hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høres dette uansvarlig ut?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Høres dette uansvarlig ut?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 19/10/2008 :  19:15:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i lang tid planlagt å kjøpe hest, men de fleste som er til salgs, er for langt unna der jeg bor. Så har jeg nå funnet en hest som stemmer til ca. den høyden jag har forutsett meg og rasen (fjording). Den står ikke langt fra der jeg bor. Den er tre år, ikke ridd eller tømmekjørt, men leietrent og har et lærevillig og godt gemytt.

Har vært å sett på den og den virket grei, men den var sur for den måtte stå alene, og la litt på ørene og virret hodet litt hit og dit (tror nok jeg skulle greid og hamle opp med det). Eieren hadde sittet på den, og den hadde vært snill. den kostet 18000.

Selv er jeg 15 og om du leser om meg p vipen kan du lese litt om meg.

Jeg vil bare vite om det er dumt av meg å kjøpe den.

Hesten kan ses på hestemarked under fjordinger. annonsen heter "nydelig gutt selges"!!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/10/2008 :  01:19:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør i hvert fall få den på prøve - det vanlige er da 4 uker.
Det bør skrives kontrakt med eier på dette, og da kan du bruke standard kjøpskontrakt, som du kan laste ned fra NHS (Norsk Hestesenters) sider - i kategorien skjemaer.
Det poengteres da at hesten er på prøve i så og så lang tid, og deretter blir det enten kjøp eller retur til eier.
En "uhildet" veterinær, dvs. nøytral, bør undersøke hesten - også for "lynne".

Siden du er under 18 år, må dine foreldre signere for deg.

Skal kikke på annonsen etterpå - og kanskje jeg har noen flere råd.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/10/2008 :  11:18:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er igrunn bare du som kan si om det er lurt eller ikke .. eller helst dine foreldre, veldig vanskeligfor oss og vite noe om din kunnskap. HAr du kunnskap om å lære bort, og forståelse for alderen hans ?

Jeg vile på en måte forsikret meg om at han ikke var sur av andre årsaker, pass på at du ikke kjøper deg problemer. Jge tror det skal litt til å få en treåring på prøve, men prøv, er han like sur etter noen uker ... tenk deg om.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 20/10/2008 :  15:25:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for gode råd:)
jeg spurte om prøving. hun sa noe om at han var vanskelig å få p henger, for de første eierne hadde presset ham på hengeren, også hadde han falt ut. men tror ikke det ville vært noen andre problemer.

jeg vil egentlig ikke kalle ham direkte sur, men han var litt ensom og litt vel folkekjær. dessuten hadde han litt hingstenykker (bare litt). ja man vet jo ikke om det var derfor den var sånn. tror dere det ville være lurt om jeg tok ham på fôr heller?

har jo ikke gjort noen bestemmelser ennå, og jeg er jo svært redd fo å kjøpe et problem som du sier summer. hva mener du foresten med at det ville vært vanselig å få ham på prøve???
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/10/2008 :  17:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke sikkert det blir vanskelig og få han på prøve, det er så stor forskjell på hva folk ønsker .... men jeg ser for meg at det kanskje kan bli vanskelig og få en så ung hest på prøve liksom :) Uten egentlig og ha noe hold for det . Det er jo bare å spørre om det er intr :)

Det vil jo være veldig greit å finne ut av gemyttet hans når han kommer dit han evt skal bo, før du evt kjøper.

Du får følge magefølelsen din :) Men ikke kjøp noe fordi det er det eneste tilgjengelige, om du egentlig er i tvil :)
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 20/10/2008 :  18:46:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner godt hva du mener. ble skikkelig gira på hesten, altså. det er ikke sånn, jeg mener det, men vil jo ikke gjøre noe overilt;) skjønner at det kan hende eieren ikke vil sette den ut på prøve:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/10/2008 :  01:59:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sur unghest med hingstefakter og vanskelig å laste på henger...?
Ville ikke kjøpt den uten å ha den på prøve, nei.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 21/10/2008 :  11:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med T.Boysen i hennes siste innlegg.

