hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stoltheten til travereiere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Stoltheten til travereiere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Finnskoghuldra

» VIP

Skrevet - 27/01/2009 :  14:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tidligere hatt en varmblodstraver, og har en nå.
Det jeg har tenkt endel på er følgende:
Er vi travereiere altfor såre på rasen vår? Vi virker jo lettere paranoide når vi er på forskjellige arangementer. Ser fra andre innlegg at man snapper opp noe som andre sier feks "det er en varmblodstraver" å setter dette i et negativt lys med en gang. Samt uttalelser som "jeg ser på blikkene når jeg er i ridehuset".

Er det i virkeligheten så mye negativt rundt det å ha en traver, og hvem er det som skaper denne negativiteten?
Travereiere går konstant i forsvarsposisjon, uttalelser som
feks "det er en norsk varmlods, det er traver av rase men har ikke gått noe løp".

Hva er galt med å gå løp? Rasen er jo avlet til dette formålet. Har hatt en fantastisk "dressurtraver" som gikk løp til han var 12 år.
Den jeg har nå har ikke gått løp siden han var 4 år, men fungerer ikke til dette overhodet.

Det er utrolig mye arbeid å omskolere en traver til ridehest. Det er en utrolig lærende og utviklende del av det å drive hestehold. Å masse, masse tid tar det.

Noen blir bra spranghester, noen blir bra dressurhester, noen turhester og noen fungerer ikke i det hele tatt som ridehest.

Men hvorfor går vi i forsvarsposisjon?
Det jeg tenker, er at det ikke er andre som kan gjøre noe med stoltheten til det å ha omskolert en traver til ridehest. Det er vi selv som kan gjøre noe med innstillingen vår.

Da "dressurtraveren" startet i LC og fikk fantastiske resultater var jeg stolt som en hane. Hørte uttalelser som "er det vikelig en traver"

Men hvor er denne stoltheten når det ikke går så bra?
For jeg husker da så tydelig tankene de gangene det ikke gikk så bra "vi skal nok virkelig vise dem at travere er like gode ridehester"

Man skal jo være kjempestolt bare for å kunne starte i LD. Å sitte i nedsitstrav på en varmblodstraver som ikke er skolert, er jo vikelig en opplevelse
Vi må huske på er at en ridehestrase blir skolert fra den er unghest til dette formålet.
En traver må vi ofte avskolere før vi kan skolere den til ridehest.
Bare det er jo grunn til å gå med nesten i sky.

Så jeg kaster en utfordring til travereiere.

Kan dere gå inn i dere selv og kjenne på om det er dere, eller er det andre som gir den leie følelesen som gjør at vi går i forsvarsposisjon?

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 28/01/2009 :  00:38:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Vel jeg tror alle som er skeptiske til og ha traver bør prøve og ha det før man uttalter seg om de.
Jeg var selv en av de som mente at travere kun egnet seg til og løpe på banen og etter det var det endten kjøtt eller selskaps hest de kunne brukes til.

Men så fikk jeg lov og ri en kaldblods traver på fjellet, og jeg var med engang solgt, og gjett hva, jeg tok med meg den hjem igjen på helfor og har avtale om og ha den i år og neste år.

Så folk endrer mening om de bare gir traveren en sjanse, tror iallefall jeg

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Finnskoghuldra

» VIP

Skrevet - 28/01/2009 :  11:39:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg, men det var ikke "de andres" mening jeg var ute etter. Det var egene følelser rundt det å ha traver som ridehest Gå til toppen av siden

Finnskoghuldra

» VIP

Skrevet - 28/01/2009 :  11:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg, men det var ikke "de andres" mening jeg var ute etter. Det var egne følelser rundt det å ha traver som ridehest Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 28/01/2009 :  12:12:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Jo men det er jo det jeg sier, jeg hadde helt feil innstilling til traver før jeg ble kjent med den, en riktig stygg innstilling.
Men nå ser jeg på traveren som noe helt annet, en super ridehest, og en nydelig kjørehest.
Og traveren fungerer da like godt som noen annen hest i sprang og dressur, den jeg har sliter noe med galoppen, men kan da rirs LD og han opper glatt over 1 meter.

Jeg orker ikke gå i forsvars posisjon lenger, snakker folk dritt om traveren enten min eller andres, så bare trekker jeg på skuldrene og tenker, de aner ikke hva de går glipp av.

Jeg tror løsningen på problemet som skaper "ridehest vs traver" er nettopp dette at vi sitter i hver vår ende av ridebanen og skuler stygt på hverandre.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/02/2009 :  23:33:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm-- dette har jeg ikke hørt om før, selv om jeg har hørt noe som "avdankede travere" osv... har hørt at de ofte blir dårlige til bens og utslitte når de er over 10 år omtrent... jeg tror ikke på det, og har ingen erfaring... Men jeg har alltid syntes at trav var en litt rå sport mot hestene... akkurat som galopp altså, det ser ut som om hestene blir dratt voldsomt i bittet, sprengkjørt og pisket... hmmm--- Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 14/02/2009 :  12:05:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt 2 travere som jeg brukte som ridehester. Jeg føler at det var en del av forsvarmekanismen å si at en hadde traver som ikke hadde gått løp osv. Nå vet jeg at ikke skulle skrive hva andre mente, men jeg sa slik for at andre reagerte anderledes når jeg sa at den ikke hadde gått løp...

Jeg burde nok gått mer i meg selv, for jeg var nok ikke akkurat stolt av å ha traverridehest :( Jeg ville ri western, og kunne ikke dette, ikke at det hadde gått noe bedre på en westernehest, men jeg følte det var hesten som var brems.

Nå skal det være sagt at jeg var mer stolt av å være eier av kaldblodstraver enn varmblods, men det er sikkert på grunn av de 2 individene jeg hadde :)

Men det er vanskelig å stå mot alle andre (for det er slik jeg følte det) å være stolt av min traver. Jeg var ikke selvsikker nok når det gjaldt ridning og jeg kunne ikke nok heller.

Det er fælt å si at jeg nå er stolt av å ha den hesterasen jeg nå har (det er ikke traver). Når jeg tenker tilbake burde jeg vært det av traverne også, for de var utrolige fine dyr og vi hadde så gøy sammen! Og det er det som teller? Når andre blir opptatt av hva hesten kan prestere er det vanseklig å si at man selv er fornøyd med å ri på tur og kose seg. Da får man kommentarer som: "Ja, med en traver så er det jo kun det man KAN gjøre, hadde du prøvd en ridehest (dressur, sprang, island, western), så hadde du nok fått smaken på det." Hva kan man si til dette da?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.