hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen som har vært borti dette :S ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Noen som har vært borti dette :S ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 01/10/2008 :  21:29:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var på stevne og plutselig så vennindene mine at det var noe rart med skoen til hesten min, og ja det VAR det Hun hadde mista en halv sko ? Er det normalt eller ?? Det var til og med på yttersiden. Sømmer og alt var dratt med ut. Men er det normalt at halve skoen detter av ?
Hva kan det egentlig komme av ??

Caeles

» VIP

Skrevet - 02/10/2008 :  04:09:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri vært ute for dette, men for meg ser det ut til at hesten gjerne skulle vært skodd kortere i tåen og med et nr. større sko...
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 02/10/2008 :  09:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok... Dette var 3 dager før hun skulle ha nye sko så det kan være derfor tåa ser litt lang ut... Også måtte hun skos litt trangt på det ene beinet for hun bare tråkka av seg skon på beite. Men jeg syntes det er rart at halvparten av skoen falt av og ikke hele Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2008 :  10:19:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært med på dette en gang, og da var det en logisk forklaring: skoen var totalt utslitt og syltynn midt på foran..noen hadde glemt hovslagerbesøk.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2008 :  15:15:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den er jo helt nedslitt foran! Ikke rart den har knekt av....
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 02/10/2008 :  18:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun sliter alltid skoene sine MASSE forran spesielt den ene siden Jeg holder meg alltid innafor 8 uker helst 6uker også Så kan ikke være min skyld... Er det noe hovslageren gjør feil da eller ?? Åssen skal jeg be han sko henne i så fall ??

Smeden skylder på oljegrusveien jeg må skritte litt på hver dag, men er det egentlig den sin feil ??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  03:47:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett det ja (på andre hester enn mine), og da på sko som burde vært skifta "igår", dvs at metallet i skoen har holdt bare så lenge som det skulle - og ikke et minutt lenger.
Det kan også være at hesten sliter mye på skoen på ett sted, som kan være feil tilpasset i forhold til belastningen.
"Min" hovslager ser alltid nøye på slitasjen på "forrige sko" når han verker og tilpasser ny sko, og jeg har aldri opplevd problemer. Min hest kan derfor skos om med samme sko to-tre ganger før den er utslitt og må erstattes av et nytt sett sko - som selvfølgelig alltid skiftes alle fire samtidig.

Altså, hvis en hest sliter en sko mye på EN side, så er det noe feil med beskjæringen. Det kan dreie seg om millimetere å justere, som kan "gjøre susen".

Nå er det også slik at det finnes knapt den hest som har "fire perfekte bein", så det må alltid tas hensyn til at et bein kan være litt "uttåa" mens et annet kan være "inntåa" osv.

Min hovslager VET at min hest er litt uttåa på høyre forbein, og skor deretter......

Betydningen av en dyktig hovslager er uvurderlig, og jeg kan si det slik at jeg har vært heldig, siden min 24 år gamle hest ikke har vært halt en dag, og har heller ikke mistet en eneste sko...
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 03/10/2008 :  20:18:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, da skal jeg nok ta en prat med han ! Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 03/10/2008 :  22:22:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Jeg la merke til at det var broddhull på skoene... Når man ikke har brodder (når det er broddsko) på, så knekkes/slites skoen ned mye raskere.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 04/10/2008 :  10:55:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, hun er skodd med vanlig sommersko nå. Smeden hadde ikke fler enn 3 sko av str 1 så han måtte slå på en med broddhull Men da hvet jeg det til neste gang Gå til toppen av siden

Tremill

Skrevet - 29/11/2008 :  15:55:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også opplevd dette for bare noen dager siden. Skoen var rett og slett så tynn og slitt foran på tåa at den knakk. Hadde også ridd en god del på grus, pga elgjakta(da kan vi ikke ri i skogen) Og jeg tror også at kvaliteten på skoen ikke var den beste. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2008 :  20:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den slites IKKE fortere pga broddhull i skoen????
At hun derimot sliter skjevt er hovslagers feil ja, da er ikke hoven balansert, dvs skjev.

Om hesten har lang tå og dermed dårlig overrulling, den sliter ekstra mye framme, hadde jeg prøvd Euqilibrium. En vanlig jernsko med ferdiglaget overrulling i tåa, men da MÅ hoven i utgangspunktet være balansert for at det skal bli noe bedre.

Er hosvslageren din faglært?

mariakaogcindy

Skrevet - 30/11/2008 :  10:59:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke nevne navn osv her... Men jeg hadde en hov og beinspesialist på høvene til hesten min for jeg syntes dette var rart... Det viste seg at smed min har skodd henne skeft på dette beinet over lenger tid Hun lander på utsiden så går inn på innsiden så det blir en vridning i kodeleddet. Jeg har nå skritta i 1 måndte og må fortsette å bare skritte til litt ut i desember for da kommer hun hov og beinspesialisten og drar av skoa også skal vi prøve henne barfot for at hesten skal få vise oss åssen hun vil ha høvene sine... Og denne hovslageren jeg har brukt har IKKE fagbrev og han sa han hadde det han er bare opplært av sin far...

Så jeg vil bare si til folk vær ops på dette !!!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2008 :  22:47:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra du har fått hjelp!! Ser hun er utdannet under Guerra så da bør du i alle fall være hjulpet.

Det er mange rare myter ute å går her ser jeg, men det er viktig å tørre å stole litt på seg selv, alltid observere hesten om den forsøker å formidle noe enten gjennom bevegelse, adferd eller andre ting.

Hovslager KAN være dyktig uten fagbrev også, men de som trenger å skryte på seg mer enn de kan, er som regel IKKE det.
Har en slik her også, tok meg 3 min å finne ut av all bløffingen hans. Hesten jeg nå har på for hadde stått hos denne personen i flere mnd i beste mening fra eiers side, da han var flink å snakke for seg og hadde virkelig fremstilt seg selv som Guru.

For å si det slik, hverken høver elelr hest imponerte meg. Etter 1 !!! besøk med min faste hovslager var høvene ikke til å kjenne igjen, i positiv forstand.
Denne selvutnevnte eksperten hadde så gar satt venstre sko på høre forbein og omvent *djez*

Jaja, man får være våken ;)

mariakaogcindy

Skrevet - 13/12/2008 :  19:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå er høvene fiksa på se bloggen min på hest.no...
http://www.hest.no/blogg/blogg.html?blid=202588&bid=10842
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.