadde vært problem i flere år. Etter at vi hadde hatt han i 1-2 mnder var han som en liten engel! :)
Da startet vi først med å langsomt øke grovforet til ca det dobbelte av hva han fikk. Ri han uten sal i vel 2 mnder. Og ellers være veldig forsiktig, men også kjempe streng når vi sku hente han inn. Om han prøvde å springe oss ned var det ikke snakk om å få komme inn med de andre hestene, da fikk han heller bare bli ute og hyle en liten stund til han bestemte seg for å være "snill ponni" ;) Høres ut som en rar metode, men funket faktisk på han.
Om han kom å var på tur å springe deg ned ellers, var vi "Monster" tilbake. hehe. Men dette er ikke noen trygg sport akkurat, men det funket! Etter vel 2 år solgte vi han som barneponni/lærehest! :) Og han trivdes godt hos oss da, det er jeg sikker på, for det viste seg at han var en kjempe glad og fornøyd hest så lenge han fikk normalt og godt stell! :) Trivsel har mye å si for hvor langt man skal komme med hesten sin! :)

Men jeg har ikke så kjempe gode forslag på hva du kan gjøre med din. Jeg tror du bør få hjelp av noen voksne, eller en til hvertfall. Fordi det høres nok styggt ut, men hester som oppfører seg slik må man være litt brutal med. Men altså, da skal du ha en grunn til det, og det skal skje med en gang han prøver seg! Når han er flink, da er han flink, å da fortjener han masse ros :)
Sikker på at han får nok grovfor da?

Og om du er redd, så merker han det med en gang, og han hørtes ut som en liten ramp, så da benytter han nok første sjanse.


Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Innlegg: 150

Skrevet - 18/04/2009 :  12:52:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 23 år, hatt han i snart 7 år. Med meg går han helt fint, og jeg tar han virkelig når han begynner å tulle.
Problemet er at når jeg leier han utafor banen og er han grei. Det han også gjør, vi aner ikke hvordan han klarer det, men plutselig fyker han under den underste strømtråden, han er 158 høy og den strømtråden rekker meg til knærne, vi aner ikke hvordan han klarer det, men han må jo virkelig klare å krype sammen.

Ute når vi forer venter de begge til foret er lagt ut,selv om min tripper rundt, og er klar til å sluke alt på 1-2-3.

Han er ikke redd lederehesten, men er vi en og skal ta inn begge,så hopper han til mot deg når den andre hesten kommer bak han. og nå som det er gjørme opp til knærne,sitter jo vi omtrent fast uti der.

Hodelag blir ikke brukt på stallen, da de som tar inn og ut ikke har tid til å ta på det når alle skal ut.

En annen ting er,rett før jeg kjøpte han stod han hos en eldre tidl.travtrener, hva han gjorde med min og søsteren hans var at han syntes bakken fra innhegningene var tung å gå opp, så han slapp begge hestene holdt seg fast i halen deres og lot de trekke han opp! Haha,jepp mange snodige der ute, da var hesten min 2-3 år, på stallen der jeg kjøpte han fra stod han ute med en liten nordlandshest som også hadde dette med å bryte seg ut og løpe under gjerdet,så jepp, der lærte hesten min det og, og siden har vi slitt med det.

Det kommer så veldig an på hvem som leier han, men det har og vært voksne menn som er sterkere enn meg som han også har løpt avgårde med og ifra, greit nok, han løper rett ned og inn i boksen sin, men nei,det er jo egentlig ikke greit nok. men er vanskelig å tenke ut hvordan jeg skal få trent det vekk,når jeg ikke står utafor innhegninga 12 timer om dagen.. tenkt litt på å flytte han så han står på fri tilgang, men da blir han jo kanonrund, da han har hodet nedi ballen konstant selv om de andre hestene går unna..så er jo et lite dilemma dette her.. men når det er tørt og fint i innhegningene står han som regel fint hele dagen, men nå står de jo stille hele tida,pga.de har gjørme til over knærne ute,så skjønner jo at det ikke er så trivelig ute men..
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Innlegg: 150

Skrevet - 18/04/2009 :  13:00:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han får ca 4kg ensilage morgen og 0,5l kraftfor/vitaminer, 3-4kg lunsj, og 3kg kvelds+0,5l kraftfor/mineraler, olje etc.

