hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slakte gromgutten.....???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Slakte gromgutten.....???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/01/2009 :  03:05:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Krysser alt vi har her i gården!! Tenker masse på dere - med goooode tanker som sendes korteste vei til vet.h.skolen. Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2009 :  03:16:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Krysser alt vi har her i gården!! Tenker masse på dere - med goooode tanker som sendes korteste vei til vet.h.skolen.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Takk takk Trine. kan virkelig trenge det. Klokka er 3 om morgenen og jeg har ikke fått mer en toppen en time på øye. Blir nok en laaaaaang dag, men om knappe 2 timer begynner vi å laste på Lompe-gullet. Han ble vasket og dulla med etter alle kunstens regler i går kveld, og fikk full overhaling :) he he
En spennende dag i vente ........

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 06/01/2009 :  14:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Masse masse lykke til!! :) Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2009 :  10:07:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Krysser alt som krysses kan!!!!!!!!! Lykke til, håper på den beste løsningen!!!!
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2009 :  22:06:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for alle varme tanker og lykke ønskninger. Her kommer en foreløpig oppdatering:

Gode nyheter om Hakim (Heffalompen) etter besøket på vetrinær høyskolen i går :)

I går morres klokka 5.30 var vi klare for å laste på Heffalompen (Hakim) for å ta turen over til vetrinærhøyskolen. Det var bikkjekaldt med 17-18 kuldegrader og glatt på bakken. Heffalompen hadde absolutt ingen planer om å reise fra både stallen, den søte fjording dama si, kompisen og frokosten sin, som han visste snart ville bli servert. Iallfall til normalt, ville han fått den deilige maten sin i den varme trygge boksen. Han likte slettes ikke at disse planene ble forandret slik og var ganske så motvillig.

Kvelden føre hadde jeg vasket halen hans, og før vi reiste bandasjerte jeg den for å hindre at han slet av seg så mye halehår og bæsjet den helt ned slik han pleier under transport. Sist han stod på hengeren hadde han lent seg såpass lenge på bommen bak at halen nesten hadde fått brannsår. Han pleier å stå med hele vekta si å hvile bakparten sin mot bommen under kjøring. Heldigvis var dette såret på halen hans helt grodd nå, men matmor tok ingen sjanser på at dette skulle skje igjen. Etter en skikkelig puss og godt med dekken på, begynte vi pålastingen, men ikke uten problemer.

Allredet da gutten fikk se hestebilen begynte han å nøle. Passet ikke han å reise noen steder i dag. Ute var det ikke bare beinkaldt, men også helt mørkt. Så dette falt ikke i smak for Lompen. Vi var bare to stykker som skulle forsøke å laste han på, og fikk oss litt av en jobb. Vi forsøkte å være så milde og tålmodige som mulig, men etter over 1 time, hvor vi nå var både gjennomfrosne og i tidsnød, begynte vi å bli slitne. Gutten var varm etter herjingene, og hoppet, steilet, trampet og spratt unna lemmen. Full protest. Det var så leit å måtte slite slik med han, for vi hadde jo jobbet så innmari mye i flere titalls timer med dette og han var jo blitt kjempeflink og gikk på i helt slakk line før sommeren. Så å skulle "krangle" slik med han var ganske frustrerende.

Tilslutt hentet vi Stjerna i stallen og leide henne på. Hun er og har alltid vært en engel å laste på. Bare 15 minutter etter skjønte Heffalompen at Stjerna faktisk stod der inne og spiste deilig høy, og bestemte seg pluterlig for at han også ville ha mat. Så dermed gikk han rett på og grafset i seg høyet fra høynettet. Bommen bak han ble lukket, og heldigvis er den ganske lav, slik at han ikke kommer seg under der, slik han kan ha en tendens til ellers. Da alt var klart, rygget vi ut Stjerna og satte henne på stallen igjen sammen med Goliat. De fikk frokosten sin og Goliat fikk flytte over i boksen til Heffalompen så lenge, siden det er mye større plass der.

Så var vi på vei, etter 1 1/2 times diskusjon med Heffalompen i 17-18 kuldegrader. Det tok litt tid før vi fikk igjen varmen , men sakte og sikkert tinte vi opp inne i den varme bilen. Jeg var veldig spent og ganske nervøs, for jeg visste jo ikke hva som ville skje. Ville han måtte avlives eller ville det være mulig å fikse gogutten min. Jeg håper og krysset fingrene for det beste, men fryktet det værste.

