hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nyttårsaften???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Nyttårsaften???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

JanitaOgQueenie

Skrevet - 27/12/2008 :  21:35:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Planlegger å ha hestene mine inne i stallen dette året...
Noen som har litt tips til hva jeg kan gjøre for å dempe lydene o.l?

Hva gjør dere med hestene deres!?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2008 :  23:14:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet folk har radioen på, og lyset på inne. Da ser ikke hestene så mye av det som skjer ute, og lydene forsvinner litt i lyden fra radioen.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 28/12/2008 :  11:04:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelper det med å "putte" bomull i ørene på hestene? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2008 :  12:11:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er vant til å bruke ørehette, så kan det være til god hjelp og legge bomull i øra deres, under hetta.

Dekk til vinduene og ha gjerne på CD spiller. IKKE RADIO, for det hender at de også skyter opp raketter der klokka 12, (opplevde dette et år og da ble hesta kjempe urolige) så anbefaler CD plate istedet.

Begynn gjerne med dette noen dager i forveien og ellers ikke bryt de vanlige dagsrutinene selv ikke på nyttårskvelden. Hester er vare for forandringer og merker fort at noe er i gjerdet om man plutserlig en dag begynner å gjøre allverdens uvante ting rundt dem. Så forsøk å hold den vanlige dagsrutinen så langt du kan, og de endringer som evt. måtte gjøres for nyttårskvelden kan godt startes med noen dager føre.

Ellers er det fint at hesta har fått ut litt av overskuddet sitt slik at de ikke er hyper-spreke før det smeller løs ute. Så har du mulighet så tren hesten din også denne dagen.

Til senere nyttårsaftner så anbefaler deg og skaffe en slik CD med rakettlyder og div. andre lyder (bl.a. lastebil lyder, sirene biler, helikopter, gressklipper, skudd og gevær, lyn og torden, busser, høylydte folkemengder og fest lyd, støvsuger, vaskemaskin lyd, baby gråt og lekende unger, motorsykler, luftballong, fly og tog lyder mm.). Den heter SOUNDS CD. Spill rakettlydene høyt for hestene ute i hestehagen i ukene før nyttårsaften, så venner de seg iallfall til lyden før det smeller løs på ordentlig. Bare det er til stor hjelp når det kommer til stykke.

Ellers har vi hatt hestene både ute og inne her på nyttårsnatta. Da de gikk på utegang lot vi dem fortsatt stå ute under oppskytingene og her er det ganske mye raketter (desverre). De løp en del mens det stod på som verst, men det virket som om det var godt for dem å få "løpt fra seg" redslen, for etterpå roet de seg fort. Det første året vi hadde hestene inne på nyttårsnatta, så hadde jeg nettopp fått den nye hesten min. Selv om hoppa vår er veldig rolig av seg til vanlig, så hjalp ikke det stort når den nye ponnien min var en stoooor skvettlapp og nervebunt. Han ble så redd at han løp rundt i boksen sin og dermed giret opp hoppa. Tilslutt var det to spinnville hester som panisk fløy livredde rundt og rundt i boksene sine. Tilslutt stod de og hyperventlilerte i hvert sitt hjørne av boksene sine og begge skummet skikkelig av svette. Så en redd hest kan virkelig få domino effekt på de andre hestene i stallen. Den nyttårsaften ble hoppa vår så syk på natta at vi måtta ha dyrlegen hit. Det var ikke mye morsomt, og vi var virkelig redd for å miste henne. Men det gikk heldigvis bra, men det var jo litt av en start på det nye året. Påfølgende år har jeg gitt den nervøse ponnien min "nyttårs-dop" og etter det har freden og roen senket seg over stallen her, selv på nyttårsnatta. Hoppa vår forholder seg rolig så lenge den andre ponnien også gjør det, derfor trenger vi kun og dope den ene.

Noen hester har det best utendørs når det smeller ute, for da kan de både se hva det skumle er og samtidig få utløp for flukt instinktet sitt. Det forbeholder jo selvsagt at man har et trygt og solid gjerdet da. Noen hester derimot er mye roligere på boksen. Men dette er noe du lærer deg å kjenne på hesten din med tiden, hva som er best for den. Så lær av de erfaringer du gjør med hesten din fra år til år. Tilsutt finner du alle de beste alternativer i enhver situasjon som din firbente bestevenn trenger.

