hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slakte gromgutten.....???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Slakte gromgutten.....???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2008 :  23:07:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
SLAKTE Heffalompen min......??????? :`(
I dag var Heffalompen hos dyrlegen for å røntge den knekte tanna si. I ettermiddag fikk jeg en telefon fra henne, og den var ikke særlig hyggelig......

Den knekte tanna til Heffalompen (Hakim) viser seg og være langt mer omfattende enn bare å være knekt. Bildene viste at han hadde to knekte tenner med rotbetennelse i begge, og en sprukken tann, også med betennelse ned i rota. Dyrlegen kunne fortelle at dette var noe han hadde gått med lenge, og så omfattende var det at bildene t.o.m. viste endringer i kjevestrukturen hans p.g.a. dette. Det er ikke tvil om at gutten har levd i et sant smertehelvete i lang tid, men som hester flest har han vært svært dyktig til å skjule vondten sin. Stakkars, stakkars, gogutten min.

Dyrlegen forklarte at man i nød kan trekke en knekt kinntann hos hesten, men når det er snakk om 3 stykker så vile det gitt hesten store problemer resten av livet dens. Hesten er avhengig av de store jekslene sine for å kunne tygge maten sin skikkelig. Rotfylling kan være en aktuell løsning, men om dette ville løse problemet og smertene hans kunne ikke garanteres, og desuten dekkes ikke rotfylling av forsikringen. Kun det å trekke knekte tenner gjør det. Gutten har store smerter og noe må gjøres snart eller så må han få slippe.

Etter å ha snakket med dyrlegen i dag følte jeg meg helt tom innvendig. Jeg som hadde gledet meg så innmari til å få gutten min hjem og begynne å jobbe med han igjen. Jeg visste jo at denne knekte tanna hans måtte fjernes, og ville at det skulle skje så raskt som mulig. Men når jeg fikk en slik beskjed mistet jeg helt fokuset.

Desverre så må vi tenke litt økonomi oppi alt dette her også, på tross av hvor ubeskrivelig glad jeg er i gullungen min. Om vi investerer masse tusen kroner i smertefulle behandlinger (ja det må flere behandlingsrunder til) som kanskje ikke vil hjelpe han i det hele tatt, eller la gutten få slippe fri fra smertene så snart som mulig. I en allredet mager økonomi hvor vi sliter, så er det ikke mye slingrings moment å ta av heller. Vi vil ikke få noe igjen på forsikringen ved slakt, men dyrlegen sa at slakt ville vært et natulig alternativet for flere her. Av dyrevernmessige hensyn, hva i himmelens navn skal jeg gjøre?????

Jeg har brukt opp alle tårer jeg eier i dag og sitter igjen med en fortvilelse som vanskelig kan beskrives. Helt tom, helt rådløs og gråten som presser på hele tiden.

Det har vært veldig mye å "fordøye" på en gang, men jeg håper jeg greier å tenke litt klarere i morgen. Skal forsøke å ringe tilbake til dyrlegen da og forhøre meg litt mer om evt.mulige løsninger. Men akkurat nå er jeg helt helt tom......

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2008 :  23:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, det var veldig trist å lese. Jeg opplevde omtrent det samme med min hest for ganske nøyaktig 10 år siden. Fikk han tilbake etter at han hadde vært satt bort på for to år og var i himmelen over å ha fått han tilbake igjen (satte han bort pga at jeg ble gravid). Men lykken var kortvarig, han fikk problemer med hoftene.

I mitt tilfelle dekket forsikringen dyrlegebehandlingen, hvis ikke hadde jeg ikke hatt muligheter til å prøve å behandle han. Men det nyttet ikke med behandling, hesten ble ikke noe bedre. Husker hvor forsiktig dyrlegen var da han antydet at det antaklig ville vært best om hesten fikk slippe mer, så vel for seg en skikkelig scene med gråting og bæljing. Men jeg så jo at hesten led og sa meg straks enig med han. Et helt forferdelig valg så jeg skjønner så altfor godt hvordan du har det nå. Jeg gråt meg helt tom for tårer i tiden etterpå, dette var hesten jeg fikk som 12-åring da han selv var bare 1 år, vi hadde vokst opp sammen og var bestevenner.