Turen over gikk veldig greit og etter 3 timer var vi fremme. Før vi lastet av gutten, gikk jeg inn og "skrev inn pasienten" og fikk instrukser om hva og hvor vi skulle gå med han. Guri malla og stort det egentlig er på Vetrinærhøyskolen. Sååååå mange byggninger og avdelinger. Ja det er lett å gå seg vill der altså, he he. Heldigvis hadde jeg med meg en snill og hjelpsom sjåfør som gaidet oss og viste veien inn. Heffalompen ble lastet av og gutten var tydelig nervøs og stresset i dette nye skremmemde miljøet. Det var masse trafikk og bråk, trucker og paller som ble flyttet på, så gutten var en stor nervebunt stakkar.

Vi fikk leid han inn i hallen og stod å ventet med han der en stund. I det ene hjørnet stod det tjoret fast en stoooor nydelig helt sort døla hingst. Da gutten så alle de fremmede hestene begynte han å vise seg frem og bruste stolt og fyrrig. Et par dyrepleiere kom bort til oss og spurte om han var hingst, for han kunne se slik ut i oppførselen sin. Jeg smilte bare tilbake og sa at han var vallak og absolutt ikke kranglete med andre hester. Skjønte hvorfor de spurte, for 2 hingster i samme rom kan bety bråk.

Vi ventet i denne hallen 10-15 minutter og Heffalompen roet seg ganske fort. Han tittet seg nysgjerrig rundt og mens jeg stod og klødde han, begynte å slappe av. Tilslutt kom dyrlegen til oss og ba oss om å leie han inn i det store undersøkelses rommet der. Den sorte hingsten var allredet tatt inn dit og stod nå rolig i det ene hjørnet og ble barbert på beina sine. Vi vkulle plassere Heffalompen inn i den blå store "tvangs boksen" som faktisk lignet litt på hestetransporten, og det gikk ikke Lompen forbi. Han spaserte først mot den for så å pluterlig parkere og kaste seg bakover og helt ut av rommet. Vi prøvde på nytt og på nytt og på nytt, men gutten ville ikke. Han kastet seg bakover, eller helt igjennom og ut på andre siden, og tilslutt måtte de dope han skikkelig for å i det hele tatt få han inn dit igjen.

Men da dopet var satt, ble gutten veeeeeeeldig lett og behagelig å håndtere. Hmmmm, kunne godt ha tenkt oss å hatt litt av de dopgreiene der hjemme, for sååå rolig har da gutten aldri vært før, he he.

Han ble undersøkt grundig av flere dyrleger og dyreassistenter, og 3 ganger fikk han påfyll med sedasjon. Etter en god stund ble vi henvist til en stor boks med et tykt lag ren flis. Der fikk gutten hvile seg litt, før neste stopp var røntgen avdelingen.

På røntgen fikk gutten en ny dose sedasjon så alt der gikk rolig og stille for seg. Gutten stod bare og halvsov. Da bildene var tatt skulle vi leie han tilbake til undersøkelses rommet, og da måtte "sjaføren" vår dytte bak, mens jeg forsøkte å få han med i grima. Han var jo sååå dopet at han såvidt greide å løfte beina sine. Slik sjanglet han bortover gangen helt frem til det store undersøkelses rommet.

Etter ca.10 minutter kom dyrlegen bort til oss og snakket lenge med oss om hva hun mente og hva hun fant. Den beste nyheten var at dette kunne gjøres noe med og at det ikke var så alvorlig at avlivning engang ville nevnes. Gleden var såååå stor at lykklige tårer presset på. Gutten min skulle få leve.

Det var riktig nok 3 knekte tenner med rotbetennelse, slik som tannspesialisten også hadde fortalt. Men i overkjeven og på den ene underkjeven så det ut til at infeksjonen var gått tilbake og at det mest sansynelig største problemet hans var tanna i underkjeven. Tidligere var vi fortalt at tanna i overkjeven med rot som satt inn i bihulen var det største og mest smertefulle problemet hans, noe som ville vært en mye større omfang å fikse på. Men dyrlegen var absolutt veldig positiv.

Det første som skjer nå er at Heffalompen skal inn å ta et spesielt røntgen av alle de 3 skadde tannområdene med et radioaktivt kontrastmiddel i blodet sitt. Det vil få eventuelle aktive betennelser til å lyse opp på røntgen, slik at vi lettere får et ordentlig bildet av infeksjonene. Når svaret fra dette fremligger kan vi finne ut hvilken behandling som gutten trenger. Slike radioaktive kontrastrøntgen taes kun 1 gang i uken på vetrinærhøyskolen, siden det kreves så ekstreme forhåndsregler og varsomhet. Så dette vil ikke bli tatt før til fredag, og gutten blir stående der frem til da. Den største bakdelen med denne spesielle røntgen metoden er at gutten desverre må holdes helt isolert uten kontakt med noen eller noe i hele (jeg tror det var) 2 døgn etterpå. Det vet jeg blir tøft for han, men tror nok det vil være verd påkjenningen om vi etter det kan fikse problemet hans.