Lykke til alle sammen.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2008 :  13:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine ble ikke redde før jeg satte dem inn, de er vant med å gå ute mye om nettene også om det er godt vær.
Ute ser de rakettene, de skjønner hva det er som smeller, inne ble de redde. Jeg skal ha mine ute i år jeg :)

Om hestene dine derimot er vant til å komme inn hver natt er det som Skogli sier over her viktig å holde rutinene, ikke fjase så mye ekstra for det plukker de opp.

Hester er jo som regel aldri redd for lyn og torden, det smeller og blinker jo like kraftig.

Men selvsagt ser du selv hva som er best for dine, er jo du som kjenner de best.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 28/12/2008 :  15:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker så meget for svar :):)

Hestene mine går som regel ute hver natt (med mindre de har behov for å gå inn).
Tidligere har vi brukt å la hestene få springe løse, det har også fungert kjempefint.

Men i år er det en ny hest på gården, og jeg vet ikke helt hvordan han reagerer på "pang-pang". + så kommer venninnen min hit med sin varmblods, så i år får de ikke springe løse, med tanke på sikkerheten. Varmblodsen til venninna mi bruker å stå inne på nyttårsaften, og det har gått greit så da vil jeg ha de inne i år.

Ny hesten min er ikke noen lettskremt kar, så regner med at det skal gå bra, men vil gjøre mest mulig for å dempe rakettene... Heldigvis bor vi i ei liiita bygd, og jeg tror vi er de eneste som skal skyte opp raketter.
Gå til toppen av siden

Silje_Rosa

Norway

Skrevet - 29/12/2008 :  00:26:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje_Rosa  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min tar helt av på nyttårsaften :S Helt greit med torden, men IKKE skudd!

Dette gjør vi:
-Dekker vinduene med sorte plastsekker
-Putter svamper i ørene (bedre enn bomull)
-Setter på radio (CD i år som er anbefalt her)
-Har lyset på som alltid
-Er i stallen så vi får roa de litt

Håper det kan være til hjelp :-)

Hester gir oss de vingene vi mangler Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/12/2008 :  02:06:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forhåpentlig blir det litt mindre huuuuiiiiii og pang i år, siden mye fyrverkeri nå er blitt ulovlig.
Kanskje det varer kortere også.
For dere som må trene på forhånd - begynn straks - hvis dere ikke har begynt før. Bare noen dager igjen....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/12/2008 :  11:35:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det slipper jeg og tenke på heldigvis siden ingen av mine er redd fyrverkeri, så her går verden som normalt. Siden vi skal bort i år blir de tatt tidlig inn da, men ingen ting foran vinduer, ingen lys, radio eller noe slikt. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/12/2008 :  02:19:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja - gjeeesp - summer, har null problem med skuddredd hest, men gjett om jeg VET hva det vil si å ha skuddredd hund!
Ikke min nåværende lille "gøøørtøffe" pelsdott (chinese powder puff), som knasker legger på alle mannfolk som våger seg over terskelen, men en golden retriever jeg hadde på 80-tallet. Hun måtte avlives etter å ha "tygget i seg glass" en nyttårsaften. DET var pyyton!

Forstår også at hester reagerer på fyverkeri, og at det er et "helvete" på nyttårsaften. Prøv å IKKE gjør noe "spesielt" - hester merker øyeblikkelig hvis det er "noe eier pønsker på".
La stallen være like mørk og rolig som vanlig - dekk til vinduer i god tid - PRØV å ikke la noe være anderledes i stallen. De fleste hester tåler 10 - 15 min med litt spraking og lysglimt, og sælig hvis eier IKKE "bryr seg".
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2008 :  17:59:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja - gjeeesp - summer, har null problem med skuddredd hest, men gjett om jeg VET hva det vil si å ha skuddredd hund!
Ikke min nåværende lille "gøøørtøffe" pelsdott (chinese powder puff), som knasker legger på alle mannfolk som våger seg over terskelen, men en golden retriever jeg hadde på 80-tallet. Hun måtte avlives etter å ha "tygget i seg glass" en nyttårsaften. DET var pyyton!