Akkurat i perioden nå er det ekstremt få muligheter å ri på stallen og banen må tørke opp. Så ja, jeg skal innrømme han står inne med mye energi og, men uansett han er en veldig "busete" og egenrådig hest. har begynt å ha med meg eple/gulerot, for da konsentrerer han seg om hva jeg har i hånda, og så får han det når vi kommer inn. men er jo ikke så lett når det for det meste er andre som tar han inn og ut om dagene.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 18/04/2009 :  23:46:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Problemet er at utenfor banen drar han avgårde, og 500kg som bestemmer seg for å løpe avårde er ikke gøy.


Kopi av melding:
Problemet er at når jeg leier han utafor banen og er han grei


Var det problemet som utlignet seg selv?

Bare nevner at - siden du sier han er så vanskelig når han skal INN - kan da ikke dette være noe argument på å ikke bruke hjelpemidler når han skal INN med en hest i tillegg, eller?

Kopi av melding:
Hodelag blir ikke brukt på stallen, da de som tar inn og ut ikke har tid til å ta på det når alle skal ut.


Om ikke noe funker, ville det sikkert vært lurt å gå tilbake til "gamle-metoden" til han trav-figuren - heng i halen! Da ser man ihvertfall hvor han løper, og kan rope advarsler på veien frem.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Innlegg: 150

Skrevet - 19/04/2009 :  17:27:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner det kan bli litt misforstått,det jeg mente er at ja han løper avgårde når de leier han inn, men med meg og enkelte andre gjør han ikke det, mens med andre igjen gjør han det. Virker som han tester folk, og noen er kanskje ikke like bestemt tilbake og da finner han fort ut hvem han kan få overtaket på.

Har begynt å leie han med kjetting over nesa/under haka, da går han greit, for da kjenner han "presset".

Men som sagt, vi kan ikke stå ved porten 12 t konstant hver dag for å passe på, og plutselig smetter han under når han føler for det. så er et vankelig problem. mulig strømmen ikke er like sterk,så dt skal sjekkes.

men takk for svar folkens!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 20/04/2009 :  00:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hester er mestere i å prøve ut. Selv den snilleste engel kan oppføre seg som et troll - når den ser sin sjanse.
Det bør derfor henge klart et hodelag ved grinda - når andre enn "mor" skal leie inn.
Nesekjetting er også en mulig løsning - MEN den må brukes med kyndighet, og derfor ikke av uerfarne folk.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 20/04/2009 :  09:12:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
De er noen luringer, ja - disse hestene! Jeg oppdaget til min store skrekk forleden at hesten min sparker når man skal skrape bak-hovene...?? jøsses, det gjør da ikke hun!? Men altså, gjør visst det da. Det er ikke ofte andre enn meg steller henne - men begge gangene venner av meg har ridd henne og tatt pussingen før tur, - har hun veivet godt fra seg med bena, altså. Ble rent forskrekket, jeg!
Angående porten - hadde det hjulpet å sette flere tråder på den - eller er det gjerdet i det store og det hele?
Vi bruker den bredeste strømtråden over hele - det har hjulpet hos oss - har tre hester hvorav den ene var en mester i å bryte gjerdet. Når vi flyttet hestene til hjemlige trakter, satte jeg opp den breeeeede tråden, ser nesten ut som "tre-gjerde" - og vi har aldri hatt noe utbrudd-forsøk.
Men igjen - man "om-møblerer" vel ikke andres staller heller, om du leier plass.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 22/04/2009 :  16:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nesekjetting er også en mulig løsning - MEN den må brukes med kyndighet, og derfor ikke av uerfarne folk.


Nå vet jeg ikke hvor mange uerfarne som blir satt til å ta inn din hest - men om det er bare noen ynkelige få, utvalgte han dominerer - og de ikke har interesse eller tid/mulighet til å jobbe med han - er jo det gode, gamle Bøtte-trikset en fin men kortsiktig løsning. La han gå med trynet i en bøtte med digg - så går han så pent, tenker jeg. Men som sagt, kortsiktig....Han kan jo synes dette er en såååå god vane - at han forlanger det av ALLE som skal ta han inn til slutt - og da sitter man jo med et enda større problem istedet.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Innlegg: 150

Skrevet - 26/04/2009 :  12:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar og hjelp!

Vi har egetlig funnet ut at han rett og slett har seperasjons angst, så lenge han får på seg leietauet først,og vet han ikke må stå igjen går det bra. Longerte han på banen her en dag og, og når siste hesten i luftegården ble tatt inn fikk han het noja og bare dro avgårde. Så da har vi jo funnet svaret på dette egentlig, og så lenge vi har et øye på han når vi leier går han fint,er bare så fort vi ser bort han kan finne på noe sprell.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.