Da dette var avtalt, så var det på tide å forlate Heffalompen i boksen sin på Vetrinær høyskolen. Jeg var veldig lettet over at gutten min ganske sikkert vil komme hjem igjen smertefri og glad, men det var jo såklart vondt og trist å reise ifra han på dette fremmede stedet. Etter forholdene å bedømme så ville han iallfall bli tatt veldig godt vare på der, så mangel på stell og omsorg var ikke noe jeg bekymret meg for.

Hjemover reisa føltes ekstra lang, men det var mest fordi jeg var sååååå innmari sliten og trøtt. De gode nyhetene fikk meg til å slappe av og jeg kunne plutserlig kjenne hvor sliten jeg egentlig var og hvordan kroppen min verket. Etter 3 timer kjøring kom vi endelig inn på stalltunet hjemme. Derfra bar det rett i køya, for søvn hadde vært en stor mangelvare i lang tid nå. Jeg sovnet omtrent på flekken og sov bedre enn jeg hadde gjort på lenge. Gjett om kroppen trengte det.

I dag morres våknet jeg glad og optismistisk. På fredag eller lørdag vil dyrlegen ringe meg å fortelle hva de finner og derfra blir vi enig om behandlings plan for gutten. Så nå er det enda mer venting på programmet, men nå skal jeg kose meg med de andre hestene her hjemme og glede meg over de gode nyhetene.

Oppdatering følger så snart vi vet mer :)

Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 08/01/2009 :  01:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
blir helt på gråten av glede det er så ufatteli bra XD

når slike ting skjer, skjønner man hvor glad man er i hestene sine (kan jeg tenke meg)...

lykke til videre,,,
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/01/2009 :  01:57:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia Skogli!! Dette høres jo lovende ut. Ja, ta deg noen skikkelige hviledager nå. Du kan stole på at Heffalompen er i de beste hender.
Ja, han er akkurat der hvor de reddet Pernille med tarmslyngen (i 1985, da hun var 20 år) - kjenner igjen alt da du beskrev det. Og den lille undersøkelsesboksen du beskrev - ja, det var den hun HOPPET ut av i en alder av 29 år! - Kanskje hennes "gode ånd" sitter litt igjen i veggene der.... - da kan hun være Heffalompens skytsengel.

Sender alt jeg har av gode tanker!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2009 :  19:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
blir helt på gråten av glede det er så ufatteli bra XD

når slike ting skjer, skjønner man hvor glad man er i hestene sine (kan jeg tenke meg)...

lykke til videre,,,

Opprinnelig postet av _Amanda_

Ja. Selv om jeg alltid har vært glad i denne gutten, så skjønner man virkelig hvor høyt man verdsetter dem når man gjennomgår noen slikt som vi har gjort nå. Det har vært et stort mareritt uten like, som antagligvis ender godt allikevel Det kan jo ikke bli bedre enn det Nei, når gromgutten min kommer hjem igjen nå, skal han aldri forlate oss igjen. Da blir han her hos oss så lenge han lever. Kan nesten ikke vente med å få han hjem igjen nå Min herlige lille Heffalomp

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2009 :  19:29:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heia Skogli!! Dette høres jo lovende ut. Ja, ta deg noen skikkelige hviledager nå. Du kan stole på at Heffalompen er i de beste hender.
Ja, han er akkurat der hvor de reddet Pernille med tarmslyngen (i 1985, da hun var 20 år) - kjenner igjen alt da du beskrev det. Og den lille undersøkelsesboksen du beskrev - ja, det var den hun HOPPET ut av i en alder av 29 år! - Kanskje hennes "gode ånd" sitter litt igjen i veggene der.... - da kan hun være Heffalompens skytsengel.

Sender alt jeg har av gode tanker!

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ja det kan virkelig være godt å ha en slik pernille skytsengel der, tenker jeg. Skal forsøke å legge ut litt bilder av "pasienten" etter hvert.

Er sååååå glad for at gutten mest sansynlig blir bra igjen

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2009 :  19:45:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Her kommer noen bilder fra Heffalompens første dag på veterinærhøyskolen:

Heffalompen har fått en del "dop" og trengte støtte både foran og bak for å bevege seg.

Heffalompen står avslappet og hviler i "tvangsboksen".

Et dopet hestehodet er faktisk ganske tungt, noe denne dyrepleieren også fikk merke :)

Gutten undersøkes av flere dyrleger/assistenter/lærlinger.