Forstår også at hester reagerer på fyverkeri, og at det er et "helvete" på nyttårsaften. Prøv å IKKE gjør noe "spesielt" - hester merker øyeblikkelig hvis det er "noe eier pønsker på".
La stallen være like mørk og rolig som vanlig - dekk til vinduer i god tid - PRØV å ikke la noe være anderledes i stallen. De fleste hester tåler 10 - 15 min med litt spraking og lysglimt, og sælig hvis eier IKKE "bryr seg".

Opprinnelig postet av T. Boysen

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver her. Første nyttårsaften vi hadde hester her hjemme var jeg bare såååååååååå hønemor, og det hjalp ikke hestene noe særlig. Tvert imot. Tror nok jeg gjorde det værre for dem med å gå å sjekke og dulle med dem hele tiden akkurat da det stod på som verst. De skjønte så absolutt at noe var i gjerdet. Men jeg erfarte og lærte av uvitenhetene min. Det er jo det vi gjør gjennom livet. Så derfor er jeg ikke inne i stallen når det smeller løs på nyttårsnatta lenger. Istedet har vi kamera overvåkning der inne og følger med hestene fra TV stua, i tillfelle noe skulle gå galt der inne så vi må bryte inn. To av hestene vi har her nå er egentlig ganske rolig av seg, men den tredje kan være en nervebunt uten like når det smeller løs. På grunn av tidligere dårlige erfaringer med han, så har vi begynt å gi han litt dop på nyttårskvelden, både for å skåne de andre hestene og seg selv. Han er en mester til å smitte over redslen sin på de to andre, men med litt sedasjon innabords hos han, så går det veldig bra med alle. Det er iallfall det vi har erfart tidligere.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/12/2008 :  23:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønte ikke helt den gjespen og navnet mitt ...

Hunder ja, heldigvis finnes ikke bikkja redd fyrverkeri heller, hun synes det er morsomt og se på. Men jeg misunner ikke alle de som har redde hester og hunder når det spraker rundt her i dagesvis både før og etter ... huff.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/12/2008 :  00:43:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente bare at du er heldig som kan slappe av og sove rolig nyttårsaften - uten å være engestelig for skuddredde hester - og det kan jeg også.
Eneste forholdsregel i vår stall er at lyset står på.
Ha en god nyttårsaften alle sammen.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 01/01/2009 :  03:14:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg gjør overhode ingenting, opplever at eiere som ordner og styrer og lager et evig kaos og er i stallen halve natta, stresser hestene 100 ganger mer enn og bare la de være i fred.

Når ellers så rolige mennesker som fleste hesteeiere er, blir helt på tuppa og starter med sekker og cder, mengder med mat, bomull , svamper, ørehetter og ivrige besøk i stallen, da blir alt bare rot.

GODT NYTT ÅR

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 01/01/2009 :  03:14:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg gjør overhode ingenting, opplever at eiere som ordner og styrer og lager et evig kaos og er i stallen halve natta, stresser hestene 100 ganger mer enn og bare la de være i fred.

Når ellers så rolige mennesker som fleste hesteeiere er, blir helt på tuppa og starter med sekker og cder, mengder med mat, bomull , svamper, ørehetter og ivrige besøk i stallen, da blir alt bare rot.

GODT NYTT ÅR

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2009 :  12:07:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

GODT NYTT ÅR

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Må nok si meg litt enig her, har aldri hatt problemer med hverken hunder eller hester på nyttårsaften. Nå har vi bare to hester men før var det flere hester i stallen og hadde fire hunder til sammen på det meste da jeg var ung. Var aldri noe tema hos oss å skulle roe ned dyrene på noe vis, og antar at vår "likegyldighet" smittet over på dyrene.
Et år tok jeg hesten min ut av stallen og leide han ned til marka der vi skjøt opp rakettene slik at han fikk se alt på nært hold Og han ble ikke noe redd, syns tvert imot det var spennende.

Johanne Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.