hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forklare litt..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Forklare litt..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/10/2008 :  14:03:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Jeg ville bare forklare meg litt her, egentlig. Som dere ser så stiller jeg ofte spørsmål om mye rart, men det har den enkle grunnen at fra jeg fikk Tassen for tre år siden, og til nå så har jeg hatt ham i en "stor stall" hvor ingenting på en måte var min avgjørelse. Alt var med i prisen (høy, spon, kraftfor, vitaminer, innslipp, utslipp) så jeg har på en måte ikke hatt hesten helt selv!

Nå har jeg "fått" en gård med en god venn av meg, og jeg står nå helt om alt. De jeg hadde kontakt med før er sinte på meg fordi jeg flyttet ham (hvorfor jeg flyttet ham er det mange GODE grunner til, spør om du vil vite), så de har jeg ikke kontakt med.

Derfor spør jeg og graver så mye som mulig her, selv om jeg egentlig vet det meste selv. Jeg vet at det er masete, og jeg vet at jeg virker som en som ikke kan noe som helst! Men det er bare for dere å ikke svare meg om dere er lei..

Jeg ber om forståelse for dette, og jeg håper at dere vil fortsette å gi meg gode råd - til tross for frekke kommentarer o.l kommer jeg IKKE til å stoppe å spørre!

Tassen er hele min verden, og jeg vil være sikker i ALT jeg gjør. For å nevne det har jeg også veldig lav selvtillit etter mye forskjellig, og det er nok en av grunnene til at jeg spør så mye, selv om jeg egentlig vet det selv.

Håper dere forstår bedre nå!:)

Vrinsk fra Lizbeth & Tassen:)<3

Elsker deg, Tassen<3

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/10/2008 :  14:04:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Helt alene om alt*

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2008 :  16:43:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skal nå bare spørre så mye du orker, får du frekke kommentarer er det bare å overse dem. Fins ikke dumme spørsmål, bare dumme svar - heter det vel! Jeg har holdt på med hester siden jeg var 12 år (er 33 nå) men dukker stadig opp ting jeg lurer på allikevel og da er det ikke annet å gjøre enn å spørre andre Det dummeste jeg ser er de som er såkalt "verdensmestere" og liksom vet alt best selv (har ikke noen bestemte i tankene nå altså!)
Johanne Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2008 :  16:45:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt alene om alt*

Opprinnelig postet av Tassen4Ever

Nei, du er ikke helt alene Lizbeth, du har mange her på hesteforum som gjerne vil hjelpe deg med det du måtte lure på

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/10/2008 :  18:44:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Tusen takk!:)
Det gjør så godt å vite at noen ikke ser på meg som en uvitende drittunge som aldri burde ha hest..! Jeg elsker hesten min høyere enn alt, og jeg har nok kompetanse til å eie ham. MEN; jeg har ingen rundt meg "i det virkelige liv", så jeg er ganske aktiv her inne:) Om noen har problemer med det, er det bare til å lukke vinduet så snart navnet mitt dukker opp:)

Tusen takk!<3

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2008 :  22:36:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Åh, gjett om jeg kjenner meg igjen nå, da! Nå har jeg en del rundt meg som jeg maser på for tiden - men som du sier : Plutselig ansvar for ALT selv, kan gjøre en litt usikker - selv om man kan tilstrekkelig!

He-he, jeg regnet ut hvor mye høy jeg måtte ha til våre nå - og kom frem til 9 tonn! Det ble veldig mye høy, syntes jeg plutselig...En kompis regnet samme stykke, og kom til 7 - så vel.......Alltids greit å ha noen å spørre, ja! Og bedre å spørre en gang for mye, enn den ene gangen for lite også!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2008 :  00:39:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og synderen for denne tråden er vel meg i tråden om "Unormal oppførsel?" under hestepsyk. og adferd.

Her er det trolige utløsende svaret mitt:

"Om utstyret er vridd og vrengt og pisker lå på gulvet, så betyr det ikke nødvendigvis at noen har ridd han? kanskje bare pur f*skap for å skape frustrasjon og usikkerhet hos deg. Har du merket noe når du har ridd han? Om han har vondt i munnen? Og det kan være smart å sjekke salen nøye!om den har blitt sabotert også så kan du virkelig få rodeo...

