hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - *Bilder* Detta ække bra.... :(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 *Bilder* Detta ække bra.... :(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2008 :  12:03:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding

Uff, dette ække bra ....... :(

For 2 dager siden (søndag) mistet Stjerna en sko mens jeg var ute og red. Dette skjer bare oftere og oftere. Ja, hun har desverre ganske dårlig hovkvalitet, men vi prøver å pøse på med biotin forte slik vi har gjort over en lengre periode nå. Høvene er hennes svakeste punkt på en ellers så fantastisk hest, så klart vi fortviler.

Samme dagen som dette skjedde fikk jeg tak i smeden, men han kunne ikke komme før til onsdag. Så frem til da må nok madammen belage seg på å få fri, desverre.

Men bare det å gi henne fri og la henne gå i luftegården uten sko tar virkelig hardt på den bare hoven hennes. Selv om smeden nå kommer i morgen, så ser hoven hennes slik ut (se bildet) bare fra i går til i dag. Denne hoven var hel da hun hadde mistet skoen i går, men nå ser den altså slik ut og det er enda et døgn til smeden kommer.

Jeg ønsker å kjøpe boots til henne slik at jeg kan sette på det med en gang skoen faller av. Men jeg har ingen erfaring med bruk av boots. Mange spør meg hvorfor jeg ikke lar henne gå barfot siden skoene så ofte detter av. De sier hun da vil herdes og få mye bedre høver. Men her ser dere altså grunnen til at vi ikke kan ha madammen vår som barfothest. En dag uten sko og dama har "gått ifilller" hoven sin allredet. En barfot tilværelse for henne ville vært tortur.

Er det noen som har erfaring med boots og som kan fortelle litt om dem. Og har du noen boots typer å anbefale, for det finnes jo så mange?
Sitter bootsene godt på hoven, eller har de en tendens til å falle av? Hvordan er disse å ri med? Og hvor holdbare er de?

Blir veldig glad for svar.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

mariakaogcindy

Skrevet - 18/11/2008 :  19:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, denne hoven så ikke bra ut

MEN jeg vil anbefale deg selv om du sier det er umulig så er det ikke det ... Min hest var helt lik din engang... Hun mista sko og hoven ble lik din bare enda mer flisete Jeg fikk en ORDENTLIG barfottrimmer til å komme og stelle og jeg lot henne gå uten sko en sommer og vips høvene er en drømm Nå skal jeg få henne barfot på heltid for det var bare helt vidundelig

Jeg vil anbefale deg Simple boots disse sitter godt på hoven det er mange boots som faller av det gjør ikke disse Du kan ri med boots men hesten burde ikke gå med det hele tiden for da kan det bli for tett for hoven også blir det sopp og bakterier... Som sakt så så skal min bli barfot på heltid først nå så jeg hvet ikke hvor lenge de holder... men min trimmer bruker bare simple boots og hun har nå hatt sine i 2år og har ikke tenkt å kaste dem med det første

Du får ha lykke til
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2008 :  22:15:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, denne hoven så ikke bra ut

MEN jeg vil anbefale deg selv om du sier det er umulig så er det ikke det ... Min hest var helt lik din engang... Hun mista sko og hoven ble lik din bare enda mer flisete Jeg fikk en ORDENTLIG barfottrimmer til å komme og stelle og jeg lot henne gå uten sko en sommer og vips høvene er en drømm Nå skal jeg få henne barfot på heltid for det var bare helt vidundelig

Jeg vil anbefale deg Simple boots disse sitter godt på hoven det er mange boots som faller av det gjør ikke disse Du kan ri med boots men hesten burde ikke gå med det hele tiden for da kan det bli for tett for hoven også blir det sopp og bakterier... Som sakt så så skal min bli barfot på heltid først nå så jeg hvet ikke hvor lenge de holder... men min trimmer bruker bare simple boots og hun har nå hatt sine i 2år og har ikke tenkt å kaste dem med det første

Du får ha lykke til

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Takk for langt svar. Simple boots er notert ned, takk for tipset. Hoppa vår vil nok ikke bli noe barfothest på heltid. Tenk deg at dette er bare etter 1 1/2 dag uten sko. Men såklart det har mye å si om man får tak i en god barfot trimmer, absolutt. Aller først må jeg uansett få skikk på foten hennes slik den er nå, så får jeg se hva vi gjør derfra. Men jeg har tatt til meg alle de gode rådene du har gitt, så tusen takk

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/11/2008 :  04:17:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du en hovrasp i stallen? Et nyttig redskap hvis skoa detter av. Da kan du raspe hovkanten, så flisene ikke oppstår så lett. Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 19/11/2008 :  09:50:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
Ser mye her som en barfot trimmer kunne gjort for denne hoven.
Hva med å få ut en barfot trimmer for å få litt mer kunnskap om det.

Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 19/11/2008 :  09:52:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Problemet med hoven blir da ikke mindre med å sette på sko igjen.
Det skjuler bare problemet.
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 19/11/2008 :  09:53:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Problemet med hoven blir da ikke mindre med å sette på sko igjen.
Det skjuler bare problemet.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2008 :  10:52:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Ville bare skyte inn - Å bli Barfot innbærer jo ikke å bare rive av skoene, og vips - er man barfot heller! Med en GOD trimmer vil OVERGANGEN til barfot sannsynligvis gå helt fint. Krever både forberedelser og god oppfølging underveis - av en som kan tingene sine. Når det er sagt - jeg har sko på mine, da - så kan desverre ikke anbefale noen Orakler å spørre....
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/11/2008 :  00:02:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
En god hovslager kan også gjøre masse med denne hoven. Om en sko *skjuler symptomer* eller ikke , kommer jo helt an på hva som er problemet med hoven. Det er faktisk ikke alle høver som kan fungerer i bruk uten sko.

Ang boots må du nesten måle høvene på hesten, og finne den typen boots, som har best tilpasset mål mtp hoven, det er forskjellig fasong på de. det som sitter dønn på en hov kan trille av hele tiden på en annen :) De skal ikke gå så lenge med boots, men om det er så at hun bør gå med noe den tiden hun går ute (altså om hun står på stall om natten) i påvente av smed, kan easyboots være en ide om de passer høvene, dette fordi de ikke går opp over hoven som mange andre gjør, og fort kan lage gnagsår.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2008 :  13:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare skyte inn en liten ting innimellom alle de andre gode rådene /tipsene som har kommet. Vinteren er kanskje ikke den mest optimale tiden på å legge over til barfot. Bakken er hard, og høvene blir gjerne litt tørrere. De hovslagerne jeg har hatt har alltid anbefalt overgang fra skodd til barfot på våren, mens bakken er våt og myk. I fjor var det ei hoppe her som til stadig mistet skoene, og hovene fliset seg. Fra vårparten fikk hun gå uten sko, og høvene ble faktisk bedre- med god oppfølging:-)
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.