Så jeg kommer vel egentlig ikke med noe råd til deg, det er vel du selv som må vurdere hva som er riktig for Heffalompen. Ville bare si at jeg skjønner hvordan du har det nå og sender min dypeste medfølelse
Men tenk på dette til i morgen, virker nok litt lettere når du har fått sovet på saken.

Men får du ikke igjen på forsikringen ved evt. slakt? Det gjorde jeg da min hest ble slaktet. Fikk både slakte- og forsikringspenger.

Johanne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/12/2008 :  03:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooofff!! - Så trist da, Skogli. Føler så veldig med deg, ja, får klump i halsen og "vått i øynene".

Da Pernille (mor til Sunniva og Fjærill + 15 føll til) ble syk, og det som vet'ene trodde var en uskyldig øyeinfeksjon og litt løs mage viste seg å være tegn på hjertesvikt, var sjokket stort.
Vi prøvde mye av behandling - skal ikke gå gjennom det her, selv om jeg ser det for meg i detalj. Det gikk jo opp og ned - hun ble bedre, så dårlig, så bedre osv. Og hun gjorde jobben sin som terapihest for små barn perfekt. - Men så ble det tydelig at hun hadde vondt, og selv om det var vondt og vanskelig, så var det bare en ting å gjøre...

Men - så var hun forsikret, og jeg "tapte" ikke noe økonomisk, for å si det sånn. Jeg råder deg til å sjekke forsikringen nøye, og at vet'en gjør en grundig vurdering av skaden.

Og - om man tror på skjebnen - så skjedde det noe merkelig. Vi hadde solgt Fjærill som unghest, og nå var hun 4 år - og SAMME DAG som Pernille måtte gå, ringte de som eide Fjærill og lurte på om vi ville kjøpe henne tilbake! Det var ikke vanskelig å bestemme seg.....

Kanskje skjebnen har mer på lur for deg... - av positive ting. Du vet at jeg støtter deg 100%, vil hjelpe så godt jeg kan. (Det vil sikkert Jeanette også....)

Tar gjerne en prat på mail, hvis du føler for det. (Kan si mer da...)
Din medfølende venn.
Gå til toppen av siden

Ingerid-Exon

» VIP

Skrevet - 02/12/2008 :  13:35:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff! du får gjøre det du føler er riktig. Selv om kanskje ingen av delene føles ut som det du får tenke mye og hardt.

håper du finner raskt ut av det, så du slipper å pine deg selv
vi er her for deg!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2008 :  18:10:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare ett godt råd.
Ring Ellen Scmelding. Hun er DEN ENE som KAN tenner, hun er den desisert beste som er å oppdrive. Ring henne, forklar situasjonen og spør. Mener å ha lest at hun tom kan lage tannbroer på hest.

Om du googler henne finner du sikkert det du trenger.
Oppdater gjerne her når du har snakket med henne. Hun er gromt flink!!!

Masse lykke til.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2008 :  18:16:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har bare ett godt råd.
Ring Ellen Scmelding. Hun er DEN ENE som KAN tenner, hun er den desisert beste som er å oppdrive. Ring henne, forklar situasjonen og spør. Mener å ha lest at hun tom kan lage tannbroer på hest.

Om du googler henne finner du sikkert det du trenger.
Oppdater gjerne her når du har snakket med henne. Hun er gromt flink!!!

Masse lykke til.

Opprinnelig postet av Harneshaug

Takk for all trøst og støtte. Det betyr så mye. Det er faktisk Ellen Schmelding som har sett på han og røntget han. Hun er den beste på dette området.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2008 :  18:23:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Heffalompen; den tunge avgjørelsen er tatt..... :`(
I dag har jeg hatt flere samtaler med dyrlegen og de på Blixland. Det eneste rette er å la Heffalompen (Hakim) få fri fra smertene han lever med og som han har levd så lenge med, å la han få slippe mer lidelser. Gutten lever i et sant smertehelvete som ingen hest fortjener. Og om behandling skal forsøke å iverksettes vil det bli svært svært, svært omfattende, smertefullt og med oppfølging, kontroller og vedlikeholdsbehandlinger for gutten flere ganger årlig resten av livet hans. Jeg kan ikke utsette gullungen min for dette. Og uansett hvor fælt og vanskelig det er å ta dette valget, så blir det å la han få sovne inn fredlig og stille den beste løsningen for gutten. Dyrlegen sa at hadde det vært hennes hest ville hun også ha valgt avlivning.

