hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høres dette uansvarlig ut?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Høres dette uansvarlig ut?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2008 :  07:30:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei spoff:) hva er egentlig risiko? er ikke hesten eiet av den som har den på prøve mens den er på prøve? Jeg ville tro at enhver som vil at hesten skal selges til noen den passer sammen med, vil ønske å sette den på prøve først...

Men skjønner veldig godt at ikke alle gjør det:)

Opprinnelig postet av XAmandaX

Det folk anser som ordningen å ha hesten på prøve innebærer egentlig at du har hesten på helfor noen uker, før du eventuelt velger om du skal kjøpe hesten eller ei. Om du kjøper en hest har du selvfølgelig kjøpsloven i bakhånd uannsett, men du har ikke full bytterett dersom det skulle være nødvendig.

Årsaken til at folk ikke setter hesten bort på prøve er mange. Det vil f.eks. forsinke kjøpsprosessen. Det kan skje uhell i perioden hesten er satt ut, som du som selger ikke vil ta på deg (hvor lite gunstig er det f.eks. at hesten blir halt, og du har tenkt til å selge den..). Det skal også sies at 4 ukers ridning/håndtering kan gjøre mye på godt og vondt for en hest. Det ville vært kjedelig å få hesten tilbake, og så må en jobbe i lang tid for å få hesten tilbake dit den var.. I verstefall kan det også ha skjedd drastiske ting, som gjør at disse 4 ukene kan ha ødelagt mye. Du vil jo gjerne selge.. Selvfølgelig finnes det mange tilfeller hvor det å ha hesten på prøve har vært det som har vært avgjørende for at folk har fått solgt hesten. Men husk at du som kjøper uannsett har kjøpsloven i dine hender, og det er opptil deg å ta nødvendig veterinærsjekk av hesten før kjøp, samt at de fleste som selger hest stiller seg åpne til at du kan komme å prøveri/håndtere hesten hos selger inntil du har bestemt deg.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 29/10/2008 :  17:15:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
T.boysen: jøss. dette er jo rene istorien:O jeg viste ikke om at fjorhesten hadde vært utrydningstruet... så den er egentlig også litt "avlet" på?? Syd med så mye menneskelig innblanding;p

Spoff: Skjønner dette. men heldigvis sa jenta som eide hesten at jeg kunne ha den på prøve.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/10/2008 :  03:39:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ganske så interessert i "gammelt hestehold i Norge", og "Rimfaksestriden" på Vestlandet kjenner jeg godt til.
Det var altså en svensk Statskonsulent for husdyravl i Norge - som kom fra Sverige - som mente at hestene på Vestlandet "trengte" nytt blod, da de var små, blakke og ikke så sterke. Det han IKKE så, var at vestlandshesten var utviklet nettopp i det området, og til fulle fylte sine oppgaver. De var nøysomme, støfota og rolige - mens da disse østlandshingstene ble satt inn i avlen, fikk de store, tungfora, skjerre (redde) og illhuga hester - og misnøyen økte. Derfor ble det tatt drastiske skritt for å bevare den vestlandske rasen - og det er derfor vi enda idag har den renrasete Fjordingen. (Anbefaler boka om Fjordhesten, Gyldendals Forlag.)

Når det gjelder NL-hesten, gjalt det samme - omtrent hundre år etter Rimfaksestriden på Vestlandet. Man hadde bevart den lille, hardføre rasen i nord, men så "fant noen på" at man skulle innføre hingster av Døl og Fjording - og utvanningen ble like gæli her. - Inntil noen modige menn sa "stopp!" Omtrent under krigen ble det satt igang redningsaksjon for "småhesten i Nord", selv om de færreste overlevde krigen. Bare noen få var igjen etter "den brente jords taktikk" - ja så få som 38 hester ble registrert rett etter krigen. Ikke mye å bygge på - men en utrolig innsats bevarte rasen. At det nå finnes ca. 3000 NL-hester, er helt utrolig.

Sånn: Dette var "dagens historietime"......
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 30/10/2008 :  23:23:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff så irriterende. tenk at en svenske nesten ødela fjorhestrasen. skjønner godt svenskevitsene nå:) huff så bra at det ikke fikk utviklet seg...

ja har hørt at mange spes. nl'er ble utryddet under krigen. Fint å få vite litt om nl'en... har egentli aldri kunnet noe historie om den
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/10/2008 :  02:07:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh, ja svensken het Lindquist - men han ble etterfulgt av en norsk statskonsulent - som heldigvis ville bevare den unike rasen i vest.

Kunne fortelle milevis om historien til nl-hesten, men skal spare dere for det.

Da jeg fikk min første nl-hest i 1983 ble jeg interessert i rasen, og har skaffet masse materiale. Var redaktør for medlemsbladet i 11 år. Men på Rimfakse.no og rimfaksevikarforum.no er det mye interessant å lese.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.02 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.