Du har jo, etter mine øyne, ikke uttrykt så stor selvstendighet rundt Tassen (du spør mye om hjelp: IKKE NOE GALT MED DET ALTSÅ!!!). Når du da blir "terrorisert" slik av folk rundt deg, blir du ekstra på vakt og utstråler kanskje andre "vibber" når du er med Tassen. Han reagerer på det også vet du. Kaldblodshoppa mi er veldig vàr på mine (og andres) sinnstemninger. Når jeg en gang mistenkte min forrige fôrrytter for å ha ikke vært så snill og grei mot henne, så kan du banne bein på at hun registrerte min mistenksomhet. Hoppa er "nevrotisk" i utgangspunktet, men hun er lett å lese. Er hun redd, skeptisk, avventende, unnvikende, mistenksom så ser jeg det på henne. Denne dagen var hun mistenksom og skeptisk mot meg. Det er hun ikke ellers.

Sett opp kameraer, få med deg storebror eller en venn og overnatt i stallen UTEN at noen andre vet om det! Og legg for guds skyld ikke den opplysningen inn her der hvem som helst kan lese det.

Editer: skrivefeil jeg ikke vil stå for ;-) "
--------------------------------------------------------------------------------
Så skrev jeg et svar på denne igjen tidligere i kveld før jeg så denne tråden:

"Jeg sa at det ikke var noe galt med at du spurte mye. Og sa heller ikke at du sendte "ille vibber", bare at du muligens gjorde det fordi du var ekstra oppmerksom etter de episodene du beskrev lenger opp. Var overhodet ikke ment som noe angrep på deg eller oppfordring til å slutte å søke kunnskap.

Den forrige stalleieren din er bare sinnsyk i hodet... holde på slik hun har gjort og gjør (har fulgt trådene dine hele tiden). Kanskje dere bør få politiet til å ta en alvorsprat med henne? Hun ødelegger jo liv på denne måten! Du har min fulle støtte, og jeg vil fortsette å svare på spørsmål om du ønsker. Har da drevet med disse dyrene i 27 år og jeg har kanskje andre erfaringer og andre tenkemåter rundt ting enn deg og mange andre. Å se seg selv utenfra er et av mine mottoer, og jeg vet at jeg kan virke "brysk" og direkte. Men da ser man heller ikke hele budskapet mitt. "

---------------------------------------------------

Har aldri sett på deg som en uvitende drittunge som du selv skriver. Jeg har faktisk respekt for sånne som deg, som har hatt så mye sykdom med hesten din og har vært i et så dårlig miljø som du holdt til i. Og hvis du syntes det var frekt det jeg skrev i det første svaret mitt, så har vi to et ulikt syn på den saken. I rest my case.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/10/2008 :  03:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia Tassen!
Synes vi er flere her som ha funnet en "god tone", og da skal man ikke være redd for å spørre, om selv den minste ting.
"Det er bedre å spørre 10 spørsmål for mye, enn ETT for lite!"

Selv om jeg har holdt på med hester siden 1970, er det MYE jeg enda ikke "kan og vet"! Gir råd når jeg mener at jeg har noe å si, men ellers lar jeg andre råde, som har mer peiling på enkelte ting enn meg.
Ting jeg IKKE har greie på: Hovslagerkunnskap (har alltid hatt gode hovslagere i stallen), vitenskapelig fòring, dekkenbruk, konkurranseridning og konkurransehester mm.
Ellers har jeg vel litt "råd og dåd" å komme med, og hvis mine råd kan være til nytte, så er jeg glad for det.
Ordtakene "Hvis man ikke spør, så får man heller ikke svar" - og - "Snille barn maser ikke, men snille barn får da heller ingen ting" - er vel greie å huske på.

Stå på du - så skal nok Tassen få det bra!

Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 05/10/2008 :  11:57:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Tusen takk, Trine:) Ja, du sier noe der, ja! Jeg håper bare at flere forstår HVORFOR jeg maser og skriver hele tiden, og at de ikke bare ser på alle innleggene jeg kommer med om alt mulig. Jeg har slitt MYE med Tassen, og han har rett og slett opplevd et hel****e uten like, og nå SKAL jeg gjøre alt jeg kan for å gjøre livet hans verdt å leve:) Den gutten har opplevd nok om jeg ikke skal ødelegge resten av livet hans også.