Dette er så vondt, forferdelig vondt, men nå er det viktigst e å befri gutten fra smertene sine. På noe slakteri skal han få slippe å reise. Vil ikke at det skal være det siste stedet han opplever her på jorda. Han skal få sovne stille inn med en overdose sovemedisiner gitt av dyrlegen. De har sagt at de vil gjøre dette for meg på Blixland, så han slipper å reise den lange veien hjem hit bare for å avlives her. Både for han og min sin del er nok det beste løsningen nå som valget først er tatt.

Tårene har rent i fossefall i hele dag. Halsen er så sammensnøret at jeg ikke greier å prate. Alt jeg kan tenke på er gogutten min som snart vil være borte. Akkurat når han vil bli tatt, vet jeg ikke, og det vil jeg heller ikke vite. De har istedet lovet å ringe meg når det er over.

Jeg visste jo uansett at det ville blir tungt å skulle ta en slik avgjørelse, men at det skulle bli så vondt og opprivende hadde jeg ikke det minste anelse om. Dette er vel den eneste negative siden med det å være hesteeier. Valget var litt enklere for meg da dyrlegen også anbefalte avlivning. Men vondt var det allikevel. Innerst inne vet jeg at jeg gjør det eneste rette, men skulle så gjerne ønske at alt var anderledes.

En minne blogg med masse bilder vil nok komme senere, men akkurat nå greier jeg ikke å se på bildene av han. Det gjør for vondt. Jeg kan ikke si noe annet enn; tusen tusen takk for alt du har gitt meg gutt. Du er bare den eneste i sitt slag og makan til hest vil jeg aldri møte. Jeg kommer til å savne deg noe vanvittig, men dette er det beste jeg kan gjøre for deg nå. Håper du kan tilgi meg? Jeg er og kommer alltid til å være ubeskrivelig glad i deg. Min egen lille fantastiske Heffalomp.Håper du finner fred og hvile på ferden din opp til de grønne gressgangers eng. Inntill vi møtes igjen, tusen tusen takk for alt. Du vil aldri bli glemt og alltid ha en evig plass i hjerte mitt og jeg vil alltid være med deg i tankene...........

Noe mer greier jeg ikke å skrive akkurat nå. Orker ikke tenke, tårene bare spruter..........................

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2008 :  20:58:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var trist å høre, men slik er det jo dessverre. Man skal som regel overleve dyrene.
Man får være glad for den tiden man har hatt sammen og som eier har du tatt det eneste fornuftige valget.
Å bestemme når det er nok er eiers ansvar, alt for mange lar dyrene lide pga egoisme.

Nå har du jo hatt den beste som finnes på han, det er ikke mer eller noe annet å gjøre.
Du har tatt et klokt valg og det eneste rette.

Stor klem til deg i den tunge stunden og tenk på ditt eget ordtak...
"Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig".

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2008 :  21:44:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var trist å høre, men slik er det jo dessverre. Man skal som regel overleve dyrene.
Man får være glad for den tiden man har hatt sammen og som eier har du tatt det eneste fornuftige valget.
Å bestemme når det er nok er eiers ansvar, alt for mange lar dyrene lide pga egoisme.

Nå har du jo hatt den beste som finnes på han, det er ikke mer eller noe annet å gjøre.
Du har tatt et klokt valg og det eneste rette.

Stor klem til deg i den tunge stunden og tenk på ditt eget ordtak...
"Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig".