Det viktigste er vel hva du kan? Kan du nok til å ri inn denne unghesten og få en presentabel hest ut av den? Vil du takle ung hest fakter? Har du andre hestekyndige å spørre om hjelp/råd?

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 21/10/2008 :  15:08:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har fremstilt ham verre enn han er, egentlig. han gjorde ingenting galt på noe vis, sånnsett. dette med hengeren hadde jo med at han var blitt skremt på den.... fr ha ham på prøve om jeg vil;D ifølge eier... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/10/2008 :  06:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt med mang en Fjording å gjøre, og de KAN være "littt av en jobb" å få styr på.
Har du vurdert å sjekke opp Nordlands/Lyngse-hester?
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 27/10/2008 :  18:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo selvsagt har jeg det;D men det er dem som mener rasen har sine svakheter og at den påenmåte er avlet frem. Vet ikke hva jeg skal tro... Men kan det være sånn at fjordinger er sta ogsåvidere, og NL'er ikke?? Bare lurerXD Jeg har vanskelig for å tro på det onde folk sier om NL'er. Mange sier de ikke kunne tenke seg annen rase... Tror en NL var den første hesten jeg red... Den het Kolve og står på Hamarøya! Det er mange rundt i distriktet her som har sånne hester... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/10/2008 :  06:05:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - som den "NL-entusiast" jeg er - gjennom 25 år, så har jeg de beste erfaringer....
Men, det som er et "faktum", er at både NL-hester og Fjordinger er "naturraser", og de har ofte "mer i huet" enn man er klar over, og det kan slå både positivt og negativt ut.

Selv hadde jeg holdt på med allslags hester og ponnier i ca. 15 år før jeg kjøpte en nl-dame på 18 år - en riktig "personlighet", som heldigvis viste seg å bli en perfekt terapihest. Men jeg har også opplevd div div. av "ymse personligheter" på både nl- hester og Fjordinger - fra de snilleste og beste, til "troll" og "stabukker".

NL-hesten er ikke mer "avlet frem" enn andre raser - ja, Fjordingen hadde en skikkelig "razzia" rundt forrige århundreskifte ("Rimfaksestriden"), da omtrent alt av hest på Vestlandet ble slaktet, og bare noen få fikk danne grunnlaget for den rasen vi har i dag.

Ta deg en kikk innom Rimfakse.no og rimfaksevikarforum.no - så kan du se litt om hva vi holder på med innen nl-hest. Og Fjordingen har også sine nettsider.

Her er det ikke snakk om "for og imot" hver rase, men hva hvert enkelt individ viser seg å ha av kvaliteter.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 28/10/2008 :  18:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er ikkeimot nl hest ihvertfall;D Etter mine erfaringer har den et presentabelt lynne og er en god brukshest....

Så synd det me fjordingene.. mener du at de ble tatt fra eierne og slaktet? ????

Skal ta en titt:P
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2008 :  20:59:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vil bare skyte inn en kommentar om at det ikke på noen måte er vanlig eller å forvente å ha hesten på prøve. Det er noen som tilbyr det, og da er du heldig. Det er lov å spørre, men ikke ta det for gitt at man pleier det.

Jeg har en hest jeg vurderer å selge, og den skal aldri i verden settes ut på prøve! Det er en alt for stor risiko.. Men nå selger jeg også en helt annen type hest enn det her er snakk om. Men likvel.. Mye galt kan skje med en ung fjording også..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 29/10/2008 :  00:52:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei spoff:) hva er egentlig risiko? er ikke hesten eiet av den som har den på prøve mens den er på prøve? Jeg ville tro at enhver som vil at hesten skal selges til noen den passer sammen med, vil ønske å sette den på prøve først...

Men skjønner veldig godt at ikke alle gjør det:)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/10/2008 :  02:10:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den "Rimfaksestriden" som utspant seg på Vestlandet, var etter nøye vurderinger, siden det var satt inn dølehingster i avlen, og den rene fjordingen var omtrent forsvunnet - bare masse "rare" blandingshester.
Hadde det ikke blitt gjort, ville det ikke vært en eneste ren fjording i dag.
Det står mye om denne striden i boka om Fjordhesten - kanskje noe finnes på nett også. Har ikke sjekket.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.