Dere aner ikke hvor dårlig samvittighet jeg har for at jeg lot ham stå på en drittstall i nesten TRE HELE ÅR! Tenk dere det da! Ikke fikk han all maten han skulle, ikke slapp de ham ut før sent på dagen (når jeg var på skolen), de slapp ham inn først (noen ganger hadde han bare vært ute en time!), de slo ham, han ble ridd av uvitende småunger som ikke kan annet enn å denge løs med pisken, han ble jaget rundt i luftegården, han ble tvingt inn i et hus, han ble tvingt inn i små rom, folk satte kaniner, rotter, mus, fugler o.l inne i boksen til ham, de stjal utstyret hans og de brukte opp øyekatarr-medisinen min, blåsprayen min, hipposanen min...

Ja, listen er LAAAAAAAAAAAAANG med ting jeg burde ha merket før! Joda; jeg flyttet ham med en gang jeg fikk greie på dette, men jeg har eid hesten i 3 år - jeg burde ha visst at noe ikke stemte.

Og nå sier dere nok at det ikke var min feil, men de som drev på slik sin feil. Det er det også, men tenk dere da, om du Trine fikk vite at i alle disse årene så hadde Sunniva hatt det jæ***g uten at du har gjort noe med det.. Hva da? Hadde du ikke grått et par tårer, slik jeg ALLTID gjør når Tassen - til tross for alt - viser at han elsker meg høyere enn alt på jord?

Joda, det hadde dere alle sammen.. Den hesten står det enorm respekt av syns jeg! Han har vært igjennom MYYYYYYYYYYYYYE, men likevel er han så livsglad og glad i MEG som har ødelagt 3 av årene i livet hans - og da skal det sies at han bare er 4 år!!

Nå sitter jeg her og gråter igjen med tanken på gårsdagen.. Jeg lærte Tassen å ta foten sin opp på en stor bøtte og trampe fint oppå den (det så veldig kult ut), og det blikket han hadde i ansiktet når han skjønte det ville jeg ikke ha erstattet med ti milliardær! Han var såååååå stolt når han hadde lært det der!:) Han var så skjønn! Jeg kunne ha spist opp hele hesten! Hihi:)<3

Tassen er rett og slett best:)<3 GULLHEST!<3<3<3<3<3

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  13:05:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
:)

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2008 :  15:34:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Synes det er mye bedre at du spør enn at du går rundt å er redd for å gjøre noe feil hele tiden. Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar :) Så bare spørr ivei du. Bedre med 100 spørsmål for mye enn ett for lite, ikke sant? Og det at du spør betyr jo bare at du virkelig ønsker å lære, så fortsett å stå på du.
Det å plutserlig skulle ha det fulle og hele ansvaret for hesten (e) sine kan være ganske skummelt for alle og enhver det altså. Det er ikke uvanelig å være usikker i starten. Husker selv hvor usikker og egnstelig jeg var for å gjøre noe feil eller ikke gjøre ting riktig for hestene våre når vi fikk dem hjem hit første gang. Enten det gjaldt foring, trening, dekkenbruk, sko/hovpleie, helse mm. og jeg hadde over 20 års erfaring med hest, og enda var jeg ganske usikker da jeg plutserlig stod alene om alt ansvaret. Jeg hadde som du, bare drevet på store ridesenter hvor noen andre hadde hovedansvaret og alt var langt tilrette for hestene, rytterne og hesteierne. Det var en slik skrekkblandet fryd opplevelse, men dette med tryggheten og erfaringen kommer litt etter litt. Så fortsett å spørr om hjelp når du lurer på noe, for det er jo nettopp av erfaringer man lærer. Masse masse lykke til.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/10/2008 :  04:03:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilslutter Skogli - og Tassen har helt tydelig en "fan-klubb" blant oss.

Jeg visste heller lite om "praktisk heste-eie" da jeg kjøpte hest i 1983. - Hadde til da vært mer som en stalljente, og hadde liten praktisk peiling på hestehold, selv om jeg hadde utdannet meg til ridefysioterapeut, og visste mye om akkurat dette. Og den hesten jeg kjøpte var attpåtil en 18 år gammel drektig hoppe - og FØLL hadde jeg ikke peiling på - den gang. Men jeg var heldig - både med ridelærere, hestefolk og ikke minst stalleier - og jeg har "sugd til meg" alt av nytte. Og gjett om jeg har spurt om råd - mang en gang.