Opprinnelig postet av Harneshaug

Tusen takk for støtte og trøstende ord. Selv om jeg vet og føler innerst inne at dette er det eneste rette valget, så føles det jo samtidig ganske brutalt. Men et annet valg ville nok føles værre og mer egoistisk med tanke på hesten.
Jeg må nok si at akkurat i dag så føles ikke det ordtaket rett lenger, men jeg vet jo at jeg nok vil se anderledes på ting i ettertid. Dette er nok det aller værste med å være hesteeier, men allikevel en viktig del av ansvaret. Uansett hvor fælt det føles.

Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 03/12/2008 :  00:52:23  Vis profil  Svar med kopi av melding

lever i evig frykt for at d samme skal skje med meg og mine hester:(:(

kondolerer
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/12/2008 :  04:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sender alt jeg har av medfølende tanker.
Er sikker på at også Sunniva sender "snille følelser" til deg og dine.
Dere er hjertelig velkommen til å hilse på henne en dag dere måtte være i nærheten.
Ord blir vanskelige - gode tanker strømmer til dere.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2008 :  08:28:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Mange, mange medfølende tanker herfra også!
Så mye som jeg har lest om hesten din - og ristet litt på hodet - for han har hørtes så lik min på mange måter, kjennes det ut som om både du og hesten er "gamle bekjente" - selv om jeg aldri har møtt noen av dere...
Gråter litt på deres vegne akkurat nå - og finner ikke helt ut hva jeg skal skrive - men vil rose deg for å være så tapper og se fornuftig på situasjonen om den enn gjør aldri så vondt! Ord blir litt fattige - men sender masse varme følelser for dere begge!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2008 :  09:17:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så utrolig trist å lese dette, som feliin sier; har lest mye om dere to. Jeg har tørket noen tårer for deg nå, men er glad for at Heffalompen har hatt deg som eier, en eier som tørr, og er villig, til å ta avgjørelser som er så sjebnesvangre som dette.

Du er en voksen og ansvarlig hesteeier og det står stor respekt av det du nå har bestemt. En dag vil du møte han igjen:-)

Vi tenker på deg, alle vi her inne.

Mange, mange varmende tanker fra meg og hestene her på enga.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2008 :  09:31:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Tusen tusen takk for all støtte, trøst og varmende ord. Det betyr så mye. Skal ut og ta meg en laaaang ridetur på Stjerna nå for å sortere tankene litt. Bedre terapi finne ikke, det vet vi jo.
Gå til toppen av siden

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 04/12/2008 :  08:35:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff. Så trist.. Når jeg har lest dette triller tårene mine også.. Kjenner meg så sinnsykt igjen.. Har også måttet tatt den avgjørelsen , 3 ganger. Min trøst har vært at hestene slipper å kjenne mer smerte og da har jeg faktisk følt lettelse når det har vært over.

Støtter avgjørelsen din 110 %! Det riktig å gi slipp på vennene vår når de har så vondt... De skal ikke lide for vår egoisme, at vi er glade i dem og ikke vil miste dem..

Om noen dager når du har fått roen litt tilbake og får begynne å tenke litt mer over ting, kan jeg lover deg at du vil føle en enorm lettelse. Sånn har det vært for meg..

Sender deg min dypeste medfølelse. Og husk at fra der du er nå, kan ting bare gå oppover.. Tiden leger alle sår..

Kjempe klem fra meg..

Gå til toppen av siden

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 04/12/2008 :  08:35:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff. Så trist.. Når jeg har lest dette triller tårene mine også.. Kjenner meg så sinnsykt igjen.. Har også måttet tatt den avgjørelsen , 3 ganger. Min trøst har vært at hestene slipper å kjenne mer smerte og da har jeg faktisk følt lettelse når det har vært over.

Støtter avgjørelsen din 110 %! Det riktig å gi slipp på vennene vår når de har så vondt... De skal ikke lide for vår egoisme, at vi er glade i dem og ikke vil miste dem..

Om noen dager når du har fått roen litt tilbake og får begynne å tenke litt mer over ting, kan jeg lover deg at du vil føle en enorm lettelse. Sånn har det vært for meg..

Sender deg min dypeste medfølelse. Og husk at fra der du er nå, kan ting bare gå oppover.. Tiden leger alle sår..

Kjempe klem fra meg..

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.