Gutten var kjempe flink :)

Her får gutten sove ut "rusen".

Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2009 :  20:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
He, he, han så rimelig sløv ut på noen av bildene ja Han skulle vel egentlig vært slaktet nå, rart å tenke på. Grøss! Men sånn gikk det jo ikke heldigvis
Johanne Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2009 :  22:02:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
He, he, han så rimelig sløv ut på noen av bildene ja Han skulle vel egentlig vært slaktet nå, rart å tenke på. Grøss! Men sånn gikk det jo ikke heldigvis

Opprinnelig postet av J.Sandbakk

Ja, det er helt uvirkelig og sprøtt å tenke på at han egenlig skulle ha vært død nå. Grrrøøøssss
Livet kan virkelig være forunderlig noen ganger..........

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/01/2009 :  03:56:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - det er akkurat samme tvangsboksen som 29-årige Pernille ble plassert i (i 1993), for å bli undersøkt for en øyenlidelse. Hun gikk pent inn og stod rolig under hele undersøkelsen, men da veterinæren snudde ryggen til, så jeg at hun pønska på noe. Spurte vet'en om hun kunne få komme ut, for ellers kom hun til å hoppe ut. Fikk da til svar at "Neeeiii da - ingen hest har hoppet ut av den boksen." - "Men hun kommer til å hoppe" sa jeg, som kjente dama godt nok til å se hva hun pønska på. Vet'en hadde ikke engang fått snudd seg, før Pernille hadde reist seg på to, fikk forbeina over kanten og sklei ut, og stod så pent og pyntelig på utsiden. Vet'en fikk fullstendig hakaslepp, og da vi leide henne ut i hallen, ropte hun ut: "VET dere hva denne hesten gjorde??? - Hu HOPPA ut av undersøkelseboksen!" - Såvidt jeg vet, har ingen hest gjort det siden heller.

Det som var ekstra artig, var at nettopp denne dagen var en av de veterinærene som hadde reddet henne fra tarmslyngen 8 år tidligere der, og han sa "Ja, HU ja - Pernille klarer det utrolige - når hu vil!" (Hysj - ikke si det til Heffalompen...)

Nå håper jeg at han får noen rolige dager på "sykehuset" - jeg er sikker på at han innerst inne skjønner at han får hjelp, selv om mye er fremmed og kanskje skummelt. Men jeg kan også forsikre om at der han er nå, blir han tatt vel vare på, av folk som KAN hest. Og de skiller ikke mellom "Jørgen Hattemaker-hester eller "Kong Salomo-hester" - der er "graset grønt for ælle"!

Hehh - med det samme jeg mimrer om de dramatiske dagene etter at Pernille ble spretta opp i magen fra foran til bak og de kutta 3 meter tarm - så satt det fast nattevakt på henne, og etter noen dager, da hun hadde frisknet til, fikk hun faktisk gå fritt ute på hele området, som en hund. ALLE vetrinærene var stolte av at de hadde reddet henne, og hun ble bortskjemt så det holdt.

Selvfølgelig var alle bekymret og spente på om hun ville overleve - hun fikk 1% sjanse av veterinærene.... Derfor var jeg fullt klar over at dette muligens ikke ville gå bra, men istedet for å frykte det verste, så håpet jeg det beste. Ja, selv om det hadde gått galt, ville jeg for alltid siden VISST at alle gjorde ALT for henne.

Nå er vi mange som sender gode tanker til Heffalompen, og så får vi se hva som skjer.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2009 :  08:24:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Heiser flagget mentalt på deres vegne!!! Så bra!!!!! at det går veien.

Samtidig får jeg en liten oppvekker når det gjelder ANSVAR som heste-eier - og føler det nesten litt tyngende...Forestiller meg egne hester i samme situasjon - og lurer på hvordan i allverdens navn tøtta mi skulle i det hele tatt turt å komme seg inn i det lokale..hun er jo en kjempe-kylling! Og skammer meg litt over å være så "utakknemlig" - mine bekymringer hittil har gått på hvorvidt flisa skal komme fra Felleskjøpet eller saga - og å få gubben til å kjøre fôr. Det blir jo ganske latterlig når man setter det i perspektiv med hendelser som med Heffalompen!

En stor, stor hyllest til deg Skogli - for å takle alle bekymringene som har vært, jobben med det hele - og ikke minst den følelses-messige belastningen - jeg bøyer meg i støvet!!!!!!!!! Måtte veien fremover for dere legge seg til rette på den aller, aller beste måte!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/01/2009 :  10:49:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
lykke til videre, ble glad da jeg så det er lys i enden av tunnellen
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.