Skulle av og til ønske at det ikke var sååå langt mellom "oss" og Tassen...

Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 10/10/2008 :  15:27:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Tusen takk:)
Hahaha, ja, det har vi nok!=P

Nei, det er vanskelig å skulle stå helt alene slik jeg har gjort, men jeg skal betrygge dere med at jeg vet "mer enn nok" til å ha egen hest altså - selv om det ikke virker slik hele tiden. Jeg spør og graver om alt mulig, for jeg taper jo ingenting på det?:) Kanskje at noen vil tro at jeg er uvitende, men spiller det noen rolle så lenge JEG vet at Tassen er i trygge hender?:)

Ja, det er utrolig irriterende at det er så langt unna oss, Trine! Du får si ifra om du vil ta deg en ferie opp hit til gode Ålesund=P

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2008 :  16:16:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er bedre og spørre 1 gang for mye en 1 gang for lite... Jeg spør og graver jeg oxo og leser mye her inne for og få klarhet i ting slik at jeg ikke "driter" meg ut på ting som foring høver sår stell osv og få litt innputt i hverdagen selvfølgelig for ALLE her har hest på forskjelige måter!!!
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2008 :  18:10:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tilslutter Skogli - og Tassen har helt tydelig en "fan-klubb" blant oss.

Jeg visste heller lite om "praktisk heste-eie" da jeg kjøpte hest i 1983. - Hadde til da vært mer som en stalljente, og hadde liten praktisk peiling på hestehold, selv om jeg hadde utdannet meg til ridefysioterapeut, og visste mye om akkurat dette. Og den hesten jeg kjøpte var attpåtil en 18 år gammel drektig hoppe - og FØLL hadde jeg ikke peiling på - den gang. Men jeg var heldig - både med ridelærere, hestefolk og ikke minst stalleier - og jeg har "sugd til meg" alt av nytte. Og gjett om jeg har spurt om råd - mang en gang.

Skulle av og til ønske at det ikke var sååå langt mellom "oss" og Tassen...

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ja, jeg skulle gjerne ha hilst på Tassen jeg også, føler jeg kjenner han siden jeg har lest så mye om han

Ellers må jeg bare nevne at jeg gjorde noe enda verre enn deg Trine da jeg kjøpte hest som 12-åring, kunne ikke noe annet om hester enn det jeg hadde lest i Pennyblader og jeg fikk meg en 1-årig hingst (N/L-hesten Pan) Var nok mer enn en gang jeg angret på det kjøpet ja.. Men jeg fikk hjelp etterhvert og endte opp med verdens snilleste hest til slutt. Vil allikevel ikke anbefale noen å gjøre det samme som meg

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/10/2008 :  03:08:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har tenkt meg en sommertur til nordvest-landet mang en sommer - bla. kjøre Atlanterhavsveien - og videre opp til trøndelag hvor jeg har tjukke slekta. Har en god venninne på Eide og en gammel klassekamerat på Hustad. Kanskje neste år....

Men det er ikke bare-bare å dra på tur med rullestol, tenåringsdatter og liten hund.... (hesten får bli hjemme....)

Hadde en opplevelse i stallen i dag, som virkelig fikk meg til å lure på folk. En "ambisiøs helge-pappa" har kjøpt ponni (nesten hest) til sin 9-årige, bitte lille datter, og fant annonsen for Dalbostallen på finn.no. De kom for å se på stedet, og jeg møtte opp. De kom mens jeg holdt på å møkke og Sunniva tuslet løs rundt i stallen. Den lille jenta hylte av begeistring og løp rett bort til henne og ropte "Åååhh - sånn søt litten hest - SÅNN vil jeg ha!" - Pappaen prøvde å imponere med at deres hest kunne hoppe 120, og at den rett som det var heiv av den lille rytteren - "Men hun mååå jo bli tøff og takle en utfordring...." - Ooopppss! Flere varselklokker ringte....
Avtalen ble at de skulle vurdere stallen og ringe tilbake - for å "prøve om hesten ble roligere, og datteren kunne få litt undervisning" - skal tro hva som skjer... Og den lille datteren måtte omtrent dras ut av stallen til Sunniva....
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.