hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - x
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 x
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

JanitaOgQueenie

Skrevet - 14/10/2008 :  19:22:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har funnet ut av saken ;)
Redigert av - JanitaOgQueenie den 26/10/2008 15:25:19

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 14/10/2008 :  19:41:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
har to uregistrerte hester (en på 6 og en på 1 år). du trenger vel egentlig kun moren og farens navn. kan du dem, kan du vel lese de andre opplysningene du trenger på hesten???

grattis med shettis:)
Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 14/10/2008 :  21:30:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk :-) Er strålende fornøyd med hesten. Han trenger bare litt omsorg og stell, så blir ha helt bra :-) Fikk hesten gratis, så er litt sjokkert ;-)

Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 14/10/2008 :  21:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
er han ikke blitt bra behandlet??? bra du fikk ham såfall:) ... du var jo heldig som fikk den gratis... haha, skjønner,.. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/10/2008 :  04:36:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først bør du vel få ham kastrert - hvis det ikke dukker opp noen "premiepapirer" med det første - og han bør stilles ut - for sikkerhets skyld.
Kontakt NPA og si hvordan det er - kanskje han "finnes" noe sted - prøv med litt detektivarbeide, i tilfelle han "har noe å fare med".
Gå til toppen av siden

170501

» VIP

Skrevet - 17/10/2008 :  14:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor mener du han bør bli kastrert?? Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2008 :  15:00:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje fordi hun har en hoppe fra før?
Johanne Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 17/10/2008 :  15:06:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
eller for at det ikke er vanlig å ha en hingst når en ikke skal drive med avl eller utstilling??? du vet, de skaper sånne problemer når det kommer hopper i nærheten;) Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 17/10/2008 :  16:21:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
-
Redigert av - JanitaOgQueenie den 26/10/2008 15:26:02 Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 18/10/2008 :  01:40:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
stakkars hesten tror ikke du skal tro på noe av det du har fått hørt. enten er han smuglet over grensen, ellers så er han norsk, kan jeg tenke meg... nei jeg vet ikke Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/10/2008 :  03:58:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min tanke med kastrering, er at det ikke er noen vits i å ha en hingst som ikke under noen omstendighet skal/bør brukes i avl. Og da kan han få være sammen med andre hester. Som hingst må han holdes fra alt som ligner på hopper, for selv en shettis kan klare å bedekke selv den største mærr - det har man hørt eksempler på.

Og da en ung islandshingst for noen år siden brøt seg ut og bedekket to fullblodshopper, ble det baluba! Hingste-eieren fikk en klekkelig bot.....

Meen - hvis han står alene - laaangt unna hopper, så er det vel greit å ha ham som hingst.
Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 19/10/2008 :  20:19:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå hadde jeg ikke tenkt å diskutere om jeg skulle kastrere hingsten, eller ei...

Må vel bare kontakte NPA da :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/10/2008 :  01:21:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du få gjort noe "detektivarbeide" - enten selv eller gjennom NPA - ville det være fint.
Det ville jo være synd hvis han viser seg å være "av fiiin familie" - og bør beholdes som hingst.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 21/10/2008 :  21:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg vært i kontakt med en gammel eier... Hun sier at han kommer ifra Sverige, og var travponnis der. Han var altså registrert der, men ble smuglet over grensen... Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 21/10/2008 :  22:43:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet du navnet på eieren??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/10/2008 :  06:19:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da må du bare få tak i "legitime dokumenter" - fra Sverige - samt at enkelte personer burde "skjelve i buksene".

Synd at slik "smugling" foregår, og at man kan bli offer for slik kriminalitet.

Regner med at du har navn og adresse, samt kontonummer på "selgeren". Da kan du stå frem som et "offer" for ulovlig innførsel av hest.

Beklager å si det, men en ulovlig innført HINGST blir ikke sett på med blide øyne, uansett rase.

Her MÅ du finne ut av hans stamtavle, og med mindre du får ytterligere "problemer med myndighetene", så bør han kastreres fortest mulig - så ikke flere shettis-eiere kan komme "ut å kjøre" HVIS denne hingsten kommer borti noen hopper.

Jeg mener IKKE å si at du har "gjort noe dumt" - jeg vil bare at du prøver å finne ut om han KAN være en "avlshingst" - eller IKKE..... - En ulovlig importert shettishingst kan skape mye "ugreie" i den lovlige og kontrollerte avlen som man PRØVER å få til her i landet - om du forstår hva jeg mener.

Foreslår at du tar kontalt med NPA (Norsk Ponniavls Forening). - Men -ehh - det hele ser foreløbig litt suspekt ut...... - og hvis du IKKE tar kontakt, så vil det bli "verre".....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.